Regulace a dohled v odvětví pojišťovnictví doc. Ing. Eva Vávrová, Ph.D. BKF_ZOZJ v PS 2022 Specifika odvětví pojišťovnictví • Nebývá zdrojem finanční nestability, naopak stabilizuje tržní ekonomiku = ekonomickou úroveň podnikatelských subjektů a životní úroveň jednotlivců. • Největší rizika jsou na straně závazků (x bankovnictví). • Ocenění technických rezerv. • Obtížné zajistit smysluplné zveřejňování informací vzhledem ke složitosti ohodnocení závazků. • Velký význam zajišťování se u zajišťoven jako způsob eliminace rizika. Specifika odvětví pojišťovnictví • Široká informační povinnost vůči regulátorovi x užší vůči veřejnosti. Tržní disciplína hraje menší roli (x bankovnictví). • Přijatá opatření k nápravě a sankce v oblasti dodržování obezřetnostních předpisů nebývají zveřejňována x v oblasti poskytování služeb ano. • Není tak výrazná potřeba konsolidovaného dohledu. Pobočka zahraniční pojišťovny musí držet v zemi, ve které působí, dostatečný objem aktiv ke krytí svých závazků. • „Ponechat na tržním mechanismu přirozené samovolné pročišťování ekonomického prostředí od nezdravých finančních institucí je obzvlášť citlivou záležitostí: krachy bank, pojišťoven, penzijních fondů, investičních společností atd. mají dalekosáhlé důsledky pro důvěru lidí v celý společenský systém a svými konkrétními dopady příliš rozkmitávají další navazující národohospodářské obory a nakonec i celou ekonomiku.“ (Daňhel, 2005) Důvody pro regulaci pojišťovnictví • minimalizovat informační asymetrii mezi pojišťovnou a klientem pojišťovny, • prevence nežádoucích výkyvů v odvětví pojišťovnictví, • rostoucí objem finančních prostředků a zvyšování jejich významu pro ekonomiku, • globální charakter pojistných a zajistných trhů, • vývoj nových produktů. Historický přístup k systémům dozoru 1. systém veřejnosti, veřejné kontroly 2. systém normativních ustanovení 3. koncesní systém 4. systém materiálního dozoru Dozor nad pojišťovnictvím byl zakotven již v zákoně č. 185/1991 Sb., o pojišťovnictví Regulace a dohled • Regulace a dohled v pojišťovnictví je vykonáván zejména v zájmu ochrany spotřebitele (klienta). • Regulaci a dohledu podléhají všechny subjekty provádějící vymezené činnosti, které podle zákona náleží do pojišťovnictví. Regulace x dohled • Regulace = určení pravidel pro chování ekonomických subjektů (definuje právní norma). • Dohled = dozor nad dodržováním těchto pravidel a vyvozování důsledků z jejich porušení (definuje právní norma, ale vykonává instituce). • Ministerstvo financí (regulátor) – zodpovídá za tvorbu primární legislativy (zákonů). • Česká národní banka (orgán dohledu) – zodpovídá za sekundární legislativu, tj. za tvorbu prováděcích předpisů = vyhlášek. U těchto právních předpisů je legislativní proces zjednodušen. Návrh je rozeslán do vnějšího připomínkového řízení a po vyhodnocení připomínek ho projednávají pouze příslušné komise LRV ČR. Vyhlášku vydává ČNB. • Odpovědnost za přípravu zákonů v oblasti finančních trhů byla svěřena Ministerstvu financí (= primární legislativa), i když původně (do roku 2006) návrhy zákonů pro bankovnictví připravovala ČNB. Legislativní proces v ČR www.cap.cz Kdo je pověřen výkonem dohledu v ČR? • Na základě zákona č. 57/2006 Sb. od 1. 4. 2006 dohled nad celým finančním trhem v ČR vykonává Česká národní banka, která převzala agendu Komise pro cenné papíry (KCP), Úřadu státního dozoru v pojišťovnictví a penzijním připojištění (ÚDPP) a Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami (ÚDDZ). Spojení dohledových institucí do jednoho funkčního celku bylo v souladu s vývojem na finančním trhu, kde dochází ke koncentraci jednotlivých odvětví do skupin a větších konsolidačních celků. Cíl integrace dohledu v ČR • Cílem bylo sjednotit přístupy k dohledu a standardům, což přispělo k větší efektivitě dohledu, k právní jistotě účastníků finančních trhů, k vyšší přehlednosti pro veřejnost a ke stabilitě finančního sektoru jako celku. • Sloučení do jedné dohledové instituce mělo rovněž přispět k vytvoření nové úpravy komplexní ochrany spotřebitele na finančním trhu ČR. Výhody integrace dohledu • upuštěno od separátního posuzování jednotlivých sektorů finančního trhu a nastolen obezřetnostní přístup, který odlišuje kontrolu na dálku, kontrolu na místě, odbornou péči a dohled. • díky tomuto přístupu nahlíženo koordinovaně na jednotlivé sektory finančního trhu, lze využívat informačních synergií. • možno lépe hodnotit případný dopad jedné části finančního trhu na druhou, případně i na celou ekonomiku. • z provozního hlediska tento přístup výhodný - poskytuje silnou technickou a profesionální podporu. • z pohledu metodiky dochází ke sjednocení formátu výkazů a dohledových technik pro různé sektory; unifikace umožňuje rychlejší rozvoj dohledových metod a interních postupů. (Silberová, 2011) • Orgány provádějící dohled v rámci EU nejsou harmonizovány. V některých zemích provádějí dohled nad pojistným trhem centrální banky (v ČR, SR), ministerstva (ve Španělsku) nebo další instituce. Dohled nad finančním zdravím a činností pojišťoven náleží do výhradní pravomoci členského státu. Plná harmonizace dohledu nad pojišťovnictvím ve všech členských státech EU není možná z důvodu rozdílného historického vývoje pojistných trhů a různé míry regulace pojišťovnictví, dále dosud nejsou harmonizovány daňové systémy a v některých zemích existují rozdíly v nabízených pojistných produktech. Instituce dohledu v EU Fin. instituce Banky Pojišťovny Obchodníci s CP Země Oddělené instituce SI 1 / CB SI 2 SI 3 Řec, Slo, Lit, Kypr, Šp, Por, Fr, It Částečná integrace SI 1 SI 2 SI 1 Fin Úplná integrace SI N, VB, B, Šve, Pol, Rak, Dán, Maď, Luc, Lot, Est, Malta CB ČR, SK, Ir Částečná integrace CB SI Niz • Ochrana pojistníků, pojištěných a oprávněných osob je hlavním cílem obezřetnostního dohledu v pojišťovnictví. Přístup regulatorního konceptu Solvency II by měl přispět k jeho zkvalitnění a současně by měl vést ke zvýšení ochrany klientů pojišťoven v EU. • Druhý pilíř směrnice Solvency II je zaměřen na kvalitativní požadavky na kapitál pojišťoven, klade důraz na interní kontrolní systémy v komerčních pojišťovnách a pravidla pro řízení rizik. Zároveň je zaměřen na činnost orgánů dohledu, jejich povinnosti a pravomoci vůči pojišťovnám a vzájemnou mezinárodní spolupráci. Dohledu podléhají: • pojišťovny, které na území ČR provozují pojišťovací činnost, • tuzemské pojišťovny a zajišťovny provozující zajišťovací činnost, • právnické a fyzické osoby, které na tomto území provozují distribuci pojištění/zajištění (dříve zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví), činnost samostatných likvidátorů pojistných událostí a další činnosti související s pojišťovací a zajišťovací činností, a • další fyzické a právnické osoby, a to v rozsahu stanoveném zákonem o pojišťovnictví nebo zvláštním právním předpisem. Účel dohledu • Dohled nad pojišťovnami podle zákona o pojišťovnictví je vykonáván v zájmu zachování finanční stability pojišťoven a zajišťoven a ochrany pojistníků, pojištěných a oprávněných osob. Pod tímto obecně definovaným posláním se dle ČNB rozumí především „podpora zdravého rozvoje, tržní disciplíny a konkurenceschopnosti pojišťoven a zajišťoven, předcházení systémovým krizím, ochrana pojistníků, pojištěných a oprávněných osob a posilování důvěry veřejnosti v pojišťovnictví“. Činnosti dohledu 1. povolovací činnost = vydávání povolení k činnosti komerčnímu pojišťovacímu subjektu 2. kontrolní činnost = dohled na dálku a dohled na místě nad hospodařením pojišťovny 3. legislativní činnost 4. ostatní činnosti Povolovací činnost 1. obchodní plán 2. zaměření dle pojistných odvětví 3. základní kapitál 4. důvěryhodnost a způsobilost managementu Obsah žádosti o udělení povolení k provozování pojišťovací činnosti • obchodní jméno • sídlo • stanovy, u akciové společnosti také zakladatelská smlouva nebo listina • obchodní plán • výše základního kapitálu • zakladatelé, členové statutárního orgánu, členové dozorčího orgánu právnických osob • odpovědný pojistný matematik • řídící a kontrolní systém Obsah obchodního plánu • pojistná odvětví, pro která má být povolení uděleno, • metody výpočtu pojistného (u životního pojištění včetně statistických dat, na nichž je založen výpočet), • metody výpočtu technických rezerv, • základní principy pasivního zajištění, • předpokládané náklady na vybudování provozního systému a obchodní sítě a způsob krytí těchto nákladů, • pro první 3 účetní období odhad V a N, odhad rozvahy a VZZ, odhad naplňování SCR a MCR. Kontrolní činnost 1. kontrola dodržování zákona o pojišťovnictví 2. kontrola tvorby a použití technických rezerv 3. kontrola investování 4. kontrola solventnosti Kontrolní činnost • soulad provozovaných činností s uděleným povolením nebo právem zakládat pobočky nebo svobodou dočasně poskytovat služby, • hospodaření pojišťovny nebo zajišťovny z hlediska zabezpečení splnitelnosti jejích závazků, • způsob tvorby a použití technických rezerv, investování a solventnost pojišťoven a zajišťoven, • plnění povinností uložených rozhodnutím ČNB, • vedení účetnictví, • řídící a kontrolní systém, • doplňkový dohled nad činností pojišťovny ve skupině Legislativní činnost 1. návrhy právních předpisů 2. připomínkové řízení v legislativě Ostatní činnosti 1. analytická a statistická činnost 2. registrační činnost 3. metodická, poradenská, konzultační činnost 4. spolupráce v rámci poj. trhu (ČAP, ČKP, AČPM, ČASF, KSLPU, ČKSLPU) Opatření k nápravě • uložit opatření k odstranění nedostatků, • nařídit snížení základního kapitálu, • nařídit vytvoření ozdravného plánu, • zavést v pojišťovně nucenou správu, • pozastavit pojišťovně oprávnění k uzavírání smluv a rozšiřování závazků, • nařídit převod pojistného kmene, • uložit předběžné opatření, • uložit pokutu, • odejmout povolení k činnosti – likvidace pojišťovny nebo zajišťovny. Odejmutí povolení, jestliže: • je pojišťovna nebo zajišťovna předlužena (tj. souhrn závazků převyšuje hodnotu majetku), • pojišťovna již nesplňuje podmínky pro povolení k provozování pojišťovací činnosti, • pojišťovna závažným způsobem porušuje povinnosti stanovené zákonem a pokud opatření k nápravě nebo pokuta uložené dohledem nevedly k nápravě, • v hospodaření pojišťovny se projevují tak závažné nedostatky, že další pokračování výkonu činnosti ohrožuje zájmy účastníků pojištění, • uložená opatření k nápravě včetně nucené správy nevedla k obnovení její platební schopnosti, • povolení k provozování pojišťovací/zajišťovací činnosti získala pojišťovna na základě nesprávně uvedených údajů rozhodných pro udělení tohoto povolení, • pojišťovna do jednoho roku od nabytí právní moci rozhodnutí, kterým jí bylo uděleno povolení k provozování pojišťovací nebo zajišťovací činnosti, nezahájí svoji činnost, • pojišťovna nebo zajišťovna neprovozuje pojišťovací nebo zajišťovací činnost déle než 6 měsíců, • v případě, že o to pojišťovna sama požádá. Aktivity dohledu v ČR • různé druhy pravidelných nebo ad hoc analýz zaměřených na jednotlivé společnosti nebo určitá témata, např. povinné ručení nebo úvěrové pojištění, • informační návštěvy realizované každoročně, • vykazování zvládání krizových situací, • pravidelné zátěžové testy pojišťoven (zahrnují až 93% trhu), • a v neposlední řadě také činnosti související s kontrolou pojišťoven v regulatorním režimu Solvency II. Děkuji za pozornost