Nástroje památkové péče Ochrana a regenerace kulturních hodnot v území Nástroje památkové péče }Legislativní rámec }Institucionálně-organizační nástroje }Programové dokumenty }Ekonomické nástroje Instituce památkové péče }veřejné vlastnictví a provoz památky }regulace, právní nařízení a předpisy }ustavení, přiřazení a posílení vlastnických práv }motivace a pobídky }šíření informací a posilování racionality } Důležití aktéři památkové péče }Šlechta }„Noblesse oblige“ }Církve a náboženské společnosti }Státní památková péče } } Principy formálních institucí a organizací } }princip koordinace } }princip alokace } Organizační schéma památkové péče Možnosti funkčního využití }Původní funkční využití }Odpovídající jiné funkční využití }Neodpovídající nebo nevhodné funkční využití }Bez funkčního využití Ústřední orgány a jejich kompetence v oblasti kulturních hodnot }Ministerstvo kultury }ve věcech výkonu památkové péče } }Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy }vzdělávání včetně základní orientace na kulturní hodnoty }Ministerstvo pro místní rozvoj }územní plánování a stavební řádu }Ministerstvo životního prostředí }ochrana životního prostředí, přírody a krajiny }Ministerstvo práce a sociálních věcí }při vytváření sociálněekonomických podmínek a možností pro kulturní život občanů ČR }Ministerstvo financí }zajišťování prostředků pro realizaci kulturního prostředí na území ČR. Systém veřejné správy }Státní správa }přenesená působnost krajů a obcí }Ministerstvo kultury }Krajské úřady }Obecní úřady obcí s rozšířenou působností ¨ORP, obce s nejširším rozsahem státní správy v přenesené působnosti ¨Zákon č. 314/2002 Sb. o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem (POÚ) a stanovením obcí s rozšířenou působností (ORP) }Odborná organizace státní památkové péče }Národní památkový ústav } Systém samosprávy }Kraj }Zákon č.129/2000 Sb. o krajích }Obec }Zákon č. 128/2000 Sb. o obcích }program rozvoje územního obvodu obce }hospodaření s majetkem obce }vydávání obecně závazných vyhlášek }schvalování rozpočtu obce, rozpočtového výhledu }pořízení a vydání územně plánovací dokumentace obce – územního plánu } Ministerstvo kultury }ústřední orgán státní správy pro kulturní památky ČR }zpracovává prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů rozvoje státní památkové péče }sestavuje, vyhlašuje a provádí programy komplexní péče o kulturní památky a vytváří pro ně všestranné podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů obnovy kulturních památek }usměrňuje kulturně výchovné využívání NKP a ostatních památek v souladu se zájmy státní kulturní politiky }koordinuje vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče }zřizuje jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči }spolupracuje s MŠMT a VŠ při výchově pracovníků v oboru státní památkové péče, podílí se na jejich dalším vzdělávání a pro ocenění jejich práce, jedná-li se o mimořádné výsledky, uděluje cenu za památkovou péči }zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče }vydává statut odborné organizace státní památkové péče, která je státní příspěvkovou organizací s celostátní působností Památková inspekce }specializovaný kontrolní orgán }dozírá, jak je zabezpečována komplexní péče o kulturní památky }dozírá, jak jsou dodržována rozhodnutí orgánů státní památkové péče k zajištění péče o kulturní památky a jak vlastníci (správci, uživatelé) kulturních památek plní stanovené povinnosti }na základě poznatků získaných při výkonu dozoru provádí rozbor stavu státní památkové péče a navrhuje opatření k jejímu prohloubení Krajský úřad }metodicky řídí výkon státní památkové péče v kraji }plní úkoly orgánu státní památkové péče pro národní kulturní památky, pokud nepřísluší MK nebo vládě ČR }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování zákona o státní památkové péči a jeho prováděcích předpisů a vyhlášek }vykonává státní stavební dohled při obnově národních kulturních památek z hlediska státní památkové péče. A plní další úkoly vyplývající ze zákona o státní památkové péči }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK ČR }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je památková zóna nebo nemovitá kulturní památka a nejedná se o území v kompetenci MK }vydává jako dotčený orgán nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů, jde-li o zabezpečení péče o NKP }vykonává dozor při obnově NKP z hlediska státní památkové péče Obecní úřad s rozšířenou působností }podílí se na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování krajské podpory státní památkové péče a na zpracování střednědobých a prováděcích plánů a programů obnovy kulturních památek }zabezpečuje předpoklady pro komplexní péči o kulturní památky a nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale jsou v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu a v souvislosti s tím vydává jako dotčený orgán na návrh nebo z vlastního podnětu závazné stanovisko a poskytuje další podklady do řízení vedených jinými správními úřady než orgány státní památkové péče podle zvláštních předpisů }uplatňuje stanovisko k územně plánovací dokumentaci pro území, ve kterém je nemovitá kulturní památka nebo její ochranné pásmo, pásmo PR, PZ, nejde-li o kompetence MK, KÚ, a ve vztahu k tomuto území uplatňuje stanovisko k vymezení zastavěného území }usměrňuje péči o kulturní památky zajišťovanou obcemi }vykonává státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není příslušný jiný orgán státní památkové péče }koordinuje označení nemovitých kulturních památek }vykonává dozor při obnově kulturních památek při stavbě, změně stavby, terénních úpravách, umístění nebo odstranění zařízení, odstranění stavby nebo udržovacích pracích na nemovitosti, která není kulturní památkou, ale je v PR, PZ nebo ochranném pásmu }dozírá v rozsahu své působnosti na dodržování tohoto zákona a předpisů vydaných k jeho provedení }jmenuje konzervátora památkové péče }pověřuje zpravodaje památkové péče Konzervátor památkové péče }konzervátor je členem komise státní památkové péče zřízené radou v ORP }Cíl }sledovat stav kulturních památek }Aktivity }podávat obecnímu úřadu s rozšířenou působností zprávy o stavu, péči a využití KP }navrhuje potřebná opatření }napomáhá propagaci kulturních památek }navrhuje zpravodaje památkové péče }dobrovolný pracovník } Samospráva - kraj }Rada kraje }komise státní památkové péče }Činnosti }schvaluje koncepci podpory státní památkové péče v kraji v souladu s koncepcí rozvoje státní památkové péče v ČR a po projednání s MK }schvaluje návrhy dlouhodobých, střednědobých a prováděcích plánů a programů zachování a obnovy kulturních památek v kraji }usměrňuje kulturně výchovné využití kulturních památek v kraji }schvaluje krajský rozpočet a nakládání s majetkem kraje }Krajská komise pro nakládání s památkovým fondem } } } Samospráva - obec }Obec pečuje o KP v místě a kontroluje, jak vlastníci kulturních památek plní povinnosti uložené jim tímto zákonem, vychází přitom z odborných vyjádření NPÚ }Obec může podle místních podmínek po projednání s úřadem ORP zřídit právnickou osobu nebo organizační složku pro obnovu kulturních památek }schvaluje obecní rozpočet a nakládání s majetkem obce } } Národní památkový ústav (NPÚ) }vznikl k 1. 1. 2003 }Příspěvková organizace státu (Ministerstvo kultury) }zpracovává rozbory stavu a vývoje státní památkové péče, podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé výhledy rozvoje památkové péče }organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly, rozpracovává teorii a metodologii státní památkové péče a metodiku společenského uplatnění kulturních památek }vede ústřední seznam a evidenci kulturních památek }zabezpečuje odborný dohled, vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče a další činnosti Národní památkový ústav }Územní odborná pracoviště Územní odborná pracoviště }zabývají se }poznáváním }dokumentací }odbornou péčí }ochranou památek, jejich souborů a památkových území (rezervací a zón) }bezplatně poskytují poradenství pro }zachování, údržbu a obnovu památek a při restaurování památek, rekonstrukcích apod. }zajišťují odborný dohled }památky různými formami prezentují }přibližují kulturní dědictví veřejnosti } Územní památkové správy Zajišťují - správu hradů, zámků a ostatních památek v majetku státu, o něž Národní památkový ústav pečuje. - Čtyři územní památkové správy se sídly v - Praze, Českých Budějovicích, na Sychrově a v Kroměříži - mají na starost 113 památek, které najdeme ve všech 14 krajích České republiky Další nástroje památkové péče }Programové }Dlouhodobé }Strategie, koncepce }Krátkodobé }Akční plány }Ekonomické }Přímé nástroje }Subvence, dotace (fakultativní charakter) }Nepřímé nástroje }Daňový systém (obligatorní charakter) Programové nástroje }Státní kulturní politika }na léta 2021 – 2025+ }analýza, hlavní cíle }vyhodnocení strategického materiálu Státní kulturní politika na léta 2015–2020 (s výhledem do roku 2025) } Ekonomické nástroje památkové péče }Nepřímé ekonomické nástroje }Přímé ekonomické nástroje (dotační programy) }Nadnárodní úroveň – Evropské fondy }IROP (kulturní dědictví a cestovní ruch) – národní kulturní památky, památky z Indikativního seznamu UNESCO a kulturní památky (pouze v ITI) }Strategický plán společné zemědělské politiky – kulturní a přírodní dědictví – zejména drobné památky, spolková (volnočasová) a kulturní činnost, komunitní centra,´obecní knihovny, }Národní úroveň }Program záchrany architektonického dědictví }Krajská úroveň }Jihomoravský kraj – podpora rozvoje v oblasti památkové péče Nepřímé ekonomické nástroje }Daňové zvýhodnění pro kulturní památky v rámci vybraných daňových zákonů: }Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů }Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty }Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitosti }Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí