Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta1 Strukturální politika Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta2 Strukturální politika ̶ Obsah ̶ Strukturální změny ̶ Přístupy ke strukturální politice ̶ Nástroje strukturální politiky ̶ Cíl: ̶ Co je a co způsobuje strukturální změny? ̶ Jaké jsou možnosti řešit strukturální krize? ̶ Jaká jsou rizika nástrojů strukturální politiky? Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta3 Strukturální politika ̶ Strukturální politika je soubor opatření, kterými stát podporuje žádoucí strukturální změny a řeší strukturální problémy ekonomiky ̶ Cílem strukturální politiky je reagovat na změny v ekonomice, do určité míry je i anticipovat, tak aby ji co nejméně zpomalovaly a ochromovaly její chod Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta4 Oblasti strukturální politiky ̶ obecná strukturální politika ̶ průmyslová politika ̶ energetická politika ̶ zemědělská politika ̶ dopravní politika ̶ regionální politika Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta5 Přístupy ̶ Liberální přístup ̶ podpora automatického procesu strukturálního přizpůsobení (kvalitní infrastruktura, kvalifikovaná pracovní síla, pružný trh práce, fungující kapitálový a finanční trh) ̶ Intervencionistický přístup ̶ SP má napravovat tržní selhání (nedostatečné informace, externality, nedokonalá konkurence, ale i averze firem vůči riziku) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta6 Strukturální změna ̶ přirozený proces, který je na makroekonomické úrovni velmi žádoucí. Na mikroekonomické úrovni přináší náklady ̶ Může být vyvolána ̶ technologickým pokrokem ̶ změnami cen výrobních vstupů ̶ růstem disponibilního důchodu ̶ změnami konkurenčních podmínek na světovém trhu ̶ změnami v preferencích Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta7 Vývoj podílu zaměstnanosti v jednotlivých sektorech ekonomiky (v p. b. mezi roky 2008 a 2020) Odvětví Změna podílu na zaměstnanosti Peněžnictví a pojišťovnictví -0,1 Činnosti v oblasti nemovitostí 0,7 Profesní, vědecké a technické činnosti 2,2 Administrativní a podpůrné činnosti 0,9 Veřejná správa, obrana, sociální zabezpečení -0,1 Vzdělávání 0,0 Zdravotní a sociální péče 1,8 Kulturní, zábavní a rekreační činnosti 0,0 Ostatní činnosti 1,1 Odvětví Změna podílu na zaměstnanosti Zemědělství, lesnictví a rybářství -0,7 Těžba a dobývání -1,0 Zpracovatelský průmysl -6,4 Výroba a rozvod elektřiny, plynu, tepla 0,1 Zásobování vodou, činnosti související s odpady -0,1 Stavebnictví -0,9 Obchod, opravy motorových vozidel 1,6 Doprava a skladování -0,1 Ubytování, stravování a pohostinství 0,6 Informační a komunikační činnosti 0,5 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta8 Strukturální krize ̶ vzniká v případě silného poklesu určitého odvětví, které má vysoký podíl na produkci a zaměstnanosti ̶ vzniká strukturální nezaměstnanost ̶ klíčovým parametrem je pružnost výrobních faktorů ̶ účinnost bankrotového zákona Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta9 Strukturální krize Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta10 CS: Detroit ̶ 1903 zakládá Henry Ford automobilku ̶ 1908 – přestaven Model T ̶ Od 20. let ve městě sídlí General Motors (GM) ̶ 2009 krach GM ̶ 2013 bankrot města ̶ Počet obyvatel: 1 800 000 (1950) -> 670 000 (2019) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta11 Teorie životního cyklu odvětví Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta12 Teorie životního cyklu odvětví Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta13 Co by se stalo, pokud by vláda nic nedělala? Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta14 Nástroje strukturální politiky ̶ podpora upadajících (decelerační politika) ̶ pomáhá oddálit bankrot, pomáhá při restrukturalizaci nebo asistuje při postupném uzavírání firmy ̶ nutnost státních zásahů se zdůvodňuje potřebou zachovat pracovní místa ̶ vybírání vítězů (akcelerační politika) ̶ urychluje proces strukturálních změn ̶ identifikovat a podporovat odvětví s potenciálem vysokého růstu ̶ jakým způsobem je vláda má vybrat? Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta15 CS: pokusy o vytvoření průmyslu polovodičů Země Období Odhad dotací (mld. USD) Výsledek USA 1976-1980 12-36 ✔ Japonsko 1980-1982 16-54 ✖ Taiwan 1990- 15-43 ✔ Jižní Korea 1990- 9-26 ✔ Singapur 1995- 5-16 ✖ Německo 1996- 2-7 ✖ Čína 1999- 6-17 ✖ Malajsie 2001- 1-3 ✖ Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta16 Clustery ̶ podobné firmy jsou někdy soustředěny na malém místě ̶ Sillicon Valey, londýnské City, Hollywood v Los Angeles, Technologický park v Brně ̶ široká nabídka kvalifikované pracovní síly, která může snadno přecházet mezi společnostmi ̶ stát dále může zajistit infrastrukturu, podpůrný servis pro firmy, podpora bydlení a občanské vybavenosti Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta17 Investiční pobídky ̶ cíl: přilákat přímé zahraniční investice ̶ forma: daňové prázdniny, infrastrukturní investice ̶ častá soutěž mezi vládami ̶ negativa: narušování hospodářské soutěže, jednostranné zaměření struktury národního hospodářství Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta18 CS: průmyslová zóna Triangle u Žatce ̶ měla stát 1,3 mld. Kč a přinést Ústeckému kraji 13 000 pracovních míst ̶ 2014: cena 2,2 mld. Kč a 900 pracovních míst ̶ 2019: otevřena továrna společnosti Nexen (až 1 300 pracovních míst) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta19 2003 2006 2012 2015 20212018 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta20 Investiční pobídky v ČR Výše investice (mld. Kč) Sektor 364 automobilový průmysl 61,3 petrochemie 59,6 strojírenství 51,9 elektrotechnický průmysl 50,8 dřevozpracující průmysl 49,9 kovodělný průmysl 43,2 gumárenský průmysl 41,4 elektrická zařízení 35 plastikářský průmysl 29,6 potravinářský průmysl Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta21 CS: Investiční pobídka Hyundai Motor ̶ 2006, Nošovice ̶ investice automobilky 34,4 mld. Kč ̶ od státu 4,9 mld. Kč ̶ přímá zaměstnanost 3 500 lidí ̶ s dodavateli přes 12 000 ̶ daň z příjmu začala společnost platit v roce 2012 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta22 CS: Investiční pobídka Hyundai Motor 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 nezaměstnanost v MSK 13,3 14,7 14,5 13,9 12 8,5 7,4 9,7 volná místa v MSK 2 301 2 403 2 674 3 306 7 896 10 696 8 795 2 756 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta23 CS: Investiční pobídka LG Philips Dispalys ̶ 2000 ̶ výroba klasických televizí ̶ investice 7,2 mld. Kč ̶ od státu 801 milionů Kč ̶ zaměstnáno 1 200 lidí ̶ 2006 uzavření výroby ̶ konkurz – skoro 6 mld. Kč neuhrazených pohledávek Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta24 Podpora exportního financování ̶ ČEB ̶ EGAP ̶ podpora rizikových projektů vývozů do zemí, které by nebyly pojištěny komerčními pojišťovnami a bankami Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta25 CS: úvěr Aeru Vodochody ̶ 2017: ČEB poskytla úvěr 320 mil. Kč na vývoj letadla L-39NG ̶ jedním z cílů byla diversifikace exportu ̶ náklady na vývoj přesáhly 3 mld. Kč => velké ztráty celé firmy => prodej firmy do Maďarska ̶ doposud se vyrobily jednotky kusů ̶ plány na 14 kusů do Vietnamu, další do Senegalu, Maďarska Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta26 Argumenty proti průmyslové politice ̶ nedostatek informací ̶ vliv politického cyklu ̶ dobývání renty ̶ vliv zájmových skupin Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta27 CS: výstavba elektrárny v turecké Adularyi ̶ do výstavby elektrárny bylo investováno 18 miliard korun ̶ 11,7 miliardy půjčila ČEB ̶ elektrárna fungovala jen pár týdnů, protože se v kotli hromadil popel ̶ ČEB prodala pohledávku za zlomek původní hodnoty Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta28 Průmyslová politika v Japonsku ̶ aktivní strukturální politika ̶ 60. léta: restrukturalizace ekonomiky od tradičních odvětví (textilní, loďařský průmysl) k perspektivním odvětvím (ocelářský, automobilový průmysl, elektrotechnika) ̶ ochranářská politika ̶ podhodnocená měna ̶ ochrana domácího trhu ̶ řízený transfer výrob s nižší přidanou hodnotou do východní Asie nebo Evropy ̶ koncentrace aktivit do menšího počtu velkých průmyslových podniků propojených s bankami (keiretsu) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta29 Dopravní politika ̶ Společná dopravní politika EU ̶ cíl: vytvořit společný dopravní trh, který umožní volný pohyb služeb a otevřít dopravní trhy ̶ dnes se více promítají snahy o udržitelnost Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta30 CS: Letecká doprava v rámci Společné dopravní politiky ̶ cíl: vytvořit jednotný trh s leteckou dopravou v Evropě ̶ před reformou: ̶ regulace národními orgány ̶ monopol národních dopravců ̶ mezinárodní letecká doprava na základě mezistátních dvoustranných smluv kontroly přístupu na trh Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta31 CS: Letecká doprava v rámci Společné dopravní politiky ̶ reforma ̶ volné stanovení cen ̶ dopravci mohou využívat libovolné trasy ̶ úprava státní podpory (zákaz státního financování) ̶ harmonizace bezpečnostních opatření ̶ kompenzace pro cestující ̶ vznik nízkonákladových dopravců ̶ krach některých tradičních národních dopravců Malev, Sabena ̶ nárůst dopravy o 74 % (mezi 1995 a 2014) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta32 CS: Začátky společnosti Ryanair ̶ 1985: zahájen provoz mezi Waterfordem a Gatwickem ̶ 1986: částečná deregulace ̶ malé letecké společnosti mohly provozovat mezinárodní linku v případě, že to jedna z vlád povolila ̶ Ryanair narušil duopol Aer Lingus/British Airway na lince Dublin-Luton ̶ 1987: nová spojení do Amsterdamu a Bruselu ̶ 1992: úplná liberalizace mezinárodních letů v rámci EU => prostor pro rychlý růst Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta33 Závěr ̶ Strukturální změny jsou přirozenou součástí ekonomického vývoje ̶ Strukturální krize vyvolává nezaměstnanost ̶ Nástroje strukturální politiky se mohou zaměřit na podporu poražených nebo vybírání vítězů ̶ Strukturální politika má svá rizika ̶ nedostatek informací, dobývání renty, vliv zájmových skupin, vliv politického cyklu Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta34