Inovační management

Základní zadání

Vaším úkolem je týmově vytvořit prototyp deskové či karetní hry na zadané téma. Omezení takřka nejsou, držte se ale zlatého pravidla - buďte kreativní a zároveň dokažte své nápady zhmotnit.

Několik omezujících pravidel:

  • Hra musí být hratelná bez přítomnosti autorů a jejich vysvětlování (využije se v rámci závěrečného peer review).
  • Délka běžné hry by měla být maximálně 60 minut (minimální délka není stanovena).
  • Fyzické komponenty hry musí být snadno vyrobitelné (černobílý tisk, lepidlo, nůžky, pastelky, kostky) - tak aby si ji snadno mohl zahrát někdo jiný.
  • Výrobní náklady hry (tisk, nakoupené komponenty,...) musí být maximálně 300 korun.
  • Vyrobená hra (komponenty včetně pravidel) se musí vejít do krabičky, kterou zvládnete vytvořit maximálně ze dvou listů papíru rozměru A4.


Cílová skupina a oblasti rozvíjených dovedností a znalostí

Cílová skupina: Studenti univerzity

Oblast pro výběr rozvíjených dovedností a znalostí si vybírá samotný tým. Níže jsou příklady možných oblastí:

  • Finanční gramotnost
  • Kreativita a inovativnost
  • Podnikavost
  • Společenská odpovědnost a udržitelnost
  • Systémové myšlení
  • Tvorba strategie organizací
  • Týmová spolupráce
  • Vyjednávání

V rámci oblastí si na základě úvodních analýz cílové skupiny určíte konkrétní znalosti či dovednosti, které u ní budete chtít pomocí své hry rozvíjet.


Projektový tým

Několik pokynů:

  • Tým bude relativně velký - vydefinujte a rozdělte si role, určete si vedoucího týmu.
  • Očekává se, že se aktivit na semináři budou účastnit všichni členové týmu; mimo ně na projektu pracujte dle domluvy (každý nemusí dělat všechno).
  • V případě toho, že se některý z členů nebude na projektu dostatečně podílet, informujte vyučujícího. Podkladem pro řešení situace bude rozvojové portfolio (viz samostatná podkapitola; zaznamenávejte, kdo se jednotlivých aktivit účastní).


Proč zrovna takový projekt

Hra je jedním z hlavních způsobů, kterými se lidé učí novým věcem. Byť  hraní si může někomu znít dětinsky, zdaleka tomu tak být nemusí – hry si své místo nachází i ve velmi dospělém světě, ať už pro zábavu, tak hrané za jiným účelm (tzv. serious games).

Pomocí her se v některých podnicích chystají na možné budoucí scénáře vývoje odvětví nebo je vytváří. Ostatně už od dávných dob generálové využívali válečných her, aby vstřebali možnou taktiku či strategii protivníka. Ale zpět do „běžnějšího života“. Hry si mimo dětí nachází své místo mezi dospělými i seniory. Ať už primárně jako zábava (stoupající obliba mobilních, ale i deskových her) nebo jako součást léčby (cvičení motoriky, paměti, atd.). Hry jsou zkrátka všude okolo nás.

Zadání tvorby hry zároveň umožňuje projít si všemi hlavními fázemi inovačního procesu (tedy až na případnou komercionalizaci). Vyzkoušíte si nejen tvorbu a výběr nápadů, ale i jejich rozvoj a následné prototypování. Řada z vás možná zjistí, že kreativní myšlenky není tak jednoduché zrealizovat. A naopak – příliš bezpečná cesta nebude příliš inovativní.