Kreativní ekonomika prof. Ing. Jan Stejskal, Ph.D. Obsah • Úvod do problematiky • Kreativní ekonomika a její odvětví • Pracovníci v kreativních odvětvích • Kreativní znalostní model • Měření kreativity Cvičení Úvod do problematiky v 20. století - zásadní změny v eko prostředí, v chování eko subjektů na trhu i mimo něj zásadní vliv ICT, globalizace v 21. století - nové podmínky pro všechny nové výrobní faktory, nové produkční procesy informační společnost» znalostní společnost (omezuje se na vliv znalostí) akcent na kreativitu, kulturu a související» kreativní ekonomika Kreativita Technologický pokrok Růst produktivity Ekonomicky růst Zdroj: Balog (edj, (2014) Úvod do problematiky • post-fordismus » kognitivně-kulturní kapitalismus » nová kulturníekonomika • teprve v 90/20.st. definice kreativního průmyslu » kreativní ekonomika • objevuje se v USA, Japonsku, Číně, VB, Německu, Francii a severských zemích (v 2016: výkon kreativní ekonomiky v VB -9 % vývozu a 5,6 % zaměstnaných; v EU 4,3 % exportu, 3 % pracovníků) • někteří autoři vnímají kreativní ekonomiku jako součást rámce kulturních zdrojů dané společnosti • UNCTAD (United Nations Conference on Trande and Development (stálý orgán Valného shromáždění OSN, od 1964, Ženeva) 14.11.2020 Úvod do problematiky Zdroj: AGRG: Mapping Glosary. [on-line], [cit. 2018-03-28]. Dostupné z: http://agrg.cogs.nscc.ca/Mapping_Glossary Úvod do problematiky • Kreativní ekonomika - systém eko vztahů, jehož důležitými vstupy jsou kreativita, znalosti a inovace. • Kreativní průmysly - část odvětví, kde zásadním předmětem činnosti je přetváření kreativních a znalostních vstupů na poptávané výstupy. • Kreativní kulturní průmysl - zahrnuje specifická odvětví služeb. • Kulturní klastry - sítě, v nichž se soustředí kulturní činnosti a organizace. • Kulturní centra - místa, která jsou nabízena konkrétním podnikatelům a umělcům k inkubaci myšlenek. 3 Úvod do problematiky Kreativní rámec každé ekonomiky je závislý na: • úrovni vzdělanosti obyvatel • objemu kreativních či znalostních vstupů • vyspělosti a otevřenosti občanské společnosti • kvalitě uplatňované veřejné politiky Kreativní rámec má být zamýšlené (strategicky) tvořen interakcemi (SS) a intervencemi (VS). • Vzdělávání má kultivovat kreativní složku lidského potenciálu. • Vzdělání má iniciovat produkci kreativních výsledků v oblasti vědy, výzkumu a umění. • Kreativní produkční procesy probíhají v kreativních průmyslech. • Ve společnosti fungují NNO zaměřených na kreativní produkci. • Ve společnosti se mají vyskytovat i neformální kreativní aktivity. • Ve společnosti má existovat veřejná politika a podpora pro kreativitu. Úvod do problematiky Při tvorbě veřejné ekonomiky podporující kreativitu musí být: • Tvůrci potenciálu na místní úrovni (kooperativní vztahy, transfer poznatků). • Dostupnost technologických poznatků (digi, smart). • Kreativní zaměstnanci (tvoří inovace, inspirují). • Institucionální prostředí (veřejná politika, instituce). • Prostor pro lokalizaci (občanská vybavenost). Britská studie The Work Foundation (2007) doplňuje prvky: • poptávka, rozmanitost, rovné tržní podmínky • úroveň vzdělání, síťování, veřejné intervence • ochrana intelektuálního vlastnictví, budování obchodních kapacit 14.11.2020 Kreativní ekonomika a její odvětví John Howki n S... The Creative Economy: How People Make Money from Ideas • KE je ekonomika založená na nových způsobech myšlení a práce. • Primárními vstupy jsou individuální schopnosti (nové nebo známé) a talent. • Rozhodující je schopnost transformace (kreativita/tvořivost) na něco nového. Kreativní odvětví: • reklama a marketing, • architektura, • řemesla, • design (produktový, grafický a módní), • film, TV, video, rádio a fotografie, • IT, softwarové a komunikační služby, • vydávání tiskovin a knih, • muzea, galerie a knihovny, • hudba, divadlo a vizuální umění. Kreativní ekonomika a její odvětví Zdroj:Throsby (2008) 5 14.11.2020 Kreativní ekonomika a její odvětví • Jádro (core creative arts) tvoří činnosti, u nichž kreativita tvoří podstatu výsledku (literární, hudební činnosti, výtvarné umění a divadlo). • Další ústřední kulturní odvětví (other core cultural industries; filmová produkce, provoz muzeí, galerií, knihoven a fotografování). • Širší kulturní odvětví (wider cultural industries; služby v oblasti záchrany kulturního dědictví, vydávání periodik a neperiodik, televiznía rozhlasové vysílání, produkce počítačových her). • Příbuzná odvětví (related industries; související odvětví jako je reklama, architektura, design a módní produkci). Kreativní ekonomika a její odvětví Howkins (2001) akcentuje práva k duševnímu vlastnictví. Rozděluje tyto kulturní a kreativní odvětví: • autorsko-právní odvětví (divadlo, fotografování, filmová produkce, hudební průmysl (hudební produkce a vystoupení), nakladatelský průmysl, rozhlas, televizi a videohry, tvorba počítačových programů, reklamní průmysl, výtvarné umění a architekturu, • patentové odvětví - odvětví spojené s produkcí nebo využíváním patentů (typicky chemický, farmaceutický, kosmický, automobilní průmysl, design ad.), • odvětví ochranných známek a design - odvětví spojené s využíváním ochranných známek, užitných vzorů apod. výše neuvedené. 6 Pracovníci v kreativních odvětvích • podstatnou složkou lidského potenciálu je složka kreativní, resp. kreativita • Howkins (2001) spatřuje však rozdíl mezi kreativitou a inovací. - Kreativita je podle něj vnitřní, osobností a subjektivní. - Inovace je vnější a objektivní projev, kdy kreativita je schopna řídit inovace, ale inovace nikdy nemohou řídit kreativitu. • Kreativita je nevyčerpatelným výrobním zdrojem (oproti ostatním). Richard Florida • tři druhy kreativity: technologická, která spočívá v tvorbě vynálezu, druhá je ekonomická (aplikace podnikavosti, dříve podnikatelského ducha) a třetí umělecká či kulturní • za zdroj ekonomického rozvoje považuje na rozdíl od předchozích teorií kreativní jednotlivce Pracovníci v kreativních odvětvích Florida (2002) tři třídy pracovníků: 1. kreativní třídu, 2. třídu pracovníků poskytujících služby, 3. třídu pracujících. Ad 1 - architektura, design, vzdělávání, umění, věda. Cílem jejich práce je tvořit „smysluplné nové formy". Dělí ji na: • super kreativní jádro (super-creative core) • skupinu kreativních profesionálů (creative professionals) Florida měl řadu kritiků (kreativita je příliš fuzzy, pojmenování neodpovídá reálné náplni práce, neexistují statistiky, populismus, nedisjunktnost atd.). 14.11.2020 Kreativní znalostní model Zdroj: vlastní zpracování na základě Cornford a Charles (2001) a Chapain a Comunian (2010) Měření kreativity • Hong Kongský kreativní Index (HKCI - The Hong Kong Creativity Index) • Kompozitní index kreativní ekonomiky (CICE - The Composite Index of the Creative Economy) • Městský kreativní index (J-CCI - The Creative City Index) • Evropský index kreativity (ECI - The European Creativity Index) • Euro-Creativity Index • Flemishův index (Fl - Flemish Index) • Globální kreativní index (GCI - Global Creative Index) • Floridův kreativní index (FCI), • Index kreativní komunity ze Silicon Valley (SV-CCI), • český kreativní index (CZCI), • Baltimorský kreativní index (BCI) • Landryho kreativní index (L-CCI) 8