Inovační management

Reflexe z týdne 2

Obsah kapitoly

  • Reflexe z přednášky v týdnu 2 - co jsme dělali a co bylo výstupem (zkusili jste si, naučili se)
  • Reflexe ze semináře v týdnu 2   - co jsme dělali a co bylo výstupem (zkusili jste si, naučili se)
  • Vyhodnocení zpětné vazby od vás

Reflexi zpracoval Michal.


Z přednášky v týdnu 2

V první přednášce předmětu jsme se věnovali úvodu do předmětu a inovačnímu managementu. Udělali jsme si krátkou případovku na film Mulan. Ta byla jednak ochutnávkou toho, že vás v předmětu nečekají jen samé kreativní a další inovační metody, ale i inovace na strategické úrovni. A jednak jsme rozebrali i to, že každá ze strategických možností, před kterou Disney stál, měla svá pozitiva i negativa.

Věnovali jsme se i organizačním pokynům. Prošli jsme to hlavní, ale spousta detailu je ještě obsažena v příslušných částech interaktivní osnovy. Věnujte jim pozornost.

Poté už jsme se vrhli do úvodu k několika klíčovým tématům inovačního managementu, respektive souvisejících oblastí. Nastínili jsme si, že inovace není jen kreativita, ale i její následná implementace. Pobavili jsme se o výhodách inovací (např. konkurenční výhoda) i jejich nevýhodách (např. nejistota spojená s budoucností, náklady přicházejí před výnosy). U konkurenční výhody jsme se zastavili a probrali koncept VRIO (udržitelná konkurenční výhoda musí být Valuable-Rare-Inimitable-Organized). Nakonec jsme rychle prošli několik inovačních procesů - vysvětlili jsme si hlavní důvody jejich různorodosti a na co je obecně dobré myslet nad rámec základních modelů (pochopení zákazníka, vnitřní prostředí inovující organizace a její strategie).


Ze semináře v týdnu 2

Na semináři jsme se věnovali očekáváním a obavám z předmětu. Očekáváte, že se naučíte hodně nových věcí a zároveň novým stylem. Věřím, že toto se nám podaří naplnit. Opakující se obavou byla naopak časová náročnost. Nebudeme se tvářit, že předmět časově náročný není. Ale s dobrým time managementem se zvládnout dá. Věříme, že jedním z pozitiv je i to, že je časová zátěž rozložena do celého semestru (sice vás čeká příprava na předmět každý týden, ale o to spíš vstřebáte jednotlivé poznatky - a o to lépe si můžete naplánovat jiné aktivity).

Nakonec jsme sehráli hru věnující se foresightu, přípravě organizace na dlouhodobou (20, 30 let) budoucnost. Ukázka jedné sehrávky je níže. Pokud jste tak zatím neučinili, nahrajte fotku své sehrávky do tohoto adresáře: https://muni.cz/go/8827fd

Připomínám, že hra může být brána jako příklad toho, co se od vás zhruba očekává za výstup. Pamatujte ale, že se primárně hodnotí cesta, takže tuto hru nejde vstáhnout k nějakému hodnocení (dokážu si představit, že takovou odevzdají poměrně odlišně hodnocené týmy).

Moc děkuji za zpětnou vazbu k této hře, poslouží k jejímu ladění do budoucna.


Vyhodnocení zpětné vazby od vás

Předně děkuji za hojnou zpětnou vazbu. Co půjde a bude dávat smysl z hlediska cíle předmětu, pokusíme se reflektovat už v následujících týdnech.

Na přednáškách jste nejvíce oceňovali případové studie (příklady z praxe obecně) a příjemnou atmosféru. Obojí nás věřím čeká i v budoucnu. Případové studie a příklady považuji za výbornou cestu, jak vám pomoct si představit o čem mluví jinak obecné teorie - a v následujících týdnech si jich užijete i ve větším detailu na seminářích. Výtek se neobjevilo mnoho, respektive se příliš neopakovaly - pro sebe si beru zejména upomínku, abych končil na čas (to se z mého pohledu týká zejména semináře, tam to bylo výrazné).

Semináře vyvolaly mnohem bohatší zpětnou vazbu, ale veskrze byly hodnoceny pozitivně. Líbila se vám možnost trochu jiného seznámení se spolužáky a také hra na foresight. Výtky směřovaly zejména k nedostatku času na hru a souvisejícím přetažením konce semináře (a s tím spojenými návrhy, jak to udělat jinak). Krom obecného "končit včas" pro mě z toho myslím vyplývá i jedno ponaučení pro vás - hru (ale i další aktivity) se vždy vyplatí testovat :) Protože šlo o zcela novou koncepci semináře (krom očekávání a obav), neodhadl jsem spoustu drobných detailů a zdržení. Příště budu zase o něco chytřejší, díky.

Na závěr ještě jednou díky za vaši zpětnou vazbu.