Adobe Systems Behaviorální veřejná ekonomie a politika MPV_VESO Jiří Špalek ? ? nepřizná přizná nepřizná nepřizná přizná přizná Þ 10 let Þ 20 let Þ 0 let Þ 1 rok Oba nepřiznají – 1 rok Oba přiznají – 10 let Jeden přizná/druhý ne – 0 / 20let MPV_VESO Behavioralni VE Vězňovo dilema Clyde Přiznat Nepřiznat Přiznat 10 ; 10 0 ; 20 Nepřiznat 20 ; 0 1 ; 1 Oba nepřiznají – 1 rok Oba přiznají – 10 let Jeden přizná/druhý ne – 0 / 20let MPV_VESO Behavioralni VE Vězňovo dilema (důsledky) -Ačkoli je strategie „nepřiznat“ pro oba výhodnější, snaha o maximalizaci vlastního blahobytu vedou oba k horšímu výsledku - -Bez zásahu zvenčí (změny podmínek) nejsou schopni dojít k lepšímu výsledku - -(Paradoxně) využití donucení (zákaz, regulace) napomůže oběma k lepšímu výsledku Jeden z možných důvodu existence státu MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Pojem veřejný statek ̶„Spotřeba takového statku každým jednotlivcem nevede k umenšení spotřeby daného statku ze strany jiného jednotlivce“. (Samuelson, 1954) ̶ ̶Definiční vlastnosti ̶Společná spotřeba (nerivalita) ̶Nemožnost vyloučení ̶ ̶Veřejný vs veřejně poskytovaný MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Dobrovolné přispívání na VS – Vězňovo Dilema Osoba B Nepřispět Přispět Nepřispět 2 ; 2 4 ; 1 Přispět 1 ; 4 3 ; 3 MPV_VESO Behavioralni VE (1) (2) (4) (3) Dobrovolné přispívání => dobrovolná spolupráce -Lidé vždy upřednostňují vlastní sobecký zájem - => v některých situacích to však vede k horším výsledkům než kdyby spolupracovali - -Protože se jedná o typ vězňova dilematu, není možné takovou spolupráci nastolit bez vnějšího zásahu - -Daně, národní obrana, veřejné osvětlení - MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Dobrovolné přispívání na VS – Chicken game Osoba B Jet rovně Zatočit Jet rovně -10 ; -10 1 ; -1 Zatočit -1 ; 1 0; 0 MPV_VESO Behavioralni VE (1) (2) (4) (3) Adobe Systems Vězňovo dilema vs Chicken game ̶VD – jedna Nashova rovnováha (neefektivní) ̶ ̶ChG – dvě (efektivní) rovnováhy ̶ ̶ ̶ ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Zásah státu závisí i na povaze VS Adobe Systems Jiné typy veřejných statků ̶Standardní pohled sleduje jen poptávkovou stranu. ̶Pro poskytování VS je podstatná i nabídka (společenská technologie produkce). ̶Celková produkce VS nemusí vždy být výsledkem příspěvků jednotlivců, tj. ̶ ̶ ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Typy veřejných statků Na základě variantních mechanismů poskytování VS rozlišujeme statky typu: ̶ ̶Vězňovo dilema ̶ ̶Nejslabší článek (Weakest-point) ̶ ̶Dobrovolnický (Best-shot) ̶ ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems VS typu Nejslabší článek Osoba B Nepřispět Přispět Nepřispět 2 ; 2 2 ; 1 Přispět 1 ; 2 3 ; 3 MPV_VESO Behavioralni VE (1) (2) (4) (3) Příklad: Protipovodňové hráze Adobe Systems VS typu Nejslabší článek (2) ̶2 NR è Vzniká problém koordinace ̶ ̶Řešení: •Sekvenční rozhodování •Komunikace (na rozdíl Vězňova dilematu není cheap talk) •Vládní zásah ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems VS typu Best shot (dobrovolnický) Osoba B Nepřispět Přispět Nepřispět 1 ; 1 3 ; 2 Přispět 2 ; 3 2 ; 2 MPV_VESO Behavioralni VE (1) (2) (4) (3) Příklad: Protiraketová obrana, terorista v letadle Adobe Systems VS typu Best shot (2) ̶Dvě (efektivní) NR è Vzniká problém koordinace ̶ ̶Řešení: •Sekvenční rozhodování •Společenské normy – „obvyklý“ dobrovolník •Pomáhá ten, kdo má nejnižší náklady ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Z uvedeného vyplývá, že … ̶Ne vždy znamená existence veřejného statku free-riding jako dominantní strategii ̶V případě weakest point statků lze očekávat soukromé efektivní poskytování (free-riding není možné) ̶Best-shot model vede k masivnímu černému pasažérství (které může být efektivní…!) MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Charita jako VS ̶Teorie soukromé filantropie (Becker,1974) ̶ ̶Podmínky •Předpoklad veřejnosti (charita je VS) •Maximalizace užitku •Nashova rovnováha (příspěvky ostatních jsou dané) ̶ ̶Užitková funkce ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Charita jako VS V dostatečně velké skupině vnímá jedinec svůj příspěvek jako málo podstatný ostatní výpadek jeho příspěvků snadno kompenzují Racionální volba černého pasažérství MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Příklady dobrovolné spolupráce ̶V realitě ale lidé na veřejné statky dobrovolně přispívají (např. příspěvky na charitu) ̶ ̶ Důvody altruistického chování ̶Etika, společenské normy, výchova, zvyk ̶Sobecký altruismus (warm glow) MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Nečistý altruismus (impure altruism) ̶Andreoni (1990) ̶ ̶Motivy dárcovství: ̶Čistý altruismus (zisk z užitku obdarovaného) ̶Warm glow (užitek z aktu daru) ̶Společenská smlouva (existence dohody bránící černému pasažérství) ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Behaviorální veřejná politika Behavioral insights in policy-making ̶ Aplikace jemnějšího a evidence-based porozumění lidskému chování pro design veřejné politiky ̶ ̶Existují systematické chyby a heuristiky v našem myšlení ̶Nejsme za všech okolností ‚Econs' (Uvolnění předpokladu racionality) Experimental learning government is one that robustly and systematically tests things out, measures them and grows what works Jonathan Breckon, B.I.T., 2015 ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Behaviorální ekonomie (příklady) ̶Předvolba (Default) ̶u náročných rozhodnutí tíhneme k tomu, co se nám jeví jako standardní volba. ̶Opt-in vs opt-out ̶ ̶Ukotvování (Anchoring) ̶pokud odhadujeme neznámou hodnotu je náš odhad zkreslený jiným číslem, které jsme v zaslechli ̶chytrý prodavač při koupi TV, kdy nemáme ponětí o ceně, nám nejdříve ukáže drahé modely ̶ ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Ukotvení jako efekt primingu: Měl Ghándí více nebo méně než 144let když zemřel? Jak starý byl Ghándí, když zemřel? Ukotvení jako důsledek sugesce se v tomto případě projevuje tak, že sice nevěříte, že měl 144 let, když zemřel, ale mozek mezitím vygeneruje dojem velmi staré osoby, jejíž představa vás ovlivní (Strack & Mussweiler, 1997). Když se lidé rozhodují, kolik přispějí na nějakou dobročinnou akci, také se projeví výrazné účinky efektu ukotvení. Kahneman (2012) popisuje experiment, ve kterém informovali návštěvníky Exploratoria o ekologické katastrofě způsobené ropným tankerem a zeptali se na jich na ochotu přispět finančním obnosem „na záchranu 50 000 mořských ptáků na pobřeží Tichého oceánu“. Některým účastníkům byla nejdříve položena kotvící otázka typu „Byli byste ochotni zaplatit 5$?“ a teprve poté dostali otázku, kolik by přispěli. Pokud kotvící otázka položena nebyla, průměrná částka, kterou byli lidé ochotni přispět, byla 64$, pokud byla kotvící částka 5$, příspěvek činil v průměru jen 20$. A nakonec – pokud byla kotvící částka přemrštěná na 400$, ochota platit se zvýšila průměrně na 143$. Adobe Systems Behaviorální ekonomie ̶Metoda využívající poznatky z psychologie a jiných disciplín ke zkoumání existujících modelů chování. ̶Vychází z představy dvou typů myšlení MPV_VESO Behavioralni VE Systém 1 Automatický Rychlý Opakovaný Podvědomý Intuitivní Systém 2 Vědomý Pomalý Namáhavý Racionální Bez emocí Adobe Systems Proč behaviorální veřejná politika (BVP)? ̶Politiky, které neberou v potaz behaviorální poznatky, mohou být neefektivní ̶Nemůžeme si dovolit „business as usual“ v kontextu stárnutí, klimatické změny, pandemie ̶ ̶Dopředu nevíme, jaká politika bude fungovat – experiment je levný způsob, jak to zjistit ̶ ̶Poznatky o chování jako další podklad pro rozhodování na základě empirických výzkumů a pozorování (evidence based policy) ̶ ̶Méně ideologická politika ̶ ̶Experiment a RCT je tradiční metoda v businessu MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Jak lze BVP aplikovat pro policy-making? (i) Napomáhá formulaci politiky v přípravné fázi ̶Policy-makeři lépe rozumí lidskému chování a potenciálním reakcím (pre-testing) ̶Je možno zvažovat bez ohledu na konkrétní nástroj veřejné politky (ii) Přispívá k lepší regulaci ̶Odhad reakce občanů na zvolenou politiku ̶Včlenění behaviorálních poznatků do navrhovaných politik (policy solutions) ̶Sázkou na „nevhodné“marketingové praktiky (iii) Lidé mohou být postrčeni k žádoucímu chování (nudge) ̶Lze změnit chování lidí bez změny jejich myšlení MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Nudge (šťouch) ̶Aplikace poznatků psychologie a behaviorální ekonomie k ovlivnění chování různých skupin osob. ̶Vychází z využití heuristik a default pro dosažení cílů veřejných politik (zdravé jídlo, pisoáry, dopisy…) ̶První systematické využití ̶Behavioural Insights Team (Nudge Unit) – UK, 2010 ̶Testování politik ex ante MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Aplikace Nudgingu ve veřejné politice UK tax letter Problém: Lidé neplatí daně včas Navrhované řešení: Změna textu dopisu (upomínky) Výsledky: ̶Podíl „platičů“ vzrostl o 15% ̶Náklady: 0 ̶Přínosy: 30 mil. £ ročně ̶ Ručníky v hotelu Problém: recyklace ručníků v hotelu Navrhované řešení: Úprava textu upozornění Výsledky: •Apel na společenské normy (stádní chování) zvýšil opakované použití o 26% •Zdůrazněním provinčního efektu (lidé, kteří bydleli ve stejné místnosti), vzrostl účinek apelu na společenské normy o 33% MPV_VESO Behavioralni VE Towels: https://www.psychologytoday.com/us/blog/yes/200808/changing-minds-and-changing-towels We found that by simply changing a few words on the standard sign, guests who learned that the majority of their fellow guests had reused their towels (the social norms appeal) were 26% more likely than those who saw the basic environmental protection message to recycle their towels. Not a bad improvement for a message that, to our knowledge, has never been used in those signs. MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems MPV_VESO Behavioralni VE Experimenty v ekonomii ̶Způsob jak studovat lidské chování ̶Obvykle spojeny s finanční motivací ̶Laboratorní a „polní“ experimenty ̶Nobelova cena - Kahneman, Smith (2002), Roth (2012), Shiller (2013), Thaler (2017) Výsledek obrázku pro mueel lab foto Adobe Systems Experimenty ve veřejné politice ̶Laboratorní experimenty J Plná kontrola nad experimentem, L Nižší externí validita, umělé prostředí ̶Polní (field) experimenty J Přirozené prostředí, reální lidé, kontext L Obtížná replikace, nižší robustnost, spojení s konkrétním kontextem MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Nudging ve veřejné politice ̶Namísto nucení (příkazy, zákazy) lidí dělat něco, co nechtějí, je jemně postrčíme k volbě lepších variant chování ̶ ̶Postrčení je realizováno pomocí změny toho, jak jsou varianty chování prezentovány (choice architecture) ̶ ̶Mouchy v pisoárech na letišti v Amsterodamu ̶Darování orgánů (využití default) ̶Recyklace (velké/malé koše) ̶Zdravé jídlo prezentováno ve výši očí MPV_VESO Behavioralni VE study conducted at an airport in Amsterdamfound giving users something to aim at while using the urinals resulted in an “80% reduction in spills and overall greater cleanliness in the toilets.” Simple things like putting healthier foods closer to the register or putting salad tongs in the salad bar over a spoon/fork grabbing combo increases the purchasing and consumption of healthy foods. Sandwiching unhealthy food choices between healthier choices on a menu leads to more people ordering healthier meals because people tend to focus on the first and last parts of things. https://clickworks.ie/10-examples-nudge-theory/ Adobe Systems Vládní Nudge Units ̶UK – Behavioral Insights Team (B.I.T) – David Cameron 2010 ̶EU POLICY LAB – pracoviště JRC při Evropské komisi ̶Austrálie – BETA (Behavioural Economics Team of the Australian Government) – 2016 (prof.Slonim) ̶Kanada, Dánsko, Francie, Německo, Nizozemsko, Peru, Singapur ̶Slovensko - BRISK (Behaviorálny výskum a inovácie Slovensko) ̶ ̶World Bank – Behavioral Science Around the World http://documents.worldbank.org/curated/en/710771543609067500/pdf/132610-REVISED-00-COUNTRY-PROFILES -dig.pdf MPV_VESO Behavioralni VE Úvod Behaviorální veřejná politika Behaviorální intervence Nudge MUEEL studie Adobe Systems Nudging – Pro a proti ̶Nudge je obvykle levný, rychlý a efektivní – přetrvají efekty v dlouhém období? ̶Vycházejí z liberálního paternalismu – při respektování svobody rozhodování ovlivňují chování správným (žádoucím) směrem - Kdo rozhodne o tom, co je „správný“ nebo „žádoucí“, popřípadě co tvoří „dobré“ hodnoty, které nudge lidem pomáhají dosáhnout ̶Nudging nebo manipulace? ̶Transparentnost nudgingu? ̶ “…the goal…is to help people make better choices ‘as judged by themselves.’” Thaler, Sunstein, Nudge MPV_VESO Behavioralni VE By Sarah Lazarovic, Behavioral Scientist MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Kritika využití BE pro formulaci politiky ̶BE nevytváří jednotnou teorii, je to spíše sled anomálií ̶ ̶BE je příliš zaměřená na jednotlivce a méně na chování skupinové, či trhu ̶ ̶Odchylky v chování jednotlivce mohou být vyrovnány agregátně ̶Our discipline has always been about wealth of nations, not individuals“ (Glaeser, AER 2004) ̶ ̶Mnohé poznatky BE ústí v paternalistické implikace (Alm, NTJ 2010) ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems MUEEL studie ̶Vliv zpráv na rozhodnutí o placení daní ve správné výši ̶Upomínky o zaplacení poplatku za komunální odpad – MMB ̶Aktivizace dárců krve v nemocnici Znojmo ̶#Logos – vliv označení výrobků na rozhodnutí o koupi (projekt pro Evropskou komisi) ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Realizovaný laboratorní experiment We have good news! Media negativity bias and tax evasion (Fišar, Reggiani, Špalek) ̶ ̶Jak kontext (zprávy) ovlivňuje placení daní ve správné výši ̶Založen na hře dobrovolného přispívání na veřejný statek ̶ MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems Varianty experimentu -Neutrální zprávy Světové přehlídky psů se zúčastnilo 28 tisíc psů sentiment à - 0.749 - -Pozitivní zprávy Státní fond rozvoje bydlení poskytne další výhodné půjčky sentiment à + 0.006 -Negativní zprávy Dluh státního rozpočtu vzrostl na 1.68 mld. Kč sentiment à + 0.872 - MPV_VESO Behavioralni VE Image result for sky news 24 Image result for bbc news 24 Image result for bbc news 24 greece MPV_VESO Behavioralni VE Výsledek obrázku pro ct24 Adobe Systems Výsledky •Pozitivní zprávy zvyšují placení daní o 23 procentních bodů • •Negativní zprávy nepřinášejí žádný významný efekt - V situaci aktuální preference negativních zpráv v médiích, pozitivní zprávy mohou zvýšit ochotu lidí platit daně ve správné výši má význam dát větší prostor pozitivním zprávám MPV_VESO Behavioralni VE Adobe Systems MPV_VESO Behavioralni VE Další četba… Jak drahé je zdarma - Dan Ariely MyÅ¡lenà rychlé a pomalé - Daniel Kahneman NeoÄ�ekávané chovánà - PÅ™ÃbÄ›h behaviorálnà ekonomie Adobe Systems MPV_VESO Behavioralni VE Anebo video… TED Talks: ̶https://www.ted.com/talks/mariano_sigman_and_dan_ariely_how_can_groups_make_good_decisions ̶https://www.ted.com/talks/alex_laskey_how_behavioral_science_can_lower_your_energy_bill ̶ Adobe Systems Děkuji za pozornost Jiří Špalek Masarykova Univerzita Katedra veřejné ekonomie & Masaryk University Experimental Economics Laboratory Jiri.Spalek@econ.muni.cz MPV_VESO Behavioralni VE