Inovační management

Struktura a rozsah

Individuální projekt bude obsahovat čtyři následující části:

  1. Představení organizace, ve které POT zpracováváte – stručně základní charakteristiky organizace (např. odvětví, počet zaměstnanců, stáří organizace) – maximálně ½ strany.
  2. Znázornění mapy inovačního procesu – optimálně na samostatné straně.
  3. Karta inovačního procesu – doprovází mapu procesu a popisuje stav, jaký je; ne jaký by měl být – optimální rozsah 2-3 strany. Podrobněji viz Tabulka 1. Pro zpracování doporučujeme rovněž se držet formátu tabulky. Nezapomeňte mapovaný proces pojmenovat – vždy se bude jednat i Inovační proces v podniku X, ale zkuste ještě konkretizovat, např. "Inovační proces pro produktové inovace, které přichází z oddělení R&D" apod.
  4. Stručné ale systematické zhodnocení inovačního procesu (dle jednotlivých bodů v kartě na základě uvedených zjištění) v organizaci s ohledem na získané znalosti o tom, jak by měl inovační management v organizaci probíhat a vypadat, resp. co postrádáte, je nevhodné, mělo by se změnit – minimálně 1 strana. Nezapomeňte argumentovat a na vhodných místech využijte i odborné zdroje.

Tabulka 1: Karta procesu (syntéza z Grasseová a kol., 2008; Svozilová, 2013; Řepa, 2011) 

Součást popisu inovačního procesu Detaily
Cíl procesu 
Proč se proces provádí, co je jeho smyslem. Má organizace definováno a jak? 
Činnosti procesu 
Jedná se o ucelený sled operací (pracovních úkonů, aktivit), vykonávaných jedním typem pracovníka nebo v rámci jednoho útvaru v souvislém čase a převážně na jednom místě. Popíšete činnosti v procesní mapě tak, jak na sebe navazují. 
Seznam zúčastněných rolí v procesu 
Kdo (skupina, útvar, vedoucí pracovníci apod.)  se na inovačním procesu podílí a případně vstupuje do vámi zpracovaného procesního modelu ve formě drah. 
Regulátory řízení 
Uveďte, jak je inovační proces formálně ošetřen. Vnitřní formální procedury a pravidla, na základě kterých proces funguje, tzv. „trvale platná“ závazná pravidla (zákony, vyhlášky, normy apod., směrnice organizace, organizační řád atd.). Při provádění procesu je nezbytné je dodržovat. 
Vlastník procesu 
Pozice, která má odpovědnost za realizaci inovačního managementu, správné fungování a neustálé zlepšování svěřeného konkrétního procesu, a za všechny aktivity s tím související. Je to pozice, která vytváří podmínky pro práci procesního týmu a představuje jediné kontaktní místo pro zákazníka (interního nebo externího). 
Zákazník 
Kdo je interní (jiný proces v rámci organizace, který používá výstup daného procesu jako vstup pro svoji činnost) či externí zákazník inovačního procesu.
Vstupy 
Vstupy využívané v rámci inovačního procesu. Doporučujeme rozdělit do skupin, např.: 1) technické (kniha nápadů v excelu sdílená přes Teams, apod.); 2) lidské; 3) materiální; 4) nemateriální. 
Zdroje inovací 
Jedná se o zdroje inovačních příležitostí. Popisujete tedy, kde se berou nápady na inovace v organizaci (u zaměstnanců, zákazníků atd.). 
Výstupy 
Jsou produktem procesu a tento výstup je předán zákazníkovi. Výstup z procesu zároveň ukončuje proces (poslední činnost procesu). 
Metriky 
Měřitelné veličiny, jejichž hodnota vypovídá o naplnění cíle činnosti či procesu. Např. počet nápadů, náklady na R&D apod.  
Inovační strategie 
Jak je inovační strategie stanovována. Soulad s celkovou strategií. 
Inovační kultura 
Jaká je inovační kultura podniku? 
Poznámka 
Případné dodatečné komentáře (volitelné).