Úvod do Řízení lidských zdrojů Tomáš Ondráček Ekonomicko-správní fakulta Masarykovy univerzity 2022 CÍL & POSTUP CÍL & POSTUP TO ·RLIZ,PEMA ·2022 2 / 34 CÍL & POSTUP aktuální kontext v oblasti práce ekonomická krize/tlaky sociální změny (demografická proměna společnosti) celosvětové údálosti (pandemie) mezinárodní události (válka, energie) lokální události(volby) V těžkých ekonomických časech je efektivní řízení výhodou. V dobrých časech je důležité rozumět tomu, jak odměnit, uspokojit a udržet si zaměstnance. Ve špatných časech přicházejí do popředí témata jako stres, rozhodování a zvládání situací za podmínek rizika a nejistoty. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 3 / 34 CÍL & POSTUP cíl předmětu Cílem předmětu je naučit studenty jak vytvořit prostředí pro dlouhodobě udržitelný vysoký pracovní výkon zaměstnanců a maximalizovat přínos zaměstnanců pro naplnění strategických cílů organizace. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 4 / 34 CÍL & POSTUP výstupy z učení Studenti bude po absolvování předmětu zejména schopni: Vysvětlit roli řízení lidských zdrojů v organizaci, Zhodnotit procesy náboru a výběru zaměstnanců v organizaci a navrhnout jejich zkvalitnění, Posoudit pracovní výkon jednotlivců a týmů a vytvořit podmínky podporující vysoký a udržitelný pracovní výkon v týmu či organizaci, Posoudit klíčové silné stránky a rezervy zaměstnanců a zvolit vhodnou metodu jejich rozvoje, Vytvářet v organizaci či týmu kulturu, která podporuje rovnost, respektuje individuální odlišnosti a netoleruje neetické jednání, Prezentovat a obhájit si odborný názor a podložit jej argumenty založenými na teoriích a výzkumech z oblasti řízení lidských zdrojů. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 5 / 34 CÍL & POSTUP učebnice Zdroj:Wilton (2022) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 6 / 34 CÍL & POSTUP harmonogram 24.9. Úvod do Řízení lidských zdrojů, rozdělení do týmů, zadání úkolů (Tomáš Ondráček) 15.10. Nábor, výběr, pracovní postoje a angažovanost zaměstnanců (Jakub Procházka) 22.10. Organizační kultura, pracovní stres, well-being (Růžena Lukášová) 17.12. Etika v Řízení lidských zdrojů, prezentace týmového úkolu (Tomáš Ondráček) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 7 / 34 CÍL & POSTUP Průběžná práce a hodnocení Individuální úkol (reflexe): 0–10 bodů (min. 1) (13.12. – prezenční) Týmový projekt (výběrové řízení): 0–30 bodů (min. 10) Prezentace týmového projektu: 0–10 bodů Průběžný online test: 0–10 bodů (7.11. v 18:30) Závěrečný test: 0–40 bodů (min. 15) Bonusové body: Docházka: 0–12 bodů Známky: A (90+ bodů), B(83–89), C(75–82), D(67–74), E(60–66), F(0–59) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 8 / 34 ÚVOD ÚVOD TO ·RLIZ,PEMA ·2022 9 / 34 ÚVOD Řízení lidských zdrojů (HR) Řízení lidských zdrojů označuje rámec filozofií, politik, postupů a praktik pro řízení vztahů mezi zaměstnavatelem a pracovníkem (Wilton, 2022). Hlavní témata: personální administrativa a dodržování pracovně-právních předpisů plánování lidských zdrojů, nábor, výběr a zaškolování zaměstnanců řízení pracovního výkonu odměňování a zaměstnanecké výhody vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, plánování kariéry vztahy mezi zaměstnanci, postoje a well-being zaměstnanců TO ·RLIZ,PEMA ·2022 10 / 34 ÚVOD Transformace HRM operativa, administrativa → strategie zajištění pracovní síly → získání konkurenční výhody zajištění výkonu → péče o zaměstnance „tvrdé“ ŘLIZ → „měkké“ ŘLIZ TO ·RLIZ,PEMA ·2022 11 / 34 ÚVOD tvrdé ŘLIZ Zdroj:Chaplin (1936) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 12 / 34 ÚVOD měkké ŘLIZ Zdroj:Daniels, Gervais, and Merchant (2014) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 13 / 34 PŘÍKLAD PŘÍKLAD TO ·RLIZ,PEMA ·2022 14 / 34 PŘÍKLAD Příklad z praxe (Wilton, 2022) Just Eat Takeaway a spolupráce s „kontraktory“ (gig workers) Tzv. „gig ekonomika“ využívající OSVČ je příkladem „tvrdého“ ŘLIZ. „Gig workers“ jsou najímáni na práci s velmi nepravidelnou pracovní dobou, bez jistoty zaměstnání a bez zákonných práv, která by vyplývala z přímé pracovní smlouvy. Gig workers jsou využíváni pro automobilové služby (např. Uber, Liftago), rozvoz a další služby využívající aplikace. Přínosy pro podniky jsou zejména nižší náklady. Platí pouze za skutečně vykonanou práci (ne za dovolené, nemoc, neproduktivní část pracovní doby) a mají nižší daňové odvody. Nevýhodou pro zaměstnance je zejména snížená právní ochrana a nejistota příjmu. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 15 / 34 PŘÍKLAD Příklad z praxe (Wilton, 2022) Just Eat Takeaway a spolupráce s „kontraktory“ (gig workers) V srpnu 2020 generální ředitel společnosti Just Eat Takeaway Jitse Groen oznámil, že společnost v Evropě ukončí „gig working“ a bude směřovat k tomu, aby zaměstnanci měli benefity jako například proplácení dovolené a zajištění lepších pracovních podmínek. Groen při tomto oznámení uvedl: "Naším záměrem je, aby kvalita života těchto lidí byla mnohem lepší, než jaká je možná nyní.“ Změny: Status zaměstnance, placená dovolená, placená nemocenská, placený čas na odpočinek, zaškolení, hub s vybavením pro rozvoz a další. Kontext oznámení: Obrovský nárůst poptávky po službách rozvozu jídla během celostátních výluk v reakci na pandemii koronaviru. Oznámení předcházela fúze společnosti Just Eat Takeaway se společností Grubhub se sídlem v USA v hodnotě 7,3 miliardy dolarů, čímž vznikla největší služba rozvozu jídla mimo Čínu. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 16 / 34 PŘÍKLAD Příklad z praxe (Wilton, 2022) Just Eat Takeaway a spolupráce s „kontraktory“ (gig workers) Kurýři nebyli zaměstnanci Just Eat Takeaway, ale agentury (např. Randstad). Někteří kurýři pracovali pro zprostředkovatele, který je nezaměstnal a platil je pouze od zakázky. Snížila se flexibilita: nově museli kurýři pracovat 50% času ve „špičkách“, povinnost přijímat zakázky s delším dojezdem. Červenec 2022 ve Francii: zrušení cca. 390 pracovních míst, restrukturalizace a úvaha o opuštení modelu se zaměstnanci TO ·RLIZ,PEMA ·2022 17 / 34 PŘÍKLAD učebnice Zdroj:Fadeev (2014) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 18 / 34 PŘÍKLAD Aktuální trendy a výzvy v oblasti práce Řízení rozmanité pracovní síly (workforce diversity) Workforce diversity – organizace se stávají více heterogenními s ohledem na pohlaví, věk, rasu, etnikum, sexuální orientaci atd. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 19 / 34 PŘÍKLAD Aktuální trendy v oblasti práce Nedostatek pracovní síly mzdy pracovní podmínky společenská odpovědnost jiné benefity, zabezpečení TO ·RLIZ,PEMA ·2022 20 / 34 PŘÍKLAD Aktuální trendy v oblasti práce Globalizace, migrace zvýšená provázanost se zahraničím práce s lidmi z různých kultur adaptace na různorodé kulturní a regulační normy outsourcing TO ·RLIZ,PEMA ·2022 21 / 34 PŘÍKLAD Aktuální trendy v oblasti práce Zvyšování pohody (well-being) na pracovišti Globalizace na trhu práce vytvořila situaci, že práce prakticky nikdy neustává. Komunikační technologie umožňují pracovat kdykoliv a kdekoliv. Zaměstnanci pracují více hodin týdně. Životní styl rodin se změnil, čímž dochází ke konfliktu. Rovnováha mezi prací a soukromým životem nyní předčí jistotu zaměstnání jako prioritu zaměstnanců. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 22 / 34 PŘÍKLAD Aktuální trendy a výzvy v oblasti práce Zlepšování zákaznických služeb intenzivní zákaznická podpora postoje a chování zaměstnanců ovlivňují spokojenost zákazníků potřeba kultury reagující na požadavky zákazníka (tzv. customer-responsive culture) TO ·RLIZ,PEMA ·2022 23 / 34 PŘÍKLAD Aktuální trendy a výzvy v oblasti práce Rozvoj dovedností zaměstnanců Lidé jsou zásadním faktorem pro dosahování efektivity manažerské práce. Při nedostatku kvalifikované pracovní síly dostupné na trhu je zásadni výzvou si kvalifikované zaměstnance udržet a rozvíjet nové. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 24 / 34 INTERPERSONALNI DOVEDNOSTI INTERPERSONALNI DOVEDNOSTI TO ·RLIZ,PEMA ·2022 25 / 34 INTERPERSONALNI DOVEDNOSTI Interpersonální dovednosti jsou důležité, protože... Organizace se spokojenými a motivovanými zaměstnanci dosahují dlouhodobě lepších finančních výsledků. Kvalita vztahů na pracovišti je výrazně spojena s pocitem pracovní spokojenosti, se stresem a fluktuací. Lepší interpersonální dovednosti vedou k nižší fluktuaci kvalitních spolupracovníků a k vyšší kvalitě uchazečů v rámci náboru nových spolupracovníků. Interpersonální dovednosti podporují povědomí o společenské odpovědnosti organizace a etické chování. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 26 / 34 INTERPERSONALNI DOVEDNOSTI Etické chování v organizaci Zlepšování etického chování Etická dilemata a etické volby jsou situace, ve kterých jednotlivec potřebuje rozhodnout o tom, co je správné a špatné chování. Správné (etické) chování přitom není snadné určit. Organizace proto distribuují tzv. etické kodexy, které pomáhají zaměstnancům řešit etická dilemata. Manažeři by zároveň měli vytvářet eticky zdravé klima v organizaci. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 27 / 34 SYSTEMATICKÝ VÝZKUM HR SYSTEMATICKÝ VÝZKUM HR TO ·RLIZ,PEMA ·2022 28 / 34 SYSTEMATICKÝ VÝZKUM HR Manažerská intuice vs. systematický výzkum Systematický výzkum chování Chování v organizaci lze do jisté míry předpovědět, a to za předpokladu, že víme, jak určitá osoba vnímá situaci a co je pro ni důležité. Evidence-Based Management (EBM) Doplňuje systematický výzkum organizačního chování. EBM je založeno na požadavku, aby manažeři zakládali svá rozhodnutí na důkazech (= rational approach vs. intuitive approach to decision making). Intuice Systematický výzkum a EBM informují naši intuici, která staví na našich předchozích zkušenostech (osobních i rodových, cf. Damasio, 2003, Gigerenzer, 2007). Systematický výzkum a EBM slouží také k podložení našich intuitivních rozhodnutí (Gigerenzer, 2007). TO ·RLIZ,PEMA ·2022 29 / 34 SYSTEMATICKÝ VÝZKUM HR Positive organizational scholarship Zkoumá, jak organizace vytvářejí pozitivní pracovní prostředí a jaký je vztah mezi pozitivním pracovním prostředí a sebedůvěrou, optimismem, odolností a rozvíjením schopností členů organizace. Tento výzkumný směr se soustředí spíše na silné stránky zaměstnanců, než na jejich slabiny. Pro zaměstnance je vytvářeno takové pracovní prostředí a podmínky, ve kterých pracují nejefektivněji. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 30 / 34 SYSTEMATICKÝ VÝZKUM HR Big Data Big Data lze využít v manažerské praxi pro nalezení souvislostí užitečných pro rozhodování. Jejich využití pro skoumání chování je v současnosti objektem debaty (e.g. Luciano, Mathieu, Park, & Tannenbaum, 2018). Efektivní využití Big Data předpokládá interpretační a korektivní schopnosti založené na hlubokých znalostech, odborných zkušenostech a intuici. Naopak Big Data mohou informovat intuici a expertízu, čímž může být dosaženo efektivnějších rozhodnutí. TO ·RLIZ,PEMA ·2022 31 / 34 ZÁVĚR ZÁVĚR TO ·RLIZ,PEMA ·2022 32 / 34 ZÁVĚR OTÁZKY Co byste si chtěli odnést z předmětu ŘLIZ/PEMA? Čemu byste se chtěli v rámci předmětu vyhnout? Jaká oblast ŘLIZ vás nejvíce zajímá? TO ·RLIZ,PEMA ·2022 33 / 34 Zdroje I Chaplin, C. (1936). Modern times. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=DfGs2Y5WJ14 Daniels, G., Gervais, R., & Merchant, S. (2014). The office. Retrieved from https://youtu.be/aiMcewLra2g Fadeev, D. (2014). File: Michael porter’s three generic strategies.svg. Retrieved from https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=32434551 Luciano, M. M., Mathieu, J. E., Park, S., & Tannenbaum, S. I. (2018). A fitting approach to construct and measurement alignment: The role of big data in advancing dynamic theories. Organizational Research Methods, 21(3), 592–632. Robbins, S. P., & Judge, T. A. (2017). Organizational Behavior. Pearson Education Limited. Wilton, N. (2022). An introduction to human resource management. Sage Publications Ltd.