Psychologie v managementu

Organizační informace

Cíle předmětu
Předmět se věnuje psychologickému pohledu na tři oblasti:
1. Teorie motivace a jejich uplatnění ve vedení lidí, v práci s cíli, s hodnocením a odměňováním zaměstnanců;
2. teorie leadershipu a týmové práce a jejich uplatnění při budování a vedení týmů;
3. základy psychodiagnostiky a jejich uplatnění při výběru, hodnocení a rozvoji zaměstnanců.
Studenti v rámci předmětu získají přehled o nejvlivnějších teoriích a přístupech ve výše uvedených oblastech a naučí se, jak je prakticky využívat v manažerské praxi.

Předmět do hloubky rozpracovává dílčí témata probíraná v Základech managementu a tvoří základ pro navazující Personální management.


Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- Rozeznat vhodné a nevhodné metody výběrů zaměstnanců, odlišit kvalitně a nekvalitně provedený výběr.
- Klást otázky ve výběrovém pohovoru směřující k posouzení kompetencí uchazeče.
- Nastavovat měřitelné výkonové cíle a využívat je pro řízení výkonu zaměstnanců.
- Nastavit systém hodnocení zaměstnanců tak, aby měli zaměstnanci kvalitní zpětnou vazbu ke své práci a měli relevantní rozvojové cíle.
- Nastavit základní parametry systému odměňování tak, aby byl vnímán jako spravedlivý a aby zvyšoval motivaci zaměstnanců.
- Nastavit pracovní úkoly, práva a povinnosti zaměstnanců a systém řízení tak, aby měli zaměstnanci co nejvyšší vnitřní motivaci pro práci v organizaci a měli pozitivní postoj k vedoucímu i organizaci jako celku.
- Posoudit silné stránky a rezervy týmu související s velikostí a dynamikou týmu, vztahy v týmu a s rozdělením rolí v rámci týmu.
- Posoudit vlastní styl vedení lidí a být si vědom rizik, které z něj plynou.

Osnova
  • 21.10. (12:00 - 19:50)
    • Organizační informace, zadání úkolů
    • Motivace
    • Psychologie ve výběru zaměstnanců
  • 9.12. (16:00 - 19:50)
    • Prezentace projektu
    • Psychologie leadershipu
Literatura
    povinná literatura (jen vymezené kapitoly)
  • PROCHÁZKA, Jakub, Martin VACULÍK a Petr SMUTNÝ. Psychologie efektivního leadershipu. Praha: Grada, 2013. 152 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4646-3. kapitoly 3-5 (s. 19-105). URL info
  • SEITL, Martin. Testové psychodiagnostické metody pro výběr zaměstnanců. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. kapitoly 3-7 (s. 9-59). info
  • PAUKNEROVÁ, Daniela. Psychologie pro ekonomy a manažery. 3., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2012. 259 s. ISBN 9788024738093. kapitoly 1.3, 4 a 5 (s. 36-49, 149-250)URL info
    doporučená literatura
  • ARNOLD, John, Ray RANDALL, Fiona PATTERSON, Jo SILVESTER, Ivan T. ROBERTSON, Cary L. COOPER, Bernard BURNES, Don HARRIS a Carolyn AXTELL. Work psychology : understanding human behaviour in the workplace. Sixth edition. Harlow, England: Pearson, 2016. xix, 783. ISBN 9781292063409. info
  • KULHAVÝ, Viktor a Jakub PROCHÁZKA. Cvičebnice pro předmět Řízení lidských zdrojů. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 186 s. URL info
Hodnocení
Pro absolvování předmětu musí student získat celkově alespoň 60 bodů a získat alespoň 15 bodů za projekt a alespoň 20 bodů za závěrečný test.

Závěrečný test
Test má podobu otevřených a uzavřených otázek, které vychází z obsahu jednotlivých výukových bloků a povinné literatury. Za test je možné získat až 50 bodů. Student musí získat minimálně 20 bodů.

Projekt
V rámci projektu usilují studenti o praktickou aplikaci vybraných poznatků získaných v rámci předmětu. Stanoví si cíl spočívající v úpravě či zavedení nějakého procesu nebo ve změně přístupu k podřízeným. Tento cíl se v průběhu semestru pokusí naplnit a v rámci závěrečného bloku pak prezentují výsledky svého snažení a předloží stručnou písemnou zprávu o rozsahu max. 3 normostrany (tj. 5400 znaků vč. mezer). Termín pro odevzdání písemné zprávy je 6.12. Prezentace proběhnou 9.12. Předpokládaný čas na jednu prezentaci je 10 minut. Celkem je za projekt možné získat až 50 bodů (40 za prezentaci a následnou diskusi, 10 za text zprávy). Hodnocen je zejména přínos realizovaného projektu pro firmu (nebo její část) a dále také odbornost (tj. správnost řešení a opření se o relevantní poznatky z psychologie), srozumitelnost a formální stránka (např. citování v odborné zprávě, absence překlepů, přehlednost prezentace). V případě pozdního odevzdání se bodové hodnocení projektu snižuje o 1 bod za každou započatou hodinu.

Projekt je zpracováván pro reálný podnik nebo jeho součást. Tento podnik si studenti domlouvají sami. Studenti projekt zpracovávají samostatně nebo ve dvojici.

Bonusové body
- Studenti, kteří budou mít 100% účast na vzdělávacích blocích získají 5 bonusových bodů.
- Studenti, kteří odevzdají písemnou zprávu 48 hodin nebo více před stanoveným termínem (tj. 4.12. nebo dříve) obdrží 5 bonusových bodů.