Základy ekonomiky podniku

Obsah a cíle předmětu

Předmět je relativně samostatnou částí výuky základů podnikové ekonomiky. Seznamuje s předmětem a metodami zkoumání a popisu v podnikovém hospodářství a výstavbou podniku. Objasňuje cíle podniku, členění podnikohospodářských výrobních faktorů a jejich vzájemné vazby. Zaměřuje se na obecné otázky podnikové ekonomiky a hospodářského dění v podniku bez ohledu na jeho příslušnost ke konkrétnímu oboru nebo odvětví. Podnik je zde vnímán v kontextu čtyř základních hledisek. Prvním je vnímání podniku jako tvůrce hodnoty z hlediska existující poptávky na trhu. Dalším hlediskem je rozhodování o produkci podniku z pohledu analýzy nákladů a produktivity. Následuje hledisko realizace produkce na trhu v rámci odbytu a s tím související stanovení cen, jako nástroje k dosažení hlavních podnikových cílů. Posledním hlediskem je kapitálová výstavba podniku z hlediska investičního a finančního rozhodování. Cílem předmětu je získání základních teoretických a praktických poznatků výstavby podniku a přiblížení fungování podniku tak, aby student dokázal pochopit základní principy a fungování podniku v oblasti podnikového hospodářství. Kromě osvojení základních pojmů teoretického konceptu, je cílem předmětu seznámit studenty s provázaností a komplexností vztahů v podnikové praxi bez ohledu na profesní zaměření podniku.

Po absolvování kurzu by student měl být schopen:

  • interpretovat strukturu podnikohospodářských výrobních faktorů, jejich vzájemných vazeb a uspořádání
  • identifikovat různé typy a formy podniků
  • analyzovat vývoj podniku a charakterizovat jednotlivé fáze jeho životního cyklu
  • definovat hlavní a podpůrné podnikové funkce
  • definovat východiska na základě, kterých se podnik rozhoduje o realizaci produkce na trhu
  • určit náklady vstupující do tvorby hodnoty a definovat základní metody jejich řízení
  • definovat podstatu odbytu a základní nástroje odbytové politiky vč. Základů tvorbu cen
  • vysvětlit podstatu investování a financování v podniku vč. definice základních pojmů
  • definovat základní předpoklady finančního a vnitropodnikového účetnictvím
  • Pochopit podstatu a význam finanční analýzy v podniku

Osnova

  1. Podnik jako součást národního hospodářství a předmět podnikového hospodářství
  2. Právní formy podniku a živnostenské podnikání
  3. Výrobní faktory v podniku, dlouhodobý majetek a materiál jako výrobní faktory
  4. Systém cílů a plánování v podniku, nástroje řízení
  5. Rozhodování, organizování a kontrola v podniku
  6. Odměňování pracovníků a pracovní výkon
  7. Podnik jako tvůrce hodnoty, Porterův hodnotový řetězec, primární a odvozené podnikové funkce, hmotné, informační a finanční toky v podniku
  8. Řízení vstupních operací, obstaravatelská činnost, dodavatelé, skladován, logistik, distribuce
  9. Zhotovení produktu, životní cyklus produktu, inovace produktové, procesní, výrobní program, výrobní proces
  10. Odbyt a odbytová politika
  11. Nástroje odbytové politiky, produktová politika, cenotvorba, komunikační politika a distribuční politika
  12. Řízení investic v podniku, majetková a kapitálová výstavba v podniku, investice v podniku, základní metody hodnocení investic, analýza bodu zvratu
  13. Financování v podniku, systém finančního a vnitropodnikového účetnictvím, podnikové účetní výkazy, cash flow, pracovní kapitál, ukazatele efektivity

Výuka předmětu probíhá formou tutoriálů zaměřených na jednotlivá témata. Součástí absolvování předmětu je i vypracování seminární práce na zadané téma.