Inovační management
Týden 6
Úkoly:
- Blíží se první deadline pro týmový projekt.
- Prostudujte si videa k samostudiu
Samostudium: Byznys modely a inovace
S šestým týdnem semestru přecházíme na druhou úroveň inovačního managementu, kterou budeme v tomto předmětu pokrývat. Celkový přehled o ní vám dá přednáška, která proběhne tento týden pro prezenční formu studia a která vám bude zveřejněna v týdnu následujícím. Než na ni ale dojde, nastudujte si ve trojici videí některé důležité koncepty, na které bude v přednášce odkazováno.
Business Model Canvas (0:08:28)
Klíčové poznámky:
- Byznys model je systémem aktivit prostřednictvím kterých podnik realizuje svůj byznys.
- Business Model Canvas je modelem shrnujícím jednotlivé komponenty byznys modelu podniku.
- Business Model Canvas je maticí/tabulkou o devíti polích: Customer Segments (skupiny zákazníků, které podnik oslovuje), Customer Relationships (vztahy se zákazníky), Value Proposition (hodnota pro zákazníky, tedy důvod, proč si zákazníci produkty kupují), Channels (kanály, prostřednictvím kterých probíhá kontakt mezi podnikem a jeho zákazníky), Key Resources (klíčové zdroje zajišťují fungování byznysu podniku), Key Activities (klíčové aktivity potřebné pro fungování byznysu), Key Partners (klíčoví partneři podniku), Cost Structure (nákladová struktura) a Revenue Streams (zdroje tržeb).
- Business Model Canvas slouží k rychlému zmapování byznys modelu podniku a jeho vizualizaci.
Reálné opce (0:10:31)
Klíčové poznámky:
- Reálná opce = právo (nikoliv povinnost) v budoucnosti realizovat určitou investici.
- Hodnota opce je založena na právu na budoucí rozhodnutí.
- Reálné opce jsou velmi užitečné v případě nejistoty: umožňují rozhodnutí odložit (za určitý poplatek) a nechat si strategické možnosti otevřené. Reálné opce omezují ztráty, ale neomezují zisky (obecně řečeno).
- Příklady reálných opcí: patent, pozemek, právo na těžbu, flexibilní výroba.
Portfolio map - Strategyzer (0:06:47)
(Pozor: u části Exploit jsem omylem prohodil směr horizontální osy - jak u Exploit, tak Explore platí, že čím více vpravo, tím menší riziko. Děkuji za upozornění.)
Klíčové poznámky:
- Portfolio map (varianta od Strategyzeru) slouží ke zmapování portfolia produktů (aktivit) z hlediska vyvážení explorace a exploatace.
- Mapa má dvě pole: Jedno pro produkty/aktivity týkající se explorace (novinky) a druhé pro produkty/aktivity týkající se exploatace (stávající byznys). Pole jsou určeny osami rizika a výnosnosti.
- Užitečné ke zmapování portfolia za účelem rozhodování o inovacích a strategii podniku.