AKAP – DRUHÉ ONLINE SETKÁNÍ 13. listopadu 2023 Jak napsat úvod textu? ◦ Název ◦ Stačí stručně a výstižně, šest až osm slov maximálně ◦ Nepsat celé velkými písmeny a neformulovat jako otázku ◦ Představení tématu ◦ Najděte a citujte zajímavá, ideálně až rozporuplná tvrzení ◦ Ale ať to není nesourodý sled citátů – pište věty, které na sebe přirozeně navazují ◦ Neuškodí vysvětlení, proč jste si zvolili právě toto téma Jak napsat výzkumnou otázku? ◦ Ideálně napište jenom jednu větu ◦ A to větu tázací, ukončenou otazníkem ◦ Ptejte se „jak“, „kdy“ nebo „za jakých okolností“ ◦ Jiné typy otázek buď svádějí k banalitám (co, kdo) nebo jsou naopak příliš složité na jednoduchý studentský výzkum ◦ Zkontrolujte, že otázka skutečně zapadá do představeného tématu ◦ Ujistěte se, že otázka řeší jenom jeden jasný a úzký problém ◦ A že opravdu jste schopni hledat odpověď na svou otázku vlastními silami Jak napsat metodiku? ◦ Zaměřte se na výzkumná data, bez nich to nepůjde ◦ Vysvětlete, jaká data přesně potřebujete k odpovědi na svou otázku ◦ Popište, jak přesně tato data získáte ◦ Nezapomeňte uvést, jak zajistíte, že data budou validní –> použitelná ◦ To nejdůležitější – podrobně popište, jakým způsobem data zpracujete, abyste z nich získali odpověď na svou otázku ◦ Tato část by z celého vašeho textu měla zabírat nejvíce místa a čtenář by zde měl nabýt dojmu, že vám hledání odpovědi dá hodně práce Dotazník není zaklínadlo ◦ Je potřeba dotazník? Není možné data získat jinak? ◦ Jsou otázky dobře formulovány? Porozumí jim respondent? ◦ Jsme schopni získat dostatek odpovědí a reprezentativní vzorek? ◦ Umíme získaná data podrobit relevantní statistické analýze? ◦ Seskupování ◦ Testování hypotéz ◦ Korelace a regrese ◦ A umíme výsledek správně interpretovat? Co místo dotazníku? ◦ Použijte a zpracujte existující data ◦ např. od ČSÚ, Eurostatu, Statista.com, z rozsáhlých mezinárodních průzkumů ◦ Udělejte případovou studii ◦ Získejte hlubší znalost z hloubkových rozhovorů ◦ Experimentujte – i v ekonomii je možné dělat experimenty ◦ Využijte přirozených experimentů a srovnávejte (např. různé státy) ◦ Modelujte – s využitím vhodného softwaru Jak popsat vzniklý užitek? ◦ Vyjmenujte, pro koho všeho může být odpověď na vaši otázku užitečná ◦ Zamyslete se nad tím, do jaké míry bude možné výsledky zobecnit ◦ Zároveň však odhadněte s tím související potenciální rizika a omezení ◦ Užitečný výsledek by vždy měl být dobrým podkladem pro navazující výzkum – proto navrhněte, jakým dalším směrem (jakými dalšími směry) by se zkoumání problematiky dále mohlo ubírat Pište bez chyb, prosím ◦ Obvyklé chyby v češtině: ◦ Chybějící čárky v souvětích ◦ Vycpávková slova (více méně, konec konců, zkrátka a dobře …) ◦ Nesprávné vazby mezi slovy ve větě ◦ Nevhodná volba slov (hovorové výrazy, časté opakování, pleonasmus) ◦ Obvyklé chyby v sazbě: ◦ Špatné psaní mezer (100% × 100 %) ◦ Špatné používání symbolů – „ “ × … ◦ Tečka před bibliografickým odkazem – konec věty. (Novák, 2020). Vaše dotazy? ◦ Rádi zodpovíme, jak bude v našich silách :-) A zahrajte si Trotlmajora!