MUNI ECON Strukturální politika 1 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Strukturální politika -Obsah - Strukturální změny - Přístupy ke strukturální politice - Nástroje strukturální politiky -Cíl: - Co je a co způsobuje strukturální změny? - Jaké jsou možnosti řešení strukturální krize? - Jaká jsou rizika nástrojů strukturální politiky? 2 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Strukturální politika -Strukturální politika je soubor opatření, kterými stát podporuje žádoucí strukturální změny a řeší strukturální problémy ekonomiky -Cílem strukturální politiky je reagovat na změny v ekonomice, do určité míry je i anticipovat, tak aby ji co nejméně zpomalovaly a ochromovaly její chod 3 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Oblasti strukturální politiky - obecná strukturální politika - průmyslová politika - energetická politika - zemědělská politika - dopravní politika - regionálni politika Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Přístupy - Liberální přístup - podpora automatického procesu strukturálního přizpůsobení (kvalitní infrastruktura, kvalifikovaná pracovní síla, pružný trh práce, fungující kapitálový a finanční trh) - Intervencionistický přístup - SP má napravovat tržní selhání (nedostatečné informace, externality, nedokonalá konkurence, ale i averze firem vůči riziku) 5 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Strukturální změna - přirozený proces, který je na makroekonomické úrovni velmi žádoucí. Na mikroekonomické úrovni přináší náklady - Může být vyvolána - technologickým pokrokem - změnami cen výrobních vstupů - růstem disponibilního důchodu - změnami konkurenčních podmínek na světovém trhu - změnami v preferencích 6 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Vývoj podílu zaměstnanosti v jednotlivých sektorech ekonomiky (v %) Odvětví Podíl na zaměstnanosti změna 2000 2021 Těžba a dobývání 1,52% 0,47% -68,81% Zemědělství, lesnictví a rybářství 4,49% 2,33% -48,05% Stavebnictví 7,00% 5,26% -24,90% Ubytování, stravovania pohostinství 2,96% 2,58% -12,77% Zpracovatelský průmysl 30,57% 27,44% -10,24% Doprava a skladování 7,04% 6,46% -8,22% Ostatní činnosti 5,98% 5,68% -4,97% Peněžnictví a pojišťovnictví 1,87% 1,80% -4,16% Veřejná správa, obrana, sociální zabezpečení 7,25% 7,48% 3,19% Obchod, opravy motorových vozidel 11,22% 12,61% 12,43% Vzdělávání 6,79% 8,03% 18,19% Profesní, vědecké a technické činnosti 3,14% 4,20% 33,67% Zdravotní a sociální péče 5,88% 7,99% 35,91% Informační a komunikační činnosti 1,95% 3,23% 65,70% Administrativní a podpůrné činnosti 2,34% 4,43% 89,68% MU NI 7 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Energetická náročnost ekonomik kWh/$HDP 3 0.5 0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 —Česká republika —Francie —Německo —Slovensko —USA 8 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta MUNI ECON Strukturální krize -vzniká v případě silného poklesu určitého odvětví, které má vysoký podíl na produkci a zaměstnanosti -vzniká strukturální nezaměstnanost - klíčovým parametrem je pružnost výrobních faktorů - účinnost bankrotového zákona 9 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Strukturální krize TE2BA ČERNÉHO A HNĚDÉHO UHLÍ (tis. tun) Zdroj: CSÜ, MPO 10 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: Detroit - 1903 zakládá Henry Ford automobilku - 1908 - přestaven Model T - Od 20. let ve městě sídlí General Motors (GM) - 2009 krach GM - 2013 bankrot města - Počet obyvatel: 1 800 000 (1950) -> 639 000 (2020) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Teorie životního cyklu odvětví MU NI 12 Katedra ekonomie, Ekonomicko-spravni fakulta _ _ _ Ľ U U l\l Teorie životního cyklu odvětví Co by se stalo, pokud by vláda nic nedělala? MU NI 14 Katedra ekonomie, Ekonomicko-spravni fakulta _ _ _ C O u Nástroje strukturální politiky - podpora upadajících (decelerační politika) - pomáhá oddálit bankrot, pomáhá při restrukturalizaci nebo asistuje při postupném uzavírání firmy - nutnost státních zásahů se zdůvodňuje potřebou zachovat pracovní místa - vybírání vítězů (akcelerační politika) - urychluje proces strukturálních změn - identifikovat a podporovat odvětví s potenciálem vysokého růstu - jakým způsobem je vláda má vybrat? 15 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: převzetí společnosti OKD - 90. léta: - částečná privatizace v rámci kupónové privatizace - rychlý útlum těžby - 2004: prodej zbylých akcií - 2008: výrazná modernizace technologií - 2016: insolvence - 2018: OKD převzal stát - 2020: navýšení základního kapitálu o 612 milionů Kč + očekávání postupného útlumu těžby - 2022: nárůst cen uhlí; ukončení těžby posunuto na rok 2025 16 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta MUNI ECON CS: pokusy o vytvoření průmyslu polovodičů Země Období Odhad dotací (mld. USD) Výsledek USA 1976-1980 12-36 v Japonsko 1980-1982 16-54 X Taiwan 1990- 15-43 Jižní Korea 1990- 9-26 Singapur 1995- 5-16 X Německo 1996- 2-7 X Čína 1999- 6-17 X Malajsie 2001- 1-3 X 17 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Clustery - podobné firmy jsou někdy soustředěny na malém místě - Sillicon Valey, londýnské City, Hollywood v Los Angeles, Technologický park v Brně - široká nabídka kvalifikované pracovní síly, která může snadno přecházet mezi společnostmi - stát dále může zajistit infrastrukturu, podpůrný servis pro firmy, podpora bydlení a občanské vybavenosti MU 18 Katedra ekonomie, Ekonomicko-spravni fakulta _ _ Investiční pobídky -cíl: přilákat přímé zahraniční investice -forma: daňové prázdniny, infrastrukturní investice -častá soutěž mezi vládami - negativa: narušování hospodářské soutěže, jednostranné zaměření struktury národního hospodářství 19 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta CS: průmyslová zóna Triangle u Žatce - měla stát 1,3 mld. Kč a přinést Ústeckému kraji 13 000 pracovních míst - 2014: cena 2,2 mld. Kč a 900 pracovních míst - 2019: otevřena továrna společnosti Nexen (až 1 300 pracovních míst) Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Společnost Nexen -investice 14,7 mld. Kč DEtum po; lad n i zmĚny: 21.1.2023 Kantaktni praoavisté ÚP ČR: Kanta Ittn i praoavirté Louny Referenční EisLa: 2: 953 5^0 77S Nexen Tire Európe s.r.o. i ií.o-. i>j&i4iji - investiční pobídky - přislíbeno až 3,6 mld. Kč - uskutečněno: sleva na dani z příjmu 1,639 mld. Kč dotace na vytvoření nových pracovních míst 200 mil. Kč 750 mil. Kč na podporu investičního majetku místo vykdnu prace Průmyslu yé 1000 Bitazeves-PrumyslDVÉ zána Tri En g Le 43B01 BitozEves Dkr. LDuny p0cet nabízených mist PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAH Pracovni pomer - plný úvazek profese cz-i5c0 obor Obsluha strajú na výrobu a zpracováni výrobků z pryzE (S141) VýrobE a provoz doea iam estu ani od 1.2.2023 p0cet hodin týdne 40 mzdové rozpět! od 22 OOO Kč/měsíc minimální stupen vzdělaní StrEdní d d bom ě (vyučen) smennosť Nepřetržitý provoz MU NI 22 Katedra ekonomie, Ekonomicko-spravni fakulta _ _ _ Ľ U U N Investiční pobídky v ČR Výše investice (mId. Kč) Sektor automobilový průmysl 61,3 petrochemie 59,6 strojírenství 51,9 elektrotechnický průmysl 50,8 dřevozpracující průmysl 49,9 kovodělný průmysl 43,2 gumárenský průmysl 41,4 elektrická zařízení 35 plastikářský průmysl 29,6 potravinářský průmysl 23 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: Investiční pobídka Hyundai Motor - 2006, Nošovice - investice automobilky 34,4 mld. Kč - od státu 4,9 mld. Kč - přímá zaměstnanost 3 500 lidí - s dodavateli přes 12 000 - daň z příjmu začala společnost platit v roce 2012 24 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: Investiční pobídka Hyundai Motor 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 nezaměstnanost vMSK 13,3 14,7 14,5 13,9 12 8,5 7,4 97 volná místa vMSK 2 301 2 403 2 674 3 306 7 896 10 696 8 795 2 756 3 000 000 000 2 500 000 000 2 000 000 000 1 500 000 000 1 000 000 000 500 000 000 o 2012 2013 2014 2015 2016 25 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta 2017 DPFO 2018 2019 2020 2021 2022 MU NI ECO CS: Investiční pobídka LG Philips Dispalys -2000 - výroba klasických televizí investice 7,2 mld. Kč - od státu 801 milionů Kč - zaměstnáno 1 200 lidí - 2006 uzavření výroby - konkurz - skoro 6 mld. Kč neuhrazených pohledávek 26 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Podpora exportního financování -ČEB - EGAP -podpora rizikových projektů vývozů do zemí, které by nebyly pojištěny komerčními pojišťovnami a bankami 27 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: úvěr Aeru Vodochody -2017: CEB poskytla úvěr 320 mil. Kč na vývoj letadla L-39NG -jedním z cílů byla diversifikace exportu - náklady na vývoj přesáhly 3 mld. Kč => velké ztráty celé firmy => prodej firmy do Maďarska -doposud se vyrobily jednotky kusů - plány na 14 kusů do Vietnamu, další do Senegalu, Maďarska 28 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Argumenty proti průmyslové politice - nedostatek informací -vliv politického cyklu - dobývání renty -vliv zájmových skupin 29 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: výstavba elektrárny v turecké Adularyi - do výstavby elektrárny bylo investováno 18 miliard korun -11,7 miliardy půjčila ČEB elektrárna fungovala jen pár týdnů, protože se v kotli hromadil popel - ČEB prodala pohledávku za zlomek původní hodnoty 30 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta Průmyslová politika v Japonsku - aktivní strukturální politika - 60. léta: restrukturalizace ekonomiky od tradičních odvětví (textilní, loďařský průmysl) k perspektivním odvětvím (ocelářský, automobilový průmysl, elektrotechnika) - ochranářská politika - podhodnocená měna - ochrana domácího trhu - řízený transfer výrob s nižší přidanou hodnotou do východní Asie nebo Evropy - koncentrace aktivit do menšího počtu velkých průmyslových podniků propojených s bankami (keiretsu) 31 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Dopravní politika -Společná dopravní politika EU -cíl: vytvořit společný dopravní trh, který umožní volný pohyb služeb a otevřít dopravní trhy - dnes se více promítají snahy o udržitelnost 32 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta MUNI ECON CS: Letecká doprava v rámci Společné dopravní politiky -cíl: vytvořit jednotný trh s leteckou dopravou v Evropě - před reformou: - regulace národními orgány - monopol národních dopravců - mezinárodní letecká doprava na základě mezistátních dvoustranných smluv kontroly přístupu na trh 33 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: Letecká doprava v rámci Společné dopravní politiky - reforma - volné stanovení cen dopravci mohou využívat libovolné trasy - úprava státní podpory (zákaz státního financování) - harmonizace bezpečnostních opatření - kompenzace pro cestující - vznik nízkonákladových dopravců - krach některých tradičních národních dopravců Malev, Sabena - nárůst dopravy o 74 % (mezi 1995 a 2014) 34 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON CS: Začátky společnosti Ryanair - 1985: zahájen provoz mezi Waterfordem a Gatwickem - 1986: částečná deregulace malé letecké společnosti mohly provozovat mezinárodní linku v případě, že to jedna z vlád povolila - Ryanair narušil duopol Aer Lingus/British Airway na lince Dublin-Luton - 1987: nová spojení do Amsterdamu a Bruselu - 1992: úplná liberalizace mezinárodních letů v rámci EU => prostor pro rychlý růst 35 Katedra ekonomie, Ekonomicko-správní fakulta M U NI ECON Závěr - Strukturální změny jsou přirozenou součástí ekonomického vývoje - Strukturální krize vyvolává nezaměstnanost - Nástroje strukturální politiky se mohou zaměřit na podporu poražených nebo vybírání vítězů - Strukturální politika má svá rizika - nedostatek informací, dobývání renty, vliv zájmových skupin, vliv politického cyklu MU 36 Katedra ekonomie, Ekonomicko-spravni fakulta _ _ MUNI ECON