Politiky cestovního ruchu

Rejstřík pojmů

  • Augmentová realita (Augment Reality) – rozšířená realita kombinující zážitky z reálného světa s virtuálními prvky. Jde o aplikace, které umožňují zobrazovat informace o oblastech, kterou návštěvník prozkoumává, např. muzejní artefakty, informace o budovách apod.
  • Bleisure travel – cestování ve volném čase v rámci/po skončení obchodní cesty.
  • Digitalizace – převádění/ uchovávání/ zaznamenávání informací v digitální podobě. V souvislosti s digitalizací vznikají big data, která jsou takového rozsahu, že nejsou jednoduše zpracovatelná. Proto se pro jejich zpracování využívá různých naprogramovaných softwarů (data mining software)/aplikací či systémů.
  • Globalizace – dříve chápáno (80. léta 20. století) jako přechod od lokálního ke světovému – přechod od „steady-state“ Economy k Economic Growth; v současné době (20. léta 21. století) je globalizace chápána jako jedna vize/ jedna cesta, kterou určuje/nabízí jistá skupina osob (elita).
  • Chatbot – aplikace, která využívá umělé inteligence pro zpracovávání aktuálních dotazů zákazníků, když není fyzicky přítomen operátor (člověk). 
  • Internet „na všechno“ (Internet on Things) – představuje zařízení (ovladač) vybavený mikroprocesorem a digitálním připojením, čímž toto zařízení může být na dálku přes Internet ovládáno, například systémy vytápění či chlazení v hotelu, či přes toto zařízení si může host v hotelu rezervovat služby.
  • Konzumní společnost – společnost vykazující velkou spotřebu v situaci cenově dostupných statků a služeb.
  • Odpovědný cestovní ruch (responsible tourism) – společenské uvědomění si environmentálních, sociálních a ekonomických dopadů způsobené cestováním.
  • OTA (online travel agencies) = cestovní kanceláře působící v online prostoru umožňující široký výběr a srovnání nabídky s okamžitou rezervací i platbou (z pohodlí domova).
  • Personalizace v cestovním ruchu – vytvoření nabídky na základě individuálních potřeb zákazníka, které je flexibilní a přizpůsobivá jeho přáním. Klíčovým nástrojem je zde marketing (viz personalizovaný marketing), který hojně využívá sociálních sítí.
  • Turistické proudy – zaznamenávají pohyb turistů ze své zdrojové země do zemí cílových. V podstatě tyto proudy představují příjezdový cestovní ruch pro cílové země a výjezdový cestovní ruch pro zdrojové země. 
Následující