Základy filozofie věda a společnost Tomáš Ondráček ondracek.t@mail.muni.cz Faculty of Economics and Administration, Masaryk University 2021 HODNOTY HODNOTY Ondráček ·ZAFI ·2021 2 / 90 HODNOTY vymezení vymezení Ondráček ·ZAFI ·2021 3 / 90 HODNOTY vymezení Co je to hodnota? • to, co je důležité v životě • peněžní hodnota • užitečnost • ... • žádoucí nebo nežádoucí • motiv pro jednání a hodnocení jednání Ondráček ·ZAFI ·2021 4 / 90 HODNOTY vymezení charakteristiky • pozitivní / negativní • absolutní / relativní • přímé / nepřímé • terminální / instrumentální • podle zdroje nebo oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 5 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY vymezení oblasti Ondráček ·ZAFI ·2021 6 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ HODNOTY VE VĚDĚ Ondráček ·ZAFI ·2021 7 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ typy typy Ondráček ·ZAFI ·2021 8 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ typy typy hodnot ve vědě (Lacey, 1999; Reiss & Sprenger, 2017) • kontextuální • morální, osobní, sociální, společenské, politické a kulturní hodnoty (potěšení, spravedlnos, rovnost, ochrana přírody a její diverzity) • epistémické • prediktivní přesnost, zacílení, jednotnost, explanační síla, jednoduchost a koherence • non-kognitivní • kognitivní • nestranost • neutralita • autonomie Ondráček ·ZAFI ·2021 9 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ tři pozice tři pozice Ondráček ·ZAFI ·2021 10 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ tři pozice hodnoty a věda (Reiss & Sprenger, 2017) ideál svobody na hodnotách (Value-Free Ideal, VFI) Vědci by se měli snažit minimalizovat vliv kontextuálních hodnot na vědecké usuzování, tj. na shromažďování důkazů a hodnocení nebo přijímání teorií. Ondráček ·ZAFI ·2021 11 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ tři pozice values and science (Reiss & Sprenger, 2017) teze o hodnotové neutralitě (Value-Neutrality Thesis, VNT) Alespoň v principu jsou vědci schopni shromažďovat důkazy a hodnotit nebo přijímat teorie bez činění kontextuálních hodnotových soudů. Ondráček ·ZAFI ·2021 12 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ tři pozice values and science (Reiss & Sprenger, 2017) teze o hodnotové zatíženosti (Value-Laden Thesis, VLT) Vědci nemohou shromažďovat důkazy a hodnotit nebo přijímat teorie bez činění kontextuálních hodnotových soudů. Ondráček ·ZAFI ·2021 13 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ tři pozice hodnoty ve vědě • problémy • metody • důkazy, evidence • teorie • aplikace Ondráček ·ZAFI ·2021 14 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace ilustrace Ondráček ·ZAFI ·2021 15 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace gerrymandering Ondráček ·ZAFI ·2021 16 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace gerrymandering Ondráček ·ZAFI ·2021 16 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace gerrymandering Ondráček ·ZAFI ·2021 16 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace gerrymandering Ondráček ·ZAFI ·2021 16 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace doktrinální paradox (Kornhauser & Sager, 2004; Krajňanský, 2014) T K T ∧ K → S S soudce vzal věděl (vzal & věděl) tedy ukradl ukradl Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace doktrinální paradox (Kornhauser & Sager, 2004; Krajňanský, 2014) T K T ∧ K → S S soudce vzal věděl (vzal & věděl) tedy ukradl ukradl soudce 1 Ano Ano Ne Ne Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace doktrinální paradox (Kornhauser & Sager, 2004; Krajňanský, 2014) T K T ∧ K → S S soudce vzal věděl (vzal & věděl) tedy ukradl ukradl soudce 1 Ano Ano Ne Ne soudce 2 Ano Ne Ano Ne Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace doktrinální paradox (Kornhauser & Sager, 2004; Krajňanský, 2014) T K T ∧ K → S S soudce vzal věděl (vzal & věděl) tedy ukradl ukradl soudce 1 Ano Ano Ne Ne soudce 2 Ano Ne Ano Ne soudce 3 Ne Ano Ano Ne Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace doktrinální paradox (Kornhauser & Sager, 2004; Krajňanský, 2014) T K T ∧ K → S S soudce vzal věděl (vzal & věděl) tedy ukradl ukradl soudce 1 Ano Ano Ne Ne soudce 2 Ano Ne Ano Ne soudce 3 Ne Ano Ano Ne všichni soudci Ano Ano Ano Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace doktrinální paradox (Kornhauser & Sager, 2004; Krajňanský, 2014) T K T ∧ K → S S soudce vzal věděl (vzal & věděl) tedy ukradl ukradl soudce 1 Ano Ano Ne Ne soudce 2 Ano Ne Ano Ne soudce 3 Ne Ano Ano Ne všichni soudci Ano Ano Ano Ano Ne Ondráček ·ZAFI ·2021 17 / 90 HODNOTY VE VĚDĚ ilustrace hodnoty a koncepty • normalita • gender • problémy teorií • evoluční teorie • inteligentní design • teorie ploché/duté/statické země • dostatečný důkaz • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 18 / 90 PŘÍKLADY HODNOT PŘÍKLADY HODNOT Ondráček ·ZAFI ·2021 19 / 90 PŘÍKLADY HODNOT aktuální hodnoty ve vědě aktuální hodnoty ve vědě Ondráček ·ZAFI ·2021 20 / 90 PŘÍKLADY HODNOT aktuální hodnoty ve vědě Mertoniánské normy (Merton, 1973: 270–278) • univerzalismus • equality, truth, openness • “komunismus” • sharing • nezainteresovanost • evaluation • organizovaný skepticism • doubts Ondráček ·ZAFI ·2021 21 / 90 PŘÍKLADY HODNOT aktuální hodnoty ve vědě další možné hodnoty (Resnik, 2005: 48–61) • čestnost • opatrnost • otevřenost • svoboda • uznání • vzdělání • společesnká odpovědnost • legálnost • příležitost • vzájemný respekt • efektivnost • respekt k subjektům výzkumu Ondráček ·ZAFI ·2021 22 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady hodnot ve vědě příklady hodnot ve vědě Ondráček ·ZAFI ·2021 23 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady hodnot ve vědě čestnost Research Misconducts (NSF 45 CFR Part 689) • plagiátorství • “means the appropriation of another person’s ideas, processes, results or words without giving appropriate credit” • fabrikace • “means making up data or results and recording or reporting them” • falšování (falsification) • “means manipulating research materials, equipment, or processes, or changing or omitting data or results such that the research is not accurately represented in the research record” Ondráček ·ZAFI ·2021 24 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady hodnot ve vědě opatrnost • chyby • Čavojová, Šrol, and Adamus (2018): My point is valid, yours is not: myside bias in reasoning about abortion Ondráček ·ZAFI ·2021 25 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady hodnot ve vědě otevřenost (NASA/ESA, 2014) Ondráček ·ZAFI ·2021 26 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady hodnot ve vědě svoboda (Ridley, 1998: 258) Thus spake Lenin. The 1920s and 1930s, often seen as a time of lunatic obsession with genetic determinism, was also a time of lunatic obsession with environmental determinism: the belief that man could be remade entirely into new man just by education, propaganda and force. Under Stalin this Lockean faith in changing nature was even applied to wheat. Trofim Lysenko argued, and those who gainsaid him were shot, that wheat could be made more frost-hardy not by selection but by experience. Millions died hungry to prove him wrong. Ondráček ·ZAFI ·2021 27 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady hodnot ve vědě uznání (Glynn, 1955) Ondráček ·ZAFI ·2021 28 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady příklady Ondráček ·ZAFI ·2021 29 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady společenská odpovědnost • Wakefield • science march Ondráček ·ZAFI ·2021 30 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady legálnost • Subsequent Nuremberg Trials: Doctors’ trial • Tokyo Trials • pharmaceutical studies Ondráček ·ZAFI ·2021 31 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady příležitost • equality of resources division Ondráček ·ZAFI ·2021 32 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady vzájemný respekt • Wundt • fabric of science Ondráček ·ZAFI ·2021 33 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady efektivnost (NASA/ESA, 2014) Ondráček ·ZAFI ·2021 34 / 90 PŘÍKLADY HODNOT příklady respekt pro subjekty výzkumu • Subsequent Nuremberg Trials: Doctors’ trial • Tokyo Trials • Little Albert experiment • Tuskegee syphilis study (experiment) • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 35 / 90 VĚDA A SPOLEČNOST VĚDA A SPOLEČNOST Ondráček ·ZAFI ·2021 36 / 90 VĚDA A SPOLEČNOST problematika • limitované zdroje • Co by mělo být podpořeno? • Jak lze rozhodovat? Ondráček ·ZAFI ·2021 37 / 90 VĚDA A SPOLEČNOST příklady problémů • primární & aplikovaný výzkum • tlustá kůže vědců • rozum & emoce Ondráček ·ZAFI ·2021 38 / 90 VĚDA A SPOLEČNOST spravedlivé rozdělení zdravotní péče Just Distribution of Health Care (Battin, 1987) If societal resources are insufficient to provide all the health care all persons in all medical conditions need, some sort of limiting distributive practice will of necessity emerge. • spravedlivé rozdělení • závoj nevědomosti Ondráček ·ZAFI ·2021 39 / 90 ZDŮVODNĚNÍ ZDŮVODNĚNÍ Ondráček ·ZAFI ·2021 40 / 90 ZDŮVODNĚNÍ spravedlnost spravedlnost Ondráček ·ZAFI ·2021 41 / 90 ZDŮVODNĚNÍ spravedlnost problémy • rozhodování • expertní názor • důkaz a dokazování Ondráček ·ZAFI ·2021 42 / 90 ZDŮVODNĚNÍ spravedlnost expertní názor (Wagemans, 2011: 333) Ondráček ·ZAFI ·2021 43 / 90 ZDŮVODNĚNÍ spravedlnost důkaz a dokazování • fingerprints – dactyloscopy • 1858 – Sir William Herschel • lying detectors – polygraph • 1921 – Augustus Larson • DNA – DNA profiling • 1984 – Sir Alec Jeffreys • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 44 / 90 ZDŮVODNĚNÍ spravedlnost důkaz a dokazování: problémy • omyly • indiviuální/systematické • záměrné/čestné/zanedbání • show • nerealistická očekávání • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 45 / 90 ZDŮVODNĚNÍ spravedlnost prohřešky (Henry, 2019) • Sgt. Marc W. Dennis • New Jersey State Police’s Drug and Alcohol Testing Unit, 2008–2016 • tests to confirm the accuracy of the Alcotest machinery • more than 20,000 breath samples are in question • Nika Larsen • Oregon, 2013–2015 • altered drug evidence, stole controlled substances • requiring review of more than 2,500 cases • Annie Dookhan • Massachusetts, a forensic lab scientist, 2003–2012 • falsified drug tests in nearly 24,000 cases • 11,000 convictions were dismissed • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 46 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování politika/akce/plánování Ondráček ·ZAFI ·2021 47 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování problémy • omezená znalost • Jak máme rozhodovat? • Na základě čeho máme rozhodovat? Ondráček ·ZAFI ·2021 48 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování nejistota • van Asselt and Voss (2006: 315–316): Uncertain Risks [Uncertain risks] are not, or at least not fully, calculable and controllable, because the probability of occurrence or the effect in terms of damage cannot be estimated, and even the potential danger and the relevant causalities may not be established, although there are suspicions of danger. • Uncertainty Uncertainty towards some fact or group of facts A means that it is not possible to say that this fact or group of facts are acceptable or unacceptable accordingly to the accepted group of facts B. Ondráček ·ZAFI ·2021 49 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování kontext • tři hlavní podmínky • nálehavost zdůvodněného rozhodnutí • nedostatek jiných prostředků nebo cest (nejistota) • akceptace jiného rámce pro zdůvodnění • příklady užití: • soudy • normotvorný proces • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 50 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování The Pfizer Animal Health Case I/IV (CFI, 2002; Forrester & Hanekamp1, 2006; RC, 1998; van Asselt & Voss, 2006) • 1998–2002 • the prohibition of the use of certain antibiotics as growth promoters • Commission: European Commission • SCAN: Scientific Committee on Animal Nutrition • StCFe: Standing Committee on Feeding-stuffs • Council: Council of Ministers • Court: European Court of First Instance Ondráček ·ZAFI ·2021 51 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování The Pfizer Animal Health Case II/IV (CFI, 2002; Forrester & Hanekamp1, 2006; RC, 1998; van Asselt & Voss, 2006) • urge: some decision has to be made • uncertain risk: lack of information if there is any risk for public health • precautionary principle: if there are no other sources for justification of decision Ondráček ·ZAFI ·2021 52 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování The Pfizer Animal Health Case III/IV (CFI, 2002; Forrester & Hanekamp1, 2006; RC, 1998; van Asselt & Voss, 2006) 1 The use of certain antibiotics as growth promoters should be prohibited. 1.1 We should not use substances with unknown impacts on human consumers. 1.1.1 Precautionary Principle. ? We do not know the impact of certain antibiotics as growth promoters on the human consumers. Ondráček ·ZAFI ·2021 53 / 90 ZDŮVODNĚNÍ politika/akce/plánování The Pfizer Animal Health Case IV/IV a. Is it desirable to weakening the position of the consumer? b. Will the use of certain antibiotics as growth promoters leads to weakening the position of the consumer? c. Is it not necessary to break some other principles or rules or to introduce some other stuff to weakening the position of the consumer? d. Does the use of certain antibiotics as growth promoters have some positive effects? e. Can we prevent the weakening of consumer position by some other means? Ondráček ·ZAFI ·2021 54 / 90 EXPERTI EXPERTI Ondráček ·ZAFI ·2021 55 / 90 EXPERTI VZDĚLÁNÍ VZDĚLÁNÍ Ondráček ·ZAFI ·2021 56 / 90 EXPERTI VZDĚLÁNÍ problémy • Co by se mělo učit? • Kdo a by měl učit a kdo by se měl učit? • Jak by měl vypadat systém učení? Ondráček ·ZAFI ·2021 57 / 90 EXPERTI VZDĚLÁNÍ co: příklad (Haack, 2011; Hull, 1999; Numbers, 1982; Overton, 1982) • The Scopes Trial • McLean vs. Arkansas Board of Education • Segraves vs. California Ondráček ·ZAFI ·2021 58 / 90 EXPERTI VZDĚLÁNÍ kdy & kdo (Gould, 1996) • When should kids go to school? • Who is eligible? • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 59 / 90 EXPERTI VZDĚLÁNÍ jak • metody • technologie • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 60 / 90 EXPERTI VZDĚLÁNÍ jak: příklad (Francis, 2018; Sans Forgetica, n.d.) Ondráček ·ZAFI ·2021 61 / 90 EXPERTI zdravotní péče zdravotní péče Ondráček ·ZAFI ·2021 62 / 90 EXPERTI zdravotní péče problémy • Co by mělo být adekvátní zdravotní péčí? • Kdo by měl rozhodovat o zdravotní péči? • Kdo by měl být odpovědný za zdravotní péči? Ondráček ·ZAFI ·2021 63 / 90 EXPERTI zdravotní péče příklady • experimental treatment • treatment of children • suicide / assisted suicide / euthanasia / self-harming Ondráček ·ZAFI ·2021 64 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY Ondráček ·ZAFI ·2021 65 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY vědecký žurnalismus vědecký žurnalismus Ondráček ·ZAFI ·2021 66 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY vědecký žurnalismus žurnalismus (Brumfiel, 2009; Rensberger, 2009; Rödder, Franzen, & Weingart, 2011; Vestergård, 2016) • a decreasing number of scientific journalists • new trends Ondráček ·ZAFI ·2021 67 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY vědecký žurnalismus problémy chybné reprezentace (Wells, 1894: 301) The fundamental principles of construction that underlie such stories as Poe’s “Murders in the Rue Morgue,” or Conan Doyle’s “Sherlock Holmes” series, are precisely those that should guide a scientific writer. Ondráček ·ZAFI ·2021 68 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples přizpůsobení se publiku/čtenáři/příjemci (Borel, 2015; Brumfiel, 2009; Bucchi & Trench, 2014; Rensberger, 2009; Rödder et al., 2011; Vestergård, 2016) • volba tématu a nástrojů • současné • osobní • příběhy, hrdinové a jejich boj • zjednodušení Ondráček ·ZAFI ·2021 69 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples rámování (DeGregori, 2003) • autisms Ondráček ·ZAFI ·2021 70 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples hrdinové (Doxiadis & Papadimitriou, 2015) Ondráček ·ZAFI ·2021 71 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples kontroverze (Ceccarelli, 2011: 196) A scientific controversy is “manufactured” in the public sphere when an arguer announces that there is an ongoing debate in the technical sphere about a matter for which there is actually an overwhelming scientific consensus. The manufactured scientific controversy can be seen as a special type “public scientific controversy” in which “strategically distorted communication” works to corrode democratic process. Ondráček ·ZAFI ·2021 72 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples COI a lhaní (Borel, 2015) • William Laurence William Laurence, a New York Times science reporter who was also on the US government’s payroll to write about the Manhattan Project. Laurence wrote positive accounts of the atomic bomb as a reporter as well as press releases for the government, and he called Japan’s reports of radiation sickness “propaganda”. For these efforts, he won a Pulitzer in 1946. Ondráček ·ZAFI ·2021 73 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples věda pomocí novin (Forum, 2018; Steckles & Lawson-Perfect, 2018) Ondráček ·ZAFI ·2021 74 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY examples věda pomocí novin (Resnik, 2005; Wakefield et al., 1998) • cold fusion • autism and vaccination • human cloning • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 75 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY příklady další problémy • rozlišení • reklamy Ondráček ·ZAFI ·2021 76 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY příklady rozlišení Bearded Men in Ufology (2015); Peregrin (2003); University of St Andrews (2007) Ondráček ·ZAFI ·2021 77 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY příklady reklamy • food • tobacco • sport • equipment Ondráček ·ZAFI ·2021 78 / 90 VEŘEJNÝ OBRAZ VĚDY příklady příklad Lucky Strike (2017) Ondráček ·ZAFI ·2021 79 / 90 PATERNALISMUS PATERNALISMUS Ondráček ·ZAFI ·2021 80 / 90 PATERNALISMUS otázka Měla by být hloupost chráněna? Ondráček ·ZAFI ·2021 81 / 90 PATERNALISMUS paternalismus (Dworkin, 2017) Paternalism is the interference of a state or an individual with another person, against their will, and defended or motivated by a claim that the person interfered with will be better off or protected from harm. Ondráček ·ZAFI ·2021 82 / 90 PATERNALISMUS příklady (Dworkin, 2017) • laws requiring motorcyclists to wear safety helmets • laws regulating sexual conduct • laws forbidding people from swimming at a public beach when lifeguards are absent • laws compelling people to save a fraction of their income for retirement • illegality of selling one’s vote • impossibility of withholding critical treatment for childern • voting mechanisms • ... Ondráček ·ZAFI ·2021 83 / 90 PATERNALISMUS libertarianismus – nudges (Sunstein, 2014: 1) nudges – liberty-preserving approaches that steer people in particular directions, but that also allow them to go their own way Ondráček ·ZAFI ·2021 84 / 90 PATERNALISMUS příklady I/II (Leonard, 2008; Sunstein, 2014) • default rules (e.g., automatic enrollment in programs, including education, health, savings) • simplification (in part to promote take-up of existing programs) • uses of social norms (emphasizing what most people do, e.g., “most people plan to vote” or “most people pay their taxes on time” or “nine out of ten hotel guests reuse their towels”) • increases in ease and convenience (e.g., making low-cost options or healthy foods visible) • disclosure (for example, the economic or environmental costs associated with energy use, or the full cost of certain credit cards – or large amounts of data, as in the cases of data.gov and the Open Government Partnership, see opengovernmentpartnership.org) Ondráček ·ZAFI ·2021 85 / 90 PATERNALISMUS příklady II/II (Leonard, 2008; Sunstein, 2014) • warnings, graphic or otherwise (as for cigarettes) • precommitment strategies (by which people commit to a certain course of action) • reminders (for example, by email or text message, as for overdue bills and coming obligations or appointments) • eliciting implementation intentions (“do you plan to vote?”) • informing people of the nature and consequences of their own past choices (“smart disclosure” in the US and the “midata project” in the UK) Ondráček ·ZAFI ·2021 86 / 90 POZNÁMKA reminder (Weingart et al., 1999) The demand for knowledge to solve scientific/technical(instrumental) and/or obtain support for preconceived decisions (legitimating) ultimately leads to the inflationary use of expertise and, as it pushes to the realm of yet uncertain knowledge, to controversy (politicisation of science). Ondráček ·ZAFI ·2021 87 / 90 ZDROJE I Battin, M. P. (1987). Age rationing and the just distribution of health care: Is there a duty to die? Ethics, 97(2), 317–340. Bearded Men in Ufology. (2015, December). Retrieved from https://www.thebeardcaster.com/blog/ufobeards Borel, B. (2015). The problem with science journalism: We’ve forgotten that reality matters most. The Guardian. Brumfiel, G. (2009). Science journalism: Supplanting the old media? Nature News, 458(7236), 274–277. Bucchi, M., & Trench, B. (2014). Routledge handbook of public communication of science and technology. Routledge. Čavojová, V., Šrol, J., & Adamus, M. (2018). My point is valid, yours is not: myside bias in reasoning about abortion. Journal of Cognitive Psychology, 30(7), 656–669. Ceccarelli, L. (2011). Manufactured scientific controversy: Science, rhetoric, and public debate. Rhetoric & Public Affairs, 14(2), 195–228. CFI. (2002). Case T-13/99 Pfizer Animal Health SA v Council of the European Union (Tech. Rep.). Court of First Instance. DeGregori, T. R. (2003). Pseudo-Science and the Media: Problems and Lessons. Cato Institute. Retrieved 2018-09-30, from https://www.cato.org/publications/commentary/pseudoscience-media-problems-lessons Doxiadis, A., & Papadimitriou, C. (2015). Logicomix: An epic search for truth. Bloomsbury Publishing USA. Dworkin, G. (2017, Feb). Paternalism. Stanford University. Retrieved from https://plato.stanford.edu/entries/paternalism/ Forrester, I., & Hanekamp1, J. C. (2006). Precaution, Science and Jurisprudence: a Test Case. Journal of Risk Research, 9(4), 297–311. doi: 10.1080/13669870500042974 Forum, H. L. (2018, November). Heidelberg Laureate Forum (@HLForum). Twitter. Retrieved from https://twitter.com/HLForum Francis, D. (2018). Introducing Sans Forgetica. Word Ways, 51(4), 10. Glynn, J. (1955). Rosalind Franklin. Retrieved from https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rosalind_Franklin.jpg (picture; online; accessed 2018-11-06) Gould, S. J. (1996). The Mismeasure of Man. WW Norton & Company. ZDROJE II Haack, S. (2011). Cracks in the Wall, A Bulge under the Carpet: The Singular Story of Religion, Evolution, and the US Constitution. Wayne L. Rev., 57, 1303. Henry, J. S. (2019, May). How corruption in forensic science is harming the criminal justice system. Retrieved from https://theconversation.com/ how-corruption-in-forensic-science-is-harming-the-criminal-justice-system-108975 Hull, D. L. (1999). The use and abuse of Sir Karl Popper. Biology and Philosophy, 14(4), 481–504. Kornhauser, L. A., & Sager, L. G. (2004). The many as one: Integrity and group choice in paradoxical cases. Philosophy & public affairs, 32(3), 249–276. Krajňanský, V. (2014). Diskurzivní dilema a ontologie společnosti [Bachelor’s thesis]. Retrieved from AvailablefromWWW Lacey, H. (1999). Is science value free?: Values and scientific understanding. Routledge. Leonard, T. C. (2008). Richard H. Thaler, Cass R. Sunstein, Nudge: Improving decisions about health, wealth, and happiness. Springer. Lucky Strike. (2017). Smoking Physicians. http://americanhistory.si.edu/blog/2014/03/ smoke-gets-in-your-eyes-20th-century-tobacco-advertisements.html. Merton, R. K. (1973). The Normative Structure of Science. In N. W. Storer (Ed.), The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations (pp. 267–278). University of Chicago Press. NASA/ESA. (2014). Most Colorful View of Universe Captured by Hubble Space Telescope. Retrieved 2018-11-05, from https://www.nasa.gov/content/ most-colorful-view-of-universe-captured-by-hubble-space-telescope National Science Foundation. (2002). Misconduct in Science and Engineering: Final Rule, 45 CFR Part 689 (10-1-2 ed.). Retrieved from https://www.nsf.gov/oig/_pdf/cfr/45-CFR-689.pdf (NSF = National Science Foundation) Numbers, R. L. (1982). Creationism in 20th-century America. Science, 538–544. Overton, W. R. (1982). Creationism in schools: The decision in McLean versus the Arkansas Board of Education. Science, 215(4535), 934–943. Peregrin, J. (2003, July). Jaroslav Peregrin. Retrieved from https://blisty.cz/authors/870-jaroslav-peregrin RC. (1998). No 2821/98 of 17 December 1998 amending, as regards withdrawal of the authorisation of certain antibiotics (Tech. Rep.). Regulation Council. ZDROJE III Reiss, J., & Sprenger, J. (2017). Scientific Objectivity. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2017 ed.). Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/win2017/entries/scientific-objectivity/. Rensberger, B. (2009). Science journalism: Too close for comfort. Nature, 459(7250), 1055. Resnik, D. B. (2005). The ethics of science: An introduction. Routledge. Ridley, M. (1998). The Origins of Virtue: Human Instincts and the Evolution of Cooperation. Penguin Books. Rödder, S., Franzen, M., & Weingart, P. (2011). The sciences’ media connection–public communication and its repercussions (Vol. 28). Springer Science & Business Media. Sans Forgetica. (n.d.). Retrieved from http://sansforgetica.rmit/ Steckles, K., & Lawson-Perfect, C. (2018, September). Atiyah Riemann Hypothesis proof: final thoughts. Retrieved from https://aperiodical.com/2018/09/atiyah-riemann-hypothesis-proof-final-thoughts/ Sunstein, C. R. (2014). Nudging: a very short guide. Journal of Consumer Policy, 37(4), 583–588. University of St Andrews. (2007). Graham Priest. http://www.st-andrews.ac.uk/academic/philosophy/gp.html. ([2013-10-18]) van Asselt, M. B. A., & Voss, E. (2006). The Precautionary Principle and the Uncertainty Paradox. Journal of Risk Research, 9(4), 313–336. doi: 10.1080/13669870500175063 Vestergård, G. L. (2016). Where does science news come from? Centre for Science Studies, Aarhus University and Experimentarium Science Center. Wagemans, J. H. M. (2011). The assessment of argumentation from expert opinion. Argumentation, 25(3), 329. Wakefield, A. J., Murch, S. H., Anthony, A., Linnell, J., Casson, D. M., Malik, M., ... others (1998). RETRACTED: Ileal-lymphoid-nodular hyperplasia, non-specific colitis, and pervasive developmental disorder in children. The Lancet, 351, 637–641. Weingart, P., et al. (1999). Scientific expertise and political accountability: paradoxes of science in politics. Science and public policy, 26(3), 151–161. Wells, H. G. (1894, July). Popularising Science. Nature, 50, 300–301. doi: 10.1038/050300a0