Základy ekonomiky podniku
Obsah a cíle předmětu
Předmět je relativně samostatnou částí výuky základů podnikové
ekonomiky. Seznamuje s předmětem a metodami zkoumání a popisu
v podnikovém hospodářství a výstavbou podniku. Objasňuje cíle podniku,
členění podnikohospodářských výrobních faktorů a jejich vzájemné vazby.
Zaměřuje se na obecné otázky podnikové ekonomiky a hospodářského dění
v podniku bez ohledu na jeho příslušnost ke konkrétnímu oboru nebo
odvětví. Podnik je zde vnímán v kontextu čtyř základních hledisek.
Prvním je vnímání podniku jako tvůrce hodnoty z hlediska existující
poptávky na trhu. Dalším hlediskem je rozhodování o produkci podniku
z pohledu analýzy nákladů a produktivity. Následuje hledisko realizace
produkce na trhu v rámci odbytu a s tím související stanovení cen, jako
nástroje k dosažení hlavních podnikových cílů. Posledním hlediskem je
kapitálová výstavba podniku z hlediska investičního a finančního
rozhodování. Cílem předmětu je získání základních teoretických a
praktických poznatků výstavby podniku a přiblížení fungování podniku
tak, aby student dokázal pochopit základní principy a fungování podniku
v oblasti podnikového hospodářství. Kromě osvojení základních pojmů
teoretického konceptu, je cílem předmětu seznámit studenty
s provázaností a komplexností vztahů v podnikové praxi bez ohledu na
profesní zaměření podniku.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen:
- interpretovat strukturu podnikohospodářských výrobních faktorů, jejich vzájemných vazeb a uspořádání
- identifikovat různé typy a formy podniků
- analyzovat vývoj podniku a charakterizovat jednotlivé fáze jeho životního cyklu
- definovat hlavní a podpůrné podnikové funkce
- definovat východiska na základě, kterých se podnik rozhoduje o realizaci produkce na trhu
- určit náklady vstupující do tvorby hodnoty a definovat základní metody jejich řízení
- definovat podstatu odbytu a základní nástroje odbytové politiky vč. Základů tvorbu cen
- vysvětlit podstatu investování a financování v podniku vč. definice základních pojmů
- definovat základní předpoklady finančního a vnitropodnikového účetnictvím
- Pochopit podstatu a význam finanční analýzy v podniku
Osnova
-
Podnik jako součást národního hospodářství a předmět podnikového hospodářství
- Právní formy podniku a živnostenské podnikání
- Výrobní faktory v podniku, dlouhodobý majetek a materiál jako výrobní faktory
- Systém cílů a plánování v podniku, nástroje řízení
- Rozhodování, organizování a kontrola v podniku
- Odměňování pracovníků a pracovní výkon
- Podnik jako tvůrce hodnoty, Porterův hodnotový řetězec, primární a
odvozené podnikové funkce, hmotné, informační a finanční toky v podniku
- Řízení vstupních operací, obstaravatelská činnost, dodavatelé, skladován, logistik, distribuce
- Zhotovení produktu, životní cyklus produktu, inovace produktové, procesní, výrobní program, výrobní proces
- Odbyt a odbytová politika
- Nástroje odbytové politiky, produktová politika, cenotvorba, komunikační politika a distribuční politika
- Řízení investic v podniku, majetková a kapitálová výstavba
v podniku, investice v podniku, základní metody hodnocení investic,
analýza bodu zvratu
- Financování v podniku, systém finančního a vnitropodnikového účetnictvím, podnikové účetní výkazy, cash flow, pracovní kapitál, ukazatele efektivity
Výuka předmětu probíhá formou tutoriálů zaměřených na jednotlivá témata. Součástí absolvování předmětu je i vypracování seminární práce na zadané téma.