Podniková informatika 2022

Před prvním setkáním

V tomto týdnu je úkol před prvním setkáním jednoduchý. Pokud jste to ještě neudělali, stačí si projít organizační pokyny. Následující materiál doplňuje představení oblasti podnikové informatiky a snaží se systematizovat celou oblast. Pro pochopení toho, v čem je IS/ICT, digitalizace a s tím spojené problém pro současnou dobu ztěžejní a proč není jednoduché se v celé oblasti orientovat, doporučuji následující video.  


Ačkoli je vystoupení prof. Brynjolfssona z roku 2013, hlavní myšlenka spočívající v tom, že díky rozvoji technologiím můžeme být produktivnější, platí obecně. Stejně tak to, že nové inovace vznikají na těch předchozích. Podniková informatika a podnikoví informatici pomáhají spojovat svět technologií a podniků a umožňují, aby k inovacím mohlo docházet. To, že je podniková informatika a vzdělání v této oblasti důležité, rezonovalo již na přelomu tisíciletí. Avšak zase tolik se od té doby ve vzdělávání nezměnilo, ačkoli apel na širší začlenění IS/ICT témat do vzdělávání manažerů a podnikových ekonomů byl silný (důležité zejména pro studenty PIPM).

Pro nás však zůstává otázka, jak podnikovou informatiku vymezit a co se pod tímto pojmem skrývá, abychom se o ní a jejím obsahu mohli bavit. Ve světě můžeme najít dvě základní pojetí:

  • Business Informatics (z něm. Wirtschaftsinformatik) = podniková informatika (POIN)
  • (Management) Information Systems = informační systémy

První pohled na disciplínu je mladší a vychází z evropského kontinentálního pojetí, zatímci druhý pohled vychází z anglosaského (zejména amerického) přístupu. Odlišnosti obou pohledů se dají porovnat tak, že první je komplexnější a ve svém jádru multidisciplinární, zatímco druhý je spíš manažerskou disciplínou s prvky jiných disciplín. POIN má v sobě více aplikačních aspektů, zejména proto, že v sobě zahrnuje i část aplikované informatiky. My se budeme věnovat prvnímu komplexnějšímu multidisciplinárnímu vymezení. Více informací lze nalézt zde, zde .

Pokud bychom chtěli dát POIN do kontextu s podnikem, musíme se na ni dívat jako na systémovou vědu a na podnik jako na otevřený komplexní systém tak, jak je ukázáno na obrázku (zdroj: Gála et al. (2015, str. 17)) - v budoucnu srovnej s MPH_SYRP.

V rámci systému může existovat hierarchie podsystémů. V případě podniku a informačního systému může situace vypadat následovně (zdroj: Gála et al. (2015, str. 21)).

Teorie a POIN

Problémem POINu je to, že jde o velmi obecný pojem, který lze chápat různě, protože se používá v mnoha kontextech. Gála et al. (2015) rozlišují tři různá vymezení podnikové informatiky:

  1. Aplikace vědy, jíž se "studuje" vyjádření a podoba, zpracování a přenášení informací v systémech sociální organizace, která je podnikem (str. 23).
  2. Komplexní proces zajištění informačních potřeb spojených s vykonáváním a řízením aktivit (procesů) podniku (str. 24).
  3. Útvar podniku, který pro podnik zajišťuje rozvoj a provoz podnikového informačního systému (str. 24).

My se samozřejmě budeme věnovat všem aspektům. Tyto tři pohledy na POIN však hezky ilustrují to, čím POIN je. 

Jedním z nejčastěji rozšířených teoretických pohledů v POINu je Resource Based View (RBV) a z něj následně vycházející Knowledge Based View (KBV). V tomto kontextu lze podnikovou informatiku chápat jako jeden z podnikových zdrojů (jeden z nejdůležitějších), který je nutné zajistit a efektivně využívat k tomu, aby díky němu podnik získal nebo si udržel konkurenční výhodu.



Defincie a vymezení