Právo mezinárodního obchodu

Přednáška č. 5: 20.10.2021: Odpovědnostní vztahy u mezinárodní kupní smlouvy.

Zadání domácích úkolů

Jak bylo avizováno na první přednášce a zveřejněno před začátkem semestru v organizačních pokynech předmětu, součástí hodnocení je vypracování dvou domácích úkolů. První domácí úkol obsahuje příklad s 6 otázkami navázanými na mezinárodní kupní smlouvu. Druhý domácí úkol je sepsání kupní smlouvy. Zadání naleznete v učebních materiálech nebo také pod touto tabulkou. Úkoly vložte do příslušné odevzdávárny. Termín pro odevzdání prvního domácího úkolu je středa 17.11.2021 včetně, termín pro odevzdání druhého domácího úkolu je neděle 28.11.2021 včetně. Prodloužení je možné na základě individuální domluvy. Každý úkol je hodnocen 20 body. 

K úkolům proběhne průběžná konzultace na přednášce, a to dne 10.11.2021. Zde můžete položit dotazy, které se domácích úkolů týkají. 

Cíl přednášky

  • dokončíme téma minulé přednášky (platební podmínka) 
  • seznámíte se s odpovědností prodávajícího za vady
  • dozvíte se, co to jsou vady, jaké je jejich třídění a zjistíte, co to je okamžik přechodu nebezpečí a jaký je jeho význam
  • naučíte se reklamační proces (kontrola zboží, řádnost a včasnost oznámení vady), a to jak pro faktické, tak i právní vady
  • budete umět rozpoznat podstatné a nepodstatné porušení smlouvy
  • seznámíte se, jaké nároky může požadovat kupující a jaké prodávající, pokud druhá strana poruší smlouvu či Úmluvu
  • dozvíte se, co to je odpovědnost za škodu
  • naučíte se rozpoznat vyšší moc 
  • budete umět naformulovat smluvní pokutu a úroky z prodlení do mezinárodní kupní smlouvy

Příprava na přednášku
  • zopakujte si to, co jsme brali na čtvrté přednášce a připravte si, prosím, otázky, pokud něco není jasné (zejména obchodní podmínky a dodací podmínky, INCOTERMS 2020)
  • mějte k dispozici znění Úmluvy OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží a doložky INCOTERMS
  • mějte k dispozici příklady z minulé přednášky a stažené příklady na tuto přednášku (odkaz viz níže)
  • k přípravě doporučuji také poslech podcastu na vady a jejich třídění v Úmluvě OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží (odkaz viz níže)
Studijní materiály

Podcast na YouTube na téma CISG (kategorizace vad) 

Rozehnalová, N., Valdhans, J., Kyselovská T. Právo mezinárodního obchodu. Včetně problematiky mezinárodního rozhodčího řízení. 4. vydání. 2021 - konkrétně:

  • část kapitoly XI, s. 242-292

PREZENTACE

PŘÍKLADY KE STAŽENÍ - BUDEME ŘEŠIT SPOLEČNĚ NA PŘEDNÁŠCE 

PODCAST

Základní pojmy - přehled

Odpovědnostní vztahy

  • odpovědnost za prodlení
  • odpovědnost za vady
  • odpovědnost za škodu

Odpovědnost za prodlení

Zde vnímejme zejména termín FIX (fixní termín) - strana nemá zájem na pozdějším plnění. CISG termín FIX neupravuje (interpretace dle čl. 8 CISG). Znamená však podstatné porušení smlouvy - strana může odstoupit od smlouvy. 

Odpovědnost za vady

Při reklamačním procesu bychom měli vnímat následující kroky:

  1. Kvalifikovat vady
  2. Určit okamžik přechodu nebezpečí 
  3. Vyhodnotit, zda byla provedena kontrola zboží
  4. Vyhodnotit, zda oznámení vady bylo včasné a řádné
  5. Zvolit vhodný nárok

Kvalifikace vad:

Vada = nesoulad mezi tím, co bylo sjednáno (vyplývá ze smlouvy či Úmluvy) a tím, co bylo plněno 

  • faktické a právní
  • zjevné a skryté
  • kvalitativní a kvantitativní
  • zakládající podstatné porušení smlouvy a nepodstatné porušení smlouvy

Okamžik přechodu nebezpečí 

= okamžik, do kterého odpovídá za vady (ztrátu, zničení) zboží prodávající a od kterého odpovídá za vady (ztrátu, zničení) zboží kupující. Často vyjádřen pomocí doložky INCOTERMS (příp. v kupní smlouvě výslovně ujednáno či v obchodních podmínkách, zavedené praxi stran, obchodních zvyklostí - pokud ne, najdeme pravidla v CISG - čl. 67-69). 

Kontrola zboží

Článek 38 CISG - v době podle okolností co nejkratší

Oznámení vady

  • řádně co do obsahu (přesně, co nejkonkrétněji, popsat vady)
  • řádně co do formy (zásadně bezformálnost, může být ujednána v kupní smlouvě či obchodních podmínkách povinnost písemně reklamovat)
  • včasně - lhůta se liší pro zjevné a skryté vady
    • zjevné vady - přiměřená doba - běží od momentu, kdy vady byly či měly být zjištěny (tedy kontrolou) - čl. 39/1 CISG
    • skryté vady - přiměřená doba - od momentu, kdy vady byly skutečně zjištěny (čl. 39/1 CISG); nejpozději ve lhůtě dvou let od skutečného předání zboží (čl. 39/2 CISG)

Zmírňovací ustanovení

  • článek 40 - zlá víra prodávajícího (hrubá nedbalost)
  • článek 44 - omluvitelné důvody

Právní vady

  • článek 41 - právní vady obecně, čl. 42 - právní vady - průmyslové/duševní vlastnictví, čl. 43 - reklamace právních vad

Volba nároků

Záleží, zda se jedná o podstatné či nepodstatné porušení smlouvy. Objektivní odpovědnost (není vyžadováno zavinění). Nároky nelze kumulovat (lze zvolit jen jeden nárok + náhrada škody - pro náhradu škody kumulace neplatí).

Nároky kupujícího:

  • plnění (čl. 46/1), dodání náhradního zboží = výměna (čl. 46/2), odstranění vadného plnění = oprava (čl. 46/3), snížení kupní ceny (čl. 50), odstoupení od smlouvy (čl. 49), náhrada škody (čl. 74 a násl.)
  • výměna a odstoupení od smlouvy vyžadují podstatné porušení smlouvy

Nároky prodávajícího:

  • plnění (čl. 62), odstoupení od smlouvy (čl. 64), specifikace zboží (čl. 65), náhrada škody (čl. 74 a násl.)
  • odstoupení vyžaduje podstatné porušení smlouvy

Odpovědnost za škodu

Předpoklady vzniku nároku na náhradu škody (čl. 74)

  • porušení 
  • škoda
  • příčinná souvislost mezi porušením a škodou
  • předvídatelnost v době uzavření smlouvy
  • neexistence okolností vylučující odpovědnost (vyšší moc)

Vyšší moc - vyloučení odpovědnosti za škodu (čl. 79)

  • pokud jsou dány předpoklady, nejsme odpovědni za škodu (čl. 79/5), ale jiné nároky může strana požadovat
  • dojde k porušení
  • překážka - nezávislá na vůli, nepřekonatelná, nepředvídatelná v době uzavření smlouvy
  • strana musí oznámit druhé straně, že tato okolnost nastala
  • trvá po dobu, po kterou trvá překážka

Co vnímat dále:

  • smluvní záruka (čl. 36/2, čl. 39/2 CISG)
  • smluvní pokuta
  • úroky z prodlení (čl. 78 CISG)
  • hardship doložka
  • smlouvy s dílčím plněním (čl. 73 CISG)
  • povinnost zachovat zboží (čl. 85 až 88 CISG)

Kontrolní otázky a příklady

  1. Vymezte, jaké odpovědnostní vztahy mohou vzniknout u mezinárodní kupní smlouvy.
  2. Vysvětlete termín FIX včetně důsledků porušení tohoto termínu. Upravuje CISG termín FIX?
  3. Uveďte, co to je vada a jaké druhy vad znáte. Jaké druhy vad ovlivňují zejména reklamační proces a jaké druhy vad ovlivňují zejména volbu nároků?
  4. Co to je okamžik přechodu nebezpečí? Jak (kde) může být určen?
  5. Popište proces oznámení faktických vad (návaznost oznámení vady na kontrolu, řádnost, včasnost). Rozlište pro zjevné a skryté vady. 
  6. Co dokáže ovlivnit dobu pro oznámení vad?
  7. Co rozumíte pod pojmem právní vady?
  8. Může být reklamace úspěšná, i když nebudou vady oznámeny včas/řádně?
  9. Co to je smluvní záruka?
  10. Může strana požadovat více nároků vedle sebe?
  11. Jaké nároky může požadovat kupující? Jaké z nich vyžadují podstatné porušení smlouvy?
  12. Jaké nároky může požadovat prodávající? Jaké z nich vyžadují podstatné porušení smlouvy?
  13. Vysvětlete předpoklady vzniku nároku na náhradu škody.
  14. Co to je tzv. náhradní obchod?
  15. Co to je tzv. vyšší moc? Jmenujte příklady. 
  16. Vyjmenujte předpoklady, aby byla odpovědnost za škodu vyloučena.
  17. Co to je smluvní pokuta?
  18. Co to jsou úroky z prodlení?
  19. Co znamená povinnost zachovat zboží? Uveďte konkrétní příklad.
  20. Na které situace aplikujete čl. 73 CISG? 

Praktické příklady (viz výše).