Řízení lidských zdrojů, individuální rozdíly, motivace Jakub Procházka 2 …zabývá se vším, co souvisí s efektivním využitím lidí v rámci organizace …víc než jen název jednoho oddělení v podniku, to poskytuje jen podporu …od administrativy přes naplňování strategie až po naplňování potřeb všech stakeholderů Řízení lidských zdrojů 3 Řízení lidských zdrojů • Personální administrativa a dodržování pracovně-právních předpisů • Plánování lidských zdrojů, nábor, výběr a zaškolování zaměstnanců • Řízení pracovního výkonu • Odměňování a zaměstnanecké výhody • Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců, plánování kariéry 4 Transformace ŘLIZ Operativa, administrativa Zajištění pracovní síly Zajištění výkonu „Tvrdé“ ŘLIZ Strategie Získání konkurenční výhody Péče o zaměstnance „Měkké“ ŘLIZ Individuální přístup v ŘLIZ Osobnost Motivace Emoce PostojeMentální zdraví Kognitivní schopnosti Hodnoty Percepce 6 Co je to osobnost „Osobnost zahrnuje takové charakteristiky člověka, které jsou příčinou stabilních vzorců cítění, myšlení a vnímání.“ Pervin, Cevrone a John (2005). Personality: Theory and Research, s. 6 • Systém charakteristik • Ovlivňuje prožívání a chování • V dospělosti relativně stabilní, ale vyvíjí se • Vysvětluje individuální rozdíly mezi lidmi 7 Jak se formuje osobnost Nature vs. nurture (prostředí vs. výchova) • Well-being ovlivněn z cca. 50% dědičnými faktory (např. Røysamb a kol., 2002) • Rozdíly v osobnostních charakteristikách: 40-60% dědičnost (např. Tellegen a kol., 1988) • Genetická výbava • Vývoj plodu • Výchova v primární rodině • Škola, vrstevníci • … Osobnost > temperament 8 Eysenck, Galen, Hippokrates Obrázek: Jhansi Bhushan N, medium.com Eysenck (1947): Dimensions of personality • Introverze/Extroverze • Neuroticismus (emoční stabilita/labilita) Eysenck a Eysenck (1976): • Psychoticismus • Impulzivní • Nekonformní • Riskující • Málo empatický • Zaměřený na sebe 9 Big Five (OCEAN) Lexikální hypotéza: • Pro společnost důležité osobnostní charakteristiky se stávají součástí jazyka, vytvoří se pro ně jednoslovné termíny. Costa, McRae a další: Klastrová analýza přídavných jmen Extraverze: sociabilita a aktivita, např. společenský, komunikativní, energický Neuroticismus: prožívání negativních emocí, např. nervózní, nejistý, napjatý Svědomitost: sebekontrola, např. dochvilný, spolehlivý, organizovaný Přívětivost: interpresonální citlivost, např. ochotný, laskavý, vlídný Otevřenost vůči zkušenosti: citlivost na neobvyklé podněty, např. zvědavý, kreativní, intelektuální 10 Temná triáda (Dark triad) Paulhus a Williams (2002) Neempatičtí, nepřátelští, nečestní, manipulativní • Negativní vztah s přívětivostí • Negativní vztah se vztahovostí • Pozitivní vztah s dominancí Internet: trolové, hateři Organizace: bossing, využívání Obrázek: D‘Souza (2016) 11 Core self-evaluations (jádrové sebehodnocení) Judge, Locke a Drubham (1998) • Locus of control (místo kontroly): Tendence interní vs. externí atribuce • Neuroticismus: Negativní emocionalita • Generalized self-efficacy (sebeúčinnost): Důvěra ve vlastní schopnost zvládnout různé situace • Self-esteem (sebeúcta): Vnímaná hodnota sebe sama hyper-CSE: Velmi vysoká úroveň CSE může mít negativní důsledky (např. Hiller a Hambrick, 2005) • Chybné rozhodování (overconfidence effect, centralizace rozhodování) Motivace • Vnitřní síla/stav, která nás vede k tomu, abychom něco udělali či neudělali • Tři složky: nasměrování (direction), úsilí (effort) a výdrž (persistence) • Skládá se z dílčích motivů (pohnutek) 12 Výkonová motivace: příklad Povýšení Podpořím svůj tým Někomu pomůžu Něco se naučím $ Smlouva na dobu neurčitou Motivace Motiv Šéf se nechová fér Jednotvárná práce Nejde to zvládnout Uvidím výsledek práce Teorie motivace • Maslowova hierarchická teorie potřeb • Herzbergova dvoufaktorová teorie • McCellandova teorie tří potřeb • Teorie očekávání (expektační teorie) • Teorie spravedlnosti (equity theory) • Motivace skrz re-design pracovní pozice • Teorie stanovování cílů (goal-setting) • Sebedeterminační teorie • Integrované teorie motivace 14 Historické, překonané Aktuální Nenaplněná potřeba je zdrojem motivace Potřeby je možné členit do kategorií Mezi potřebami existuje hierarchie. Vyšší potřeba se může objevit, i když není naplněna nižší potřeba. Kategorie by měly vypadat jinak, než původně navrhoval Maslow. Jsou i jiné zdroje motivace než nenaplněné potřeby. Teorie neumožňuje předpovídat budoucí pracovní chování. Teorie potřeb A. Maslow; F. Herzberg; C. Alderfer Teorie spravedlnosti J. S. Adams Mé výnosy Mé vstupy Jeho výnosy Jeho vstupy =? Úsilí, čas, dovednosti… Peníze, uznání, jistoty… Distribuční spravedlnost Procedurální spravedlnost Interakční spravedlnost „Výše a forma mých výnosů odpovídá výši mých vstupů.“ „V mé organizaci jsou odměny rozdělovány spravedlivě.“ „Mí nadřízení se chovají spravedlivě.“ 17 Spravedlnost v odměňování Časté zdroje pocitu nespravedlnosti: • Různá mzda za stejnou práci v jiné organizaci • Různá mzda za stejnou práci ve stejné organizaci • Stejná mzda za různě náročnou/obtížnou práci • Nejasná kritéria pro určení variabilní složky mzdy • Chybná/špatně komunikovaná kritéria pro určení var. složky • Nedodržování kritérií pro určení variabilní složky mzdy • Malá možnost ovlivnit variabilní složku mzdy • Přeceňování kvality vlastní práce Dilemata: • Veřejně známé vs. utajované mzdy • Nízká vs. vysoká variabilní složka mzdy • Týmové odměny • Snižování osobního ohodnocení 18 Spravedlnost v hodnocení Časté zdroje pocitu nespravedlnosti: • Kritéria stanovujeme ex post • Kritéria jsou stanovena pozdě na to, aby mohla být naplněna • Časté změny kritérií • Hodnotíme jen některé důležité aspekty práce • Hodnotíme jen část hodnoceného období (typicky poslední měsíce) • Nevyslechneme pohled zaměstnance • Zaměřujeme se jen na negativa, ne na pozitiva • Nedržíme slovo • Různý metr na různé lidi • Jiný metr na podřízené než na sebe • Nejasná vazba hodnocení a odměňování a kariérního postupu Model pracovních charakteristik Motivace skrz re-design pracovní pozice ÚplnostRůznorodost Autonomie Důležitost Zpětná vazba (Výkon) Spokojenost Vnitřní motivace Vztahy/podpora Pracovní podmínky Informovanost J. R. Hackman & G. R. Oldham; F. P. Morgeson & S. E. Humphrey Teorie stanovení cílů E. A. Locke; G. Latham Nasměrování Úsilí Výdrž Cíl Výsledek Odměna Výkon Spokojenost Zpětnávazba Konkrétní, přiměřeně obtížný cíl, se kterým se člověk ztotožní S = Specifický M = Měřitelný A = Akceptovaný R = Reálný T = Trasovaný 22 Dobrý cíl Měřitelný: Umožňující jednoznačné vyhodnocení (nasměrování, výdrž) Specifický: Jednoznačný, konkrétní, uchopitelný (nasměrování) Reálný: Splnitelný s daným časem, schopnostmi a kontextem (úsilí) Akceptovaný: Smysluplný, zaměstnanec i vedoucí/organizace se s ním ztotožňují a vnímají přínos z jeho naplnění (úsilí) Trasovatelný: S průběžnými a konečným termínem (výdrž) 23 Trasování plnění cílů „Na začátku roku je termín pro splnění cíle daleko a není potřeba mu věnovat pozornost. Na konci roku už není dost času cíl splnit a tak ani nemá smysl začínat.“ Trasování plnění cílů: • Cíle zůstávají aktuálním tématem • Posiluje pocit důležitosti a priority • Možnost dělat revize, přizpůsobovat cíle situaci Jak? Reporty, rozhovory (1-to-1), evidence v intranetu 24 Hodnocení plnění cílů Nástroje (příklady): • Metoda kritické události • Vícezdrojová zpětná vazba • Mystery shopping • Průzkumy a ankety – Průzkumy u stálých zákazníků (např. držitelé zákaznické kartičky / uživatelé aplikace) – Post Service Interview (před prodejnou s vybranými zákazníky) – Post Service Rating (pultík s tlačítky) • Interní data – Prodeje v čase směn – Průměrný čas na odbaveného zákazníka – Manka na pokladně – Mimořádné události – Spontánní stížnosti a pochvaly zákazníků • Sebehodnocení Práce s málo motivovaným zaměstnancem • Je odměňovaný spravedlivě? • Máme férově nastavené interní procesy? • Chovají se k němu manažeři fér? • Je jeho práce pestrá? • Vidí smysl své práce? • Jsou na pracovišti dobré vztahy? • Má možnost se v něčem rozhodovat? • Daří se mu v práci? Může to poznat? • Ví, co se od něho očekává? • Má přiměřeně těžké pracovní cíle? • Ztotožňuje se se svými pracovními cíli? Teorie spravedlnosti Motivace skrze re-design Teorie stanovování cílů Shrnutí Motivace je souhrn motivů, které vedou člověka aby něco udělal či neudělal. Zdrojem motivace a zejména amotivace může být pocit nespravedlnosti. Baví nás různorodá, úplná a důležitá práce, ke které dostáváme ZV a při které zažíváme pocit autonomie a kvalitních vztahů. Pro vysokou výkonovou motivaci je důležité mít správný „cíl“. Práce s motivací je o kladení otázek, hledání odpovědí a o individuálním přístupu. Děkuji za pozornost