Akademické aodborné psaní CO VÁS ČEKÁ Nakolik je AAOP důležité? • I v akademické světě je nutné prokázat vlastní činnost … a zatím nikdo nevymyslel nic lepšího, než to sepsat • Vaším cílem tedy je sdělit čtenářům, co přínosného jste udělali • UDĚLALI ≠ opsali • A musíte to napsat tak, aby vám čtenář uvěřil Jak absolvovat AAOP? • Nastudovat si učivo (úvodní přednáška nenahrazuje samostudium!) • Sepsat a odevzdat návrh projektu • Ohodnotit projekty alespoň tří svých spolužáků • Vyplnit dotazník „Spokojenost s AAOP“ To nej z lekce 1 – knihovní služby • SVI = knihovna jako skvělé místo pro studium • Katalog knih na https://katalog.muni.cz • Tvořivá dílna – 3D-tiskárny, plotter, plackovač, CNC… • Služba e-prezenčka – přístup ke skenům online • Webové stránky SVI: https://knihovna.econ.muni.cz/ To nej z lekce 2 – EIZ • Na MU máme ledacos • Vyhledávák https://discovery.muni.cz • Přehled zdrojů https://ezdroje.muni.cz • České e-knihy https://bookport.cz • Statistická a tržní data https://statista.com/ To nej z lekce 3 – struktura textu Text musí obhájit sám sebe, tj. musí v něm být: • vysvětlení, proč je zvolené téma důležité, • co přesně řešíme, • jak to řešíme, • jaké jsou limity zvoleného postupu. S tím vším nám pomůže ustálená struktura odb. textu To nej z lekce 4 – téma, problém, literatura • Téma musí být živé, smysluplné a zajímavé pro řešitele • Problém musí být jasně a úzce formulován: • Ideálně jako otázka, na kterou hledáme odpověď • Bez předsudků, emocí a externího nátlaku na výsledek • Studujeme texty jiných: • Abychom neřešili, co už vyřešené je • Abych se naučili, jak se dané problémy obvykle řeší Špatně formulované problémy • Měli by klienti banky více investovat? • Jak se zajistit na důchod? • Je lepší měnit nebo neměnit strukturu firmy? • K čemu slouží marketingová strategie? • Jak zatočíme s nepřizpůsobivými v naší obci? To nej z lekce 5 – vlastní psaní • „Co není napsané, neexistuje“ • Nejdříve si napište poselství a osnovu svého sdělení • Žádný text nelze napsat dokonale hned napoprvé • Při editaci vyjasňujte, mažte zbytečnosti, opravujte chyby • Nezapomínejte, kdo bude čtenář vašeho textu • Závěr, úvod a abstrakt se píší až na konec (v tomto pořadí) To nej z lekce 6 – citace a plagiátorství • Pokud přebíráme cizí informace, tak to přiznáme • Citujeme vše, co si čtenář ve zdroji může dohledat • Pouze uvádíme zdroj u neveřejných převzatých myšlenek • Citování = citát + citační odkaz + bibliografický záznam • Citujeme dle normy, hlavní je však jednotný vzhled • Plagiátorství = vydávání cizích myšlenek za vlastní To nej z lekce 7 – technikálie Je nanejvýš žádoucí, abyste také uměli … • Psát správně mezery v textu • Používat správné znaky v textu jako „ × – … “ • Vybrat vhodný typ grafu pro vizualizaci dat • Graf vykreslit tak, aby v něm nebylo zkreslení • Správně argumentovat v textu To nej z lekce 8 – metodologie odb. práce • Pouze vědecká metoda řešení problému je pro vašeho čtenáře uvěřitelná • Věda je o způsobu hledání poznání avšak bez nároku poznat absolutní pravdu • Metodologie je o hledání odpovědi s pomocí dat • Ideální je použít existující data, vlastní data tvoříme jen, není-li jiná možnost Zbývající lekce AAOP • Akademický text a čeština / slovenština • Prezentace výsledků • Psaní v cizích jazycích To „nej“ z těchto lekcí již ponecháme na samostudiu Úkol: návrh projektu • Krátký text s pevně danou strukturou, bez formátování • Řeší se problémy všedního dne, nikoliv vzdušné zámky • Vyvarujte se nevhodných a nedoporučovaných témat • Před odevzdáním: Člověče, nebuď Trotlmajor! • Odevzdání v Dněprostroji: aaop.svi.econ.muni.cz Využití nástrojů AI k plnění úkolů • Nástroje AI pomohou: • najít relevantní odborné texty k tématu; • formulovat řešený problém; • navrhnout vhodné metodologické postupy; • přeformulovat myšlenky do textu, který se lépe čte; • zkontrolovat konzistenci textu; • posoudit výsledný text jako celek. Etika využívání nástrojů AI k plnění úkolů • Za své texty nesete plnou odpovědnost • Nástroje AI ve svých pracích používejte • O tomto použití však informujte své čtenáře • Výstupy z nástrojů AI důkladně prověřujte • A především nezapomínejte na vlastní přínos! Moudro závěrem :-) • Psát se naučíte jedině psaním. Ze zpětné vazby od studentů V rámci předmětu […] by jeden předpokládal, že kritéria hodnocení práce budou stanovena objektivně a s ohledem na probírané učivo […] a do celkového hodnocení se nebudou promítat žádná subjektivní hodnocení autora (např. jestli se mu téma líbí, jestli ho považuje za smysluplné apod.). Namísto toho se v hodnocení vyučujících můžeme setkat s takovými komentáři, jako je např. „Celý výklad je maličko srandovní“, „Celý výklad není příliš logický, pokud bychom použili jen takový neškodný eufemismus“.