Cvičné úlohy, BKM_OPRO Problém 1: Environmentální aspekty výroby Jste provozním manažerem americké společnosti Lovejoy Chemicals, která vyrábí pět typů produktů. Výroba bude nově podléhat nařízení Agentury na ochranu životního prostředí (EPA), která stanoví limity pro emise pevných částic pro následující období. Očekává se, že poptávka po produktech společnosti Lovejoy zůstane relativně stabilní minimálně na dalších pět let. Relevantní údaje pro jednotlivé produkty jsou následující (poznámka: t značí tuny). prodejní variabilní emise potenciál náklady příjmy částic produkt (t/rok) ($/t) ($/t) (kg/t produkce) A 2000 700 1000 0,0010 B 1600 600 800 0,0025 C 1000 1000 1500 0,0300 D 1000 1600 2000 0,0400 E 600 1300 1700 0,0250 Vaše výrobní zařízení je střídavě využíváno pro produkci jednotlivých produktů, protože je schopno vyrábět pouze jeden výrobek najednou. Výrobní rychlost u jednotlivých výrobků se liší v závislosti na požadavcích zpracování. Výroba jedné tuny výrobku A trvá 0,3 hodiny, výroba B trvá 0,5 hodiny a výroba jedné tuny C, D nebo E trvá každá jednu hodinu. Výrobní zařízení může být provozováno až 4000 hodin ročně. EPA navrhuje pro vaše průmyslové odvětví tzv. "politiku bubliny". V této formě regulace si představte, že bublina obaluje výrobní zařízení a jsou regulovány pouze celkové částice, které unikají z bubliny. Tento druh politiky nahrazuje historické pokusy EPA o mikromanagement emisí uvnitř firmy a umožňuje managementu firmy provádět jakékoli změny, pokud jsou celkové emise částic z jeho zařízení udržovány pod určitými ročními limity. Současný návrh je zavádět přísná omezení emisí částic postupně v příštích pěti letech. Stanovené limity na celkové emise částic jsou uvedeny v tabulce níže. rok 1 2 3 4 5 limit na emise (kg/rok) - 80 60 40 20 Možnou strategií pro splnění těchto předpisů je upravit produktový mix a případně snížit výrobu některých výrobků. Vedení společnosti si přeje tuto strategii prozkoumat, než začne uvažovat o zakoupení nového výrobního zařízení. 1. Určete maximální zisk, jehož může firma ze své produkce v nadcházejícím roce (rok 1) dosáhnout. 1 Problém 2: Nákup komponent American Electronics Corporation (AEC) je předním výrobcem sítě propojených počítačových systémů a příslušenství. Jejich produktové portfolio se skládá ze dvou řad, řady Desktop (DK) a řady Workstation (WS). V každé řadě jsou zahrnuty různé modely, jak je uvedeno v tabulce marketingových údajů. V tabulce níže najdete odhady maximální potenciální poptávky, které marketingové oddělení v příštím čtvrtletí očekává, a to pro vybrané jednotlivé modely a pro každou řadu zvlášť. Kromě toho jsou zde uvedeny informace o minimální úrovni poptávky, kterou představují smlouvy o prodeji již uzavřené s hlavními distributory. min. max. prodejní Model poptávka poptávka cena [$] DK-1 – 1800 3000 DK-2 600 – 2000 DK-3 – 300 1500 DK řada 3600 WS-1 500 – 1500 WS-2 400 – 800 WS řada 2500 AEC vyrábí mnoho svých klíčových komponent ve vlastních továrnách. Nedávno se centrála společnosti AEC dozvěděla od své divize polovodičů, že dodávky nových CPU čipů jsou velmi omezené. Také mají omezenou kapacitu vyroby pevných disků a navíc dochází ke zpřísňování přídělu paměťových čipů (které AEC nakupuje externě). Tyto informace v podobě čtvrtletních dodávek spolu s informacemi o nárocích jednotlivých modelů na tyto komponenty jsou shrnuty v tabulce níže. potřeba pro model dostupné komponenta DK-1 DK-2 DK-3 WS-1 WS-2 množství CPU čip 1 1 1 1 1 6000 pevný disk 1 2 1 2 1 9000 paměťový čip 4 2 2 2 1 12000 Byli jste požádáni, abyste vytvořili pro problém optimálního plánování výroby model lineárního programování. Vzhledem k tomu, že v AEC není plánováno propouštění zaměstnanců a téměř všechny výrobní náklady jsou fixní, měl by model maximalizovat tržby pro nadcházející čtvrtletí za podmínky omezení nabídky a poptávky. 1. Určete optimální produktový mix. Jaká je maximální tržba? 2 Problém 3: Plánování automobilové výroby Společnost Auto Company of America (ACA) vyrábí čtyři typy vozů: malé, kompaktní, střední a luxusní. ACA také vyrábí nákladní automobily a dodávky. Kapacita dodavatelů omezuje celkovou výrobní kapacitu na maximálně 1 200 000 vozidel ročně. Malé a kompaktní vozy jsou vyráběny společně v zařízení s celkovou roční kapacitou 620 000 automobilů. Střední a luxusní vozy jsou vyráběny v jiném zařízení s kapacitou 400 000 vozů a zařízení pro nákladní automobily a dodávky má kapacitu 275 000 vozidel. Marketingová strategie ACA vyžaduje, aby malé a kompaktní vozy tvořily alespoň polovinu produktového mixu ze čtyř typů vozů. Ziskové marže, tržní potenciál a účinnost využití paliva jsou shrnuty níže. zisk tržní potenciál účinnost Typ ($/vůz) (tisíc ks) (MPG) malý 150 600 40 kompaktní 225 400 34 střední 250 300 15 luxusní 500 225 12 nákladní 400 325 20 dodávka 200 100 25 Současné vládní normy pro průměrnou účinnost využití paliva vyžadují průměrnou účinnost využití paliva vozového parku nejméně 27 mil na galon. ACA by ráda použila lineární programování k porozumění dopadům vládní a firemní politiky na plán výroby. 1. Určete optimální výrobní plán pro ACA. Jaký je maximální zisk a příslušný produktový mix? 3 Problém 4: Rozvrh Rezervací Společnost Roth Auto Rentals, která se specializuje na pronájem SUV vozů, sestavuje plán pro uspokojení poptávky na příští týden. Vrchol poptávky přichází o víkendu, kdy může nadostatek SUV vozů. Níže jsou uvedeny zaznamenané požadavky zákazníků. Dny Zákazníků Pá –Po 1 Pá –So 4 Pá –Ne 5 So– Ne 4 So– Po 3 Ne 2 Cena pronájmu závisí na tom, na které dny se smlouva vztahuje. Dny Pá –Po Pá –So Pá –Ne So– Ne So- Po Ne Cena (USD) 119,95 69,95 99,95 74,95 89,95 39,95 Roth Auto Rentals provozuje pouze jeden typ vozidla a očekává, že bude mít k zapůjčení přes víkend k dispozici deset SUV. 1. Jaký je maximální příjem, který lze získat při uspokojení vybraných objednávek ze seznamu ? 4 Problém 5: Autopůjčovna Americká společnost Rent-a-Car má v Newyorské metropolitní oblasti osm provozoven. Společnost uplatňuje politiku, která vyžaduje, aby u každé provozovny bylo vždy ráno k dispozici konkrétní „cílové“ procento všech dostupných automobilů půjčovny. Tato procenta jsou shrnuta v následující tabulce. Provozovna Bridgeport NewHaven Stamford Newark JerseyCity Elizabeth Paterson Trenton podíl aut (%) 20 10 20 5 10 20 5 10 Například, pokud je k dispozici celkem 50 aut, 10 z nich by mělo být ráno na pobočce v Bridgeportu, atd. Když rozmístění automobilů nesplňuje na konci dne stanovené cílové hodnoty, zaměstnanci půjčovny převezou auta přes noc mezi provozovnami. Vzdálenost mezi jednotlivými půjčovnami je uvedena v tabulce. Bridgeport NewHaven Stamford Newark JerseyCity Elizabeth Paterson Trenton Bridgeport – 8 6 7 3 5 4 2 New Haven 8 – 6 5 8 4 6 7 Stamford 6 6 – 8 3 4 7 4 Newark 7 5 8 – 9 5 3 7 Jersey City 3 8 3 9 – 5 6 2 Elizabeth 5 4 4 5 5 – 3 3 Paterson 4 6 7 3 6 3 – 4 Trenton 2 7 4 7 2 3 4 – Na konci dne má Rent-a-Car k dispozici 100 vozů rozdistribuovaných na pobočkách následujícím způsobem. Provozovna Bridgeport NewHaven Stamford Newark JerseyCity Elizabeth Paterson Trenton Počet aut 4 14 5 17 22 7 10 21 S ohledem na toto rozmístění automobilů navrhněte plán minimalizace celkové vzdálenosti ujeté během přerozdělení aut přes noc. Popište matematický model a nalezněte optimální řešení. 5 Problém 6: Distribuce hnojiva Společnost Chemical Company vyrábí hnojivo ve třech závodech (označených jako Z1, Z2 a Z3) s limitovanou výrobní kapacitou. Společnost dodává své výrobky ze závodů do dvou centrálních skladů (označených CS1 a CS2), a poté je distribuuje dále do pěti regionálních skladů (RS1 – RS5). Pro centrální sklady neexistují žádné kapacitní limity, ale nelze z nich dodávat přímo zákazníkům, ti poptávají hnojivo v jednotlivých regionálních skladech. Celý systém je popsán v následujících dvou tabulkách udávajících jednotkové přepravní náklady (v dolarech za kilogram) pro jednotlivé fáze přepravy. Kapacita závodů a poptávané množství v regionálních skladech je vyjádřeno v kilogramech. CS1 CS2 Kapacita Z1 1,36 1,28 2400 Z2 1,28 1,35 2750 Z3 1,68 1,55 2500 RS1 RS2 RS3 RS4 RS5 CS1 0,60 0,36 0,32 0,44 0,72 CS2 0,80 0,56 0,42 0,40 0,55 Požadavky 1250 1000 1600 1750 1500 1. Navrhněte přepravní schéma, které bude minimalizovat celkové dopravní náklady. Popište matematický model a nalezněte optimální řešení. 2. Jak se změní optimální řešení a celkové náklady, dojde-li ke zrušení druhého regionálního skladu a jeho zákazníci začnou odebírat z pátého? 6 Problém 7: Táborový jídelníček Hlavní kuchař letního dětského tábora plánuje sestavení denního jídelníčku pro 100 dětí, přičemž k dispozici má 9 druhů základních potravin. Složení potravin z hlediska důležitých výživových komponent a jejich ceny (vše přepočteno na 100g potraviny) ukazuje tabulka: energ. bílk. Fe vit. A vit. C chol cena [kJ] [g] [mg] [jed] [mg] [mg] [Kč] vepřové maso 1200 18,4 3,1 20 0 83 12 máslo 3000 0,6 0,2 2500 0 120 11,2 chleba 1160 7,2 0,8 0 0 1 1,5 brambory 300 1,6 0,6 40 10 0 1,2 jablka 240 0 0,5 60 2 0 1,5 eidam 1260 31,2 0,6 1100 0 71 10,6 kuře 650 20,2 1,5 0 0 57 6 jogurt 450 7 0,2 260 0 11 4,5 jahody 150 0 0,8 60 60 0 12 Maloobchod, který tábor zásobuje, může dodat maximálně 40 kg každé potraviny. Dle doporučení nutričních odborníků by denní dávka výživy pro děti a dospívající měla obsahovat minimálně 80 g bílkovin, 15mg železa, 6000 jednotek vitamínu A a 200 mg vitamínu C. Pro zajištění celodenního stravování pro 100 dětí máme sestavit optimální skladbu jídelníčku při respektování doporučení nutričních expertů. Navrhněte matematický model a nelezněte optimální řešení, jestliže 1. chceme sestavit jídelníček za co nejméně peněz, 2. chceme sestavit jídelníček s co nejvyšší energetickou hodnotou, 3. chceme sestavit jídelníček s co nejvyšší energetickou hodnotou, ale s obsahem cholesterolu pod 600 mg. 4. řešte lexikografickou metodou, přitom považujte za nejdůležitější cenu a za nejméně důležitý obsah cholesterolu. Uvažujte povolenou 10%-odchylku od optimálních hod- not. 7