1 Základy podnikání BPH_ZAPO Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. 2 Obsah kurzu 1) Podnik a podnikání, Nápad a konkurenční výhoda 21. 9. 2021 2) Podnikatelský plán 5. 10. 2021 3) Analýza makrookolí 12. 10. 2021 4) Analýza mikrookolí, podniku a SWOT analýza 19. 10. 2021 5) Marketing a marketingová strategie 26. 10. 2021 6) Marketingový plán 9. 11. 2021 7) Právo a právní formy podnikání 16. 11. 2021 8) Kalkulace a financování 23. 11. 2021 9) Daně a daňová problematika, Finanční výkazy 30. 11. 2021 10) Personální řízení a organizování 7. 12. 2021 11) Předtermín 14. 12. 2021 Podnikatelský plán ̶ Od nápadu k projektu ̶ Kreativní nástroje v práci s nápadem ̶ Adresáti podnikatelského plánu Cíl ̶ bez cíle… ̶ …nevíme, kam jdeme ̶ …nevíme, jestli už tam jsme ̶ …nevíme, jestli nejdeme někam jinam ̶ …nevíme, jestli není potřeba změnit směr ̶ cíl vychází z motivace ̶ plán definuje cíl a cíl definuje plán ̶ plán je cesta, jak dosáhnout cíle ̶ cíl odpovídá na otázku proč děláme to, co děláme Cíl – metodika SMART ̶ S – specifický, jasný, přesně formulovaný (specific) ̶ M – měřitelný, ne obecný (measured) ̶ A – odsouhlasený, akceptovaný (agreed, accepted) ̶ R – reálný, dosažitelný, ale ambiciózní (realistic) ̶ T – časově vymezený (timed) Špatně stanovený cíl ̶ vyvolává dodatečné otázky ̶ musí být dovysvětlen a objasněn ̶ nefunguje sám o sobě ̶ neevokuje kroky, které k němu vedou ̶ nemůže být předán… …prostě není SMART Hierarchie cílů ̶ hlavní cíl je většinou potřeba rozpracovat do dílčích cílů ̶ musí být SMART ̶ navzájem se podporují ̶ představují dílčí kroky směrem k hlavnímu cíli ̶ čím nižší úroveň, tím konkrétnější do tří měsíců začnu podnikat v oboru XY … do tří měsíců vyřídím všechny administrativní formality do tří měsíců najdu prvního zákazníka do konce května pronajmu kancelář do konce dubna zajistím živnost do konce března založím účet Od nápadu k plánu studie proveditelnosti technická, detailní, soustředěná na legislativu a finance plán koncepční, komplexní, obsah podle adresáta, zaměřený na zákazníka záměr stručný, rámcový, bez zbytečných detailů nestrukturovaný, k vyvolání zájmu nápad • účel • adresát • příležitost • prostor a čas elevator pitch Od nápadu k plánu ̶ ujasnit si svoji motivaci a cíl ̶ zkontrolovat, zda je nápad skutečně zpeněžitelný ̶ podívat se na budoucí podnik očima cílového zákazníka ̶ jaký problém bude produkt řešit? ̶ jak ho řeší zákazníci teď? ̶ v čem je plánované řešení nové/jiné? ̶ jaké budou náklady spojené s realizací? ̶ za co a kolik budou zákazníci platit? Lean Canvas ̶ Alexander Osterwalder* ̶ www.leancanvas.cz ̶ stručně, jasně, promyšleně, provázaně ̶ na jednu A4 ̶ srozumitelně prezentuje hlavní aspekty projektu * The Business Model Canvas. nonlinearthinking.typepad.com, July 05, 2008. Accessed Feb 25, 2010. 12 3 4 5 67 8 9 Lean Canvas Podnikatelský plán ̶ vnitřně konzistentní a ucelený ̶ přiměřeně rozsáhlý ̶ strukturovaný a přehledný ̶ schopný fungovat samostatně ̶ postavený na spolehlivých datech ̶ objektivní a nezkreslený ̶ důvěryhodný ̶ doplněný grafy, tabulkami a vysvětlujícími přílohami Podnikatelský plán proč jsem na to nejlepšína jakém trhu se pohybuji co a koho budu potřebovat jak se bude podnik rozvíjet co budu dělat a proč kolik to bude státkde vidím překážky pro koho to budu dělat na čem budu vydělávat Tvorba podnikatelského plánu ̶ Kreativní fáze ̶ Vytvořit z nápadu záměr ̶ Stanovit si cíl ̶ Promyslet souvislosti • Analytická fáze • Vybrat metody a postupy • Sebrat data • Roztřídit a analyzovat data • Interpretovat data • Tvůrčí fáze • Sepsat podnikatelský plán Adresáti ̶ My sami ̶ stanovení a konkretizace cílů ̶ uspořádání myšlenek ̶ odhalení bariér, možných překážek ̶ stanovení časového horizontu ̶ sami sobě bychom neměli lhát ̶ klíčová je snaha o objektivitu ̶ nemusí jít o ucelený text Adresáti ̶ Investoři a banky ̶ představení možné investice ̶ podpora při žádosti o finanční prostředky ̶ soutěž s jinými projekty ̶ investoři nejsou hloupí ̶ jde jim o návratnost investice ̶ nejsou cílem, ale prostředkem Adresáti ̶ Inkubátory, soutěže a granty ̶ podklad pro rozhodování mezi různými projekty ̶ musí odpovídat zadání ̶ často stačí zaujmout ̶ počítá se s další prací na projektu ̶ důležitá je originalita a nápad ̶ musí být v souladu s výzvou Adresáti ̶ Klíčoví zaměstnanci ̶ představení společnosti a jejích plánů ̶ smysluplný obsah a dopad ̶ inovativnost ̶ cílem je zaujmout ̶ představit smysl a perspektivu ̶ přesvědčit o dlouhodobosti a vizi Struktura podnikatelského plánu ̶ Titulní strana s představením společnosti ̶ Shrnutí (Executive Summary) ̶ Profesní a osobní údaje o vlastnících firmy ̶ Popis podniku ̶ Popis podnikatelské příležitosti ̶ Popis výrobku, služby ̶ Zajištění potřebných vstupů a dodavatelů ̶ Postavení firmy na trhu, konkurence ̶ Marketingový plán ̶ Personální zdroje a organizační plán ̶ Finanční plán ̶ Rizika projektu ̶ Přílohy Titulní strana ̶ zapamatovatelná, personifikovaná, odlišitelná od ostatních ̶ logo ̶ jména autorů ̶ jméno podniku nebo produktu ̶ neagresivní, ale zajímavá grafika Shrnutí ̶ nejdůležitější kapitola celého podnikatelského plánu ̶ rozhoduje o (ne)přečtení, zájmu, spolupráci,… ̶ stručné, jasné, srozumitelné, obsahuje několik čísel ̶ vyvolává zájem a chuť číst dál ̶ hlavní body a plánu a jeho výsledek ̶ maximálně na jednu stránku ̶ píšeme ho až na konec snaha o senzaci reklamní fráze subjektivita rozvláčnost Profesní a osobní údaje podnikatele ̶ představení vlastníků / podnikatelů / zakladatelů ̶ profesní kariéra, pracovní zkušenosti, motivace ̶ vhodně zvolená fotka (profesionální, průkazová) ̶ maximálně 1 odstavec na osobu kompletní životopis nesouvisející koníčky rozvláčnost selfie Popis podniku ̶ popis podnikatelské příležitosti ̶ popis produktu ̶ zajištění vstupů a dodavatelů ̶ problém, který podnikatel řeší ̶ konkrétní a detailní popis výrobku nebo služby ̶ procesy a jejich návaznost Postavení firmy na trhu, konkurence ̶ analýza trhu ̶ analýza konkurence ̶ předpokládaná tržní pozice ̶ zásadní hrozby a bariéry ̶ standardní analytické nástroje ̶ PEST(ELED), Porterova analýza 5 sil, SWOT analýza, marketingový výzkum zesměšňování konkurence obecné proklamace neaktuální data Marketingový plán ̶ cílový segment ̶ marketingové nástroje segmentace targeting positioning produkt cena distribucepropagace Personální zdroje a organizační plán ̶ procesy ̶ požadavky ̶ zajištění ̶ co všechno se bude dělat ̶ kolik a jakých lidí se bude na projektu podílet ̶ co musí umět, za co budou zodpovědní Finanční plán ̶ náklady ̶ výnosy ̶ investice ̶ finanční ukazatele, bod zvratu ̶ grafy a tabulky ̶ nadhodnocené náklady, podhodnocené výnosy ̶ pesimistická, realistická a optimistická varianta výmysly zkreslená data (ne)úmyslná opomenutí nečitelné prvky Rizika projektu ̶ demonstrují promyšlenost a připravenost ̶ umožňují přípravu Přílohy • rozsáhlejší tabulky, kompletní životopisy, technické nákresy, mapy, rozpisy, delší seznamy, formuláře, smlouvy, doklady,… Chyby ohrožující realizaci nejasné cíle nepromyšlený business model nerealistický časový horizont podceňování konkurence neexistující infrastruktura chybějící inovativnost podceňování posuzovatele nerealistické finanční odhady nedostatek financí nedostatek času nesplněné závazky dlouhodobá ztráta nedostatek zákazníků nezájem investorů nenaplněná očekávání Chyby z pohledu investorů záměrné zkreslování údajů nepromyšlený business model málo vlastních vkladů finanční potíže chybějící posouzení poptávky nízká účetní hodnota podniku nezájem investorů investice do soukromého majetku nezajištěný odbyt Formální chyby příliš velký rozsah příliš malý rozsah jazykové nedostatky sazba a úprava poškození projektu Úkolový list č. 2 ̶ Zadání č. 1 „Podnikatelský plán – kritika“ ̶ Zadání č. 2 „Myšlenková mapa projektu“ ̶ Zadání č. 3 „Lean Canvas“ Zadání č. 1: Podnikatelský plán – kritika ̶ vyhledejte cizí už zpracovaný podnikatelský plán a prostudujte ho (1) ̶ do úkolového listu vložte odkaz na plný text nebo web (2) ̶ kriticky zhodnoťte (ne)kvalitu dokumentu(3) ̶ uveďte, zda byste do projektu investoval(a) finance a proč (4) Zadání č. 2: Myšlenková mapa studia ̶ důkladně si promyslete povinnosti spojené s ukončením svého studia a další související aspekty (1) ̶ projděte si odkazy na zpracovávání myšlenkových map a jeden z nástrojů si vyberte (2) ̶ zpracujte myšlenkovou mapu svého studia (3) ̶ stručně mapu popište (4) Zadání č. 3: Lean Canvas ̶ nastudujte si metodiku Lean Canvas do detailu (např. na www.leancanvas.cz) (1) ̶ promyslete si do hloubky svůj nápad z úkolu č. 1 (2) ̶ zpracujte jej do podoby Lean Canvas (3) ̶ v případě nejasností doplňte stručným komentářem (4) ̶ úkol je možné zpracovat i pokud nebyl splněn ÚL 1, je však třeba doplnit stručnou charakteristiku podniku a jeho produktu 36 Zajímavé odkazy ̶ http://www.ipodnikatel.cz/Podnikatelsky-zamer/jak-zatraktivnit-podnikatelsky-plan-pro-banky-a-investory.html ̶ http://www.ipodnikatel.cz/Podnikatelske-pribehy/pribeh-investora-jak-jsem-chtel-financne-podporit-zacinajici-podnikatele.html ̶ http://www.penize.cz/podnikani/17822-kde-vzit-na-rozjezd-podnikani ̶ https://www.info.cz/podcasty/podnikatelka ̶ http://www.czech-franchise.cz/ ̶ http://www.rozjezdy.cz ̶ https://podnikatelroku.cz/ ̶ http://pardubice.idnes.cz/ceske-ghicko-ghi-prepustene-maslo-vysoke-myto-f4z-/pardubice-zpravy.aspx?c=A150522_203156_pardubice- zpravy_msv ̶ http://finance.idnes.cz/podnikatelka-lucie-hladikova-o-ceske-vyrobe-plen-f6f-/podnikani.aspx?c=A160215_230219_podnikani_mrs ̶ http://finance.idnes.cz/rozhovor-s-podnikatelem-martinem-krizem-fp2-/podnikani.aspx?c=A160201_164700_podnikani_kho 37 Doplňující literatura ̶ Metodická příručka MMR (ve studijních materiálech) ̶ SRPOVÁ, Jitka. Podnikatelský plán a strategie. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011, 194 s. ISBN 978-80-247-4103-1. ̶ CHIA, Ewen. Jak jsem vydělal svůj první milion na internetu-- a jak to můžete dokázat také!: osvědčený plán pro založení a udržení výdělečného online byznysu. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, xxiv, 247 s. ISBN ̶ HAWKEN, Paul, Amory B LOVINS a L LOVINS. Přírodní kapitalismus: jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 80-204-1078-3. ̶ VEBER, Jaromír a Jitka SRPOVÁ. Podnikání malé a střední firmy. 3. aktualiz. a dopl . vyd. Praha: Grada, 2012, 332 s. ISBN 978-80-247-4520-6. ̶ VEBER, Jaromír. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2. aktualiz. vyd.. Praha: Management Press, 2009, 734 s. ISBN 978-80-7261-200-0. Otázky? ? ? ? ?? ? ? ? ? ? ? Děkuji za pozornost!