T13 - Závěrečná reflexe 14. 12. 2021
Abyste získali zápočet, je nutné vytvořit si portfolio a do něj vložit reflexi průběhu vašeho prvního semestru. Reflexe je důležitou dovedností nejen pro učení se, ale obecně pro získávání zkušeností nejenom během výukového procesu, ale celého života. Pochopit, co vám šlo, nebo nešlo, co vás bavilo nebo nebavilo je zásadní pro to, abyste se mohli dále rozvíjet. A v reflektivní eseji máte jako hlavní úkol na konkrétních příkladech popsat, proč vám něco šlo nebo nešlo, proč vás to třeba bavilo nebo nebavilo, a jak si myslíte, že by to šlo příště udělat jinak nebo lépe.
K tomu, aby se vám reflektivní esej dobře psala, je dobré mít poznámky (ideálně ve formě reflektivního deníku), který je dobré si během semestru vést, Abyste si vyzkoušeli, že může být reflektivní deník přínosný, doporučujeme vám si ho alespoň několik týdnů vést.
Obsah reflektivní eseje může být anonymní (podle nastavení portfolia), tj. kromě vyučujících nebude nikdo schopný přiřadit obsah eseje k vašemu jménu. A současně obsah eseje nemusí být veřejně dostupný. Je však možné, že anonymní úryvky z reflektivní eseje budou ukázány na závěrečném setkání 14. 12. pro demonstrativní účely.
Sebereflektivní esej je speciální žánr, se kterým jste se pravděpodobně ještě nepotkali. Na následujících dvou odkazech můžete získat základní povědomí o tom, o co v tomto typu eseje jde.
Pokud by základní instrukce ve výše uvedeném zdroji nestačili, mohly by pomoci pro inspiraci různé příklady otázek, které je možné si během reflexe položit.
Případně je možné se nechat inspirovat níže uvedenými příklady dvou reflektivních studií, které napsali studenti na konci svého studia.
Obsahem tohoto posledního setkání bude zpětná vazba na první verzi vašich esejí, tzn. že je nutné do 6. 12. do níže uvedené odevzdávárny nahrát odkaz na portfolio, ve kterém reflexi semestru budete mít. Rozsah pro eseje není omezený, doporučená délka je max 4000 znaků.
V PDF níže můžete najít prezentaci z posledního semináře, která obsahuje obecnou hromadnou zpětnou vazbou k draftům. Záznam semináře můžete najít ve videu níže.
Finální reflektivní esej doporučujeme vypracovat ke konci zkouškového, termín pro odevzdání odkazů na portfolia je 2. února včetně do následující odevzdávárny.
Ve finální reflektivní eseji buďte co nejvíce konkrétní, využijte jednak komentáře od vyučujících, které najdete v souboru, který jsme vložili do odevzdávárny k vašemu odevzdanému draftu (proklikat se lze přes odevzdávárny).
Portfolia
Vytvořit si a udržovat profesní portfolio je vhodné z několika důvodů.
- Portfolio může být neveřejné a sloužit zejména k reflexi a přehledu toho, v čem jste dobří, co jste se naučili, v čem jste se zlepšili, ale i co vám nejde, nebo v čem se zlepšit chcete. Díky portfoliu získáte vyšší sebevědomí a budete schopní přesnější navigace ve vašem kariérním rozvoji.
- Veřejné portfolio může být skvělým rozšířením nebo dodatkem profesního životopisu. Jelikož je formát životopisu omezený, v portfoliu můžete ukázat podrobnosti k vašim znalostem a dovednostem.
- Kromě toho vám může portfolio pomoci i při studiu. Od některých pedagogů na něj můžete získat zpětnou vazbu, můžete díky němu uspět při výběru žádaných témat na závěrečné práce, nebo mít v budoucnu výhodu během SZZ, pokud se jejich formát bude proměňovat.
Informací o tom, jak a kde si profesní portfolio vytvořit je řada, vřele doporučujeme informace z Filozofické fakulty, z KISKu.
- https://kisk.phil.muni.cz/kpi/aktualne/aktuality/digitalni-portfolio-jako-prostredek-interakci-a-sebereflexe
- https://kisk.phil.muni.cz/kiskonline/kpi/vedeni-jako-dialog/digitalni-portfolio
- https://kisk.phil.muni.cz/edtech/vzdelavaci-technologie/digitalni-portfolio
- https://kisk.phil.muni.cz/studenti/portfolia-studentu
Jestli si k vytvoření portfolia vyberete redakční systém typu WordPress, nebo službu Google Sites, nebo LinkedIn, není tak důležité. Protože hlavní je si portfolium vytvořit a udržovat ho.