Guest lecture pro předmět Soutěžní ekonomie II 10 října 2022 Jan Málek E.CA Economics & KU Leuven Fúze a akvizice ve vysoce inovativních odvětvích Názory autora jsou soukromé a nereprezentují stanovisko jeho zaměstnavatelů Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven2 Kdo jsem? Aktuálně: Senior Competition Economist, E.CA Economics, Berlin Vzdělání: PhD (dokončuji, KU Leuven), M.Sc. (U Amsterdam), Bc. (IES FSV UK) Výzkum: • Průmyslová organizace / Inovace ve farmacii / „killer acquisitions“ Práce na případech: • Fúze – pojišťovnictví (EU), energetika (EU), hobby markety, intenzivní zdravotnická péče • Antitrust – škody z kartelu (trucks, silniční stavitelství), margin squeeze (telekomunikace) • Litigace - energetika EX Výzkumné instituce Veřejné instituce Soukromý sektor Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven3 Proč je nutné kontrolovat fúze a akvizice? „Účinná hospodářská soutěž přináší prospěch spotřebitelům [...]. Prostřednictvím kontroly zabraňuje Komise spojením, která by pravděpodobně připravila zákazníky o tyto výhody v důsledku posílení tržní síly podniků.“ §8 Merger guidelines EU: výhradní autorita pro dostatečně velké transakce DG COMP Fúze Relevatní trhy Tržní síla Dopad (v relevnatním trhu) Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven4 „Posílením tržní síly podniků se rozumí schopnost jednoho nebo více podniků zvyšovat ceny za účelem dosažení vyššího zisku, snižovat výrobu, zužovat výběr nebo zhoršovat jakost zboží a služeb, omezovat inovace nebo jiným způsobem ovlivňovat parametry hospodářské soutěže.“ „Relevantní výrobkový trh zahrnuje všechny výrobky a/nebo služby, které jsou spotřebitelem s ohledem na jejich vlastnosti, ceny a zamýšlené použití považovány za zaměnitelné nebo zastupitelné.“ §2 Market definition notice §8 Merger guidelines Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven5 Koordinované efekty Jednostranné efekty Úspory (Efficiencies)-- + ➢ Cena ➢ Výběr ➢ Kvalita ➢ Inovace ➢ Test 3. kritrérií (specificita, verifikovatelnost, férovost) ➢ Pouze na relevatním trhu ➢ Cenové úspory (pouze variabilní náklady) ➢ Inovace ➢ Zvýšení Pr(koordinace) Jistota Obtížnost Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven6 Odvětví budoucnosti Farmacie Tech Polovodiče Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven7 Inovace, tržní síla a fúze ? Arrow: “Konkurence na trhu podněcuje inovace.”Schumpeter: „Vyhlídka tržní síly, popř. monopolu, podněcuje inovace.” Velká tržní síla -> žádná motivace inovovat (status quo) Velká tržní síla -> prostředky a schopnost inovovat Skutečnost: „It depends“ Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven8 Inovace – posouzení nutné případ od případu + „Na trzích, na nichž je významnou konkurenční silou inovace, může spojení zvýšit schopnost a motivaci podniku přinést na trh novinky a tím vyvinout konkurenční tlak na soupeře, aby na tomto trhu inovovali. §38 Merger guidelines „Účinná hospodářská soutěž může být poškozena spojením mezi dvěma významnými inovátory, například mezi dvěma společnostmi s "výrobky ve vývoji", které se vztahují k určitému trhu výrobků. „ „Podobně podnik s relativně malým podílem na trhu může být přesto významnou konkurenční silou.“ §38 Merger guidelines • Killer acquisition - Firma se zavedenou pozicí (prodávající zboží) koupí konkurenta se slibnou technologií, který v budoucnu může ohrozit postavení na daném trhu (Ederer, Cunningham, Ma, 2020) • Jak víme, že se skutečně jedná o motivaci zabít? Nevíme • Vysoké riziko: • Vysoký tržní podíl (nabyvatel), žádné produkty (cíl), inovativní vývoj a zaměnitelnost produktů mezi cílem/nabyvatelem (Ederer, Cunningham, Ma, 2020) • Koncentrované R&D (Igami & Uetake, 2020) • Výrazně vyšší než obvyklá cena (OECD 2020, Bundeskartelamt 2018) • Transakce pod hranicí notifikačních kritérií (Wollman 2019) • ALE: blízkost v technologickém prostoru a současně v oblastech produktového vývoje vede k pozitivním efektům (synergie) (Málek et al, 2022) • Jsou tedy ostatní transakce skutečně „killers“ nebo firmy nemají dovednosti/znalosti/kapacitu na projektech dále pracovat? Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven9 Hot topic: killer acquisitions • Problémy mohou být horizontální (nákup soutěžitele ve stejném relevantním trhu) i vertikální (nákup firmy, která je zákazníkem / dodavatelem) Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven10 Hot topic: negativní efekty • Vzácný případ a ukazatel nového trendu? • První zakázaná transakce komisí po několika letech • Všechny elementy podezřelé „killer acquisitions“ (vertikální vztah, monopol nabyvatele, žádné uvedené produkty cíle, vysoká cena 8 mld $) • Transakce nebyla předmětem standardních notifikačních kritérií, ale přesto byla vyšetřována. Potvrzeno soudem, že EC jednala legitimně – Art 22 • Divergence US / EU: US povoleno, EU zakázáno Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven11 Hot topic: Illumina/Grail "Dnes jsme zakázali společnosti Illumina realizovat akvizici společnosti GRAIL. Společnost GRAIL v závodě s dalšími společnostmi vyvíjí test pro včasné odhalení rakoviny založený na krvi. Pokud budou tyto testy úspěšné, způsobí revoluci v boji proti rakovině a pomůže zachránit miliony životů. Illumina je v současné době jediným důvěryhodným dodavatelem technologie umožňující vývoj a zpracování těchto testů. Touto transakcí by společnost Illumina měla motivaci odříznout konkurenty společnosti GRAIL od přístupu ke své technologii nebo je jinak znevýhodnit. V této kritické fázi vývoje je nezbytné zachovat hospodářskou soutěž mezi vývojáři testů pro včasnou detekci rakoviny. …" Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven12 Hot topic: Illumina/Grail • Visa: platební karty (net margin: cca 50% !) • Plaid – datová síť umožňující jednotlivcům propojit účty s aplikacemi • Problém: síť Plaidu pojí banky a spotřebitele. Umožní Plaidu vytvořit platformu, kdy spotřebitelé budou platit přímo z účtu – bez karty (bez Visy) Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven13 Visa / Plaid "Pokud by Plaid nadále fungoval jako samostatná společnost, mohlo by to debetní obchod společnosti Visa do roku 2024 stát 300 až 500 milionů dolarů." "Akvizicí společnosti Plaid by Visa eliminovala vznikající konkurenční hrozbu, která by pravděpodobně vedla k výrazným úsporám a inovativnějším online debetním službám pro obchodníky i spotřebitele," • Jiný problém ve srovnání s předchozími akvizicemi • „Reverse killer acquisition“ – firma nepotlačí koupený produkt, ale svůj vlastní produkt (racionalizace ještě obtížnější). (Cafarra et al. 2020, Bryan and Hovenkamp 2020, Gautier and Lamesch 2020) • Často tyto transakce rozšiřují dominanci do sousedních trhů. Cílem je ukončit činnost produktu jako nezávislého a zaintegrovat ho do svého ekosystému • Playbook: mám data (výhodu), koupím poskytovatele služeb v příbuzném trhu, vytlačím ostatní a rozšířím dominanci. Tento koncept újmy soutěžní právo není schopné řešit. • Winner takes it all / tipping markets Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven14 Hot topic: tech mergers „Competition is for losers. If you want to create and capture lasting value, look to build a monopoly“ Peter Thiel Cofounder PayPal, Palantir • Dopad na inovace je potřeba posuzovat případ od případu (žádná presumpce škodlivosti !) 1. Efekty je těžké prokázat 2. Inovace jsou nejisté • Evropská komise nemůže tyto transakce prošetřit kvůli obratovým kritériím, ale časy se díky interpretaci předpisů mění (národní úřady implementují nové předpisy) • Soutěžní úřady jsou asertivnější a vynalézavější. Stále ale máme omezené porozumění podstatě těchto transakcí. • Posuzování mimo produktový trh se nekoná – je ale naprosto klíčové (technologická blízkost, fáze vývoje a blízkost vývojových aktivit) • Tradičně hodnocení dopadů pouze v relevantním trhu – to ale nestačí • Ale hlavně: víc analýz a dat! Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven15 Co dál? Díky za pozornost Kontakt: janmalek.jm@gmail.com Jan Malek, E.CA Economics & KU Leuven16