1 Základy podnikání BPH_ZAPO Ing. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. 2 Obsah kurzu 1) Podnik a podnikání, Nápad a konkurenční výhoda 21. 9. 2021 2) Podnikatelský plán 5. 10. 2021 3) Analýza makrookolí 12. 10. 2021 4) Analýza mikrookolí, podniku a SWOT analýza 19. 10. 2021 5) Marketing a marketingová strategie 26. 10. 2021 6) Marketingový plán 9. 11. 2021 7) Právo a právní formy podnikání 16. 11. 2021 8) Kalkulace a financování 23. 11. 2021 9) Daně a daňová problematika, Finanční výkazy 30. 11. 2021 10) Personální řízení a organizování 7. 12. 2021 11) Předtermín 14. 12. 2021 3 Jak by neměl vypadat podnikatelský plán ̶ jak měla práce vypadá a jak by měla vypadat? ̶ které položky chybí a měly v textu být? ̶ jak na vás text působí jako na potenciálního investora? ̶ dělejte si poznámky ̶ buďte slušní a konstruktivní ̶ formulujte argumenty ad rem a ne ad hominem mikroprostředí Prostředí makroprostředí podnik megatrendy Megatrendy ̶ představují globální trendy, s nimiž bude potřeba v následujícím období počítat ̶ jsou: ̶ obecné ̶ středně a dlouhodobé ̶ celosvětové, ale mohou se lišit dopadem ̶ klíčové pro formulaci úspěšné strategie 6 Dopad megatrendů Co covid? ̶ Je covid příležitost nebo hrozba? ̶ Pro koho představuje pozitivní faktor? ̶ Pro koho neutrální? ̶ Pro koho negativní? ̶ Proč? → faktory musí být vztažené ke konkrétnímu podniku/záměru Analýzy makroprostředí ̶ PEST/STEP ̶ politické, ekonomické, sociální, technologické ̶ PESTLE/STEEPL ̶ politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní, ekologické ̶ STEEPLED ̶ politické, ekonomické, sociální, technologické, legislativní, ekologické, etické, demografické ̶ STEER ̶ socio-kulturní, technologické, ekonomické, ekologické, regulující Není důležité, jakou analýzu použijeme, ale že neopomeneme žádná rizika, která nás v makroprostředí čekají! PEST analýza ̶ Politické faktory ̶ Ekonomické faktory ̶ Socio-kulturní (sociální) faktory ̶ Technologické faktory Politické faktory ̶ dotační politika ̶ legislativa monopolů ̶ politika zaměstnanosti ̶ stabilita vlády ̶ lobbistické podmínky ̶ omezení/podpora zahraničního obchodu ̶ zdanění a zákony regulující podnikání ̶ zákony na ochranu životního prostředí ̶ míra korupce (skutečná/vnímaná) ̶ specifika lokálních samospráv ̶ podmínky veřejných zakázek ̶ … Ekonomické faktory ̶ fáze ekonomického cyklu ̶ HDP, HNP ̶ úrokové sazby ̶ inflace ̶ nezaměstnanost ̶ cena a distribuce energií ̶ vedlejší náklady na podnikání ̶ peněžní zásoby v ekonomice ̶ dostupnost investičních pobídek ̶ dotační tituly státu a nadnárodních uskupení ̶ … nezaměstnanost koupěschopná poptávka dostupnost pracovních sil cena pracovních sil motivace pracovních sil očekávání společnosti ochota utrácet/spořit Sociální faktory ̶ demografická skladba obyvatelstva ̶ náboženství a jeho vliv na společnost ̶ postoj k práci a volnému času ̶ životní styl a jeho změny ̶ mezigenerační solidarita ̶ distribuce příjmů ̶ sociální mobilita ̶ úroveň vzdělání ̶ kulturní zvyklosti ̶ … • klesá počet dětí v rodině • rodiny se atomizují • roste počet single domácností • lidé více vyvažují práci a volný čas • roste sociální mobilita (?) • individualizují se potřeby • roste zájem o životní prostředí Technologické faktory ̶ vládní výdaje na výzkum ̶ celková technologická vyspělost ̶ nové objevy ̶ disruptivní technologie a inovace ̶ rychlost přenosu technologií ̶ náklady na nové technologie ̶ možnosti spolupráce s akademickou sférou ̶ … Úkolový list č. 3 ̶ Zadání č. 1 „Megatrend“ ̶ Zadání č. 2 „PEST! Zadání č. 1: Megatrend ̶ vyberte si jeden megatrend typický pro aktuální situaci na trhu (1) ̶ krátce (např. na dva odstavce) jej představte – zdroj, intenzita, teritorium (2) ̶ uveďte tři typy společností, pro které představuje vybraný megatrend pozitivum, zdůvodněte (3) ̶ uveďte tři typy společností, pro které představuje vybraný megatrend negativum, zdůvodněte (4) Zadání č. 2: PEST ̶ zvolte si dvě skupiny faktorů PEST analýzy (1) ̶ z každé skupiny vyberte jeden faktor (2) (vyjma příkladů v prezentaci) ̶ oba stručně analyzujte ve vztahu k podniku / nápadu popsanému v 1. úkolovém listu (3) ̶ pro tentýž podnik uveďte tři faktory makroprostředí s pozitivním a tři s negativním vlivem z libovolné skupiny, ale uveďte vždy skupiny faktorů, kam spadají (4) Zajímavé odkazy ̶ http://www.pwc.com/gx/en/issues/megatrends.html ̶ https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/human- capital/articles/globalni-trendy-v-oblasti-lidskeho-kapitalu-pro-rok- 2018.html ̶ https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/osamelost-umrtnost- alkohol-koureni-ministry-loneliness_1908050600_jab Doplňující literatura ̶ BROOKS, David. Bobos: nová americká elita a její styl. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2001. ISBN 80-86569-03-9. ̶ RITZER, George. Mcdonaldizace společnosti: výzkum měnící se povahy soudobého společenského života. Vyd. 1. Praha: Academia, 1996. ISBN 80-200-0571-4. ̶ SEDLÁČKOVÁ, Helena a Karel BUCHTA. Strategická analýza. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-367-1. Otázky? ? ? ? ?? ? ? ? ? ? ? Děkuji za pozornost!