Řízení lidských zdrojů / Personální management

Organizační informace


Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s hlavními tématy z oblasti řízení lidských zdrojů. Cílem předmětu je naučit studenty jak vytvořit prostředí pro dlouhodobě udržitelný vysoký pracovní výkon zaměstnanců a maximalizovat přínos zaměstnanců pro naplnění strategických cílů organizace.

Výstupy z učení
Studenti bude po absolvování předmětu zejména schopni:
- Vysvětlit roli řízení lidských zdrojů v organizaci,
- Zhodnotit procesy náboru a výběru zaměstnanců v organizaci a navrhnout jejich zkvalitnění,
- Posoudit pracovní výkon jednotlivců a týmů a vytvořit podmínky podporující vysoký a udržitelný pracovní výkon v týmu či organizaci,
- Posoudit klíčové silné stránky a rezervy zaměstnanců a zvolit vhodnou metodu jejich rozvoje,
- Vytvářet v organizaci či týmu kulturu, která podporuje rovnost, respektuje individuální odlišnosti a netoleruje neetické jednání,
- Prezentovat a obhájit si odborný názor a podložit jej argumenty založenými na teoriích a výzkumech z oblasti řízení lidských zdrojů.

Osnova (v semestru Podzim 2022)
Přednášky (otevřené i pro studenty kombinovaného studia)
  • 19.9. Úvod do řízení lidských zdrojů, role ŘLIZ (Jakub Procházka)
  • 26.9. Organizační kultura (Růžena Lukášová)
  • 3.10. Životní cyklus zaměstnance (Viktor Kulhavý a Y soft)
  • 10.10. Získávání zaměstnanců: Personální plánování, analýza pracovní pozice, nábor (Michala Chatrná)
  • 17.10. Získávání zaměstnanců: Výběr (Jakub Procházka)
  • 24.10. Řízení pracovního výkonu: Hodnocení pracovního výkonu, odměňování (Denisa Matoušková)
  • 31.10. Studijní týden
  • 7.11. Podpora pracovního výkonu: Pracovní postoje, angažovanost, design pracovní pozice (Jakub Procházka)
  • 14.11. Pracovní stress, well-being zaměstnanců (Růžena Lukášová)
  • 21.11. Onboarding, trénink a rozvoj (Michala Chatrná)
  • 28.11. Etika v řízení lidských zdrojů (Tomáš Ondráček)
  • 5.12. Etika v řízení lidských zdrojů: CSR a rovné příležitosti (Renata Skýpalová)
  • 12.12. Transformace podniku z pohledu HR (Ester Fišerová a Y soft)

Tutoriály (pro studenty kombinovaného studia)

24.9. (8:00 - 11:50) Úvod do Řízení lidských zdrojů, rozdělení do týmů, zadání úkolů (Tomáš Ondráček)
15.10. (12:00 - 15:50) Nábor, výběr, pracovní postoje a angažovanost zaměstnanců (Jakub Procházka)
22.10. (16:00 - 19:50) Organizační kultura, pracovní stres, well-being (Růžena Lukášová)
17.12. (12:00 - 15:50) Etika v Řízení lidských zdrojů, prezentace týmového úkolu (Tomáš Ondráček)

Literatura
    povinná literatura
  • WILTON, Nick. An introduction to human resource management. 5. vyd. Los Angeles: Sage, 2022. ISBN 978-1-5297-5370-7. (povinné kapitoly specifikovány u jednotlivých témat) info
    doporučená literatura
  • ARNOLD, John, Iain COYNE, Ray RANDALL a Fiona PATTERSON. Work psychology : understanding human behaviour in the workplace. 7th edition. Harlow, England: Pearson, 2020. xxv, 626. ISBN 9781292269436. info
  • ROBBINS, Stephen P. a Timothy A. JUDGE. Organizational behavior. 17 global edition. Boston: Pearson, 2017. 739 stran. ISBN 9781292146348. info

Přednášky i semináře (a tutoriály) jsou koncipovány tak, aby doplňovaly povinnou literaturu. Obvykle záměrně nepokrývají související kapitoly v učebnici v celé jejich šíři, ale věnují se hlouběji některým tématům, které učebnice nepokrývá nebo pokrývá jen okrajově. Pro úspěšné zvládnutí předmětu jsou nutné znalosti z povinné učebnice i z prezenční výuky. Pouze studium učebnice není dostatečné pro zvládnutí závěrečného testu.


Požadavky na ukončení předmětu

V předmětu je možné získat 100 bodů + 12 bonusových bodů za docházku. Pro úspěšné absolvování předmětu musí student splnit minimální počet bodů u zkouškového testu a individuálního i týmového úkolu (viz níže v závorkách) a získat alespoň 60 bodů za celý semestr. Studenti MPH_RLIZ (prezenční Řízení lidských zdrojů) navíc musí mít splněnou docházku na seminářích (max. 2 neomluvené absence).

Známky: A (90+ bodů), B(83-89), C(75-82), D(67-74), E(60-66), F(0-59)

Pro předmět MPH_RLIZ (Řízení lidských zdrojů v prezenční formě):

Individální úkol (reflexe): 0 - 10 bodů (min. 1)
Týmový projekt (výběrové řízení): 0 - 30 bodů (min. 10)
Prezentace týmového projektu: 0 - 10
Průběžný online test: 0 - 10
Závěrečný test: 0 - 40 (min. 15)
Bonusové body
Docházka na přednášky: 0 - 6 (0,5 bodu za přednášku)
Docházka na semináře: 0 - 6 (0,5 bodu za tutoriál)


Pro předmět MKH_RLIZ a MKH_PEMA (Řízení lidských zdrojů a Personální management v kombinované formě):

Individální úkol (reflexe): 0 - 10 bodů (min. 1)
Týmový projekt (výběrové řízení): 0 - 30 bodů (min. 10)
Prezentace týmového projektu: 0 - 10
Průběžný online test: 0 - 10
Závěrečný test: 0 - 40 (min. 15)
Bonusové body
Docházka na tutoriály: 0 - 12 (3 body za tutoriál)

Pro předmět MPH_PEMA (Personální management v prezenční formě):

Individální úkol (reflexe): 0 - 10 bodů (min. 1)
Týmový projekt (výběrové řízení): 0 - 30 bodů (min. 10)
Nahrávka prezentace týmového projektu: 0 - 10
Průběžný online test: 0 - 10
Závěrečný test: 0 - 40 (min. 15)
Bonusové body
Docházka na přednášky: 0 - 12 (1 bod za přednášku)


Docházka

Za každou účast na přednášce/semináři/tutoriálu získávají studenti bonusové body. Na bonusové body body mají nárok pouze studenti, kteří se zúčastní výuky od začátku do konce, a kteří se po celou dobu věnují výuce.

Docházka na  přednáškách se zaznamenává automaticky přiložením ISIC na čtečku u vchodu učebny. Pokud chce student získat body za účast, musí přiložit svůj ISIC ke čtečce před začátkem nebo bezprostředně po skončení přednášky. Pokud student zapomene ISIC nebo zapomene přiložit ISIC, nebudou body přiděleny zpětně.

Docházku na seminář či tutoriál zaznamenává vyučující v průběhu semináře všem studentům, kteří jsou v danou chvíli přítomni. Pokud někdo z přítomných studentů odejde ze semináře/tutoriálu před jeho skončením a bez domluvy s vyučujícím, mohou mu být bonusové body za účast smazány. Bonusové body nezískávají studenti, kteří mají omluvenou či neomluvenou neúčast. V případě odpadnutí výuky získávají všichni zapsaní studenti bonusové body.

Prezenční studenti mohou chodit pouze do té seminární skupiny, do které jsou zapsaní v ISu. Ve výjimečném případě je možné domluvit se na náhradě účasti v jiné seminární skupině. Náhradu účasti je třeba mít vždy předem odsouhlasenou vyučujícím. Vyučující nemusí studentovi vyjít vstříc v případě, že by vyšší počet studentů na semináři neumožňoval kvalitní realizaci naplánovaných aktivit.

Zadání úkolů
     Individuální úkol: Reflexe
     S dotazy týkajícími se reflexe se obracejte na doc. Růženu Lukášovou (ruzena.lukasova@econ.muni.cz)

Zadání pro studenty v prezenční formě studia (MPH_RLIZ a MPH_PEMA):
MPH RLIZ PEMA Zadani individualniho ukolu
PDF ke stažení

Zadání pro studenty v kombinované formě studia (MKH_RLIZ a MKH_PEMA):
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2022/MKH_RLIZ/op/MKH_RLIZ_PEMA_Zadani_individualniho_ukolu.pdf
      Týmový projekt: Výběrové řízení
S dotazy týkajícími se týmového projektu se obracejte na dr. Tomáše Ondráčka (tomas.ondracek@econ.muni.cz)
      Zadání týmového projektu se liší pro studenty ŘLIZ a PEMA a pro studenty prezenčního a kombinovaného studia
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2022/MKH_RLIZ/op/MPH_RLIZ_Zadani_skupinoveho_ukolu.pdf

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2022/MKH_RLIZ/op/MKH_RLIZ_Zadani_skupinoveho_ukolu.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2022/MKH_RLIZ/op/MPH_PEMA_Zadani_skupinoveho_ukolu.pdf
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2022/MKH_RLIZ/op/MKH_PEMA_Zadani_skupinoveho_ukolu.pdf

Testy
S dotazy týkajícími se průběžného a závěrečného testu se obracejte na doc. Jakuba Procházku (jakub.prochazka@econ.muni.cz)

     Průběžný online test
Průběžný test se bude psát 8.11.* online mezi 18:30 - 19:00. Test se píše přes odpovědník v ISu, student má na jeho napsání až 20 minut od spuštění s tím, že je nutné skončit do 19:00. Obsahem testu jsou kapitoly v učebnici náležící k tématům prvních 7 přednášek (Wilton, 2022: kapitoly 1, 3, 5, 6, 7, 8). Test má 10 uzavřených otázek s jednou správnou odpovědí. Za správnou odpověď získává student 1 bod. Za chybnou odpověď ztrácí 0,25 bodu. Pokud student získá v součtu záporný počet bodů, dostane 0 bodů. Napsání testu není povinné. Test nemá žádný náhradní ani opravný termín. Při psaní testu mohou studenti používat své poznámky i libovolné online a offline zdroje. Zakázaná je spolupráce více studentů nebo využívání rady jiné osoby.
(*po úvodní přednášce byl posunut termín průběžného testu na 8.11. kvůli kolizi s jinou výukou)

     Závěrečný test
Závěrečný test obsahuje uzavřené i otevřené otázky. Obsah testu vychází z povinné literatury a látky probraná na přednáškách (prezenční studenti) a tutoriálech (kombinovaní studenti). Většina otázek má aplikační charakter a vyžaduje aplikaci získaných znalostí na modelových případech. Při psaní testu mohou studenti používat své poznámky i libovolné online a offline zdroje. Zakázaná je spolupráce více studentů nebo využívání rady jiné osoby.Na napsání testu mají studenti 40 minut času. Tento čas není dostačující na nalezení podkladů na všechny otázky, pokud student neví, co a kde hledat.

Harmonogram úkolů
22.10. Odevzdání skupinové dohody k týmovému projektu
8.11. Průběžný online test (18:30) (obsah viz. Wilton, 2022: kapitoly 1, 3, 5, 6, 7, 8)
20.11. Odevzdání týmového projektu
13.12. Odevzdání reflexe - prezenční studenti
13.-14.12. Prezentace týmového úkolu - prezenční studetni MPH_RLIZ (na semináři)
17.12. Odevzdání prezentace týmového úkolu - prezenční studenti MPH_PEMA
17.12. Prezentace týmového úkolu - kombinovaní studenti (na tutoriálu)
18.12. Odevzdání reflexe - kombinovaní studenti