Odpovědnostní vztahy
- odpovědnost za prodlení
- odpovědnost za vady
- odpovědnost za škodu
Odpovědnost za prodlení
Zde vnímejme zejména termín FIX (fixní termín) - strana nemá zájem na pozdějším plnění. CISG termín FIX neupravuje (interpretace dle čl. 8 CISG). Znamená však podstatné porušení smlouvy - strana může odstoupit od smlouvy.
Odpovědnost za vady
Při reklamačním procesu bychom měli vnímat následující kroky:
- Kvalifikovat vady
- Určit okamžik přechodu nebezpečí
- Vyhodnotit, zda byla provedena kontrola zboží
- Vyhodnotit, zda oznámení vady bylo včasné a řádné
- Zvolit vhodný nárok
Kvalifikace vad:
Vada = nesoulad mezi tím, co bylo sjednáno (vyplývá ze smlouvy či Úmluvy) a tím, co bylo plněno
- faktické a právní
- zjevné a skryté
- kvalitativní a kvantitativní
- zakládající podstatné porušení smlouvy a nepodstatné porušení smlouvy
Okamžik přechodu nebezpečí
= okamžik, do kterého odpovídá za vady (ztrátu, zničení) zboží prodávající a od kterého odpovídá za vady (ztrátu, zničení) zboží kupující. Často vyjádřen pomocí doložky INCOTERMS (příp. v kupní smlouvě výslovně ujednáno či v obchodních podmínkách, zavedené praxi stran, obchodních zvyklostí - pokud ne, najdeme pravidla v CISG - čl. 67-69).
Kontrola zboží
Článek 38 CISG - v době podle okolností co nejkratší
Oznámení vady
- řádně co do obsahu (přesně, co nejkonkrétněji, popsat vady)
- řádně co do formy (zásadně bezformálnost, může být ujednána v kupní smlouvě či obchodních podmínkách povinnost písemně reklamovat)
- včasně - lhůta se liší pro zjevné a skryté vady
- zjevné vady - přiměřená doba - běží od momentu, kdy vady byly či měly být zjištěny (tedy kontrolou) - čl. 39/1 CISG
- skryté vady - přiměřená doba - od momentu, kdy vady byly skutečně zjištěny (čl. 39/1 CISG); nejpozději ve lhůtě dvou let od skutečného předání zboží (čl. 39/2 CISG)
Zmírňovací ustanovení
- článek 40 - zlá víra prodávajícího (hrubá nedbalost)
- článek 44 - omluvitelné důvody
Právní vady
- článek 41 - právní vady obecně, čl. 42 - právní vady - průmyslové/duševní vlastnictví, čl. 43 - reklamace právních vad
Volba nároků
Záleží, zda se jedná o podstatné či nepodstatné porušení smlouvy. Objektivní odpovědnost (není vyžadováno zavinění). Nároky nelze kumulovat (lze zvolit jen jeden nárok + náhrada škody - pro náhradu škody kumulace neplatí).
Nároky kupujícího:
- plnění (čl. 46/1), dodání náhradního zboží = výměna (čl. 46/2), odstranění vadného plnění = oprava (čl. 46/3), snížení kupní ceny (čl. 50), odstoupení od smlouvy (čl. 49), náhrada škody (čl. 74 a násl.)
- výměna a odstoupení od smlouvy vyžadují podstatné porušení smlouvy
Nároky prodávajícího:
- plnění (čl. 62), odstoupení od smlouvy (čl. 64), specifikace zboží (čl. 65), náhrada škody (čl. 74 a násl.)
- odstoupení vyžaduje podstatné porušení smlouvy
Odpovědnost za škodu
Předpoklady vzniku nároku na náhradu škody (čl. 74)
- porušení
- škoda
- příčinná souvislost mezi porušením a škodou
- předvídatelnost v době uzavření smlouvy
- neexistence okolností vylučující odpovědnost (vyšší moc)
Vyšší moc - vyloučení odpovědnosti za škodu (čl. 79)
- pokud jsou dány předpoklady, nejsme odpovědni za škodu (čl. 79/5), ale jiné nároky může strana požadovat
- dojde k porušení
- překážka - nezávislá na vůli, nepřekonatelná, nepředvídatelná v době uzavření smlouvy
- strana musí oznámit druhé straně, že tato okolnost nastala
- trvá po dobu, po kterou trvá překážka
Co vnímat dále:
- smluvní záruka (čl. 36/2, čl. 39/2 CISG)
- smluvní pokuta
- úroky z prodlení (čl. 78 CISG)
- hardship doložka
- smlouvy s dílčím plněním (čl. 73 CISG)
- povinnost zachovat zboží (čl. 85 až 88 CISG)