Pojištění přepravy Vnitrostátní silniční nákladní doprava • Doprava přepravovaného nákladu, ke kterému nemá dopravce vlastnický vztah (doprava na základě smlouvy o přepravě) a která je prováděna na území státu, ve kterém má dopravce sídlo společnosti nebo je jinak usazen • Dokladem o uzavření a obsahu přepravní smlouvy je tuzemský nákladní nebo náložní list, který je zároveň dokladem o převzetí zásilky dopravcem • Převzetí zásilky příjemcem musí být taktéž vyznačeno v tuzemském nákladním nebo náložním listu • Provozování silniční nákladní dopravy se řídí ustanoveními občanského zákoníku (§ 2550 až 2585) a silničním přepravním řádem • Náhrada škody je upravena ustanoveními občanského zákoníku (§ 2566 až 2571) 2 Mezinárodní silniční nákladní doprava • Doprava přepravovaného nákladu, ke kterému nemá dopravce vlastnický vztah (doprava na základě přepravní smlouvy v mezinárodní silniční nákladní dopravě) a která je prováděna na území států, z nichž alespoň jeden je smluvním státem CMR • Provozování mezinárodní silniční nákladní dopravy je upraveno Úmluvou o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě CMR • Dokladem o uzavření a obsahu přepravní smlouvy je nákladní nebo náložní list, který je zároveň dokladem o převzetí zásilky dopravcem (příjemcem) • Náhrada škody je upravena ustanoveními CMR (článek 23): „náhrada škody nesmí přesahovat 8,3 jednotek SDR za kg chybějící váhy“ (SDR = zvláštní práva čerpání, jednotka stanovená MMF, viz aktuální sazby ČNB) • Je hrazeno dovozné, clo a jiné výlohy vzniklé v souvislosti s přepravou zásilky, CMR zavazuje dopravce k náhradě škody vzniklé překročením dodací lhůty 3 Kabotážní silniční nákladní doprava • Vnitrostátní doprava přepravovaného nákladu, ke kterému nemá dopravce vlastnický vztah (doprava pro cizí potřebu) a která je dočasně provozovaná v hostitelském členském státě, aniž by dopravce měl v hostitelském členském státě sídlo anebo byl jinak trvale usazen • Kabotáž nelze provádět pravidelně a trvale – navazuje na mezinárodní dopravu, lze po dodání nákladu provést tři kabotážní dopravy do sedmi dnů od poslední vykládky mezinárodní přepravy • V lhůtě sedmi dnů lze provést kabotážní jízdy v jakémkoli členském státě – jedna kabotáž na členský stát do tří dnů ode dne, kdy vozidlo vstoupí bez nákladu na jeho území • Provozování kabotážní dopravy se řídí nařízeními EHS 4 Územní rozsah 1. samostatná vnitrostátní či mezinárodní doprava 2. souběh vnitrostátní a mezinárodní dopravy 3. mezinárodní doprava či souběh doprav s kabotážní dopravou X Samostatnou kabotáž sjednat nelze (ani při pojištění mezinárodní dopravy) Úmluva CMR (Convention relative au contrat de transport international de marchandises) • smluvní státy jsou uvedeny v Úmluvě CMR • = úmluva vztahující se k přepravní smlouvě v mezinárodní silniční přepravě zboží • přeprava věcí v mezinárodním měřítku na základě přepravní smlouvy, tzn. na základě smluvního vztahu mezi dvěma stranami = dopravce X odesílatel. • dopravce se zavazuje přepravit zboží z určitého místa do jiného místa, odesílatel se zavazuje za tuto službu zaplatit přepravné • rozsah odpovědnosti silničního dopravce je uveden v čl. 17 CMR: Dopravce odpovídá za úplnou či částečnou ztrátu zásilky; poškození zásilky; překročení dodací lhůty 5 Pojištění věcí během silniční dopravy • věci vlastní, přepravované v rámci své provozní činnosti • věci cizí, po právu užívané nebo převzaté • přeprava pro vlastní potřebu, na vlastní účet, vozidly uvedenými v pojistné smlouvě • věci jsou pro potřeby pojištění členěny do rizikových skupin • základní krytí (dopravní nehoda a živelní rizika) • rozšířené krytí + odcizení krádeží nebo loupeží • výluky dle příslušných pojistných podmínek • lze ujednat i bez vozidel, která budou uvedena v PS • zahrnuje: dopravní nehodu, živel, odcizení, vandalismus, • lze sjednat nakládku a vykládku • celoroční pojištění nákladu nebo jednorázová pojištění nákladu • lze ujednat i přepravu vlastních věcí smluvním dopravcem 6 Pojištění věcí během silniční dopravy - výluky • škody vzniklé přirozenou povahou nákladu, vnitřní zkázou, nedostatečným balením, úbytkem, početní chybou, rzí, oxidací, vlhkem, plísní, samovznícením, nasáknutím pachu, mrazem, horkem, atmosférickými srážkami, živočišnými škůdci • prudkým bržděním, v důsledku vadného uložení nákladu, • závadou pneumatiky nebo jinou technickou závadou, pokud okolnosti nevedly k dopravní nehodě • trestním jednáním pojištěného • zpožděním přepravy, nedodržením dodací lhůty, ušlým ziskem, ztrátou trhu • škody na předmětu pojištění přepravovaném na základě uzavřené přepravní smlouvy nebo zasilatelské smlouvy 7 Pojištění cenností během přepravy •pojištění je určeno firmám, které zajišťují ostrahu majetku a osob, a vztahuje se na poškození, zničení nebo pohřešování pojištěných cenností (tj. peníze, ceniny, cenné papíry, drahé kovy a věci zvláštní hodnoty, přepravované pojistníkem ve prospěch třetí osoby) •vztahuje se na poškození, zničení nebo pohřešování pojištěných cenností v důsledku nehody dopravního prostředku, loupeže, požáru, výbuchu, úderu blesku a zemětřesení •pojištění lze sjednat včetně nebezpečí nastalých při přebírání, nakládce, vykládce a předávání pojištěných cenností 8 Pojištění zásilek Z pohledu mezinárodního obchodu a přepravy zásilek rozlišujeme přepravu: silniční, leteckou, železniční, vodní, námořní, říční nebo kombinovanou. Dělení dle předmětu pojistného zájmu: • pojištění kaska (hull insurance); • pojištění karga = přepravovaných věcí (cargo insurance); • pojištění kontejnerů; • pojištění přepravného; • pojištění imaginárního zisku; • pojištění příspěvku ke společné havárii. Majetkové pojištění vlastních i cizích zásilek (nutné ujednat v PS) přepravovaných cizími dopravci = allriskové pojištění, tj. poškození, zničení nebo pohřešování zásilky jakoukoliv nahodilou skutečností, která není vyloučena - výluky dle poj. podmínek (např. ztráta) lze ujednat pojištění na 110% hodnoty nákladu (navýšení z důvodu ušlého zisku) 9 Pojištění zásilek I Pojištění vzniká zahájením přepravy pojištěné zásilky • přeprava musí být zahájena nejpozději do X dnů od data uvedeného v pojistné smlouvě nebo přihlášce do pojištění jako datum zahájení přepravy, jinak pojištění nevzniká • pojištění se vztahuje na věcné škody na pojištěné zásilce, pokud není příčinou vzniku škody okolnost uvedená ve výlukách ve VPP nebo ve výlukách v pojistné smlouvě • škodnou událostí je poškození, zničení nebo pohřešování pojištěné přepravované zásilky způsobené jakoukoliv nahodilou událostí • pojištění počíná okamžikem, kdy zásilka opustí místo uvedené v PS • pojištění i po dobu překládky, skladování, odchýlení od trasy a zdržení, na které nemá pojištěný vliv – do X dnů od vyložení na místě zásilky, u námořní přepravy 60 dnů • zásilky přepravované obvyklými dopravními prostředky z místa odeslání do místa určení na nebezpečí pojištěného (pojištění "z domu do domu") je určeno firmám, které jsou: a) vlastníky zásilek (prodávající nebo kupující); b) zasílateli (pojištění zásilek je nabízeno jako součást obstarávání přepravy) Způsoby sjednání pojištění • jednorázové pojištění zásilek během přepravy (příležitostné zásilky) • hromadné pojištění zásilek (měsíčně zúčtovací smlouva pro více než 15 zásilek ročně) • obratové pojištění (podle celkového objemu přepraveného zboží) 10 Pojištění zásilek II Pojištění zaniká: • dodáním zásilky do místa, které je uvedeno v pojistné smlouvě nebo v přihlášce do pojištění jako místo konce přepravy • uplynutím X dnů od vyložení zásilky z námořní lodi v konečném přístavu vykládky • uplynutím X dnů po vyložení zásilky z posledního dopravního prostředku jiného než námořní lodě • prodejem pojištěné zásilky, pokud je prodej uskutečněn po vzniku škodné události • předáním k další přepravě do dalšího místa určení, pokud zásilka po vyložení z námořní lodi v přístavu vykládky bude dopravována do jiného místa určení, než které je uvedeno v pojistné smlouvě nebo přihlášce do pojištění, podle toho, který z předchozích důvodů nastal nejdříve 11 Pojištění zásilek – výluky I Pojištění se nevztahuje na škody způsobené: • úmyslným jednáním pojistníka, pojištěného, osoby oprávněné, jejich zmocněnce anebo jiné osoby z jejich podnětu • v důsledku požití alkoholu anebo jiných návykových látek anebo vědomého porušení dopravních předpisů v případě přepravy zásilky prováděné vlastním dopravním prostředkem pojistníka, pojištěného, oprávněné osoby, jejich zmocněnce anebo jejich zaměstnanců • vadou (zjevnou i skrytou), kterou měla zásilka již v době počátku přepravy • vadným, nevhodným, neobvyklým obalem nebo způsobem balení nebo nevhodným způsobem přepravy a/nebo skladování, na které měl vliv pojistník, pojištěný, oprávněná osoba nebo jejich zmocněnec • nevhodným nebo vadným ložením zásilky v dopravním prostředku a/nebo kontejneru způsobeným pojistníkem, pojištěným, oprávněnou osobou nebo jejich zmocněncem • platební neschopností nebo nevůlí nebo ztrátou finanční způsobilosti dopravce, je-li tato prvotní příčinou škodné události • porušením předpisů o dovozu, vývozu nebo průvozu zboží a bezpečnostních předpisů pojistníkem, pojištěným, oprávněnou osobou nebo jejich zmocněncem • doručením zásilky jinému příjemci než příjemci uvedenému v průvodních dokladech k zásilce, pokud bylo zapříčiněno jednáním pojistníka, pojištěného, oprávněné osoby nebo jejich zmocněnce • doručením zásilky na jiné místo, než které odpovídá údajům v přepravní smlouvě, popř. v jiných souvisejících průvodních dokladech k zásilce, pokud bylo zapříčiněno jednáním pojistníka, pojištěného, oprávněné osoby nebo jejich zmocněnce 12 Pojištění zásilek – výluky II Pojištění se nevztahuje na: • bankovky a oběžné mince, drahé kovy a předměty z nich vyrobené, nezasazené perly a drahokamy • cenné papíry, ceniny a jiné obdobné dokumenty, např. vkladní a šekové knížky, směnky, platební karty • písemnosti, plány, obchodní knihy, kartotéky, výkresy • díla umělecká, zvláštní kulturní a historické hodnoty a sbírky • motorová vozidla, kterým je přidělena registrační značka, ojetá a havarovaná motorová vozidla, zemědělské stroje, kolejová vozidla, letadla a vodní plavidla všeho druhu • záznamy na zvukových, obrazových a datových nosičích • živá zvířata • zbraně a střelivo • nebezpečné látky a výrobky 13 Pojištění zásilek – pojistná hodnota • pojistnou hodnotou je fakturovaná cena zásilky- cena nová, časová, obvyklá • nelze-li pojistnou hodnotu takto určit, je jí cena obecná, kterou má zásilka v místě počátku přepravy • je-li tak v pojistné smlouvě ujednáno, započítávají se do pojistné hodnoty i náklady související s přepravou zásilky, clo a očekávaný zisk pro příjemce zásilky • cena osobní obliby zásilky není podkladem pro stanovení pojistné hodnoty • pojištění očekávaného zisku maximálně do 20% souhrnu ostatních položek tvořících pojistnou hodnotu 14 Pojištění zásilek – plnění I Oprávněná osoba se podílí na úhradě vzniklé škody spoluúčastí V případě poškození zásilky poskytne pojišťovna pojistné plnění ve výši: • přiměřených nákladů na opravu, které jsou potřebné pro uvedení poškozené zásilky nebo její části do stavu před pojistnou událostí, včetně nákladů na rozebrání a sestavení, nákladů na dopravu do opravny a z opravny a celních a jiných poplatků (pojišťovna odečte cenu zpeněžitelných a využitelných zbytků nahrazovaných částí; pokud převyšují pojistnou částku, poskytne pojišťovna plnění jako za zničení zásilky) • rozdílu ceny zásilky před poškozením a ceny v poškozeném stavu, nelze-li zásilku opravit (clo se nezapočítává); cenou poškozené zásilky je částka stanovená odborným posudkem nebo je to čistý výtěžek z prodeje poškozené zásilky Pojistné plnění se sníží o částku, která byla pojištěnému poskytnuta ze společné havárie 15 Pojištění zásilek – plnění II • pokud v důsledku vzniku pojistné události pojišťovna poskytla pojistné plnění, vlastnictví nalezené zásilky nepřechází na pojišťovnu, oprávněná osoba je povinna převzít nalezenou zásilku a vrátit pojišťovně poskytnuté pojistné plnění po odečtení nákladů na nalezení a vrácení pohřešované zásilky ve lhůtě 1 měsíce od data, kdy se oprávněná osoba o znovunalezení zásilky dozvěděla • obsahuje-li pojistka oprávnění pojistníka, pojištěného převést právo na pojistné plnění z pojistné smlouvy rubopisem (indosamentem), a to i nevyplněným, na další osoby, jsou tyto osoby oprávněny k dalšímu převodu (pojistka na řad) • tento převod rubopisem má účinky postoupení pohledávky i v případech, kdy pojišťovna o tom nebyla vyrozuměna • pojišťovna není povinna zkoumat platnost rubopisu 16 Pojištění zásilek – plnění III • pojišťovna nad rámec stanovené pojistné částky nahradí zachraňovací náklady nejvýše do 10 % pojistné částky (nejvýše 2 % pojistné částky z hygienických, ekologických či bezpečnostních důvodů při odklizení poškozené zásilky po pojistné události) • pojišťovna nahradí i náklady na vyšetření pojistné události, zejména náklady spojené s činností zmocněnce pojišťovny (havarijního komisaře) a náklady ohledání, odhadu, popř. prodeje zásilky (pojišťovna však nehradí náklady na výdaje osobní účasti nebo činnosti pojištěného, jeho zástupce, i když takové výdaje byly vynaloženy v souvislosti s pojistnou událostí a jejím šetřením), náklady spojené s činností zmocněnce pojišťovny hradí pojišťovna i tehdy, když za škodu neposkytuje pojistné plnění (tyto náklady hradí pojišťovna i nad pojistnou částku) • pojišťovna hradí příspěvky ke společné havárii, jejichž výše je určena rozvrhem závazným pro pojištěného, a to i nad pojistnou částku • pojišťovna nahradí také zachraňovací náklady (tzv. salvage charges), které je pojištěný povinen poskytnout dobrovolnému záchranci, aniž by byla sjednána smlouva o záchraně (výše odměny je stanovena rozhodnutím námořního soudu nebo rozhodcem), tyto náklady hradí pojišťovna jen po úspěšné záchraně pojištěné zásilky 17 Pojištění zásilek – plnění IV Přeprava po vnitrozemských vodních cestách: • jsou-li náklady přezimování nebo náklady vzniklé nízkým vodním stavem zúčtovány ve společné havárii, hradí pojišťovna i tyto náklady Přeprava železniční: • přepravuje-li se zásilka na otevřeném železničním vagonu, pojišťovna poskytne plnění pouze v případě, že tento způsob přepravy je vhodný pro pojištěnou zásilku Přeprava letecká: • pojištění se vztahuje i na přepravu zásilky na letiště a z letiště v případě, že je tato přeprava prováděna leteckým dopravcem Pojistitel plní pouze v případě, že použitý dopravní prostředek byl vhodný a technicky způsobilý pro přepravu zásilky Pojistitel plní i zachraňovací náklady (odvrácení vzniku bezprostředně hrozící pojistné události a zmírnění následků již nastalé pojistné události), není li ujednáno jinak, do 10% z horní hranice plnění 18 Povinnosti z pojištění zásilek Pojistník je povinen oznámit pojišťovně v přihlášce do pojištění: • povahu, množství, hmotnost a hodnotu zásilky, počet kusů, druh balení • datum a místo počátku přepravy, popř. překlad a místo konce přepravy • způsob přepravy a dopravní prostředek • odchylky od pravidelného průběhu přepravy, např. nakládání, překládání nebo vykládání či skladování zásilky neobvyklým způsobem nebo za okolností zvláště nebezpečných • skutečnost, že část přepravy se již uskutečnila nebo že již dříve pojištěná přeprava má pokračovat (reexpedice, zpětné zásilky apod.) Při uplatnění práva na pojistné plnění je oprávněná osoba povinna předložit originály těchto dokladů: • doklady prokazující existenci pojištění • fakturu nebo jiný doklad prokazující cenu zásilky • přepravní listiny, popř. potvrzení o převzetí zásilky, např. nákladní/přepravní/náložní list, potvrzení držitele poštovní licence, skladový list = warrant • doklady prokazující rozsah a výši škody, tj. úřední protokoly a zápisy, zejména dopravců, držitele poštovní licence, přístavní správy, policie • havarijní certifikát nebo jiné listiny o vyšetření škody, popř. o prodeji zásilky nebo její části • výpočet škody (škodní účet) 19 Odpovědnost silničního dopravce za újmu • pro případ právní předpisem stanovené odpovědnosti pojištěného za újmu vzniklou jinému na přepravované věci v souvislosti s činností pojištěného jako silničního dopravce – pojištění se vztahuje na škodu na movitých věcech převzatých za účelem provedení silniční motorové dopravy nákladní dle právních předpisů a Úmluvy o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (= Úmluva CMR) • pojistnou událostí je vznik povinnosti pojištěného nahradit újmu , kterou způsobil poškozenému provozováním pojištěné činnosti a se kterou je spojena povinnost pojistitele poskytnout pojistné plnění • standardní územní rozsah Evropa • pojištění se vztahuje na zboží převzaté k přepravě, přepravované dopravním prostředkem uvedeným v PS • typické příčiny škod: dopravní nehody, odcizení vloupáním či loupežným přepadením (dopojištění), manipulace se zbožím dopravcem při nakládce či vykládce, kontaminace zboží, technická porucha vozidla (např. chladící vozy), škody způsobené atmosférickými srážkami, 20 Škody způsobené odcizením • odcizení krádeží nebo loupeží – části nákladu nebo i celého nákladu v souvislosti s odcizením celého vozidla • při vloupání se za uzavřený prostor považuje uzamčený nákladový prostor vozidla, zabezpečení dle pojistných podmínek, • hradí se škoda pouze na přepravovaném nákladu, nikoliv za odcizené vozidlo • podmínka u odcizení krádeží: překonání překážky, stopy násilí po vloupání do vozidla, • každá škoda vykazující známky trestného činu musí být šetřena policií v místě vzniku škody Ztráta je vyloučena = pojištění tzv. falešných dopravců nelze pojistit 21 Specifické záležitosti Přeprava stěhovaného majetku Příklad: přeprava infostánku na výstavu – stánek, vybavení stánku ( = židle, stoly) – stěhované věci (nikoliv nové zboží). Přeprava výbušnin, třaskavin a jiných nebezpečných látek dle ADR ( = Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí Accord Dangereuses Route) • Z ADR jsou vyloučeny například: nebezpečné látky přepravované pro vlastní potřebu, přeprava strojů obsahující nebezpečné látky, přeprava hasících přístrojů, farmaceutických látek pro maloobchodní prodej, akumulátory na paletách Přeprava ojetých, havarovaných vozidel, použitých nebo porouchaných strojů a zařízení. • dopojistit vždy, přepravuje-li klient jakákoliv použitá vozidla nebo stroje; fotodokumentace před počátkem přepravy se již nepožaduje • mnoho klientů realizuje aniž si připojištění sjedná • vztahuje se i na stroje přepravované vzhledem k jejich velikosti po částech Škody způsobené atmosférickými srážkami • Roztržení plachty - následné zatečení atmosférických srážek, je pojištěno i bez doložky škody způsobené atmosférickými srážkami. 22 Trajekt, meziskladování, kontaminace Trajekt - dle čl. 2 Úmluvy CMR je v rámci odpovědnosti dopravce i kombinovaná přeprava s použitím více dopravních prostředků, ale za předpokladu naložení celého vozidla s nákladem • pokud dojde k přeložení nákladu na loď, krytí CMR dále neplatí • dojde-li však např. ke smetení vozidla z paluby, potopení lodi, poškození nákladu při bouři vodou, může se dopravce vyvinit, proto se při kombinované přepravě doporučuje majetkové pojištění zásilky Škody způsobené při meziskladování • při meziskladování, pokud nedošlo k přerušení přepravy (stále platí jeden přepravní doklad) jsou škody kryty do max. 30 dní od převzetí zásilky • jedná-li se o škody, kdy zboží bylo převzato ke skladování, nikoliv k přepravě, jedná se už o škody na věcech převzatých, které se řeší z obecné odpovědnosti Škody vzniklé kontaminací nákladu • jedná se o škody na nákladu přepravovaném např. v cisternách nebo na valnících – sypký materiál a dojde k poškození (kontaminaci) přepravovaného zboží ze špatně vyčištěného vozidla. • v cisterně např. původně byl džus, nyní načerpáno mléko, potravina se kontaminací zkazí; stejně tak do valníku, kde byl původně přepravovaný písek, se po špatném vyčištění naloží obilí, dojde ke kontaminaci a znehodnocení • mohla by se uplatnit výluka nevhodného a nevyhovujícího vozidla, je však těžko prokazatelné, zda to bylo řidičem vědomě způsobeno, ve většině případu jsou tyto škody likvidní 23 Zachraňovací náklady Zachraňovací náklady = náklady: • na odvrácení hrozící pojistné události • ke zmírnění následků již nastalé události • náklady na odklizení zbytků z hygienických, ekologických nebo bezpečnostních důvodů • jsou hrazeny do 10% ze sjednaného limitu plnění nad jeho rámec např. přistavení náhradního vozidla z důvodu poruchy nebo dopravní nehody může být řešeno ze zachraňovacích nákladů, jelikož jde o náklad na odvrácení větší škody – překročení dodací lhůty, zkáza zboží apod. Dále lze ujednat krytí nákladů na: • třídění • dočasné skladování • likvidaci poškozených nebo zničených přepravovaných věcí včetně nákladů na přeložení a přepravu na místo likvidace • jde o rozšíření zachraňovacích nákladů o položky, které přímo nesměřují ke snížení škody, ale se škodou souvisí 24 Odpovědnost silničního dopravce - výluky • újma/škoda způsobená úmyslně nebo nad rámec právního předpisu • neoprávněná činnost pojištěného • loupež • manipulace, nesprávné naložení nebo uložení věci • škoda na movité věci pojištěným užívané • nevhodný a technicky nezpůsobilý dopravní prostředek • překročení dodací lhůty • škoda v důsledku skladování věci pojištěným delšího 10 dnů • zadržení věci, vydáním věci jinému příjemci • znečištění životního prostředí • v důsledku právní skutečnosti, o které pojištěný věděl nebo vědět mohl • kybernetické nebezpečí • není-li ujednáno jinak – vyloučeno: peníze, cennosti, písemnosti, ojetá a havarovaná vozidla, použité stroje, výbušniny a třaskaviny, stěhované věci, věci osobní potřeby 25 Odpovědnost zasilatele za újmu • pro případ právním předpisem stanovené odpovědnosti pojištěného za újmu vzniklou jinému na přepravované věci v souvislosti s činností pojištěného jako zasilatele • pojistnou událostí je vznik povinnosti pojištěného nahradit škodu na věci vzniklou jejím poškozením, zničením nebo pohřešováním, finanční škodu, pokud byl proti pojištěnému uplatněn oprávněný nárok na náhradu škody a náklady nutné k právní ochraně pojištěného proti oprávněnému nároku na náhradu škody • standardní územní rozsah Svět Čistý zasílatel • zprostředkování přepravy věci z určitého místa do jiného místa; alespoň jedno místo, z nějž se přepravuje nebo do nějž se přepravuje, musí být na území České republiky. Činnost je uvedená v živnostenském rejstříku • Zasílatel zajišťuje kromě zprostředkování přepravy i uzavírání smluv o přepravě, obstarání potřebných dokladů (např. náložní list); zajištění naložení nebo uložení zásilky; vyřízení reklamací z přepravy 26 Odpovědnost zasilatele za újmu Zasilatel jako provozovatel multimodální přepravy = za použití různých dopravních prostředků. • odpovědnost zasílatele při vystavení tzv. FIATA konosamentu. FIATA (= Mezinárodní federace zasilatelských sdružení) je mezinárodní organizace sdružující národní svazy zasilatelů - u nás se jedná o Svaz spedice a logistiky ČR: - obhajuje zájmy spedice na mezinárodní úrovni - vydává a prodává unifikované dokumenty = formulář konosamentu (FIATA Bill of Lading) • zájemce o konosament prokazuje uzavřené pojištění odpovědnosti zasilatele multimodální přepravy. • pojištěný = zasilatel s vystavením FIATA konosamentu přejímá odpovědnost za provedení dopravy jako celku 27 Odpovědnost zasilatele - výluky • újma způsobená úmyslně nebo nad rámec právního předpisu • neoprávněná činnost pojištěného • újma na movité věci pojištěným užívané • překročení dodací lhůty • újma v důsledku skladování věci pojištěným delšího 10 dnů • znečištěním životního prostředí • kybernetické nebezpečí, není-li ujednáno jinak • peníze, ceniny, cenné papíry, drahé kovy, perly, drahokamy • písemnosti, nosiče a záznamy na nich • pokuty, penále, sankce • nemajetková újma 28