MUNI ECON Tutoriál 1: Udržitelnost měst a jejich image Město jako destinace cestovního ruchu BKRJJRMR Udržitelný rozvoj měst a regionů 2022 Ing. Markéta Novotná, Ph.D. Obsah přednášky Ces estsKe estinace ces Tre ici mestsKe Města a jejich image rikla □v tuzemské a zahraniční praxe Udržitelnost městského prostoru ... specifika Městský prostor jako živoucí systém - Omezený prostor, kde se koncentrují obyvatelé, dojíždějící, účastníci cestovního ruchu. - Denní systémy s určitými funkcemi městotvorné (zabezpečení zboží a služeb pro obyvatele mimo město) městoobslužné (uspokojení potřeb obyvatel města) turistická => koncentrace velkého počtu lidí 44 % mezinárodních příjezdů 55 % lidí žijících ve městech Rezidenční x turistické soutěž o využití městského prostoru narušení městských systémů Kvalita života rezidentů Kvalita zážitku návštěvníka MU NI E C 0 N Cestovní ruch jako příležitost pro rozvoj regionu Výkon cestovního ruchu z globálního hlediska 2019 International tourist arrivals príjmy International tourism receipts světová exportní kategorie ML 1 466 million 4 change(%) 1 466 3 USD billion change (% in real tern 1,5 mid. příjezdů 1,5 bil. USD É) B Chemicals 1,M3 1,960 International tourism Automotive products i 1,586 1.470 1,466 2020 International tourist arrivals International tourism receipts 399 million -73 change (%) 538 -63 USD billion change (% in real terms) Export earnings by product category. 2017 (USD billion) Sctjrca: Wcrtd lourism GugHni/Hbrn (UNWIOJ and Worid lrHde Organi/alion (WIO). Nous nanfcinq nf espofT rariegoriasfcf ?013 rtill nc: Available in ats ^OlTr. 7% of global exports 10 Zdroj: UNWTO (2021) MUNI ECON Cestovní ruch jako příležitost pro rozvoj regionu - Pro některé země/regiony je cestovní ruch: - důležitým ekonomickým odvětvím - významným zdrojem příjmů 11 Share by region (%) 2019 #Arrivals •Receipts Europe 51% 39% Asia and the Pacific m Americas 22% I Africa 5% 13% Middle East 5% H 6% Share of tourism in total exports by region (%) 10 % 9% Africa Americas Asia and Europe Middle the East Pacific Zdroj: U N WTO (2021) Výkon cestovního ruchu vletech 2019-2020 z regionálního hlediska Podíl příjezdů 2020 a meziroční změna 4.4i;; 17,41% 58,71% ■ region •Afrika •Amerika •Asie a Pacifik • Blízký Východ • Evropa Americas Asia and the Pacific Europe Middle East Mezinárodní perspektiva dopadů pandemie 12 - Dopad pandemie na turistické regiony UNWTO ASIA AND THE PACIFIC jt wiiii at (S USD HHMi tf* AFRIKA UÉĎ n Hen «AH Minni F FAfiT Stavv roce2019 Meziroční změna v příjezdech 2020/2019 Mezi roe ní změna v příjezdech 2021/2019 A*:ÍJ MU NI E C 0 N 13 Cestovní ruch jako příležitost pro rozvoj regionu Vývoj příjezdů v rámci mezinárodního cestovního ruchu v regionech 1 600 1 400 x 1 200 o LU 1 000 q 800 N U —i q- 600 ŕ o 2 400 200 Pandemie Covid-19 Ekonomické problémy leteckých společností 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 -svět —Evropa —Asie a Pacifik Amerika -Afrika -Blízký Východ 2018 2019 2020 Zdroj: UNWTO (2021) Politická situace a nestabilita MUNI ECO Cestovní ruch jako příležitost pro rozvoj regionu Výkon cestovního ruchu z tuzemské perspektivy Ukazatel 15 ituace v roce 2019 ituace v roce 2020 IE měna 2020/2019 Počet příjezdů - Z toho domácí turisté - Z toho zahraniční turisté Počet přenocování - Z toho domácí turisté - Z toho zahraniční turisté 21 998 366 11 107 866 10 890 500 57 024 767 29 844 204 27 180 563 10 836 448 8 052 274 2 784 174 31 382 494 23 994 436 7 388 058 -50,7 % -27,5 % -74,4 % -44,9 % -19.6% -72,8 % tyšší Pobytu Top zdrojové země dle počtu příjezdů CZ, DE, SK, PL, Čína, USA CZ, DE, PL, SK, RUS, VB Top navštěvované kraje dle příjezdů Praha, JMK, JČ, KH, KV Praha, JMK, JČ, KH, LIB x x 20 000 000 15 000 000 10 000 000 5 000 000 0 Počty přenocování v Praze ~13,5 mm 14 III rok 2017 rok 2018 rok 2019 ■ Rezidenti ■Nerezidenti rok 2020 Počty přenocování v Sušici bráně Šumavy 40 000 20 000 0 nř '1 300 {S/o Pokles) rok 2017 rok 2018 rok 2019 rok 2020 ■ Rezidenti ■ Nerezidenti MU NI ECO Cestovní ruch jako příležitost pro rozvoj regionu — Posun od tradičních masových forem směrem k alternativním — Úbytek návštěvníků problémem zejména v městských destinacích — Pokles především městského cestovního ruchu 15 M U NI ECON Městský cestovní ruch -Významná růstová oblast od 90. let minulého století -44 % mezinárodních příjezdů směřovalo do měst - cílová destinace - návštěva města (MICE, kulturně-historická atraktivita) - pevný výchozí bod - vstupní brána do regionů - Důležitá hospodářská činnost ^ 16 - zdroj příjmů, zaměstnanosti - podněcuje rozvoj infrastruktury - oživení města, ochrana a údržba míst í i u r j i ECON Městský cestovní ruch 17 Jak na udržitelný rozvoj městského cestovního ruchu? => poučení z minulosti, příležitosti do budoucnosti í i u r j i ECON Město jako destinace cestovního ruchu ... dopady (pozitivní i negativní) Vyplývají z interakcí účastníků cestovního ruchu s místním prostředím, společností, ekonomikou, kulturou... Závisí na charakteru (rozvinutosti) destinace a na počtu návštěvníků Cestovní ruch nemusí být sám jejich iniciátorem - Ekonomické I^HI i^H I^^HI - Sociokulturní - Environmentálni Město jako destinace cestovního ruchu ... dopady (pozitivní i negativní) - Ekonomické Pozitivní Negativní Zdroj ekonomického rozvoje Odliv příjmů k zahraničním investorům Generuje zaměstnanost Špatně placená práce, vykonávaná cizinci Zvýšení nabídky (obchodů a služeb) Import zboží a služeb na úkor místních Zlepšení kvality Turistická past Zvýšená poptávka po službách v destinaci Zdražování pozemků, nemovitostí, potravin => Ekonomická závislost na cestovním ruchu škodí => Turistifikace hraničí se socio-kulturním pilířem u EC Město jako destinace cestovního ruchu ... dopady (pozitivní i negativní) — Sociokulturní - obtížně identifikovatelné, těžko měřitelné, subjektivní... Pozitivní Negativní ochrana kulturního dědictví rostoucí kriminalita, vandalismus změna tradičních hodnot, norem chování a zvyků změna kvality každodenního života místních obnovení místních tradic a umění ztráta vnitřní hodnoty, komercionalizace Interakce mezi místní komunitou a návštěvníky? gentrifikace obyvatel - sociálně-kulturní proměny překonání xenofobního myšlení? turistická kongesce kulturní obohacení? turistická iritace, nevraživost 20 Dualizace společnosti, marginalizace... M U N I ECON Město jako destinace cestovního ruchu ... dopady — Environmentálni - týkají se nejen prostředí přírodního, ale i vystavěného Dopady na prostředí města Zvýšená doprava a znečištění ovzduší Poškozování fasád domů/architektonických objektů Velké množství odpadků Spolupodílení se na spotřebě energie, vody, potravin Vizuální a hlukové znečištění Narušení architektonického stylu města -> Některými výzkumníky řazeno do socio-ekonomického prostředí Vizuální znečištění města Praha jako chaotické obludárium vizuálního smogu - regulace vizuálního smogu v roce 2020 - pozice koordinátora pro regulaci vizuálního smogu - "Manuál pro kultivovanou Prahu" - pravidla, která musí dodržovat provozovatelé v památkově chráněných územích hl. m. Prahy. Blikání zakázáno Vyhněte se sériově vyráběným nápisům (OPEK a pod.). Nápisy nesmí blikat, rotovat či obsahovat pohyblivá informace, Výjimku tvoří typizovaná prvky jako pohotovost, lékárna nebo pošta. Čistota - půl úspěchu Nezapomínejte! na pravidelné mytí skleněných ploch i všech dalších prvků. Provozovna bude v očích zákazníka působit důvěryhodně a lákat k návštěvě. MU NI E C 0 N Obrazovky do obýváku, ne na fasádu Na fasádu, do vitrín a man u boxů nemají být umístěny obrazovky s pohyblivými upoutávkami-do památkové hodnotných lokalit nic podobného nepatří. Město jako destinace cestovního ruchu ...co přispívá k transformaci městského prostředí: - POPTÁVKA - Samotní návštěvníci svým chováním a postoji - Téma sociologie, psychologie, behaviorální ekonomie... - Koncept udržitelnosti jako teorie vs odpovědnost jako praxe - Sustainability vs Responsibility - Attitudes vs Action Gap - NABÍDKA - Podnikatelé, kteří se starají jen o svůj byznys - Institucionální ekonomie, teorie zakořenění - (Mega)trendy na nabídkové i poptávkové straně - Posílení transformačních procesů - dlouhodobé tendence přinášející příležitosti i hrozby Město jako destinace cestovního ruchu přístup nabídky: OLOMOUC RECION CARD BESKYDY CARD PRACIE CARD a) Úroveň zapojení aktérů do návštěvnické karty Prumčrná váha vazeb: 1,635 1,639 0,735 Zapojeni soukromého sektoru: 48,26 % 71,57 % 44,25 % % bez vazby 15,66% 35,62 % 54 % Zapojeni veřejného sektoru: 38,37 % 13,73% 49,56 % % bez vazby i) "u 14,29 % 5,36 % Celkové procento bez vazby: 10.47% 29,41 % 30,97 % b) Úroveň zapojeni aktérů na velké komponentě Počet uzlů: 143 64 30 Procento původního poetu: S3,14 % 62,75 % 26,55 % Počet hran: 57N 174 Procento původního počtu: 96,49 % 96,39 % 42,93 % 24 Regionální karty: CS1: Heterogenní rozsáhlé prostředí, pro které je typická atraktivní venkovská i horská krajina a zároveň i urbanizovaný prostor s bohatým kulturně-historickým potenciálem CS2: Zakořenění aktérů s kulturními a sociálními podobnostmi, které ovlivňují rozvoj neformálních vztahů a utváření důvěry -> konkurenční výhoda pro celý region Městská karta: CS3: Individualismus a vysoká míra vzájemné konkurence snižující ochotu spolupracovat. Motivací aktérů pro zahájení spolupráce je snaha zvýšit vlastní zisk. M U N I E C 0 N Město jako destinace cestovního ruchu ... přístup nabídky: Působení sil na uzly v rámci velké komponenty CS2: Tvorba produktu založena na vzájemné blízkosti a kategorické důvěře CS3: Důvěra zprostředkována závazkem. Kalkulativní důvěra založená na ekonomickém uvažování a strategické vypočítavosti - efekt racionální volby Příčiny uspořádání Beskydy Card Prague Card Akceptace DMO T Váha vazeb 1,639 t Velká komponenta 62,75 % T Akceptace DMO -1 Váha vazeb 0,735 i Velká komponenta 26,55 % i Důvěra Ť (neformálni struktury a kategorická důvěra) Důvěra i (formálni struktury a kalkulativní důvěra) Město jako destinace cestovního ruchu ... přístup nabídky: Co z toho plyne pro městskou destinaci? Příliv turistů přitahuje podnikatele, kteří na něm chtějí zbohatnout bez ohledu na to, jak jejich byznys přetváří město samé a jak ovlivňuje celkové image města... Později si řekneme: Jaké image mají města, jak o image pečují a jaké nástroje k tomu používají Město jako destinace cestovního ruchu ... trendy transformující městské prostředí SDÍLENÁ EKONOMIKA - Sdílená ekonomika díky současným digitálním technologiím redukuje transakční náklady hledání protistrany při najímání aktiv. - Nižší transakční náklady se následně promítají do nižší nájemní ceny těchto aktiv, která jsou tudíž dostupná širšímu okruhu lidí. - Aktivum může být pronajato v době, kdy jej vlastník nevyužívá. ... A JEJÍ PROJEVY VE MĚSTECH - Vznik sdílených ubytovacích a dopravních služeb, sdílení zkušeností, tipů či fotek aj. - Myšlenka sdílené ekonomiky se však stala kontroverzní. V případě sdíleného ubytování se spekuluje, že vedlo k růstu zatížení měst, zvýšení cen nájmu a nemovitostí. V případě Uberu jsou neshody mezi taxikáři a řidiči této služby. 27 M U NI ECON Město jako destinace cestovního ruchu ... trendy transformující městské prostředí 28 SDÍLENA EKONOMIKA VÝZKUM VE SROVNANÍ UBYTOVACÍCH KAPACIT NADNÁRODNÍCH ŘETĚZCŮ Largest Lodging Companies by Room s.1 Listings Less. Unavailable, Shared Rooms, Private Rooms, and Lar^c Listings Marriott International Airbib Hilton Worldwide Intercontinental Hotels Group Wyndham Worldwide Accor Hotels Choice Hotels International Best Western Hotels & Resorts Carlson Hospitality Group Hyatt Hotels Corporation 1.1M LOM ■ 774K 71ÍK 677K 519K 511K 296K 177K ... A JEJÍ PROJEVY VE MĚSTECH V BERLÍNĚ NABÍZÍ 1 UŽIVATEL 44 MOŽNOSTÍ UBYTOVÁNÍ. BEZPOCHYBNĚ JDE O KOMERČNÍ BUSINESS, NE SDÍLENÍ Top 10 users in Berlin Martin 44 Frank + Florian + 39 Ben + 37 Claire + 27 Arzu + 24 Berlin Aspire + 24 Juliana + 24 Rouven + 21 Cristian + 21 Raja Jooseppi + 20 MUNI E C 0 N Město jako destinace cestovního ruchu ... trendy transformující městské prostředí - Prostorová distribuce Airbnb poskytovatelů v hlavních městech V4 (airdna.co) 2019 Inhabitants Varšava: 1,764,615.00 Praha: 1,308,632.00 Bratislava: 424 428 Budapešť: 1 763 913 Area (km2) 517.24 496.20 367.60 525.20 Airbnb 7,878.00 13,066.00 1,728.00 12,424.00 Airbnb/lnh*100 0.46 0.99 0.4071362 0.7043431 Airbnb/Area 15.23 26.33 4.70 23.65 [ Airbnb a přeměna Prahy - zvyšování cen nemovitostí - a nedostatečná nabídka volných bytů hlavně v centru - nerovné konkurenční prostředí - konkurence tradičním ubytovacím zařízením - administrativně i stavebně jednodušší podmínky - přebírání klientely nebo zacílení na nový trh? - přeměna rezidenčních oblastí - negativní externality pro místní obyvatelstvo - narušení života místních obyvatel - nepřímé přispění k overtourismu a zatížení center měst Mnoho turistů JBk . áĚĚk Výhodné krátkodobé pronájmy Příležitost pro spekulanty 31 MU NI ECO Airbnb a přeměna Prahy Počet jednotek nabízených prostřednictvím Airbnb v přepočtu na 1 000 obyvatel [IPR Praha iOlfl, ľdroj: AirDNA 5-201Ů] Struktura nabídky airbnb v Praze (5/2018) 1% Počet jednotek Airbnb na 1Ú0Ú obyvatel 50 00 . MtSZl 10 00 ■ 19 39 S.Od - S.ftft ^\ 1.00- a.S9 0,29 - a.es __2 T>tně než 10 nabtoek ^] žádné nabídky Airtmt) Icelé byty / domy Itelé pokoje sdílené pokoje Zdroj: IPR 2018 Koncentrace jednotek Airbnb v historickém jádru města, katastry: Staré Město, Malá Strana, Nové Město, Josefov, Hradčany Nadprůměrná koncentrace v navazujících katastrech vnitřního města, Karlín, Vinohrady, Smíchov, Žižkov MU N I ECO ^■^> Airbnb a přeměna Prahy Velikostní dispozice celých bytů / domů nabízených Praze na airbnb (5/2018) Cena Pr°nájmu jednotky za nDcMč) Sazba v historickém centru města za pronájem jednotky Airbnb: Josefov (2 492 Kč/noc), Staré Město (2 337 Kč), Malá Strana (1 950 Kč), Nové Město (1 919 Kč) 33 Zdroj: IPR 2018 M U NI ECON ^ Airbnb a přeměna Prahy vývoj kapacit huz v praze v letech 2015-2017 Počet HUZ Počet pokojů v HUZ Počet lůžek v HUZ 2015 797 41 854 91 059 2016 795 42 081 9i mi 2017 787 41 617 90 891 nerost 2015/2017abs. -10 -237 -168 nárůst 2015/2017% -1,25 -0r57 -0,18 Zdroj; ČSÚ 2018 Vývoj kapacit Airbnb v Praze v období březen 2016 až květen 2018 PoCet jednotek Airbnb Počet pokojů v Airbnb Počet lůžek v Airbnb 3/2016 5 537 6 931 17 913 9/2017 12 202 16 164 48 799 5/2018 13 004 17 306 52 378 nárůst 2015/2017abs. 7 467 10 375 34 465 nárůst 2015/2017% 134,86 149,69 192,40 Zdroj: Tom Ske 2017, Inside Airbnb 2018 Zdroj: IPR 2018 M U NI ECON ^■^> Airbnb a přeměna Prahy -Spolupodílení se na procesu gentrifikace - proměny městského prostoru v důsledku celkových proměn společnosti a funkcí města - souvislost s turistifikací a vznikem turistického ghetta v důsledku masového rozvoje mezinárodního cestovního ruchu - historické centrum Prahy turistickou atrakcí plnou turistických pastí cílených na návštěvníky - cenová inflace v restauracích a obchodech s potravinami, které místní běžně nevyužívají Potíže s Airbnb novela nevyřeší Airbnb v Praze dohání hotely. Sdílené utytováiií za dva roky zvýšilo nabídku o třetinu hisksun.ili*- Li.illmV4i^li pfíHÚinnifiiifchij-l.il* lis&i (kMilJk:, Ir.iřu:*' i[Jb'iiLTiii ifrJnPh'klk [NfiLilLii tyiulul ipp--h-i "-n l»*JT^_ 3704 64 5114454 -Videa k vlivu cestovního ruchu na městský prostor: Ostuda. Staro mák nejsou jenom památky, ale i podvod vedle podvodu. Kolik jsme jich napočítali? É ^ I „ 33 31 2001 05:19 jiyg, ge na burzovní listen na sloupeček "Nákup" Směnárny v Praze nabízí za euro i patnáct korun. Stačí přejít ulici a ušetříte tisíce Nejdražší šunka a klobása v životě. Za obyčejné jídlo zaplatíte v Praze u stánku 1040 korun Nelegální reklama přímo u Karlova mostu. Město polepeného trabanta už čtyři roky ignoruje 36 M U NI ECON Sdílená ekonomika z poptávkové strany 37 U N I Vyhodnocení výsledků ECO Ipsos Vlastní výzkum, 2020 Ipsos (2018, 2020) Někdy nějakou sdílenou službu vyzkoušela: Více než polovina respondentů (57 %) Přibližně třetina Čechů Typickými českými uživateli sdílené ekonomiky Mfadí lidé, žijící ve velkých městech svíce než 100 tis. jsou: obývat efí Nejdůležitěji hnací sílou pro využití sdílených služeb jsou: Ekonomické motivace Nejčastějším důvodem pro nezapojení do sdílené ekonomiky je; Nedůvěra k poskytovatelům sdílených služeb Nedostupnost služeb v okol i místa bydliště O převaze výhod platforem sdílené ekonomiky nad jejich nevýhodami je přesvědčena: Více než polovina respondentu (60 %) Přibližně polovina Čechů Zdroj: DP Ivety Šulcové MU NI ECO Město jako destinace cestovního ruchu ... trendy transformující městské prostředí KLIMATICKÉ ZMENY - Globální oteplování a extrémní klimatické změny jako hlavní téma současnosti - Ničí se/mění se vzácné přírodní zdroje a není možné do budoucna udržet současné modely výroby a spotřeby 38 ... A REAKCE MĚSTSKÝCH DESTINACI - Destinace se snaží o odpovědné a efektivní řízení (plánování, certifikace, visitor management) - Nové technologie pro šetření energií - Udržitelné dopravní prostředky (sharing automobilů, skútrů, elektro kol či koloběžek, systémy veřejné dopravy „on demand" a „mobility-as-a-service") - Certifikované eko-hotely, slow food restaurace mni ECO Udržitelná mobilita v Praze - Sdílené kolobežky - Ničení koloběžek - Bezohledné parkování, na které si stěžují obyvatelé - Jezdec na koloběžce jako chodec? Opilý turista smetl na koloběžce v Praze dva lidi l. 10. 2019,16:31 - Praha - kub, Novinky Jízda opilého turisty na sdílené elektrické koloběžce v centru Prahy dopadla špatně pro skupinu dalších turistů, dva z nich muž srazil k zemi. Mladík svištěl Václavským náměstím a nezvládl řízení. Nehodu, kterou zaznamenala bezpečnostní kamera, odnesla jedna ze sražených turistek Sdílené kolobežky lidé V Praze 2 nechtějí, ukázala zraněním. anketa. Lime s kritikou nesouhlasí 19. srpna 2019 23:03 Q Libi se 0 f * Přidejte si nás na domovskou stránku Seznam.cz 39 Obyvatelé Prahy 2 odmítli v radniční anketě fungování elektrokoloběžek na území městské části. Lidé na černo-zeleno-bílých kolobežkách společnosti Lime často jezdí rychle po chodnících nebo je odkládají na místech, kde překáží chodcům. Druhá městská část proto už před časem zakázala jejich provoz na svém území. Průvodce udržitelností v Kodani -Snaha o udržitelné iniciativy, odpovědné a efektivní řízení Strategie udržitelného cestovního ruchu: motor pozitivních změn - Význam cestovního ruchu při naplňování SDG Město jako destinace cestovního ruchu ... trendy transformující městské prostředí NOVÉ POPTÁVKOVÉ SEGMENTY -Stárnutí populace - Generace Y, Z -Změny struktur společnosti - Rozvíjející se ekonomiky 41 A REAKCE MĚSTSKÝCH DESTINACI Přizpůsobení infrastruktury (podpora cestování hendikepovaných osob na invalidním vozíku, bezbariérovost, digitalizace) Vytváření nových produktů / diferenciace produktové nabídky Produkty cestovního ruchu spojené s dopravou Best practice příklady: A) Easy walking tour of the Gothic Quarter v Barceloně B) švýcarské panoramatické vlaky U I" f Město jako destinace cestovního ruchu Město jako destinace cestovního ruchu ... trendy transformující městské prostředí NOVÉ POPTÁVKOVÉ SEGMENTY LGBT Guide VIENNA NOW • FOREVER -MU, Nové strategie pro cestovní ruch, které zveřejnilo vedení rakouské metropole • Strategie Visitor Economy . • Zachování vysoké úrovně zážitku %oké úrovně kvality života a htflQ"3622j90cojenosti rezidentů sustainable tourism growth Smart transport solutions Collaborative approach the key to success Concept for non-central parts of the city No cooperation with mass tourism 43 oslovit hlavní cílové skupiny, které odpovídají prémiovému zaměření wi U N I strategie Visitor Economy - MICE účastníky luxusní klientelu a LGBT ECO Město jako destinace cestovního ruchu ... po pandemii _ Jak na udržitelný rozvoj? => příležitosti do budoucnosti Iniciativy a opatření Péče o image města 44 MU NI ECON Město jako destinace cestovního ruchu ... iniciativy a opatření • Nedopustit návrat k předchozímu stavu (udržitelnější modely spotřeby) • Snaha o odpovědné a efektivní řízení (plánování, certifikace, visitor management - disperze v prostoru a čase) • Nastavení funkční politiky cestovního ruchu • Směřovat k udržitelnému (konkurenceschopnému) cestovnímu ruchu 47 M U NI ECON Město jako destinace cestovního ruchu ... iniciativy a opatření Praha není Disneyland Žijeme ve výjimečném městě. Tisíciletá Praha s dramatickými panoramaty, starými paláci i historickými zahradami si vydobyla přední místo v žebříčcích popularity výletních destinací. Kvůli pandemii COVID-19 je dnes vše jinak. Na návrat turistů je však třeba se připravit: i nadále chceme omezovat negativní jevy, kvůli nimž centrum Prahy připomíná během turistické sezóny spíše disneyland než jádro historického města. Co jsme zatím podnikli pro to, aby Praha vypadala lépe? Pivní kola Ještě donedávna brázdili podroušení zákazníci pivních kol centrum i přilehlé čtvrti, dnes už je nepotkáte. Hlučná vozítka mají od března 2020 do centra vjezd zakázán. Pandy a krtci Dříve se na Staroměstském náměstí zdržovali v houfech, dnes je v centru již nepotkáte. Vystupování v naddimenzovaných kostýmech pohádkových postaviček jsme omezili vyhláškou. Predzáhradky na Královské cestě a Hradebním korzu Restauračnľzaľirádkyjsou vítaným oživením ulic a náměstí. V centru Prahy však v posledních letech poněkud přebujely a na mnoha místech bránily pěšímu pohybu. Proto jsme schválili koncepci, která jejich umístění na nejvytíženějších pěších tepnách upravuje. Regulace reklamy Magistrát hl. m. Prahy pravidelně kontroluje dodržování nařízení o regulaci reklamy. Za minulý rokjsme zjistili a vyřešili přes 300 případů porušení tohoto předpisu. 48 Falešné veteránske vozy Věděli jste, že centrem Prahy běžně jezdí traktory a sněžné rol by? Mnohé „veteránske vozy" jsou podle papírů něčím jiným, než se zdají být. Vozítka, kde jízda stojí kolem tří tisíc korun na hodinu, jsme začali pravidelně kontrolovat a mnohé z nich jsme již z centra Prahy vykázali. Podpora kvalitního buskingu Praha si váží kvalitního pouličního umění, zároveň však dbáme na to, aby pouliční kultura své okolí nerušila. Proto isme upravili povinnosti umělců, kteří nesmí své okolí zatěžovat nadměrným hlukem, znečištěním či zápachem. Nově jsme však umožnili vystupovat i vícečlenným souborům a kapelám. Praha a její další iniciativy ... iniciativy a opatření - Vybalancovat ekonomické přínosy turismu se strategickým zájmem města, kterým je udržitelnost a zvyšování kvality života obyvatel, zajištění jejich bezpečnosti a také ochrana a rozvoj kultury a historického dědictví. - Maximalizovat pozitiva cestovního ruchu a minimalizovat negativa s ním spojená. Doporučené oblasti strategie UNWTO pro vyrovnání se se zvýšenou návštěvností ve městech 51 ^Podporovat rozprostření turistů ve niestě^ i mimo něj 57 vytvářet zážitky, které obohatí jak rezidenty, tak návštěvníky 52 Podporovat rozprostřeni turistů v roce SS Zlepšit městskou infrastrukturu a zařízeni S3 Podněcovat nové návštěvnické trasy ^a atrakce j Komunikovat s lokálními podnikateli a zapojit je do řízeni destinace Přezkoumat a přizpůsobit regulace - Komunikovat s návštěvníky a zapojit je do řízeni destinace SS Zlepšit segmentaci návštěvníků Nastavení monitoringu a sběru relevantních ctat $6 Zajistit místní komunite výhody z turismu ° ° ° hlnhr° nnnlanalnnn Destinační management Prahy: Zájmy Prahy na prvním místě Koncepce příjezdového cestovního ruchu hlavního města Prahy Kreativní nástroje pro udržitelný turismus Kreativita jako nehmotný a flexibilní aspekt Diverzifikace nabídky Přidání hotspots Posílení suburbánních oblastí Zapojení obyvatel Využití nápadů veřejnosti Spolupráce řady aktérů Podpora kreativity a kreativních podniků Zásadní problém Žádoucí kreativní řešení Varšava Nedostatečný rozpočet na propagaci a nízká spolupráce aktérů 1. Zapojení obyvatel do propagace města 2. Utvoření sítě místních průvodců v různých městských částech Budapešť Přetížení historického centra města, overtourism 1. Posílení významu suburbánních oblastí 2. Rozprostření návštěvnosti 3. Získání statutu prémiové destinace Zapojení kreativních nástrojů Kreativní nástroj Varšava Budapešť Výkonnost a významnost používání kreativních nástrojů - Budapešť h- O 3 O > 0 0 investice do eventů za poje ní do sítí -v a jjeni místní zapoj komunity utváření kreativních klástrů 2 3 VÝZNAMNOST vznik nových kulturních událostí spolupráce s dalšími kreativními městy spolupráce aktérů m u r j i ECON Udržitelnost měst a jejich image Jak je destinace vnímána? Na co je v současnosti kladen důraz: • Bezpečnost destinace • Environmentálni image • Kvalita poskytovaného produktu • Digitalizace • Bonitní poptávkové segmenty (kvalita vs. kvantita) MU EC Síla image - příklad značek odráží systém hodnot vyjadřuje generalizované/predpojaté vnímání zákazníky LACOSTE BOSS Walmart *fi u \ Lil AVA M Ľ A JI H LAVA NIKA HUGO BOSS ^ESPRESSO ROLEX Marlboro PRIMARK ® mi Síla image - teorie vnímání měst/destinací - proces formování obrazu regionu/města/destinace - mentální konstrukt postavený na představách založených na přetlaku informací - množina myšlenek, představ a úsudků -zdroje informací o obrazu regionu - propagační materiály (brožury, letáky) - názory jiných lidí (rodina, přátelé) - média (noviny, časopisy, televize, knihy, filmy) -zprostředkovatelé zdrojových informací - nevyžádaných (přátelé, kolegové, příbuzní) - vyžádaných (přátelé, kolegové, příbuzní) - přirozených (vlastní cestovatelská zkušenost) MUN1 ECON Síla image - teorie vnímání měst/destinací - kognitivní obraz - racionální hodnocení známých atributů regionu -afektivní obraz - citový obraz, vázaný na individuální duševní motivy -3. dimenze: konativní obraz - celostní, snahový obraz reflektující behaviorální aspekty jednotlivců (úmysl, tendence navštívit region) 56 M U NI ECON Síla image - teorie vnímání měst/destinací -Všeobecná struktura formování obrazu regionu Osobní faktory Psychologické • Hodnoty • Motivace • Osobnost Sociální •Věk • Vzdělání • Bydliště Obraz regionu • Kognitivní/ • Afektivní • Celistvý Informační zdroje Stimulační faktory 57 MUNI ECON Metody hodnocení obrazu regionu Kvantitativní vs. Kvalitativní Kvantita: hodnocení konkrétních atributů - škálování odpovědí Kvalita: holistický aspekt, individuální hodnocení obrazu a zachycení „genia loci" Ex-ante - mid-term - ex-post vztah mezi obrazem regionu a úmyslem navštívit ho 64 INSPIRACE: Po stopách brněnského průmyslu... Aneb dědictví směřující k (udržitelné) turistické atraktivitě - projekt Brno INdustrial Brno INdU8tHal - 3. místo v kategorii Turistický produkt v soutěži Velká cena cestovního ruchu (2022) - TIC Brno propojení se současným životem města a jeho atmosférou vflÉirL- - fungující i zaniklé industriálni stavby - příběhy slavných rodin - současné kreativní dění tíbrnotruestory _ _ M U N I ECO Po stopách brněnského průmyslu... Brno INdu8trial - komentované prohlídky - Z Ameriky až na Staré Brno Šalinou moravským Manchesterem - vyhlídkové jízdy minibusem - Paláce průmyslové aristokracie - přednášky v zajímavých industriálních objektech 9 ve spolupráci s Technickým muzeem v Brně - suvenýry vytvořené z látek z Nové Mosilany kreativní dílnou Brno šije Po stopách brněnského průmyslu... -Turistický produkt BTTIO INdUStHal 66 Staňte se součástí brně iské f texti ní historie! Komplexnost ŽM**t'__ „Nejen všechny průmyslové památky a brownfields, ale také kulturní a estetické souvislosti" tf ^BRIK^^^ Silné téma - průmyslová historie moravského Manchesteru -jedno z nejsilnějších industriálních měst v Evropě Tradice regionu - fenomén, ze kterého vyrostlo Brno Jedinečnost - architektura, historické souvislosti, osobnosti, příběhy Zážitek pro všechny smysly Anton Jelínek 1855-1931 É? Ä >Alexander \ Adolf \ Leopold \ Neumann \ Loos \ Bauer 1 1861-1947 / 1870-1933 / 1872-1938 / Destinační značka #brnotruestory - Již od roku 2018 - pestrost zážitků, autenticita - Město se chlubí svým největším bohatstvím - lidmi - Přijet zažít a ochutnat Brno na vlastní kůži 67 Chuť gastronomie, která ti uhrane i Zvídavost věda, která tě inspiruje A CO PROBUDÍ BRNO fe*A/T0BĚ? Překvapení památky, které tě baví MU NI ECO Destinační značka #brnotruestory - Program rozvoje cestovního ruchu města Brna „Není cílem vytvořit z Brna skanzen pro turisty bez autentické atmosféry a místních lidí, kteří tuto hodnotu vytváří." „Brno nebude a nechce být masovou turistickou destinací. Brno má zaujmout specifické cílové skupiny, pro které má ojedinělou nabídku." „Nesrovnávejme Brno s Prahou či Vídní. Chceme být TOP v něčem jiném - aby se o nás psalo, o zvláštnostech, unikátnostech, místní atmosféře." ^---<■—v—v-—^ Předejít problémům klasických městských destinací m u NI ECON 68 Yeah„tio„ Shhhp~0„ YUm9ue Prague Prague ■ ~"i"pureemo ChCerS Pureem„,i0„ WnWpure emotion O h \} i^B pur, emotion Prague wPrague Prague yyltQO pure emotion O**0ll pure emotion g OSP pure cmotion Prague wPrague w Prague Pragu Verze 2.1 Beta Prague:wonder Prague:love Prague:joy Praha:radost Prague:emotion Slovo Prague jsme spojili se slovem Emotion áa jednoho celku. Logo flrague.errWtJDrT nahrazuje slovní spojení Pure Emotion. Výkřiky WOW. OOH, GOSN, OLALA, které na bonitní cílovou skupinu mohou působit poufovč, nahrabujeme emotivními sdčlcními vc- forme hcadliriů; Tůars oT happiness. History's ktesr Music cmbrancc-. Scream of excitement, Kafka's touch. Magic touch. Burst of laughter atd. Tylo headline jsou částečně průhledné, vznášejí se ve fotkách jako se vznášejí lidská emoce ve vzduchu. : Hodnocení obrazu regionu https://www.jizni-morava.cz/cz/hlavni-strana Úroveň internetové prezentace - kvanti -Analýza webových stránek - Struktura - Funkčnost - Obsah - Informační hodnota - Jazyk - Grafika - Zážitek - (škála 1-5) Ohrá/ok 65 Obraz Bratislavského regiónu - s osobnou skúsenosťou 201$ [45resp.j Fimk č néj (hnio Iné) prvky Bi íitislavský hrad, Devin Dunaj, Michalská brána. ITO, inost SNP Grassalkovičov palác. Malé Karpaty. Senecké jazerá Červený kameiL doni sv. Martina. Modrý kostolík ZOO,Eurovea. Slavín. Modra Indľviduäbc prvfc>' spokůjaí turisti atraktívny nocný život híitona. pamiatky, obchody husacie hody. vinice cyklistika, metropola, málo zelene, dopravné zápchy odpadky Virtuální obraz regionu - kvali - Hodnocení atraktivity území konkrétní zaměření na zážitek (výběr: památky, příroda, sport, relax, gastronomie, tradice) - Funkční (hmotné) prvky - Psychologické (nehmotné) prvky - Individuální prvky - Komplexní prvky .íoniplexné prvky kozinůpolitná atmosféra veľkomesta, nadšenie vtre-j. nervozita, preplnenou" zdroj: vlastný \ý:kufíi 2015 Psycholo^cke (nehmotne } prvky MUNI ECON Díky za pozornost!