Inovační management
Týden 4
Úvodní přednáška semestru, která proběhla pro prezenční studium bohužel nebyla z technických důvodů zaznamenána. Abyste ale o nic nepřišli, nahrál jsem vám znovu to podstatné. Pokud jste se zatím nedívali na videa z předchozího týdne (https://is.muni.cz/auth/el/econ/podzim2021/MKH_INMG/index.qwarp?prejit=7431291), doporučuji začít tímto úvodem, a pak se k nim vrátit.
Úvod do inovačního managementu (0:29:16)
Klíčové poznámky:
- Inovace je realizovanou změnou - realizace je klíčová, abychom o inovaci mohli mluvit, nestačí mít nápad.
- V rámci předmětu se bavíme o dvou ze tří úrovní inovací (jednotlivec/tým a podnik).
- Inovace mají několik výhod: (udržitelnou) konkurenční výhodu, rozšiřují možnosti podniku, zvyšují absorpční schopnost podniku, přináší presiž
- Inovace mají několik nevýhod: jejich výsledek je nejistý (budoucnost je nejasná), čerpají zdroje a nesou náklady příležitosti, mohou vyvolat odpor ke změně
- Strategické kroky spojené s inovacemi jsou nejisté - mohou vyjít i nevyjít v závislosti na budoucnosti.
- Existuje řada modelů inovačních procesů, je dobré si z nich odnést to podstatné (nikoliv si je pamatovat do detailu).
- Lineární inovační proces odpovídá čtyřem klíčových aktivitám, které se s inovačními nápady dějí: tvorba, výběr, rozvoj a implementace.
- Stage-gate proces řeší potenciální problém s udržování neživotaschopných projektů, respektive ukončováním těch vyvolávajících velký odpor.
- Design thinking klade velký důraz na pochopení uživatele, cílové skupiny, před samotnou tvorbou nápadů na inovace.
- Innovation pentathlon zdůrazňuje roli kontextu: inovační strategie ("jak se má inovovat") a lidí a kultury v organizaci ("jak se skutečně inovuje").
Upomínka
Pokud ještě nemáte tým pro týmový projekt, je nejvyšší čas si nějaký najít. Více viz příslušná část interaktivní osnovy: https://is.muni.cz/auth/el/econ/podzim2021/MKH_INMG/index.qwarp?prejit=7431269