Marketingová komunikace Katedra podnikového hospodářství2 Organizace ̶ Katedra podnikového hospodářství ̶ Vyučující: Ing. Renata Čuhlová, Ph.D, BA (Hons) Renata.Cuhlova@econ.muni.cz Ing. Bc. Michal Ďuriník, Ph.D Michal.Durinik@econ.muni.cz ̶ Tutoriály: Pá 16.10. 16:00-19:50 So 14.11. 16:00-19:50 So 11.12. 12:00-15:50 Pá 09.01. 16:00-19:50 3 Požadavky Interaktivní osnova v IS Marketingová komunikace Význam, k čemu slouží? 5 Komunikační plán Co to je? Potřebuji znát vizi a misi podniku? Jaký je vztah mezi marketingovým a komunikačním plánem? Jaký je rozdíl mezi marketingovým a komunikačním cílem? Mohu v komunikačním plánu měnit produkt, cenu, distribuci? Jaká je struktura komunikačního plánu? 6 Postup tvorby komunikačního plánu I. 5M model – 5 rozhodnutí Mission Jaké jsou cíle? Money Kolik můžeme utratit? Message Co chceme říct? Komu to chceme říct? Media Jaká média/kom. kanály máme/chceme? Measurement Jak výsledek vyhodnotíme? 7 Sketchnote – Smart goal – Stanovení cílů • Konkrétní • Měřitelný • Dosažitelný • Realistický • Termínovaný https://www.youtube.c om/watch?v=OGbiqpd3 nwo 17:05 9 Postup tvorby komunikačního plánu II. Postup tvorby komunikační kampaně dle Kotlera a Kellera: 1. Identifikace cílového publika 2. SMART stanovení cílů 3. Návrh komunikace 4. Volba komunikačních kanálů 5. Stanovení rozpočtu 6. Rozhodnutí o mediálním mixu 7. Měření výsledků 8. Řízení integrované marketingové komunikace - jasná a efektivní možnost komunikace značky přes několik různých komunikačních kanálů 10 Postup tvorby komunikačního plánu III. Pelsmackerův postup tvorby komunikačního plánu PROČ? Marketingová strategie KDO? Reklamní strategie •Cílové skupiny •Cíle •Strategie sdělení CO? Kreativní strategie • Kreativní idea • Realizační strategie JAK A KDE? Mediální strategie • Která média • Časové období • Frekvence KOLIK? Posouzení alternativ, rozpočtu Realizace kampaně JAK EFEKTIVNĚ? Hodnocení kampaně 11 Postup tvorby marketingového, příp. komunikačního plánu 1. Situační analýza: Kde se právě nacházíme? 2. Cíle: Kde bychom se chtěli nacházet? 3. Strategie: Jak se tam dostaneme? 4. Taktika: Jak se tam konkrétně dostaneme? 5. Implementace: Kdo co kdy bude dělat? 6. Kontrola: Jak poznáme, že se tam dostaneme? 12 Jaký je tedy sled činností, které jsou třeba učinit při tvorbě komunikačního plánu? Viz MS Teams soubory 13 14 Situační analýza ̶ Provádíme vždy za nějakým účelem ̶ Konkrétní oblasti analýzy jsou dány VO/H vážícími se k účelu ̶ Marketingový výzkum spadá do situační analýzy (má samostatné cíle, VO/H) ̶ Výsledky analýzy umožňují formulaci cíle, příp. jeho pozměnění či zhodnocení dle pravidla SMART ̶ Výsledky by měly přinést něco nového, tj. co zadavatel neví ̶ Na výsledcích analýzy stojí celý plán 15 Cíle / Strategie ̶ Platí pravidlo SMART ̶ Modely hierarchie účinků ̶ Např. AIDA, model Lavidge a Steinera ̶ Koncept See-Think-Do-Care – pro pochopení zákaznického cyklu ̶ Tip: převedení cíle na problém, VO/H 16 Strategie ̶ Kreativní = nosná myšlenka kampaně, která podporuje komunikační cíl ̶ Komunikační = zdůvodněná volba nástrojů propagace nejlépe podporujících stanovenou kreativní myšlenku a umožňující ji dále rozvíjet ̶ Mediální = zdůvodněná volba nasazení masmédií podporující kreativní myšlenku Strategie vychází ze situační analýzy 17 Kreativní strategie ̶ Obsahuje hlavní sdělení kampaně, tón komunikace a požadovanou reakci cílové skupiny – viz modely hierarchických účinků, See-Think-Do-Care model ̶ Vychází z výsledků analýzy prostředí – blíže viz Kreativní brief (https://www.atlantic.cz/spravne-zadani-kreativni-zakazku-kreativnibrief/ ) ̶ Pokud byste o značce/firmě měli říct jednu věc ……Metoda „A co jako?“ ̶ Brainstorming, Brainwriting, Asociační řada • Ke komu firma mluví (cílová skupina) • Jaké je současné vnímání • Jaké je požadované vnímání • Proč by se vnímání mělo změnit (benefity značky vs přání cílové skupiny 18 Paretovo pravidlo v marketingu? Paretovo pravidlo v marketingu 80% tržeb z 20% reklamy. 80% vašich stížností pochází od 20% vašich zákazníků. 80% prodeje generuje 20% obchodních zástupců. 20% zákazníků představuje 80% z celkových zisků. 20% reklamních aktivit přivede 80% zákazníků. 20% výrobků generuje 80% zisku. 80% skladové plochy vám zabere 20% skladových položek 80% online prodeje pochází z 20% produktů 80% návštěvníků z vyhledávání pochází z 20% klíčových slov 20% stránek blogu generuje 80% návštěvnosti. 80% potenciálních zákazníků v oblasti marketingu obsahu pochází z 20% vlastnického obsahu. https://www.youtube.com/watch?v=V28B_xOJzK4&feature=emb_logo 20 Marketingová komunikace během koronaviru 21 Marketingová komunikace během koronaviru • Souvislost s digitálním marketingem • E-commerce • Rozšíření možností dopravy a plateb • Volný přístup k obvykle placenému obsahu • Sociální kampaně, charita • Email marketing • Anti-crisis nabídky 22 #ArtOfQuarantine od Looma pro Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine 23 A Safety Driven Lifestyle od TBWA pro Nissan 24 Úkol v MS Teams - Soubory 25 Komunikační strategie Soulad se • Značkou • Publikem • Rozpočtem 26 Komunikační strategie Soulad se • Značkou - my • Publikem - kdo • Rozpočtem - kolik AIDA Model hierarchie účinků E. St Elmo Lewis A = Attention (pozornost) I = Interest (zájem) D = Desire (touha) A = Action (akce, konání) Lavidge-Steiner model 1. nevědomí o existenci produktu nebo služby 2. povědomí o existenci produktu nebo služby 3. znalost toho, co produkt nabízí 4. pozitivní postoj k produktu (zákazník si ho oblíbil) 5. pozitivní postoj k preferování jedné značky před ostatními 6. touha po nákupu a přesvědčení, že nakup bude moudrý 7. skutečný nákup „komunikace je investicí v dlouhodobém procesu, který provádí zákazníky v čase skrze různé postupné fáze, začínající nevědomostí o produktu a směřující nakonec ke skutečnému nákupu“ České dráhy https://www.youtube.com/watch?v=GBg4xmf- dmU&feature=emb_logo