1 Vstupní fáze poradenského procesu Přednáška 2 8.10.2021 Struktura přednášky 1. Vrátíme se zpět – fáze poradenského procesu 2. Jakým činnostem se budete jako poradci na vstupu věnovat? 3. Úvodní setkání s klientem – co nás čeká? 4. Zadavatelský systém a jak ho ovlivnit 5. Projektová organizační struktura 6. Definování rolí 7. Předběžná diagnóza 2 23.10.2020 3 23.10.2020 23.10.20204 Poradenský proces • Kolb-Frohmanův upravený Kubrem • poradenský proces je společná činnost konzultanta a zákazníka, namířená na vyřešení specifického problému a implementování žádoucích změn v organizaci. 1. Vstup ➢ První kontakty se zákazníkem ➢ Předběžná diagnóza problému ➢ Plánování zakázky ➢ Zakázkové návrhy zákazníkovi ➢ Poradenská smlouva 2. Diagnóza ➢ Zjištění faktického stavu ➢ Analýza a syntéza fakt ➢ Detailní zkoumání problému – kauzální analýza ➢ Strukturování podniku pro potřeby diagnostiky 3. Plánování akce ➢ Vypracování řešení – techniky tvůrčího myšlení ➢ Zhodnocení alternativ ➢ Návrhy zákazníkovi ➢ Plán implementace 4. Implementace ➢ Pomoc při implementaci ➢ Úprava návrhů ➢ Školení 5. Ukončení ➢ Zhodnocení ➢ Závěrečná zpráva ➢ Vypořádání závazků ➢ Plány na další spolupráci ➢ Odchod 23.10.20205 Poradenský proces – další modely • Fáze dle P. Blocka (2000) • vstup a vyjednávání • odhalování a dialog • zpětná vazba a rozhodnutí o akci • zapojení klienta a implementace • rozšíření, ukončení • dle různých poradenských společností • Přístup Agfa HealthCare - DMAIC • Define • Measure • Analyze • Improve • Control 6 Vstupní fáze - náplň • Realizace první schůzky • Získávání informací o: • Odvětví (jaký framework použít?) • Zvycích, terminologii, jednotkách používaných, praktikách • Zadavatelském systému • Tvorba projektové organizační struktury • Ujasnit si role • Tvorba poradenské nabídky a činnosti s ní spojené • Předběžná diagnóza projektu • Tvorba poradenské smlouvy Nabídka Popis projektu Porozumění problému Účel projektu Přístup poradce při zpracování Profil poradce Smluvní podmínky a neočekávané okolnosti 23.10.2020 7 První setkání • vzhled • budování empatie • Budování důvěryhodnosti • poznámky: diář nebo diktafon • interpretace řeči lidského těla • techniky naslouchání • rozpoznání emocí z výrazu obličeje • Identifikace klienta • Zkušený x nezkušený • Vyjednávací síla • Znalosti a schopnosti klienta • Z jakých důvodů poradce využívá? 23.10.2020 8 Běžné lidské emoce 1. Hněv 2. Nesmělost, rozpaky 3. Štěstí, spokojenost 4. Zmatenost, nejistota 5. Znechucení, neupřímnost 6. Překvapení 7. Strach 8. Porohnanost, nevyzpytatelnost 9. Nuda, nezájem 10. Únava, uvolnění relaxace, úleva zpět23.10.2020 Pohled klienta • Mám strach, že to nezvládnu vyřešit • Jsem nekompetentní, když musím využít někoho • Nechci být na někom závislý, co když podryje moji autoritu, ztrácím kontrolu • Co když jsem vybral špatného a navíc drahého poradce. Musím si obhájit výdaje na něj • Co si řeknou ostatní, když to nezvládnu vyřešit sám • Pokud to nedopadne dobře, budu za to zodpovědný • Co mi takový poradce může nabídnout 9 23.10.2020 10 Zkoumání zadavatelského systému • zadavatelský systém je výsledkem systémového nahlížení na organizaci a snahy zmapovat síť vztahů v organizaci • Potřeba určit: Ekonomický klient x technický klient x uživatel • kdo disponuje skutečnou pravomocí činit rozhodnutí související se zakázkou , nebýt arbitrem mezi různými silami v organizaci • kdo má hlavní zájem na úspěchu anebo neúspěchu zakázky • čí přímá spolupráce je nezbytně nutná 23.10.2020 11 Zkoumání zadavatelského systému • prohlubování chápání rolí, které hrají jednotlivé osoby • chyba: nejvyšší šéf je zákazník • Zdržet se jakýchkoliv akcí, které by šly proti klientovi – ekonomická perspektiva, může zvažovat otázku hodnot – chce být konzultant součástí takového schématu či nikoliv? 23.10.2020 12 Ovlivňování zadavatelského systému • ovlivňovat??? ANO ve smyslu ═> zaktivizovat zákazníka v jeho vlastním zájmu - ne manipulovat v zájmu poradce • prokázat technickou kvalifikovanost • projevovat profesionální integritu při práci • užívat logického argumentu (důrazné přesvědčování • rozvíjet společné vize • využívat účast a důvěru • využívat odměn a trestů • využívat nervozity a stresů 23.10.2020 13 Organizační struktura projektu • Projektový manažer a jeho „sounding board“ • Stanovuje rozsah projektu – definice problému, project schedule, potřebné zdroje, pravidla pro komunikaci, pravidla pro řešení problémů • Rizika a omezení projektu • Řídící výbor (komise) • jmenování projektového manažera (schválení zákazníkem) • Kontroluje průběh a schvaluje jednotlivé části • Zaručuje kvalitu • Zajišťuje kontakt mezi prostředími rozhodnutí mezi nice to have a must have results 23.10.2020 14 Základní role chování poradce Obsahová role ➢poradce poskytuje technické znalosti ve prospěch zákazníka ➢nezabývá se sociálními aspekty ➢návrh toho, co je třeba změnit Procesní role ➢poradce informuje o organizačních procesech a jejich důsledcích ➢zabývá se předáváním svého přístupu ➢navrh toho, jak je třeba změnu provést 23.10.2020 15 Další model rolí chování poradce 23.10.2020 Dělba zodpovědností mezi poradce a klienta • Spektrum typů poradenství dle míry zodpovědnosti, jakou přebírá poradce v rámci poradenského procesu 16 23.10.2020 Formální vs. neformální role poradce 17 23.10.2020 18 Předběžná diagnóza problému • účelem je definovat a naplánovat poradenskou zakázku nebo projekt • Vymezit problém pomocí tzv. mezery mezi žádoucím a stávajícím výkonem • poradce generalista • chyby: • zaměňování symptomů za problémy • předjímané představy o příčinách problémů • pohlížet na problémy pouze z jednoho technického hlediska • ignorování, jak je problém chápán v různých částech organizace • nedokončená diagnóza problému 23.10.2020 19 Metodická doporučení • posuzovat organizaci komplexně • zkoumání klíčových úspěchů a událostí v životě organizace a pravděpodobné budoucí trendy • postup od obecného ke konkrétnímu • sledování základních vtahů a proporcí: • hlavní funkce a činnosti • hlavní vstupy a výstupy • ukazatele výkonu, efektivnosti a účinnosti 23.10.2020 20 Srovnání – technika předběžné diagnózy • s minulými úspěchy; • se zákazníkovými vlastními plány a standardy; • s jinými srovnatelnými organizacemi; • se standardy, které jsou k dispozici v poradenské jednotce nebo jiném zdroji dat pro mezipodnikové srovnání. 23.10.2020 21 Informační zdroje • publikovaný materiál • interní záznamy a zprávy zákazníka • dokumentační archív poradenské jednotky • sledování činností a pohovory a klíčovými lidmi • kontakty s jinými organizacemi • zpět 23.10.2020 22 Poradenská smlouva • výstupem fáze vstupu, následuje po schválení nabídky • vhodné vyhledat právního poradce • formy uzavírání smluv: • ústní dohoda • písemný souhlas s dohodou • písemná smlouva • smlouva s pevnou cenou; s cenou stanovenou na základě nákladů; na základě výkonu; motivační smlouva 23.10.2020 23 Písemná smlouva • smlouva o dílo • inominátní smlouvy – NOZ nedefinuje uvádí § 1746, odst. 2) Strany mohou uzavřít i takovou smlouvu, která není zvláště jako typ smlouvy upravena“ • Dříve § 269 ObchZ - umožňuje účastníkům smluvního vztahu uzavřít i takovou smlouvu, která není upravena jako typ smlouvy • čtyři podstatné náležitosti smlouvy: • strany • předmět • lhůta, termín nebo jinak vymezený čas plnění smlouvy • cena 23.10.2020 24 Příklad plánu poradenské zakázky • Shrnutí identifikace problému • Organizace X kontaktovala poradenské centrum, aby • vyvinulo a implementovala program komunikace zacílený na zahraniční studenty • Volba cílů • zlepšit vnímání klientské organizace na zahraničním trhu • Posílit pozici na trhu resp. zvýšit poptávku zahraničních studentů o 3 % v roce 2009 • Zvýšit podíl nastoupivších zahraničních studentů na celkovém počtu studentů o 5 % v roce 2009 • Obnovit hodnotu značky instituce v očích zahraničních studentů • Akce • Navrhnout komunikační mix nejpozději do… 23.10.2020 25 Příklad plánu poradenské zakázky Činnost 1. První kontakt s klientem 5.2.2008 2. Seznamování. 6.2. - 11.4.2008 3. Osobní setkání oficiální prezentace klienta. 12.4.2008 4. Schvalování projektu 13.4. - 27.4.2008 5. Podpis kontraktu 30.4.2008 6. 6-měsíční PR program 1.5. - 31.10.2008 - tiskové zprávy - ostatní tiskové materiály - vztahy s médii - plánování, poradenství, administrativa 7. Významná výstava 1.-5.11.208 8. Vyhodnocení projektu 1 týden 9. Rozhodnutí, 2 týdny 23.10.2020 Ceny ̶ Pohybují se od 500 Kč za hodinu konzultace ̶ Personální audit cca 30.000,̶ http://www.alium.cz/images/PDF/new2standart.p df ̶ http://www.mr-consult.cz/cenik/ ̶ http://vtconsult.webnode.cz/cenik/ 26 23.10.2020