STAVEBNĚ MONTÁŽNÍ POJIŠTĚNÍ DEFINICE POJMŮ > Stavební pojištění ▪ Contractor‘s All Risk = CAR ▪ např. pozemní stavby, rekonstrukce staveb, mosty, přehrady, atd. ▪ zpravidla zakončeno kolaudací > Montážní pojištění ▪ Erection All Risk = EAR ▪ např. vyrobené stroje, vedení el. energie, turbíny, výtahy, zásobníky, atd. ▪ zpravidla zakončeno zkušebním provozem > Stavebně montážní pojištění = CAR/EAR K ČEMU JE CAR / EAR POJIŠTĚNÍ DOBRÉ? > Komplexní pojištění stavby / montáže díla, které zahrnuje: ▪ pojištění věcných škod na díle během jeho stavby / montáže = základní část ▪ pojištění škod na majetku a zdraví třetích osob, které vzniknou v souvislosti se stavbou / montáží = připojištění odpovědnosti ▪ pojištění ušlého zisku investora (ALOP) v případě opožděného zprovoznění díla v důsledku věcné škody na díle = připojištění > Standardy pojištění se opírají o podmínky renomovaných zajistitelů ▪ např. Munich Re - existence Doložek SUBJEKTY POJISTNÉHO VZTAHU Kdo si pojištění sjednává = pojistník? > obvykle investor nebo zhotovitel > ale může to být každý, kdo má na díle pojistný zájem, tj. i financující instituce Kdo je pojištěným? > obvykle všichni, kdo se účastní díla: ▪ investor ▪ generální dodavatel (zhotovitel) ▪ hlavní projektant ▪ subdodavatelé ▪ odborný dozor ▪ výrobce resp. dodavatel montovaných objektů, který montáž přímo provádí STRUKTURA POJIŠTĚNÍ Stavebně montážní pojištění Pojištění věcných škod Pojištění odpovědnosti za újmu Pojištění ušlého zisku investora (ALOP/DSU) STRUKTURA POJIŠTĚNÍ 6 A. POJIŠTĚNÍ VĚCNÝCH ŠKOD – I. Předmětem pojištění je vždy: > Stavební nebo montážní dílo > Přípravné práce (výkopy) > Materiál skladovaný na místě pojištění, který bude použit pro budované dílo Standardně se připojišťují: > Zařízení staveniště (lešení, ruční nářadí, staveništní buňky) > Stavební a montážní stroje (mobilní stroje, staveništní vozidla) > Náklady na demolici (stržení), vyklizení a odvoz suti > Okolní/existující majetek A. POJIŠTĚNÍ VĚCNÝCH ŠKOD – II. Princip pojištění = allrisk pokrývá zejména: > Živel > Pád, zřícení věcí (lešení, stožárů, části díla) > Škody při přepravě na staveništi > Nedbalost, nepozornost, nešikovnost obsluhy > Odcizení (jako připojištění) > Chyby v projektové dokumentaci (připojištění) > Pojistná hodnota stavebního / montážního díla cena kontrahovaných prací od zahájení realizace > po dokončení díla, včetně použitého materiálu, vyplacených mezd, dopravného, daní, cel, poplatků a materiálů nebo věcí dodaných investorem B. POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI – I. Předmětem pojištění je: > Újma, za kterou odpovídá pojištěný podle právních předpisů a ke které dojde v přímé souvislosti s realizací díla v místě pojištění nebo blízkém okolí: ▪ Majetková újma třetích osob ▪ Újma na zdraví třetích osob Předmětem pojištění není: > Následná finanční škoda (zpravidla) > Čistá finanční škoda > Regresy orgánu zdravotního a nemocenského pojištění (za zaměstnance) > Škoda na majetku, který je pojistitelný v rámci pojištění věcných škod B. POJIŠTĚNÍ ODPOVĚDNOSTI – II. Princip pojištění: > Loss occurence (zpravidla) ▪ Škoda musí nastat v době pojištění > Claims made (výjimečně) ▪ Příčina v době trvání pojištění ▪ Škoda musí nastat v době pojištění ▪ Poškozený musí uplatnit nárok v době pojištění po pojištěném ▪ Pojištěný musí ve stanovené době uplatnit nárok po pojistiteli C. ALOP/DSU ALOP = Advanced Loss Of Profit DSU = Delay in Start-Up Předmětem pojištění je: > Ušlý hrubý zisk, který vznikl v důsledku snížení obratu a zvýšení provozních nákladů v důsledku věcné škody na pojištěném díle nebo jeho části, pokud tato škoda způsobí narušení prováděných prací a následně pak zpoždění počátku provozu a/nebo narušení provozu > Vícenáklady, jejichž vynaložení bylo nezbytně nutné k zamezení nebo snížení poklesu obratu, ke kterému by jinak během pojistného období bez vynaložení takovýchto nákladů došlo Princip pojištění: > ALOP/DSU navazuje na pojištění věcných škod > Princip pojištění je totožný s pojištěním věcných škod = zpravidla allrisk C. ALOP/DSU – STANOVENÍ POJISTNÉ ČÁSTKY 12 POJISTNÁ DOBA Počátek pojištění > den uvedený v pojistné smlouvě > zahájení prací v místě pojištění > vyložení věcí/materiálu na místě pojištění Konec pojištění > den uvedený v pojistné smlouvě > den, kdy bylo dokončené dílo předáno nebo uvedeno do provozu nebo den, ke kterému bylo vydáno povolení k předčasnému užívání > ukončením činnosti zhotovitele na pojištěném díle > den ukončení zkušebního provozu (pro montážní díla) > dnem zahájení zkušebního provozu (v případech, kdy je montážní dílo nebo jeho část složena z věcí již dříve použitých) DOLOŽKY MUNICH RE > Určují významnou část věcného rozsahu pojištění > Jsou mezinárodním upisovacím standardem pro CAR/EAR > Nedílnou součástí pojistné smlouvy > Rozšiřují nebo omezují pojistné krytí > Postupně se prosazují také doložky dalších zajistitelů (např. Swiss Re, Lloyd‘s) DOLOŽKY MUNICH RE – OBECNÉ DOLOŽKY MUNICH RE – CAR I. DOLOŽKY MUNICH RE – CAR II. DOLOŽKY MUNICH RE – EAR I. DOLOŽKY MUNICH RE – EAR II. TYPY POJISTNÝCH SMLUV > Individuální pojistná smlouva na konkrétní stavební/montážní dílo > Rámcová pojistná smlouva ▪ díla, která splňují předem zadané parametry (zejména hodnota díla) ▪ způsoby hlášení děl do rámcové smlouvy: > každý projekt je přihlašován individuálně > do smlouvy jsou přihlašovány projekty započaté během určitého období (měsíce, resp. čtvrtletí) prostřednictvím přihlášek > do smlouvy jsou automaticky, tj. bez nahlášení, zařazeny všechny projekty vyhovující podmínkám smlouvy, které byly započaty v průběhu její platnosti (obratová smlouva) ZAKÁZKY VE SDRUŽENÍ Dilema k řešení: Jedna nebo více pojistných smluv? > Výhodnější pro sdružení je obvykle jedna smlouva. Důvody: ▪ úspory z rozsahu a větší tlak na pojistitele při vyjednávání ▪ limity se kupují jen jednou ▪ aplikace pouze jedné spoluúčasti ▪ jednotnost v rozsahu krytí ▪ obtížnější možnost zamítnutí škodní události v případě sporů o zavinění ▪ pravděpodobnost naplnění podmínek zadání investora POJISTNÍK ZHOTOVITEL NEBO INVESTOR? > S pojistiteli komunikuje vždy pojistník nebo makléř, který má pod kontrolou také likvidaci škod > Náklady na pojištění jdou obvykle na vrub investora ▪ v případě pojistníka = zhotovitele jsou zahrnuty do ceny > Pojistník = investor (např. obec buduje dětské hřiště): ▪ určuje parametry pojištění ▪ má možnost výběru pojistitele podle svých kritérií ▪ má kontrolu nad administrací pojištění (případné dodatky) a platbami pojistného 22 NEJČASTĚJŠÍ PŘÍČINY ŠKOD > Nedbalost (např. překopnutí kabelu, neúmyslné poškození věci, vadné provedení) > Odcizení, vandalismus > Pád věci > Požár, vichřice (resp. silný vítr), sesuv půdy > Zatečení vody v důsledku atmosférických srážek, vodovodní škody PŘÍKLAD ŠKODY – SILNICE > Klient prováděl na základě smlouvy o dílo rekonstrukci silnice u břehu řeky > V průběhu prací došlo k popraskání a poklesu povrchu silnice z důvodu vadného provedení opěrné zídky > Škoda spočívá v nákladech na opravu poškozené silnice a samotné opěrné zídky > Opěrná zídka i silnice jsou součástí realizovaného projektu > Klient má pojištění CAR Likvidní část – oprava poškozené silnice Nelikvidní část – oprava opěrné zídky PŘÍPADOVÁ STUDIE Úkol: Z předložené nabídky najděte odpovědi na následující otázky: 1. O jaký typ pojistné smlouvy se jedná? (individuální x rámcová) 2. Jaké dílo je předmětem pojištění? 3. Jsou zvažovány také spolupojištěné osoby? Které? 4. Co je v rámci pojištění věcí zahrnuto? 5. Převažují doložky rozšiřující nebo omezující? RIZIKA JSOU VŠUDE KOLEM NÁS POJIŠŤOVNICTVÍ MÁ DLOUHOLETOU HISTORII ROLE MAKLÉŘE 29 V ROCE 1993 RENOMIA ZAČALA PODOBNĚ ☺ 31 > ZDROJ: > Hostující online přednáška odborníka z praxe v předmětu MPF_POJ2 dne 6.5.2021 > autor: