USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál1 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál2 Jak se (ne)učit?! Michal Krčál USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál3 Seřazování ̶ Mám rád(a)/nemám rád(a) ̶ Jde mi to/nejde mi to 1. Čtení s porozuměním 2. Sledování videa s porozuměním 3. Psaní poznámek 4. Prezentování 5. Aktivní zkoušení věcí, které ještě neumím USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál4 VARK typologie ̶ V = Visual/Vizuální -> učí se nejlépe pomocí toho, co vidí; vhodné jsou pomůcky jako diagramy, schémata, obrázky a symboly, díky kterým dojde k porozumění novým konceptům ̶ A = Auditory/Zvukový -> učí se nejlépe pomocí toho, co slyší; vhodné způsoby získávání informací jsou přednášky, skupinové diskuze ̶ R = Read and write/Textový -> učí se nejlépe prostřednictvím čtení a psaní; vhodné jsou knihy, zápisky z výuky ̶ K = Kinesthetic/Pohybový -> učí se nejlépe pomocí aplikace nebo přímo fyzické manipulace; ideální je praktické aplikování toho, o čem by se měl učit; preferuje zapojovat co nejvíce smyslů USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál5 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál6 Visual Auditory Kinesthetic Další zdroje ̶ http://vark-learn.com/ ̶ http://vark-learn.com/the-vark-questionnaire/ ̶ http://www.educationplanner.org/students/self- assessments/learning-styles-quiz.shtml USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál8 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál9 Je důležitější se naučit nebo si pamatovat? USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál10 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál11 Jaká slovesa charakterizují pracovní činnosti absolventa VŠ? USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál12 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál13 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál14 Jak by se mělo na VŠ učit? USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál15 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál16 Frontální výuka Source USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál17 USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál18 Jaká je role VŠ pedagoga a jaká je role VŠ studenta? USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál19 Role Source Source USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál20 Role a zodpovědnost ̶ průvodce problematikou ̶ poskytovatel zpětné vazby ̶ facilitátor aktivit a výukového procesu ̶ hodnocení ̶ materiály ̶ zpětná vazba ̶ vyžádaná pomoc v rámci mezí ̶ chodit na výuku ̶ aktivně pracovat ve výuce i mimo ni ̶ motivovat se k výuce ̶ připravit se na výuku ̶ co se naučíte je vaše zodpovědnost, ne naše USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál21 I když… USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál22 Independent learning ̶ V životě i zaměstnání vás nikdo trpělivě učit nebude ̶ Budete se setkávat s problémy, na které se nelze připravit předem Source USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál23 Collaborative learning USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál24 Peer learning USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál25 Reflective learning USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál26 Assessment of learning X assessment for learning? USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál27 Hodnocení ̶ Assessment for learning ̶ Assessment of learning USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál28 Jak ukázat, v čem jsem dobrý? USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál29 Digitální portfolio ̶ Výkladní skříň ̶ Zaměstnavatelé ̶ Vyučující ̶ Prarodiče ☺ ̶ Proč a jak na to? ̶ kurz na kisk.phil.muni.cz ̶ Informace a rady ̶ Anglicky USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál30 Volné psaní ̶ V následující aktivitě se zamyslíte nad tím, jakým chcete být studentem během POINu a jaké to bude POIN studovat. ̶ Už o programu něco víte, takže můžete zachytit svoje první představy USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál31 Volné psaní – pravidla ̶ Zadání: Během studia POIN chci být studentem, který … ̶ Pravidla ̶ Po pokynu budete kontinuální 7 minut psát (když mě nic nenapadá, píši třeba „nic mě nenapadá“) – účelem je psát myšlenky, jak vás napadají ̶ Tj. tužka se stále pohybuje!!! ̶ Nevracejte se k již napsanému textu ̶ Neřešte pravopis, strukturu, nikde váš text nebude vystavený, je totiž jen váš ̶ Nejde o závod, respektujte svoje vlastní tempo ̶ Až dopíšete, podtrháte si zajímavé nebo důležité věty, části vět ̶ Co budete CHTÍT, budete poté sdílet s kolegou/kolegyní (dobrovolné) ̶ Co budete CHTÍT, můžete následně sdílet s ostatními (dobrovolné) ̶ Schovejte a použijte třeba na závěrečnou reflexi USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál32 Příští týden ̶ Tomáš Ondráček a kritické myšlení USPI – Jak se (ne)učit | Michal Krčál33 Děkuji za pozornost! Otázky a připomínky?