8. 10. 2020 1 Základní vymezení poradenství Eva Švandová Zájem stát se poradcem  Proč myslíte, že studenti mají zájem stát se poradci?  Studie_vyhledávaní zaměstnavatelé pro studenty ek. oborů  https://www.mckinsey.com/cz/ careers/upcoming- events/solve-it-2020 8. 10. 2020 2  Tomáš Spurný – generální ředitel Moneta money bank ředitel McKinsey & Company  Lubor Žalman – v letech 2004-2012 GŘ reiffeisenbanky McKinsey & Company  Martin Illner - Oracle  Mojmír Mlčoch – absolvent MU – CFO v TV JOJ PwC 8. 10. 2020 3 8. 10. 2020 4 Vymezení poradenství  poradce je někdo, kdo za úplatu poskytuje rady nebo jiné služby profesionální nebo poloprofesionální povahy (Kubr)  poradce navrhuje, nerozhoduje o změnách  Management consultancy service - set of multidisciplinary activities of intellectual work, within the field of management activities, which aims to create value or promote changes, by providing advice and proposing or solutions, by taking into account actions or by producing deliverables (ISO 20700)  Management consultancy vs business consultancy 8. 10. 2020 5 Znaky služeb  Nehmotnost  Nedělitelnost – spotřeba a tvorba v jednom okamžiku, vztah poradce-klient je mediátorem  Rozmanitost kvality  Pomíjivost resp. neskladovatelnost  Co z tohoto vyplývá pro poradenské organizace Interní vs. Externí poradenství 8. 10. 2020 6 8. 10. 2020 7 Nezávislost poradce  finanční nezávislost  administrativní nezávislost  politická nezávislost  emocionální nezávislost  interní poradenství  zpět 8. 10. 2020 8 Historický exkurz  Počátky poradenství v řízení  vědecké přístupy - Taylor  Škola lidských vztahů – Mayo, Follettová  Vznik 1. poradenských firem Arthur D. Little, založená v roce 1886  Booz Allen Hamilton založena v roce 1914 – průmyslové a vládní poradenství  Rozvoj hlavně USA kvůli odlišnému pohledu na úlohu managementu (smluvní vztah vs. Management jako Otec rodiny)  Poválečná léta – zlatá léta poradenství  60. léta – důraz na strategické plánování, portfolio analýza, BCG (1963), McKinsey, Booz Allen Hamilton a Harvardská business school položili základ strategického managementu v průběhu 60 a 70 let  70. léta zpomalení, IT industry Nolan, Norton and Company, KPMG také specializace IT, Capgemini (1975)  90. léta opět růst, po ukončení studené války, vstup velkých poradenských organizací na český trh  21. století krize metod, IT poradenství 8. 10. 2020 9 Důvody sílící konkurence 8. 10. 2020 10 Pohled na poradenství  Funkční pohled  Poradce jako doktor  Nejen léčí, ale i zlepšuje výkony  Kritický pohled  Clark a Finchman (2002)  Rétorika hlavně  Špatně měřitelné, neexistují studie dopadu poradenství na výkonnost 8. 10. 2020 11 Johari window (Luft and Ingram, 1955) Kritika poradenství  Používání módních výrazů  Příliš výstřelků (BPR?)  Málo regulované, může se stát kdokoliv  přínos je nižší než náklady  disassembly of the business (by firing employees) in a drive to cut costs,  only providing analysis reports,  junior consultants charging senior rates, reselling similar reports to multiple clients as "custom work",  lack of innovation,  overbilling for days not worked,  speed at the cost of quality,  unresponsive large firms and lack of (small) client focus,  lack of clarity of deliverables in contracts, not customizing specific research report criteri  (Johann Hari: The management consultancy scam, 2003) 8. 10. 2020 12 8. 10. 2020 13 8. 10. 2020 14 Proč poradce? Co nabízí poradce  Mimořádné znalosti a dovednosti (Rozšíření personálu)  Intenzivní profesionální pomoc na dočasné bázi (například získání informací)  Nestranné stanovisko od jinud  Navázání nových kontaktů a spojení  Identifikace, diagnóza a řešení problému  Vypracování a zavedení nových metod a systémů  Plánování a realizace organizační změny  Školení a příprava řídících pracovníků a personálu Důvody využívání služeb poradců  Ospravedlňování rozhodnutí řídících pracovníků  Poučení z poradenství  Vzdělávání  Zvědavost  Nejistota  Zlepšení dosahovaných výsledků (Přínos musí převyšovat náklady) Proč poradce 8. 10. 2020 15 Role poradce 8. 10. 2020 16 Faktory využítí MCS  Rizika externího poradenství pro klienty  Overdependance  Isomorphism  Opportunism 8. 10. 2020 17 8. 10. 2020 18 Osobnost poradce  Odborná kvalifikace a technické znalosti  Inženýring  Řízení projektů  Plánování  Marketing, výroba, lidské zdroje  Finance  Systémová analýza atd.  vzdělávací systémy  Interpersonální dovednosti  Asertivní jednání  Schopnost vyjádřit podporu  Umění konfrontace  Naslouchání  Manažerský styl  Skupinový proces  Poradenské dovednosti – zvládat všechny kroky poradenského procesu 8. 10. 2020 19 Poradci - specialisté vs. generalisté  generalisté - připravují a koordinují globální zakázky  specialisté – jsou vysoce kvalifikovaní ve svém technickém oboru  nutná spolupráce mezi nimi  prohlubování specializace Dimenze poradenství 8. 10. 2020 20 8. 10. 2020 21 Hlavní typy poradenských organizací  Velké mnohofunkční poradenské firmy  Malé a střední poradenské firmy  Organizace poskytující zvláštní technické služby  Poradenská oddělení v ústavech pro řízení  Nezávislí poradci  „Konzultující profesoři“  Netradiční dodavatelé poradenských služeb  Najděte pro každý typ poradenské organizace konkrétní příklad Typy poradenství 8. 10. 2020 22 Oblasti poradenství  Strategie  McKinsey & Company, The Boston Consulting Group, Booz & Company, and Bain & Company. 8. 10. 2020 23 8. 10. 2020 24 www.consultancy.uk Firmy působící na trhu 8. 10. 2020 25 8. 10. 2020 26 Kam je zařadit? 8. 10. 2020 27 Instituce podporující poradenství  Mezinárodní rada institutů pro poradenství v oblasti managementu (ICMCI – International Council of Management Consulting Institutes).  CMC (Certified Management Cinsultants), která má mezinárodní platnost  Asociace pro poradenství  od roku 1991 je řádným členem FEACO - Evropského sdružení národních poradenských asociací a ICMCI  je garantem mezinárodně uznávaného certifikátu CMC  Cert-Aco: certifikační orgán – „management cosnultant“  http://www.asociaceproporad enstvi.cz/o-nas 8. 10. 2020 28 8. 10. 2020 29 Asociace pro poradenství v podnikání (APP)  vznik roku 1990  60 organizací s 606 poradci  posláním je pomáhat rozvoji a využívání profesionálního poradenství, formovat a prosazovat etiku při nabízení a poskytování poradenských služeb  etický kodex odvozen z etického kodexu FEACO ( Evropské sdružení národních poradenských asociací v Bruselu)  www.asocpor.cz 8. 10. 2020 30 Etické kodexy  určují to, co organizace v příslušné profesi považují za profesionální chování  právo zákazníka vyžádat si výtisk kodexu přijatého firmou  příloha ke smlouvě  některé z profesionálních standardů  vyloučení zkreslených informací o firmě  objetivita a nestrannost  informace o přijatých nebo zaplacených provizích  respektování důvěrnosti informací  účtování přiměřeného honoráře  předcházení konfliktu zájmů 8. 10. 2020 31 8. 10. 2020 32 Profesionální standardy  Úloha asociací v profesionálních službách  hlavní funkce poradenských asociací:  strážce kvalifikačních standardů (kritéria členství)  propagátor kodexů etiky  propagátor profese mezi klienty  poskytovatel služeb, o které mají klienti zájem 8. 10. 2020 33 Poradenský proces  Fáze dle P. Blocka (2000)  vstup a vyjednávání  odhalování a dialog  zpětná vazba a rozhodnutí o akci  zapojení klienta a implementace  rozšíření, ukončení  Kolb-Frohmanův upravený Kubrem  dle různých poradenských společností  Přístup Agfa HealthCare - DMAIC  Define  Measure  Analyze  Improve  Control  Philip Lynch  studie proveditelnosti (možné přínosy)  tvorba schématu projektu  analýza  implementace 8. 10. 2020 34 Poradenský proces  poradenský proces je společná činnost konzultanta a zákazníka, namířená na vyřešení specifického problému a implementování žádoucích změn v organizaci.  pětifázový model, jehož součástí jsou následující fáze: vstup, diagnóza, plánování akce, implementace a ukončení. 1. Vstup  První kontakty se zákazníkem  Předběžná diagnóza problému  Plánování zakázky  Zakázkové návrhy zákazníkovi  Poradenská smlouva 2. Diagnóza  Zjištění faktického stavu  Analýza a syntéza fakt  Detailní zkoumání problému – kauzální analýza  Strukturování podniku pro potřeby diagnostiky 3. Plánování akce  Vypracování řešení – techniky tvůrčího myšlení  Zhodnocení alternativ  Návrhy zákazníkovi  Plán implementace 4. Implementace  Pomoc při implementaci  Úprava návrhů  Školení 5. Ukončení  Zhodnocení  Závěrečná zpráva  Vypořádání závazků  Plány na další spolupráci  Odchod 8. 10. 2020 35 Postup analýzy informací – Agfa  studium existujících činností a prostředí (regulace a dpo.)  interview se zůčastněnými stranami a se zaměstnanci  určení klíčových indikátorů výkonnosti (KPI), které předurčují úspěch  porovnání za účelem kvantifikace výsledků  návrh alternativních příležitostí založených na měřitelném růstu KPI  zpět  KPI  ROI  finanční náklady versus příjmy  čekací doba  objem činností  čas přepadající na průchod pacienta  úroveň zaměstnanců  předvídatelnost procesů  pozitivní CF  KPI pro vzdělávací organizace 8. 10. 2020 36 Děkuji za pozornost 8. 10. 2020 37 Základy poradenského přístupu  pohovor, psaní zpráv  průzkum trhu  psychologické testy  oborové analýzy, ekonomické a tržní analýzy, komparace  postup analýzy informací v prostředí nemocnic (Agfa HealthCare Business Consultancy)  rozměry změny v poradenské organizaci  technický rozměr  lidský rozměr  tendence k participativnímu poradenství! 8. 10. 2020 38 Požadavky zákazníků na poradce v ČR 24% 36%40% 56% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% partnerský přístup rovnocenný partner v diskusi informace o rizicích informace o aktuálních trendech v oboru Zdroj: Zpracováno dle studie společnosti Capgemini Czech Republic. Consulting a potřeby manažerů v ČR 2004.