Základy filozofie filozofie vědy Tomáš Ondráček ondracek.t@mail.muni.cz Faculty of Economics and Administration, Masaryk University 2021 HLAVNÍ OTÁZKA HLAVNÍ OTÁZKA Ondráček ·ZAFI ·2021 2 / 63 HLAVNÍ OTÁZKA Co je věda? Ondráček ·ZAFI ·2021 3 / 63 HLAVNÍ OTÁZKA Jak vymezit vědu? Zajišťuje nám věda lepší způsoby poznání? Jaký je postup vědeckého poznání? ... Ondráček ·ZAFI ·2021 4 / 63 ÚVOD ÚVOD Ondráček ·ZAFI ·2021 5 / 63 ÚVOD potřeby pro rozlišení (demarkaci) cf. Pigliucci and Boudry (2013), ... praktické politika/plánování např.: financování výzkumu vzdělávání např.: kreacionismus a inteligentní desing vs. evoluční teorie zdravotní péče např.: kmenové buňky spravedlnost/soudy (expertní svědectví) např.: pyramid razor sharpener ... theoretical material starting points epistemological warrant ... Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 63 ÚVOD předběžné problémy předběžné problémy Ondráček ·ZAFI ·2021 7 / 63 ÚVOD předběžné problémy Co chceme odlišit? věda větve nebo obory vědy dobrá věda špatná věda pseudo-věda nevědeské oblasti paravěda různé systémy přesvědčení non-věda ... Ondráček ·ZAFI ·2021 8 / 63 ÚVOD předběžné problémy Čeho chceme dosáhnout? deskripce preskripce Ondráček ·ZAFI ·2021 9 / 63 ÚVOD předběžné problémy Co vezmeme do úvahy? teorie systémy/soubory propozic osoby praxi ... Ondráček ·ZAFI ·2021 10 / 63 ÚVOD předběžné problémy Je rozlišení/demarkace univerzální? čas/historie oblasti/obory/větve všeobecně Ondráček ·ZAFI ·2021 11 / 63 ÚVOD předběžné problémy Je rozlišení/demarkace stálá/fixní? jednou věda/non-věda, stále věda/non-věda věda/non-věda se může změnit na non-věda/věda věda se může změnit na non-vědu non-věda se může změnit na vědu Ondráček ·ZAFI ·2021 12 / 63 ÚVOD předběžné problémy Jak prakticky rozlišení/demarkaci provést? výzkum teorií empirické pozorování ... Ondráček ·ZAFI ·2021 13 / 63 KARL RAIMUND POPPER KARL RAIMUND POPPER Ondráček ·ZAFI ·2021 14 / 63 KARL RAIMUND POPPER úvod úvod Ondráček ·ZAFI ·2021 15 / 63 KARL RAIMUND POPPER úvod oblasti zájmu Popper (2014: 34) Marx’s theory of history Freud’s psychoanalysis Adler’s individual psychology Einstein’s theory of relativity “It began to dawn on me that this apparent strength was in fact their weakness.” Ondráček ·ZAFI ·2021 16 / 63 KARL RAIMUND POPPER problems of induction problems of induction Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 63 KARL RAIMUND POPPER problems of induction two problems of induction Popper (2005) psychological Why do We Believe ... logical logical form justification of induction Ondráček ·ZAFI ·2021 18 / 63 KARL RAIMUND POPPER forms of theories forms of theories Ondráček ·ZAFI ·2021 19 / 63 KARL RAIMUND POPPER forms of theories forms of statements Popper (2005) singular statements individual concept universal statements numerically universal statements strictly universal statements Ondráček ·ZAFI ·2021 20 / 63 KARL RAIMUND POPPER forms of theories forms of statements Popper (2005) exitential statements non-existence statements Ondráček ·ZAFI ·2021 21 / 63 KARL RAIMUND POPPER forms of theories forms of theories Popper (2005) rigorous axiomatized system consistency epistemological usefulness prohibiton possibility of falsification Ondráček ·ZAFI ·2021 22 / 63 KARL RAIMUND POPPER forms of theories Fries’s Trilemma Popper (2005) psychologism infinite regress dogmatism version of dogmatism no firm base observability Ondráček ·ZAFI ·2021 23 / 63 KARL RAIMUND POPPER falsifiability falsifiability Ondráček ·ZAFI ·2021 24 / 63 KARL RAIMUND POPPER falsifiability components theory initial conditions basic statements Ondráček ·ZAFI ·2021 25 / 63 KARL RAIMUND POPPER problems & critique problems & critique Ondráček ·ZAFI ·2021 26 / 63 KARL RAIMUND POPPER problems & critique problems & critique immunizations determination of theories missing empirical base not corresponding to scientiffic practise Thick Skin Problem problém hroší kůže Ondráček ·ZAFI ·2021 27 / 63 KARL RAIMUND POPPER problems & critique Thick Skin of Scientists Lakatos (1978: 5–4) “Scientists have thick skins. They do not abandon a theory merely because facts contradict it. They normally either invent some rescue hypothesis to explain what they then call a mere anomaly or, if they cannot explain the anomaly, they ignore it, and direct their attention to other problems. Note that scientists talk about anomalies, recalcitrant instances, not refutations.” Ondráček ·ZAFI ·2021 28 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN THOMAS SAMUEL KUHN Ondráček ·ZAFI ·2021 29 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN Struktura vědeckých revolucí// 1. edice Struktura vědeckých revolucí// 1. edice Ondráček ·ZAFI ·2021 30 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN Struktura vědeckých revolucí// 1. edice The Structure of Scientific Revolutions (1st edition) Kuhn (1962) pre-paradigm period period of normal science cumulative proces dogmas period of non-normal science period of extraordinary science period of scientific revolution Ondráček ·ZAFI ·2021 31 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN kritika pojmu paradigma kritika pojmu paradigma Ondráček ·ZAFI ·2021 32 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN kritika pojmu paradigma The Nature of a paradigm Masterman (1970) metaparadigms sociological paradigms artefact/construct paradigms Ondráček ·ZAFI ·2021 33 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN kritika pojmu paradigma The Structure of Scientific Revolutions Shapere (1964) “paradigms cannot, in general, be formulated adequately” “cannot be described adequately in words“ Ondráček ·ZAFI ·2021 34 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN Struktura vědeckých revolucí// 2. a další edice Struktura vědeckých revolucí// 2. a další edice Ondráček ·ZAFI ·2021 35 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN Struktura vědeckých revolucí// 2. a další edice The Structure of Scientific Revolutions (other editions) Kuhn (2012) symbolic generalizations models values exemplars ... Ondráček ·ZAFI ·2021 36 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN kritika výzkumných matic kritika výzkumných matic Ondráček ·ZAFI ·2021 37 / 63 THOMAS SAMUEL KUHN kritika výzkumných matic Critique of the Paradigm Concept Shapere (1971) We are unusre what is content of disciplinary matrix. Ondráček ·ZAFI ·2021 38 / 63 IMRE LAKATOS IMRE LAKATOS Ondráček ·ZAFI ·2021 39 / 63 IMRE LAKATOS typy falsifikace typy falsifikace Ondráček ·ZAFI ·2021 40 / 63 IMRE LAKATOS typy falsifikace naivní dogmatická pevná empirická báze metodologická konvenční empirická báze pasivisté vs. aktivisté sofistikovaná pravidla falsifikace/eliminace pravidla akceptace Ondráček ·ZAFI ·2021 41 / 63 IMRE LAKATOS výzkumné programy výzkumné programy Ondráček ·ZAFI ·2021 42 / 63 IMRE LAKATOS výzkumné programy strukturace výzkumných programů Ondráček ·ZAFI ·2021 43 / 63 IMRE LAKATOS výzkumné programy sofistikovaná falsifikace Lakatos (1978: 116) „For the sophisticated falsificationist a scientific theory T is falsified if and only if another theory T’ has been proposed with the following characteristics: (I) T’ has excess empirical content over T: that is, it predicts novel facts, that is, facts improbable in the light of, or even forbidden, by T;3 (2) T’ explains the previous success of T, that is, all the unrefuted content of T is included (within the limits of observational error) in the content of T’; and (3) some of the excess content of T’ is corroborated.“ Ondráček ·ZAFI ·2021 44 / 63 ODMÍTNUTÍ ODMÍTNUTÍ Ondráček ·ZAFI ·2021 45 / 63 ODMÍTNUTÍ The Demise of the Demarcation Problem Laudan (1983) “[...] we ought to drop terms like ’pseudo-science’ and ’unscientific’ from our vocabulary; they are just hollow phrases which do only emotive work for us.” “[...] The ’scientific’ status of those claims is altogether irrelevant.” Ondráček ·ZAFI ·2021 46 / 63 DOBRÁ VĚDA DOBRÁ VĚDA Ondráček ·ZAFI ·2021 47 / 63 DOBRÁ VĚDA Merton Merton Ondráček ·ZAFI ·2021 48 / 63 DOBRÁ VĚDA Merton Institutional Imperatives Merton (1973) Universalism “Communism” Disinterestedness Organized skepticism Ondráček ·ZAFI ·2021 49 / 63 EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE Ondráček ·ZAFI ·2021 50 / 63 EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE Bunge & Mahner Bunge & Mahner Ondráček ·ZAFI ·2021 51 / 63 EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE Bunge & Mahner Structure of Epistemic Fields Mahner (2007: 549) Ondráček ·ZAFI ·2021 52 / 63 EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE Bunge & Mahner Structure of Epistemic Fields Mahner (2007) 1. Community C: the group or community C of knowers or knowledge seekers 2. Society S: the society S hosting the activities of C 3. Domain D: the domain or universe of discourse D of the members of C, i.e., the collection of factual or fictional objects the members of C refer to in their discourse 4. Philosophical background or general outlook G: (a) Ontological assumptions (b) Epistemological assumptions (c) Methodological principles (d) Semantic assumptions (e) Axiological and moral assumptions Logical values Semantical values Methodological values Attitudinal- and moral values 5. The formal background F: a collection of logical or mathematical assumptions or theories taken for granted in the process of inquiry Ondráček ·ZAFI ·2021 53 / 63 EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE Bunge & Mahner Structure of Epistemic Fields Mahner (2007) 6. The specific background knowledge B: a collection of knowledge items (statements, procedures, methods, etc.) borrowed from other epistemic fields 7. The problematics P: the collection of problems concerning the nature, value or use of the members of D, as well as problems concerning other components listed here, such as G or F 8. The fund of knowledge K: the collection of knowledge items (propositions, theories, procedures, etc.) obtained by the previous and current members of C in the course of their cognitive activities 9. The aims A: the cognitive, practical or moral goals of the members of C in the pursuit of their specific activities 10. The methodics M: the collection of general and specific methods (or techniques) used by the members of C in their inquiry of the members of D Ondráček ·ZAFI ·2021 54 / 63 EPISTÉMICKÉ OBLASTI/POLE Bunge & Mahner Structure of Epistemic Fields Mahner (2007) 11. The systemicity condition: There is at least one other field of research S’ such that S and S’ share some items in G, F, B, K, A and M; and either the domain D of one of the two fields S and S’ is included in that of the other, or each member of the domain of one of the fields is a component of a system in the domain of the other. 12. The changeability or progressiveness condition: The membership of the conditions 5–10 changes, however slowly and meanderingly at times, as a result of research in the same field or as a result of research in neighboring disciplines. Ondráček ·ZAFI ·2021 55 / 63 SHRNUTÍ A ZÁVĚR SHRNUTÍ A ZÁVĚR Ondráček ·ZAFI ·2021 56 / 63 SHRNUTÍ A ZÁVĚR Co si odnést? Teorie potřebuje praxi. Ondráček ·ZAFI ·2021 57 / 63 SHRNUTÍ A ZÁVĚR důležité pojmy a koncepty I POJMY A KONCEPTY dělení vědy problém indukce povaha tvrzení existenciální, non-existenciální singulární, universální empirická báze Friesovo trilema verifikace falsifikace naivní, metodologická asymetrie verifikace a falsifikace ad-hoc hypotézy Ondráček ·ZAFI ·2021 58 / 63 SHRNUTÍ A ZÁVĚR důležité pojmy a koncepty II paradigma / disciplinární matice vědecká období předparadigmatické období období normální vědy období ne-normální vědy výzkumný program degenerativní a progresivní tvrdé jádro, ochranný pás, heuristiky demarkace vědy falsifikovatelnost řešení hádanek výzkumné programy Ondráček ·ZAFI ·2021 59 / 63 SHRNUTÍ A ZÁVĚR důležité pojmy a koncepty III PROBLÉMY Jak lze rozlišit vědu a ne-vědu? Proč potřebujeme vědu? K čemu vede asymetrie mezi verifikací a falsifikací? Ondráček ·ZAFI ·2021 60 / 63 ZDROJE I Beall, J. (2015). Criteria for determining predatory open-access publishers. Scholarly Open Access. Retrieved from https://scholarlyoa.files.wordpress.com/2015/01/ criteria-2015.pdf,(accessed2015-02-14 Beall, J. (2016). Beall’s list: Potential, possible, or probable predatory scholarly open-access publishers. Scholarly Open Access. Retrieved from https://scholarlyoa.com/publishers/ Boudry, M., & Braeckman, J. (2011). Immunizing strategies and epistemic defense mechanisms. Philosophia, 39(1), 145–161. Davis, B. D. (1978). The moralistic fallacy. Nature, 272, 390. Derksen, A. A. (1993). The seven sins of pseudo-science. Journal for General Philosophy of Science, 24(1), 17–42. Derksen, A. A. (2001). The Seven Strategies of the Sophisticated Pseudo-Scientist: a look into Freud’s rhetorical tool box. Journal for general philosophy of science, 32(2), 329–350. Fanelli, D. (2009). How many scientists fabricate and falsify research? a systematic review and meta-analysis of survey data. PloS one, 4(5), 5738. Fanelli, D. (2011). The black, the white and the grey areas: Towards an international and interdisciplinary definition of scientific misconduct. In T. Mayer & N. Steneck (Eds.), Promoting research integrity in a global environment (pp. 79–90). World Scientific Publishing Company. Fanelli, D. (2013). Redefine misconduct as distorted reporting. Nature, 494(7436), 149–149. fauxphilnews. (2012). Kripke resigns as report alleges he faked results of thought experiments. Retrieved from https://fauxphilnews.wordpress.com/2012/02/22/ kripke-resigns-after-allegations-of-academic-fraud/ Gould, S. J. (1996). The Mismeasure of Man. WW Norton & Company. Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions (1st ed.). University of Chicago Press. Kuhn, T. S. (2012). The Structure of Scientific Revolutions (4th ed.). University of Chicago Press. Lakatos, I. (1978). The methodology of scientific research programmes (Vol. 1; J. Worrall & G. Currie, Eds.). Cambridge university press. Laudan, L. (1983). The demise of the demarcation problem. Physics, philosophy and psychoanalysis, 111–127. Mahner, M. (2007). Demarcating science from non-science. General philosophy of science: Focal issues, 515–575. Masterman, M. (1970). The Nature of a Paradigm, w: Lakatos, I., Musgrave, A.(eds.), Criticism and the Growth of Knowledge. Cambridge University Press. ZDROJE II Merton, R. K. (1973). The Normative Structure of Science. In N. W. Storer (Ed.), The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations (pp. 267–278). University of Chicago Press. National Science Foundation. (2002). Misconduct in Science and Engineering: Final Rule, 45 CFR Part 689 (10-1-2 ed.). Retrieved from https://www.nsf.gov/oig/_pdf/cfr/45-CFR-689.pdf (NSF = National Science Foundation) PDOS research group. (2016). SCIgen - An Automatic CS Paper Generator. Retrieved from https://pdos.csail.mit.edu/archive/scigen/#people Pigliucci, M., & Boudry, M. (2013). The dangers of pseudoscience. New York Times, 10. Popper, K. (2005). The logic of scientific discovery. Routledge. Popper, K. (2014). Conjectures and refutations: The growth of scientific knowledge. Routledge. Project Implicit. (2016). Project Implicit. Retrieved from https://implicit.harvard.edu/implicit/ Rosling, H. (2016). The Ignorance Project. GapMinder Foundation. Retrieved from https://www.gapminder.org/ignorance/ Rushton, J. P., & Jensen, A. R. (2005). Wanted: More race realism, less moralistic fallacy. Psychology, Public Policy, and Law, 11(2), 328–336. Shapere, D. (1964). The structure of scientific revolutions. The Philosophical Review, 73(3), 383–394. Shapere, D. (1971). The paradigm concept. JSTOR. Sokal, A. D. (1996). Transgressing the boundaries: Toward a transformative hermeneutics of quantum gravity. Social text(46/47), 217–252. Stroebe, W., Postmes, T., & Spears, R. (2012). Scientific Misconduct and the Myth of Self-Correction in Science. Perspectives on Psychological Science, 7(6), 670–688. Van Noorden, R. (2011). The trouble with retractions. Nature, 478(7367), 26–28. Tato prezentace vznikla za podpory Fondu rozvoje Masarykovy univerzity Projekt: MUNI/FR/1266/2017 Inovace výuky filozofie a etiky pro studenty ESF