Základy filozofie úvod do etiky Tomáš Ondráček ondracek.t@mail.muni.cz Faculty of Economics and Administration, Masaryk University 2021 ÚVOD ÚVOD Ondráček ·ZAFI ·2021 2 / 69 ÚVOD Gýgův prsten ...a vskutku, kdykoli otočil kámen dovnitř, stával se neviditelným, když pak ven, viditelným. Vypozorovav to, hned dokázal se dostat mezi posly posílané ke králi, a když tam přišel a svedl jeho ženu k cizoložství, nastrojil spolu s ní králi úklady, zavraždil jej, a takto se zmocnil vlády. Nuže kdyby byly takové prsteny dva a jeden z nich by si nastrčil člověk spravedlivý, druhý nespravedlivý, nebyl by asi, jak se zdá, nikdo tak ze železa, aby setrval ve spravedlnosti a měl dost síly zdržovati se cizího majetku a nedotýkati se ho, i když by mu bylo volno například z trhu si bez bázně bráti, cokoli by chtěl, i vcházeti do domů a obcovati, s kýmkoli by chtěl, i zabíjeti a z pout vyprošťovati, kohokoli by chtěl, i ostatní věci na světě dělati jako nějaký bůh. Takto pak jednaje, nekonal by nic jiného než druhý, nýbrž oba by směřovali k témuž cíli. (Picha & Pichová, 2013; Platón, 2001) Ondráček ·ZAFI ·2021 3 / 69 ÚVOD Předseda správní rady I Viceprezident společnosti zašel za předsedou správní rady a oznámil mu: „Uvažujeme o zahájení nového programu. Pomůže nám zvýšit zisk, ale zároveň poškodí životní prostředí.“ Předseda správní rady odvětil: „Životní prostředí mě vůbec nezajímá, chci jen dosáhnout co největšího zisku. Pusťte se do nového programu.“ Spustili nový program a opravdu došlo k poškození životního prostředí. Účastníci výzkumu byli požádáni, aby určili, do jaké míry předseda zavinil vzniklou situaci (na stupnici od 0 do 6), a měli určit, zda podle jejich mínění předseda úmyslně poškodil životní prostředí. (Knobe, 2003; Picha & Pichová, 2013) Ondráček ·ZAFI ·2021 4 / 69 ÚVOD Předseda správní rady II Viceprezident společnosti zašel za předsedou správní rady a oznámil mu: „Uvažujeme o zahájení nového programu. Pomůže nám zvýšit zisk a také pomůže životnímu prostředí.“ Předseda správní rady odvětil: „Životní prostředí mě vůbec nezajímá, chci jen dosáhnout co největšího zisku. Pusťte se do nového programu.“ Spustili nový program a opravdu došlo ke zlepšení životního prostředí. Účastníci výzkumu byli požádáni, aby určili, do jaké míry předseda zavinil vzniklou situaci (na stupnici od 0 do 6), a měli určit, zda podle jejich mínění předseda úmyslně pomohl životnímu prostředí. (Knobe, 2003; Picha & Pichová, 2013) Ondráček ·ZAFI ·2021 5 / 69 ÚVOD vymezení a otázka vymezení a otázka Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 69 ÚVOD vymezení a otázka vymezení etiky Etika jako nauka o dobru. Ondráček ·ZAFI ·2021 7 / 69 ÚVOD vymezení a otázka základní otázka Co je dobro? Ondráček ·ZAFI ·2021 8 / 69 ÚVOD základní členění základní členění Ondráček ·ZAFI ·2021 9 / 69 ÚVOD základní členění podle úrovně zkoumání METAETIKA dobro NORMATIVNÍ ETIKA normy APLIKOVANÁ ETIKA aplikace a konkrétní problémy Ondráček ·ZAFI ·2021 10 / 69 METAETIKA METAETIKA Ondráček ·ZAFI ·2021 11 / 69 METAETIKA otázky otázky Ondráček ·ZAFI ·2021 12 / 69 METAETIKA otázky otázky Odkud se bere dobro? Je dobro něčím objektivním (jsoucím), nebo se jedná o lidský vynález? Co jsou etické principy? Lze je zdůvodnit? Ondráček ·ZAFI ·2021 13 / 69 METAETIKA metafyzická témata metafyzická témata Ondráček ·ZAFI ·2021 14 / 69 METAETIKA metafyzická témata otázky Odkud se bere dobro? Je dobro něčím objektivním (jsoucím), nebo se jedná o lidský vynález? Ondráček ·ZAFI ·2021 15 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální objektivismus a realismus Morální hodnoty (dobro) jsou objektivní (jsoucí), absolutní, neměnné, universální, ... Ondráček ·ZAFI ·2021 16 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální objektivismus: varianty PLATÓN samostatné entity SAMUEL CLARKE vztahy mezi entitami NATURALISMUS přirozené fakty a vlastnosti sociobiologie ... Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální objektivismus: problémy časový problém problém proměn hodnot v čase problém jiných kultur problém rozdílných kulturních hodnot problém W.E.I.R.D. people Western, Educated, Industrialised, Rich and Democratic problém pohlaví Jsou morální hodnoty jiné pro ženy a pro muže? ... Ondráček ·ZAFI ·2021 18 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální relativismus KULTURNÍ INDIVIDUÁLNÍ Michel Montaigne Friedrich Nietzsche Morální hodnoty (dobro) Morální hodnoty (dobro) jsou závislé na kultuře. jsou závislé na jednotlivcích. Ondráček ·ZAFI ·2021 19 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální relativismus: problémy problém dohod mezi různými kulturami mezi lidmi problém vymahatelnosti ... Ondráček ·ZAFI ·2021 20 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální sféry Co vše patří do morální sféry? Kdo může nést morální odpovědnost? Ke komu, k čemu se lze chovat morálně? Ke komu, k čemu máme morální odpovědnost? Ondráček ·ZAFI ·2021 21 / 69 METAETIKA metafyzická témata morální sféry PETER SINGER (preferenční utilitarismus – personismus) speciesismus otázka preferencí otázka bolesti Ondráček ·ZAFI ·2021 22 / 69 METAETIKA sémantická témata sémantická témata Ondráček ·ZAFI ·2021 23 / 69 METAETIKA sémantická témata otázky Je možné říci, zda jsou morální soudy pravdivé? Je možné zdůvodnit morální soudy? Jak je možné zdůvodnit morální soudy? Ondráček ·ZAFI ·2021 24 / 69 METAETIKA sémantická témata non-kognitivismus Morální soudy nejsou pravdivé, nebo nepravdivé. emotivismus (A. J. Ayer) „Zabíjení – fuj!“ expresivismus „Nemám rád zabíjení.“ preskriptivismus „Nezabíjej!“ Ondráček ·ZAFI ·2021 25 / 69 METAETIKA sémantická témata non-kognitivismus: problém The Frege-Geach Problem (Geach, 1964) Pokud je lhaní špatné, pak navádět mladšího bratra ke lži je špatné. Lhaní je špatné. Navádět mladšího bratra ke lži je špatné. Ondráček ·ZAFI ·2021 26 / 69 METAETIKA sémantická témata kognitivismus Morální soudy jsou pravdivé, nebo nepravdivé. naturalismus Morální soudy jsou redukovatelné na přirozené fakty a vlastnosti. Ondráček ·ZAFI ·2021 27 / 69 METAETIKA sémantická témata kognitivismus: problém Argument otevřené otázky naturalistický omyl Morální soudy jsou pravdivé, nebo nepravdivé. naturalismus Morální soudy jsou redukovatelné na přirozené fakty a vlastnosti. Ondráček ·ZAFI ·2021 28 / 69 METAETIKA sémantická témata další témata David Hume – Pojednání o lidské přirozenosti (1739): is-ought problem problém přechodu od „je“ k „mělo by být“ problém přechodu od deskripcí k preskripcím Z popisu světa nelze odvodit, že by svět měl nějak být. moralistický omyl / reverzní naturalistický omyl problém přechodu od „mělo by být“ k „je“ problém přechodu od preskripcí k deskripcím Z toho, co by mělo být, nelze odvodit, že svět nějak je. Ondráček ·ZAFI ·2021 29 / 69 METAETIKA psychologická témata psychologická témata Ondráček ·ZAFI ·2021 30 / 69 METAETIKA psychologická témata otázky Odkud se bere naše morální usuzování? Ondráček ·ZAFI ·2021 31 / 69 METAETIKA psychologická témata původ: Kohlberg 1. odměna a trest 2.účelové jednání prekonvenční 3. shoda s ostatními 4. orientace na společnost konvenční 5. sociální úmluva a individuální práva 6. orientace na obecné etické principy a vlastní svědomí    postkonvenční Ondráček ·ZAFI ·2021 32 / 69 METAETIKA psychologická témata původ: Gilliganová 1. prekonvenční stádium orientace na individuální přežití 2. přechodová fáze od egoismu k odpovědnosti 3. konvenční stádium zřeknutí se dobrého 4. přechodová fáze od dobroty k pravdě 5. postkonvenční stádium morálka nenásilí Ondráček ·ZAFI ·2021 33 / 69 METAETIKA psychologická témata motivace Proč bychom se měli chovat morálně? Ondráček ·ZAFI ·2021 34 / 69 METAETIKA psychologická témata motivace EGOISMUS sobectví s ohledem k vlastnímu prospěchu, blahu sociobiologie sobecký gen ALTRUISMUS nezištné jednání ve prospěch druhého reciproční altruismus Ondráček ·ZAFI ·2021 35 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA NORMATIVNÍ ETIKA Ondráček ·ZAFI ·2021 36 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA Speleologové Představte si [...] u oceánu skupinu speleologů, kteří zjistí, že příliv žene do jeskyně vodu, a pokud okamžitě neutečou, všichni se utopí. Bohužel první člověk, který se pokusí dostat ven, je tlustý a beznadějně ucpe východ, přičemž hlavu má uvnitř jeskyně. Jeden člověk ze skupiny má váleček dynamitu. Buď odpálí tlouštíka, čímž ho zabijí, nebo se všichni, včetně tlouštíka samotného, utopí. (Brandt v (Kohl, 1975: 108) překlad podle (Picha & Pichová, 2013: 58)) Ondráček ·ZAFI ·2021 37 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA pojmy a koncepty Jaký bych měl být? Co bych měl dělat? Jak bych se měl chovat? Ondráček ·ZAFI ·2021 38 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA základní rozdělení přístupů (Ondráček 2014) Ondráček ·ZAFI ·2021 39 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA základní rozdělení přístupů deontologický Jakým pravidlem se řídit? Co je mou povinností? konsekvencionalistický Jaký by měl být výsledek mých činů? Na co mám brát ohled? s ohledem k ctnosti Jaký bych měl být? Jak bych se měl s ohledem k tomu zachovat? Ondráček ·ZAFI ·2021 40 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup Ondráček ·ZAFI ·2021 41 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup deontologie deontologická etika etika povinností nekonsekvecionalistická etika Co je mou povinností? Ondráček ·ZAFI ·2021 42 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na agenta/povinnost orientovaná idea agenta – jednajícího subjektu morální je intenzivně osobní intence – kauzalita – čin Locke: dobrovolný vězeň Rachels: dítě ve vaně Knobe: předseda správní rady Ondráček ·ZAFI ·2021 43 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na agenta/povinost orientovaná Immanuel Kant Imperativy hypotetický Pokud chceš, abys dosáhl ..., pak ... kategorický Jednej vždy ... Ondráček ·ZAFI ·2021 44 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na agenta/povinost orientovaná Immanuel Kant Základy metafyziky mravů (1781) Jednej podle té maximy, od níž můžeš chtít, aby se stala obecným zákonem pro tebe i pro druhé. Jednej tak, jako by se maxima tvého jednání měla na základě tvé vůle stát obecným přírodním zákonem. Ondráček ·ZAFI ·2021 45 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na osobu/práva orientovaná práva spíše než povinnost právo pomoci a nebýt zneužit Ondráček ·ZAFI ·2021 46 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: na osobu/práva orientovaná Immanuel Kant Základy metafyziky mravů (1781) Jednej tak, abys používal lidství, jak ve své osobě, tak i v osobě každého druhého vždy zároveň jako účel a nikdy pouze jako prostředek. Ondráček ·ZAFI ·2021 47 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: smluvní Morálně špatné jsou takové činy, které by byly zakázány na základě vhodné sociální/společenské dohody. Ondráček ·ZAFI ·2021 48 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup deontologický přístup: smluvní Immanuel Kant Základy metafyziky mravů (1781) Maximy jsou universální zákony zastávané racionálními agenty. Ondráček ·ZAFI ·2021 49 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup Kant: problém lži (Ondráček 2014) Ondráček ·ZAFI ·2021 50 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup Ondráček ·ZAFI ·2021 51 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup konsekvencialismus utilitarismus Čeho bych chtěl dosáhnout? Ondráček ·ZAFI ·2021 52 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup Jeremy Bentham John Stuart Mill Henry Sidgwick konsekvencionalismus činu Čin je morálně správný, pouze pokud zvyšuje dobro. hedonismus Činy jsou morálně správné, pokud zvyšují potěšení a snižují bolest. Ondráček ·ZAFI ·2021 53 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: dělení PODLE VZNIKU NÁSLEDKŮ pouze následky okolnosti aktuální zamýšlené, ... přímé nepřímé hodnotové všechny Ondráček ·ZAFI ·2021 54 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: dělení PODLE POVAHY NÁSLEDKŮ hodnotové všechny maximalizační zlepšující agregátní holistické totální průměrné Ondráček ·ZAFI ·2021 55 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: dělení PODLE ROZSAHU NÁSLEDKŮ universální částečný rovný nerovný neutrální zaujatý Ondráček ·ZAFI ·2021 56 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA konsekvencialistický přístup konsekvencialistický přístup: problémy zabíjení, vraždy, ... hodnocení morální rozsah ... Ondráček ·ZAFI ·2021 57 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti Ondráček ·ZAFI ·2021 58 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti etika ctnosti Jaký bych měl být? Ondráček ·ZAFI ·2021 59 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: zástupci Aristotéles Elisabeth Anscombe Bernard Williams Alasdair Macintyre Ondráček ·ZAFI ·2021 60 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: Aristotéles (Ondráček 2014) Ondráček ·ZAFI ·2021 61 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: přístupy EUDAIMONISMUS čin – cíl – větší cíl nůž – má řezat – má dobře řezat NA AGENTA ZAMĚŘENÁ TEORIE Člověk je dobrý díky (vnitřní) ctnosti. NA AGENTU ZALOŽENÁ TEORIE Akce je dobrá díky dobrému vnitřnímu životu agenta. ETIKA STAROSTI starost, trpělivost, sebeobětování, ... Ondráček ·ZAFI ·2021 62 / 69 NORMATIVNÍ ETIKA etika ctnosti etika ctnosti: problémy sebestřednost Feinberg: sobec nenávodnost, neužitečnost Parfit: napravený nobelista morální štěstí Ondráček ·ZAFI ·2021 63 / 69 PŘEHLED PŘEHLED Ondráček ·ZAFI ·2021 64 / 69 PŘEHLED metaetika pojmy a koncepty: metaetika metaetika normativní etika aplikovaná etika morální objektivismus morální relativismus (kulturní, individuální) kognitivismus non-kognitivismus egoismus altruismus speciesismus is-ought problem naturalistický omyl moralistický omyl stádia morálního vývoje Ondráček ·ZAFI ·2021 65 / 69 PŘEHLED normativní etika pojmy a koncepty:normativní etika morální povinnost morální právo imperativ hypotetický kategorický morální agent morální čin ctnost konsekvencionalismus deontologie etika ctnosti Ondráček ·ZAFI ·2021 66 / 69 PŘEHLED normativní etika ÚVOD vymezení a otázka základní členění METAETIKA otázky metafyzická témata sémantická témata psychologická témata NORMATIVNÍ ETIKA deontologický přístup konsekvencialistický přístup etika ctnosti PŘEHLED Ondráček ·ZAFI ·2021 67 / 69 Zdroje I Geach, P. T. (1964). Assertion. , 74(4), 449–465. Knobe, J. (2003). Intentional action and side effects in ordinary language. Analysis, 63(279), 190–194. Kohl, M. (1975). Beneficent Euthanasia. Picha, M., & Pichová, D. (2013). 100 myšlenkových experimentů ve filozofii. dybbuk. Platón. (2001). Ústava. OIKOYMENH. Tato prezentace vznikla za podpory Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Projekt: MUNI/FR/1266/2017 Inovace výuky filozofie a etiky pro studenty ESF