Inovační management

Případová studie 1 a příprava

Důležité principy:

  • Případovky vám mají přiblížit rozhodnutí na podnikové úrovni, která v rámci předmětu nemůžeme simulovat.
  • Variací na případové studie z průběhu semestru bude i závěrečná zkouška. Vaše přípravy ze semestru budou podkladem pro tuto zkoušku.
  • Přípravu děláte kvůli sobě, nikoliv kvůli mě - abyste měli nachystány argumenty na otázky, které se během semináře objeví.
  • Případová studie by vám měla dodat dostatek informací k zodpovězení otázek. Pokud ale cítíte potřebu, můžete si samostatně dohledat i další informace.
  • Přípravu odevzdáváte individuálně a odráží vaše vlastní názory (vycházející z analýz).
  • Přípravu můžete diskutovat se svými spolužáky - ať už ve dvojici nebo třeba v týmu. Přípravu tedy nemusíte vytvářet zcela samostatně, ale měla by reprezentovat vaše názory (nikoliv názory vašich spolužáků). Z toho vyplývá, že každá příprava bude nevyhnutelně originální.


Případová studie a témata k přípravě

Text případové studie najdete zde: https://muni.cz/go/7e7784 (krom textu a grafům věnujte pozornost i dvěma vloženým videím, v případě druhého, delšího, stačí sledovat pouze do uvedeného času).

Témata k přípravě (podpůrná videa k Business Model Canvas, reálným opcím a Portfolio map jsou nahrána níže)

  • Zpracujte Business Model Canvas společnosti Disney (pokud pro některé části nemáte dostatek podkladů v případovce, můžete je popsat jen zjednodušeně - nebo si informace dohledejte).
  • Má společnost Disney nějaké konkurenční výhody? Pokud ano, jsou udržitelné? Doporučuji využít k argumentaci koncept VRIO z první přednášky, případně videa Konkurenční výhoda (týden 2: https://is.muni.cz/auth/el/econ/podzim2021/MPH_INMG/index.qwarp?prejit=7902295).
  • Mělo Disney při spuštění služby Disney+ k dispozici reálné opce? Jaké?
  • Zpracujte Portfolio Map (od Strategyzeru) pro jednotlivé byznysy (byznysové segmenty nebo jejich dílčí části) společnosti.

Šablony pro Business Model Canvas a Portfolio Map buď vytvořte zjednodušeně sami (u obojího nemusíte zachovat rozvržení jako u originálu) nebo si stáhněte přímo na stránkách společnosti Strategyzer: https://www.strategyzer.com/canvas či jinde.

Počítejte, že kvalitní příprava vám při produktivní a podrobné práci zabere cca 2-3 hodiny (načtení případovky, shlédnutí videí, vypracování analýz). Pokud na ní trávíte více, jdete do zbytečného detailu.


Odevzdání přípravy

Odevzdaná příprava by měla splňovat následující minimální parametry:

  • Zpracovává všechna zadaná témata výše.
  • Zachycuje nejen odpověď, ale i argumentaci (včetně důvodů, na kterých tyto argumenty stavíte).
  • Má formální parametry vysokoškolské práce (citace, forma). = Prostě ať to odborně a ne jako sesmolené během pěti minut.

Přípravu odevzdejte nejpozději před začátkem svého semináře. Pokud se semináře nebudete účastnit, i tak vaší povinností zůstává přípravu zpracovat.

Individuálně vypracovanou přípravu vložte do složky Teams: https://muni.cz/go/934598


Průběh semináře

V semináři budete opět rozděleni na dvě poloviny podle týmů - podrobnosti budou v příslušné kapitole interaktivní osnovy.


Podpůrná videa

Business Model Canvas (0:08:28)

Klíčové poznámky:

  • Byznys model je systémem aktivit prostřednictvím kterých podnik realizuje svůj byznys.
  • Business Model Canvas je modelem shrnujícím jednotlivé komponenty byznys modelu podniku.
  • Business Model Canvas je maticí/tabulkou o devíti polích: Customer Segments (skupiny zákazníků, které podnik oslovuje), Customer Relationships (vztahy se zákazníky), Value Proposition (hodnota pro zákazníky, tedy důvod, proč si zákazníci produkty kupují), Channels (kanály, prostřednictvím kterých probíhá kontakt mezi podnikem a jeho zákazníky), Key Resources (klíčové zdroje zajišťují fungování byznysu podniku), Key Activities (klíčové aktivity potřebné pro fungování byznysu), Key Partners (klíčoví partneři podniku), Cost Structure (nákladová struktura) a Revenue Streams (zdroje tržeb).
  • Business Model Canvas slouží k rychlému zmapování byznys modelu podniku a jeho vizualizaci.


Reálné opce (0:10:31)

Klíčové poznámky:

  • Reálná opce = právo (nikoliv povinnost) v budoucnosti realizovat určitou investici.
  • Hodnota opce je založena na právu na budoucí rozhodnutí.
  • Reálné opce jsou velmi užitečné v případě nejistoty: umožňují rozhodnutí odložit (za určitý poplatek) a nechat si strategické možnosti otevřené. Reálné opce omezují ztráty, ale neomezují zisky (obecně řečeno).
  • Příklady reálných opcí: patent, pozemek, právo na těžbu, flexibilní výroba.


Portfolio map (0:06:47)

(Pozor: u části Exploit jsem omylem prohodil směr horizontální osy - jak u Exploit, tak Explore platí, že čím více vpravo, tím menší riziko. Děkuji za upozornění.)

Klíčové poznámky:

  • Portfolio map (varianta od Strategyzeru) slouží ke zmapování portfolia produktů (aktivit) z hlediska vyvážení explorace a exploatace.
  • Mapa má dvě pole: Jedno pro produkty/aktivity týkající se explorace (novinky) a druhé pro produkty/aktivity týkající se exploatace (stávající byznys). Pole jsou určeny osami rizika a výnosnosti.
  • Užitečné ke zmapování portfolia za účelem rozhodování o inovacích a strategii podniku.