Inovační management
Týden 3
Úvodní video na přivítanou v předmětu (11:17)
Samostudium týden 3
Podkladem pro samostudium budou mimo jiné přednášky prezenčního studia. Záznam z té první bude doplněn do materiálů v příštím týdnu, jakmile bude její záznam dodán ze strany CIKTu. Každopádně, abychom neztráceli čas, zde jsou samostatná videa ke třem klíčovým konceptům důležitým pro celý semestr: Stage-Gate, Design Thinking a (udržitelné) konkurenční výhodě.
Videa byla natočena v akademickém roce 2020/2021.
Úvodní video ke třem klíčovým konceptům (1:02)
Stage-Gate (6:45)
Klíčové poznámky:
- Stage-gate je modelem řízení inovačního procesu v organizacích
- Přínos: Vyhnutí se pokračování neperspektivních projektů (nebo naopak "neobjektivnímu ukončení" z pohledu týmu)
- Fáze inovačního procesu se příliš neliší od jiných modelů inovačního procesu.
- Základní koncept: Jednotlivé fáze inovačního procesu jsou následovány bránami (v bráně dochází k hodnocení výstupů z fáze, rozhodnutí o pokračování projektu a stanovení jasných kritérií pro dalších fázi projektu).
- V bráně projekt hodnotí "gatekeepeři" - skupina ideálně vytvořená napříč různými odděleními.
- Tři základní rozhodnutí v bráně: Go (projekt pokračuje), Kill (projekt je ukončen), případně vrácení (projekt si zopakuje předcházející fázi).
- Kritéria pro hodnocení (není ve videu): diskvalifikační (splněno či nesplněno) či výkonnostní (jak vysokou úroveň se podařilo dosáhnout).
- Proces je vhodné upravit podle potřeb inovace (nedává smysl mít robustní proces pro drobné-inkrementální inovace) i organizace.
Design Thinking (17:06)
Klíčové poznámky:
- V centru zájmu tohoto inovačního procesu je cílová skupina (uživatel) produktu, nikoliv inovátor.
- Pět základních fází: 1. Empathise (vcítění se do cílové skupiny), 2. Define (definice řešeného problému), 3. Ideate (vytváření nápadů na řešení), 4. Protype (prototypy nápadu řešení), 5. Test (testování, zda skutečně dochází k řešení problému cílové skupiny).
- Proces je iterativní (v případě slepé uličky se počítá s návratem do některé z předchozích fází).
- Pro každou z fází procesu existuje celá řada metod a nástrojů (příklady najdete ve videu).
Konkurenční výhoda (12:44)
Klíčové poznámky:
- Udržitelná konkurenční výhoda musí být VRIO (Valuable-Rare-Inimitable-Organized).
- Všechny inovace nemusí znamenat (udržitelnou) konkurenční výhodu.
- Udržitelnost konkurenční výhody je často problematická, jde o typický problémový bod.
- Udržitelnost konkurenční výhody lze podpořit různými způsoby (právní ochrana, utajení,…).