Úvod do studia podnikové informatiky

T02 - Jak se (ne)učit 3. 10. 2023

Poznat styl, kterým se nejlépe učíš je jedna z nejdůležitějších podmínek pro úspěšné absolvování vysokoškolského studia. V tomto týdnu nejde o předání ucelené teorie nebo kategorizace učících se stylů, nebo strategií vhodných pro učení. Jde primárně o to, abyste si sami uvědomili (pokud jste se tím ještě nikdy nezabývali), co a jak Ti v rámci univerzitního studia vyhovuje, nebo nevyhovuje a jak oboje skutečnosti využít pro svůj prospěch. A také jak rozeznáš kvalitní a komplexní výuku, která Tě bude rozvíjet, od té nekvalitní.

Z mých zkušeností se studenty je důležité, abyste si začali uvědomovat rozdíl mezi autonomním (autonomous) učením a řízeným (guided/supervised) učením. Při učení potřebuješ strukturu do které buď dostaneš i obsah, anebo si ten obsah najdeš. U autonomního učení si nejen hledáš téma, ale to téma si také kategorizuješ, nemáš mapu, kam jít, ani itinerář, kdy tam jít. Řízené učení je obvykle doménou základního a středního školství. Na VŠ se snažíme, abychom Tě posunuli od řízeného k autonomnímu učení. Protože opustit dozor a vydat se na samostatnou cestu je hodnotnější, než se zařadit do skupiny plničů rozkazů. Vrcholem autonomního učení na bakalářském studiu je bakalářská práce. 

Jako první krok doporučím sice dlouhý, ale inspirativní rozhovor o tom, jak je efektivní se (ne)učit s prof. Milanem Hejným


Další možností může být také absolvování kurzu na platfromě Coursera.

Styly učení

Ačkoli existuje větší množství různých kategorizací rozdělujících styly učení, jednou z nejrozšířenějších je VARK typologie, která je akronymem anglických názvu stylů učení:

  • V = visual/vizuální
  • A = auditory/sluchový
  • R = read and write/textový
  • K = kinesthetic/pohybový

Více o VARK stylech učení lze nalézt na odkazech níže.

Typologie osobnosti

Dalším dobrým nástrojem k sebepoznání a uvědomění si nejvhodnější učící se strategie, jsou typologie osobnosti. Jak lze v tomto tématu odvodit, učení velmi úzce souvisí s psychologií. Jedním z nejznámějších příkladů typologie osobnosti je MBTI. Jde o akronym Myers-Briggs Type Indicator, který se snaží na základě čtyř hlavních proměnných a jedné doplňkové kategorizovat typ osobnosti, který pak následně přímo ovlivňuje styl učení. Ačkoli nejde o přesný psychologický diagnostický nástroj, dokáže pomoci k lepšímu pochopení svojí osobnosti a následně i třeba odlišných osobností. Na následujícím odkazu je možné se otestovat a zjistit, ke kterému typu osobnosti máte nejblíž.

Index of Learning Styles (ILS)

ILS je také kategorizace, stejně jako MBTI je postaven na čtyřech kategoriích vlastností a jejich kombinace následně charakterizuje učící se styl. ILS je narozdíl od MBTI (obecně psychologický nástroj) přímo určena pro kategorizaci přístupu k učení, respektive poznávání reality. Rozcestník zdrojů věnovaných ILS lze najít na prvním odkazu, pod dalším odkazem lze najít dotazník.

Druhy inteligence

Howard Gardner formuloval koncept multiple intelligences jako vyvážení důrazu na klasicky pojímanou inteligenci ve formě IQ. V rámci jeho konceptu bylo identifikováno 8 druhů inteligence, o kterých si můžete přečíst něco víc na následujícím odkazu, kde si můžete projít také dotazník.

Případně se můžete podívat na video, ve kterém Derek Cabrera hovoří o svojí zkušenosti se stavem výuky na vysoké škole v kontextu konceptu multiple intelligences.