Adobe Systems Analýza poptávky Adobe Systems Co musíte znát o svých klientech ̶Jaké faktory ovlivňují jeho chování a preference? ̶Jak se rozhoduje při výběru destinace? ̶Jak se chová v destinaci, jaké má preference? Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Jaké faktory ovlivňují jeho chování? Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Faktory ovlivňující chování spotřebitele Sociální vlivy Individuální vlivy Kulturní vlivy Osobnost Sociální statut Postoje Rodinný cyklus Motivace Zájmové skupiny Vnímání Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Vnější vlivy ̶Demografické vlivy ̶Environmentální vlivy ̶Makroekonomické trendy ̶Politické vlivy Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Do jaké generace patříte? ̶Tradicionalisti, narození 1925-1942 – dnes vymírají ̶Baby Boomers, narození 1943-1960, odcházejí do důchodu ̶Generace X, 1960-1982, na vrcholu kariéry ̶Generace Y, 1983-1995 ̶Generace Z, 1995-2010 Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Generace Y Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Výsledek obrázku pro generace y Do roku 2025 bude pravděpodobně 75 % světové pracovní síly patřit ke generaci Y Adobe Systems Bye bye, Baby boomers „We are moving away from the values, attitudes and lifestyles of the once influential Baby Boomers (born 1943 to 1960) toward the values, attitudes and lifestyles of the younger generations“. (Hira, 2007) Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Výsledek obrázku pro generace y Tech savvy or tech-dependent -Elektronická zařízení jsou další končetinou -Web je oboustranný komunikační nástroj -Multitasking Seeking work-life balance -Rozmazávat hranici mezi socializací a prací Global citizens Long-life learners Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Generace Y Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Generace Y Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Generace Y Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti •Funky •Cool •Hot •Edgy • Adobe Systems Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Demografické změny Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Hlavní změny •Stárnutí evropské populace •Na straně druhé existují regiony s vysokou mírou reprodukce (Latinská Amerika, Indie, …) •Youth market dnes představuje 20 % trhu •Statut rodiny (krize tradičního modelu) Důsledky pro CR •Senioři stále důležitější segment •Specifické potřeby – důraz na pohodlí a bezpečí – blízké destinace •Kratší, ale častější cestování – mimo sezónu. •Zkušení cestovatelé – hledání nových výzev (kultura a vzdělávání) •Programy loajality •Odraz nejen v tvorbě produktů, ale i v brandingu u Adobe Systems Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Environmentální změny Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Environmentální změny Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti •Vzestup významu životního prostředí (evironmentálních dopadů) ve spotřebitelských preferencích obyvatelstva •9 % německého obyvatelstva má silnou vazbu na koncept URT s dopady na jejich vzorce chování (18 – 20 €) •40 % německého obyvatelstva vnímá zelenou značku jako přidanou hodnotu, za kterou jsou si ochotni zaplatit (15 € za den) •Flygskam or 'flight-shaming' •Zelený produkt CR: •By měl být bez ztráty pohodlí •Udržitelnost by měla být zvláštním zážitkem. •Pro návštěvníka je to přidaná hodnota, za kterou platí. •Regionální produkty •Eko – labely u Adobe Systems Makroekonomické trendy ̶Vývoj HDP a nezaměstnanosti v hlavních zdrojových zemích ̶Nové trhy – BRIC ̶Nové segmenty a produkty ̶Evropské destinace budou muset vynakládat daleko více prostředků do marketingových aktivit (udržet současné a přilákat nové návštěvníky) Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Politické změny Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti •Zvyšování daní •Bezpečnost (terorismus, potraviny) •Imigrační politiky (víza) •Obecně populace vnímá zvýšené riziko nejistoty (bezpečností) •Postupem času je stále rezistentnější k riziku (zkracuje se čas, po kterém negativní dopady odezní •Růst významu CR uvnitř vládní agendy Adobe Systems Životní styl Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Výsledek obrázku pro lohas Výsledek obrázku pro lohas Adobe Systems Životní styl Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Výsledek obrázku pro sv. kateřina resort Výsledek obrázku pro sv. kateřina resort Výsledek obrázku pro sv. kateřina resort Adobe Systems Trendy v cestovním ruchu Zdraví a důsledky pro poptávku: ̶ ̶turisté se budou stále častěji vyhýbat destinacím, které jsou chápány jako méně zdravé ̶poptávka po pouze letních dovolených bude stále klesat ̶poroste stále více popularita aktivní dovolené a rovněž poptávka po všech aktivitách s ní spojených ̶poroste poptávka po wellness produktech, lázeňských pobytech a fitness centrech ̶trend růstu zdravotního cestovního ruchu (medical tourism) ̶rozvoj agroturistiky – pobyt na biofarmách, bioprodukt Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Trendy v cestovním ruchu Životní styl a důsledky pro poptávku: ̶cestování bude (je) běžnou součástí života → rozhodování na poslední chvíli bude proto velmi běžné – hlavně u krátkodobých cest (city breaks) ̶chování ve volném čase bude více individualizované, poroste poptávka spíše po menších ubytovacích jednotkách (menší rodinné hotely, farmy) ̶posun ve vnímání života a životního stylu způsobí pokles v poptávce po plně doprovázených zájezdech ̶ale, fenomén časové zaneprázdněnosti - obliba all-inclusive ̶specializace produktů cestovního ruchu v souvislosti se specifickými koníčky a zájmy ̶růst vzdělanosti společnosti - návštěvník je stále náročnější, vyžaduje hlubší informace a prožitek Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Trendy v cestovním ruchu Informační technologie a důsledky pro poptávku: ̶ ̶Internet zcela mění celé odvětví ̶Větší dostupnost informací → větší konkurence ̶Přímé rezervace → změna role cestovních kanceláří a agentur → pozdější rezervace ̶Růst významu e-marketingu ̶Nové možnosti měření efektivity marketingových aktivit → větší tlak na management destinace ̶Sdílení dat (zážitků – fotky, videa, blogy, apod.) ̶Aplikace pro mobilní telefony Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Trendy v cestovním ruchu Doprava a důsledky pro poptávku: ̶destinace budou více profitovat z jednoduché dostupnosti především v případě krátkodobějších pobytů, zejména pokud jsou hlavní události pořádány v období mimosezóny ̶lepší dostupnost přímých vlakových a leteckých spojení bude stimulovat poptávku po prodloužených víkendech a krátkodobějších pobytech ve městech v zahraničí ̶vzroste využívání vysokorychlostních železnic, které tak převezmou vysoký podíl v současné době letecké dopravy ̶přetížení silniční dopravy bude mít negativní vliv na cesty soukromými vozy, zejména v hlavní sezóně Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Adobe Systems Trendy v cestovním ruchu Obsah obrázku objekt, hodiny Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti