Základy argumentace a etiky aplikovaná etika Tomáš Ondráček ondracek.t@mail.muni.cz Faculty of Economics and Administration, Masaryk University 2023 AGENCY AGENCY Ondráček ·ZAFI ·2023 2 / 118 AGENCY otázky ˆ Může být podnik odpovědný, i když není odpovědný žádný člověk? ˆ Může mít podnik práva, které nemá žádný člověk? ˆ Může se podnik sám rozhodovat? Ondráček ·ZAFI ·2023 3 / 118 ZAMĚSTNANCI ZAMĚSTNANCI Ondráček ·ZAFI ·2023 4 / 118 ZAMĚSTNANCI nábor a odchod nábor a odchod Ondráček ·ZAFI ·2023 5 / 118 ZAMĚSTNANCI nábor a odchod otázky ˆ Jak může podnik najímat zaměstnanace? ˆ Jaká jsou vhodná kritéria pro nábor zaměstnanců? ˆ Jaká jsou nevhodná kritéria pro nábor zaměstnanců? ˆ Jaké jsou práva a povinnosti podniku k zaměstnancům? ˆ Jaké jsou práva a povinnosti zaměstnanců k podniku? Ondráček ·ZAFI ·2023 6 / 118 ZAMĚSTNANCI plat plat Ondráček ·ZAFI ·2023 7 / 118 ZAMĚSTNANCI plat otázky ˆ Jak by měl být stanovený plat? ˆ Měla by existovat minimální mzda? ˆ Měla by existovat maximální mzda? ˆ Jak by měl být vyplácený plat? ˆ Kdy by měl být vyplácený plat? ˆ Jaké mohou být další položky odměn? Ondráček ·ZAFI ·2023 8 / 118 ZAMĚSTNANCI smysluplnost práce smysluplnost práce Ondráček ·ZAFI ·2023 9 / 118 ZAMĚSTNANCI smysluplnost práce otázky ˆ Měla by být práce automatizována? ˆ Je dobré zadávat nesmyslné úkoly? ˆ Má podnik povinnost říci, co dělá zaměstnanec? Ondráček ·ZAFI ·2023 10 / 118 ZAMĚSTNANCI tajemství tajemství Ondráček ·ZAFI ·2023 11 / 118 ZAMĚSTNANCI tajemství otázky ˆ Jaké informace může podnik zjišťovat o změstnancích? ˆ Jaké informace může podnik zjišťovat o zákaznícíc? ˆ Jaké informace může podnik zjišťovat o dalších osobách? ˆ Jak může a má podnik s informacemi nakládat? ˆ Jaké informace může podnik zakázat ke zveřejnění? Ondráček ·ZAFI ·2023 12 / 118 DODAVATELÉ DODAVATELÉ Ondráček ·ZAFI ·2023 13 / 118 DODAVATELÉ otázky ˆ Kdo může být dodavatelem podniku? ˆ Jak má podnik dodvatele kontrolovat? Ondráček ·ZAFI ·2023 14 / 118 ZÁKAZNÍCI ZÁKAZNÍCI Ondráček ·ZAFI ·2023 15 / 118 ZÁKAZNÍCI bezpečnost bezpečnost Ondráček ·ZAFI ·2023 16 / 118 ZÁKAZNÍCI bezpečnost otázky ˆ Jaké statky nebo služby může podnik prodávat volně? ˆ Jaké statky nebo služby může podnik prodávat s omezením? ˆ Jaké statky nebo služby nemůže podnik prodávat vůbec? ˆ Za co a v jaké míře nese podnik odpovědnost? Ondráček ·ZAFI ·2023 17 / 118 ZÁKAZNÍCI reklama reklama Ondráček ·ZAFI ·2023 18 / 118 ZÁKAZNÍCI reklama otázky ˆ Co, jak a komu lze inzerovat? ˆ Jaká jsou omezení inzerce? ˆ Co je a co není inzerce? Ondráček ·ZAFI ·2023 19 / 118 ZÁKAZNÍCI prodej prodej Ondráček ·ZAFI ·2023 20 / 118 ZÁKAZNÍCI prodej otázky ˆ Jaká je adekvátní podoba směny? ˆ Jaká je nevhodná podoba směny? ˆ Co lze prodávat? ˆ Co nelze prodávat? ˆ Co je omezeno k prodeji? Ondráček ·ZAFI ·2023 21 / 118 ZÁKAZNÍCI cena cena Ondráček ·ZAFI ·2023 22 / 118 ZÁKAZNÍCI cena otázky ˆ Jaká je přijatelná cena? ˆ Co je sleva? ˆ Co lze darovat? ˆ Je možné mít rozdílné ceny pro různé skupiny zákazníků? Ondráček ·ZAFI ·2023 23 / 118 SPOLEČNOST SPOLEČNOST Ondráček ·ZAFI ·2023 24 / 118 SPOLEČNOST CSR CSR Ondráček ·ZAFI ·2023 25 / 118 SPOLEČNOST CSR otázky ˆ Co je CSR? ˆ Co je green washing? Ondráček ·ZAFI ·2023 26 / 118 SPOLEČNOST náboženství a politika náboženství a politika Ondráček ·ZAFI ·2023 27 / 118 SPOLEČNOST náboženství a politika otázky ˆ Jak se může podnik zapojovat do politického dění? ˆ Je možné, aby podnik v něco věřil? ˆ Může podnik diskriminovat na základě náboženství? ˆ Může podnik diskriminovat na základě politického přesvědčení? Ondráček ·ZAFI ·2023 28 / 118 SPOLEČNOST mezinárodní obchod mezinárodní obchod Ondráček ·ZAFI ·2023 29 / 118 SPOLEČNOST mezinárodní obchod otázky ˆ Kde může podnik sídlit? ˆ S kým může podnik obchodovat? ˆ Kde má podnik odvádět daně? Ondráček ·ZAFI ·2023 30 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU Ondráček ·ZAFI ·2023 31 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU příklad příklad Ondráček ·ZAFI ·2023 32 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU příklad příklad: otázka Kdo má vyšší IQ? Ondráček ·ZAFI ·2023 33 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU příklad příklad: ČR ˆ dlouhodobá kritika za diskriminaci ˆ spor od roku 2000, rozsudek 2007 ˆ 2005 zavedení SON-R 21⁄2–7 ˆ Snijders-Oomenové neverbální inteligenční test ˆ práce se sluchově postiženými ˆ non-verbální test ˆ revize ze začátku 90. let ˆ 6 subtestů ˆ abstraktní usuzování: kategorie, analogie a situace ˆ performační výkon: mozaiky, skládanky a vzory Ondráček ·ZAFI ·2023 34 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU příklad příklad: ČR ˆ 2010 Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R (Pekárková, Lábusová, Rendl, & Nikolai, 2010) ˆ Skládanky, Situace a Kategorie zatížené sociálním prostředím (Moore, O’Keefe, Lawhon, & Tellegen, 1998) Ondráček ·ZAFI ·2023 35 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU naturalistický omyl naturalistický omyl Ondráček ·ZAFI ·2023 36 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU naturalistický omyl Hume V každém systému morálky, se kterým jsem se doposud setkal, jsem si vždy povšiml, že jeho autor po nějakou dobu postupuje běžnými úvahami a ustanovuje existenci Boha, nebo vyslovuje svá pozorování ohledně lidských věcí, když pojednou jsem překvapen zjištěním, že na místo běžných spon výroků jako „je“ a „není“ se nesetkávám s žádným výrokem, který by nebyl spjat pomocí „má být“ nebo „nemá být“. Tato změna je stěží zaznamenatelná, má však rozhodující důsledky. Jelikož toto „má být“ a „nemá být“ vyjadřuje nějaký nový vztah či tvrzení, je nutné, aby tento vztah byl prozkoumán a vysvětlen a zároveň, aby bylo vysvětleno to, co se zdá docela nejasné – jak tento nový vztah může být odvozen z jiných, které jsou od něj zcela odlišné. Kolář and Svoboda (1997: 154); Hume (2007: 302) Ondráček ·ZAFI ·2023 37 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU naturalistický omyl naturalistický omyl přechod od toho, co je, k tomu, co má být ˆ těžko postřehnutelné ˆ rozhodující důsledky ˆ různé vztahy ˆ možnost odvozování Ondráček ·ZAFI ·2023 38 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl moralistický omyl Ondráček ·ZAFI ·2023 39 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl Davis [...] protože blokování oblastí zkoumání na morálním základě fixuje naše vědomosti v této oblasti stává se vlastně nelogickou snahou o odvozování „je“ z „mělo by být“. Navrhuji pojmenovat tento postup jako moralistický omyl, protože je zrcadlovým obrazem tomu, co Hume a G. E. Moore identifikovali jako naturalistický omyl. Davis (1978: 390) Ondráček ·ZAFI ·2023 40 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl moralistický omyl odvozování toho, co je, z toho, co má být ˆ (Davis, 1978: 390) ˆ buněčná biologie ˆ genetika ˆ těžko postřehnutelné Ondráček ·ZAFI ·2023 41 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ lysenkismus ˆ reverzní naturalistický omyl (Ridley, 1998: 257–8) Trofim Lysenko tvrdil, a ti kteří mu odporovali byli zastřeleni, že pšenici je možné učinit odolnější proti mrazu nikoli výběrem, ale zkušeností. Milióny zemřely hladem, aby mu dokázaly jeho omyl. Ondráček ·ZAFI ·2023 42 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ The Seville Statement on Violence (Adams, 1991) ˆ prohlášení psychologa (Pinker, 2003: 162–163; 196) Většina lidí nepáchá příšerné zločiny bez toho, že by se jim nestalo něco nesmírně poškozujícího. Není to tak, že monstra se rodí okolo nás. Je to tak, že se rodí děti a ty jsou vystavovány příšerným věcem. Následkem toho skončí tak, že dělají příšerné věci. A já bych raději žil v tomto světě než ve světě, kde příšery prostě rodí. Ondráček ·ZAFI ·2023 43 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ rasa & inteligence ˆ Gould (1996: 106) A potvrdili všechny běžé předsudky spokojených bílých mužů – černoši, ženy a chudí zastávají své podřízené role kvůli tvrdému diktátu přírody. ˆ Rushton and Jensen (2005: 333) Protože černoši a běloši by si měli být rovni v IQ a výstupech učení, ale stále nejsou, někdo, kdo přijal moralistickou pozici, ve skutečnosti tvrdí, že na vině je především postoj bělochů [...] Ondráček ·ZAFI ·2023 44 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ sebevražda ˆ Gorelik and Shackelford (2017) [...] příkladem moralistického omylu by bylo věřit, že sebevražda je nepřirozená nebo evolučně nevýhodná na základě přesvědčení, že je imorální [...] Ondráček ·ZAFI ·2023 45 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ teorie vědy ˆ Stroebe, Postmes, and Spears (2012: 677) [...] vědecké prohřešky se stávají zřídka a pokud nastanou, "objeví se v systému, který pracuje v efektivním, demokratickém a sebekorekčním módu", jež činí odhalení nevyhnutelným [...] Ondráček ·ZAFI ·2023 46 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl povaha tvrzení: PVF teorie typ propozice forma propozice návrh akce Akt, jednání (A) by mělo být vykonáno. P hodnotové tvrzení Člověk, událost, věc, akt, jednání (E) V je / mělo by být hodnoceno jako J. faktuální tvrzení Člověk, událost, věc, akt, jednání (E) F má vlastnost P. Wagemans (2016: 7) Ondráček ·ZAFI ·2023 47 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl problémy přirozeného jazyka Auta by měla jezdit v jednom směru. Zítra by mělo být hezky. Schurz (1997: 9-10) Ondráček ·ZAFI ·2023 48 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl moralistický omyl Because of normative positions, which are expressed by propositions of value (V), inquiring of propositions of facts (F) is prevented by adopting limits of possible inquiring (P), and the contrary propositions of facts (counter-F) are accepted. Ondráček (2018: 203) Ondráček ·ZAFI ·2023 49 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ Pinker (2003: 266) Recall Ashley Montagu’s UNESCO resolution that biology supports an ethic of universal brotherhood and the anthropologists who believed that nonviolence and peace were likely the norm throughout most of human prehistory. In the 1980s, many social science organizations endorsed the Seville Statement, which declared that it is scientifically incorrect to say that humans have a violent brain or have undergone selection for violence. ˆ Rushton and Jensen (2005: 333) An example of the moralistic fallacy is to claim that because warfare is wrong, it cannot be part of human nature. Ondráček and Svačinová (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 50 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ Moralistic Fallacy (2016) Have you ever crossed a one-way street without looking in both directions? If you have, reasoning that people shouldn’t be driving the wrong way up a one way street so there’s no risk of being run over from that direction, then you’ve committed the moralistic fallacy. Sometimes things aren’t as they ought to be. Sometimes people drive in directions that they shouldn’t. The rules of the road don’t necessarily describe actual driving practices. Ondráček and Svačinová (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 51 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU moralistický omyl příklady ˆ diskriminace skupin dětí ve vzdělávání Because it should not be the case that there is an unfair discrimination of children regarding the process of their allocation to school (V), it will not be considered (P), how different groups of children score in tests of intelligence adopted in the process (F) and it will be taken as granted that this test is culturally fair (counter-F). Ondráček (2018: 205) Ondráček ·ZAFI ·2023 52 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU paradox moralistického omylu paradox moralistického omylu Ondráček ·ZAFI ·2023 53 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU paradox moralistického omylu dopady ˆ omezení znalostí, informací, dat, ... ˆ rozhodnutí, akce nebo politika ...neodpovídající stavu věcí Ondráček ·ZAFI ·2023 54 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU paradox moralistického omylu příklad Because it should not be the case that there is an unfair discrimination of children regarding the process of their allocation to school (V), it will not be considered (P), how different groups of children’s scores in the test of intelligence adopted in the process (F) and it will be taken as granted that this test is culturally fair (counter-F). Taking tests as culturally fair led to situations where using of these tests (P’) caused systematic and unfair discrimination of groups of children (counter-V). Ondráček (2018: 206) Ondráček ·ZAFI ·2023 55 / 118 (PARADOX) MORALISTICKÉHO OMYLU paradox moralistického omylu paradox moralistického omylu Because of normative positions, which are expressed by propositions of value (V), inquiring propositions of facts (F) is prevented by adopting limits of possible inquiring (P), and the contrary propositions of facts (counter-F) are accepted. The prevention (P, F) and acceptance (counter-F) led to a situation where actions (out-P) are taken and these actions in their execution conflict with original values (counter-V). Ondráček (2018: 206) Ondráček ·ZAFI ·2023 56 / 118 ZNALOST ZNALOST Ondráček ·ZAFI ·2023 57 / 118 ZNALOST strom poznání de Bry (1590) Ondráček ·ZAFI ·2023 58 / 118 ZNALOST pojem nebezpečné znalosti pojem nebezpečné znalosti Ondráček ·ZAFI ·2023 59 / 118 ZNALOST pojem nebezpečné znalosti pojem nebezpečné znalosti ˆ Inaccessible, unattainable knowledge ˆ Knowledge prohibited by divine, religious, moral, or secular authority ˆ Dangerous, destructive, or unwelcome knowledge ˆ Fragile, delicate knowledge ˆ Knowledge double-bound ˆ Ambiguous knowledge Shattuck (1997) Ondráček ·ZAFI ·2023 60 / 118 ZNALOST pojem nebezpečné znalosti užití pojmu ˆ příliš mnoho (Berger, Karol, & Jordan, 1989; Miller, 2006) ˆ příliš málo (Ikenberry & Hartle, 1998) ˆ speciální znalost (Murphy, 1981) ˆ externí faktor v mocenském boji (Mangez & Mangez, 2011) ˆ návod k problematickému chování (Huish, 2013; Mackey & Liang, 2013) ˆ přenos znalostí (Johnston, 1978) ˆ zneužitelnost (Marchant & Pope, 2009; Sherman, 1984) ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 61 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti proces získávání znalosti Ondráček ·ZAFI ·2023 62 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti případy volby ˆ volba problému ˆ volba teorie ˆ volba metodologie ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 63 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení volby ˆ legální ˆ sociální/morální ˆ osobní ˆ svoboda Ondráček ·ZAFI ·2023 64 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení volby: legální ˆ (informovaný) souhlas ˆ osobní údaje ˆ neublížit ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 65 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení volby: sociální/morální ˆ The Hastings Center (1969) ˆ Kennedy Institute of Ethics (1971) ˆ rozšíření zájmu ˆ senátní slyšení: Fraud in Biomedical Research ˆ National Science Foundation: proposition of rules for misconduct in science (1987) ˆ Office of Scientific Integrity: established (1989) ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 66 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení volby: osobní ˆ osobní předsudky vědců Ondráček ·ZAFI ·2023 67 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti případy procesu získávání ˆ neadekvátní nebo nereflektovaná manipulace s daty nebo metodou Ondráček ·ZAFI ·2023 68 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení procesu získávání ˆ nezpůsobit újmu / nezasahovat nepřiměřeně ˆ výzkumník, vědec ˆ objekt výzkumu ˆ další strana, společnost, prostředí Ondráček ·ZAFI ·2023 69 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení procesu získávání: újma výzkumníka Glicken (1982) Ondráček ·ZAFI ·2023 70 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení procesu získávání: újma objektu výzkumu ˆ Tuskegee syphilis experiment (1932–1972) ˆ 622 osob ˆ Statesville Penitentiary Malaria Study (1940s) ˆ Malaria Research Project ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 71 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti omezení procesu získávání: újma třetí strany ˆ Project 4.1 (1954) ˆ studie reakce osob na vytavení velkému množství Beta a Gamma radiace ˆ Infected Mosquitos in Towns (1956–1957) ˆ Malaria Research Project ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 72 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti případy omezení odpovědi ˆ problém předání ˆ neadekvátní vyvozování závěrů ˆ problém opravy Ondráček ·ZAFI ·2023 73 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti problémy předání odpovědi: zkreslení ˆ volba témat a prostředků ˆ současné ˆ osobní ˆ využívání narativů s důrazem na hrdinu a konflikt ˆ simplification The fundamental prinmples of construction that underlie such stories as Poe’s "Murders in the Rue Morgue,"or Conan Doyle’s "Sherlock Holmes"series, are precisely those that should guide a scientific writer. Wells (1894: 301) Ondráček ·ZAFI ·2023 74 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti problémy předání odpovědi: zkreslení A scientific controversy is "manufactured"in the public sphere when an arguer announces that there is an ongoing debate in the technical sphere about a matter for which there is actually an overwhelming scientific consensus. The manufactured scientific controversy can be seen as a special type "public scientific controversy"in which "strategically distorted communication"works to corrode democratic process. Ceccarelli (2011: 196) Ondráček ·ZAFI ·2023 75 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti problémy předání odpovědi: zkreslení Doxiadis and Papadimitriou (2015); Kořínek (2013: 13) Ondráček ·ZAFI ·2023 76 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti problémy předání odpovědi: nepochopení ˆ Could sniffing flatulence be GOOD for you? Potent gas can help prevent cancer, strokes and heart attacks, claim scientists (Mail Online 2014-07-11) ˆ Study: Smelling farts may be good for your health (The Week 2014-07-11) ˆ Silent, not deadly; how farts cure diseases (The Guardian 2014-07-11) original research ˆ The synthesis and functional evaluation of a mitochondriatargeted hydrogen sulfide donor, (10-oxo-10-(4-(3-thioxo- 3H-1,2-dithiol-5-yl)phenoxy)decyl)triphenylphosphonium bromide (AP39) (Le Trionnaire et al., 2014) Ondráček ·ZAFI ·2023 77 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti problémy předání odpovědi: COI ˆ William Laurence William Laurence, a New York Times science reporter who was also on the US government’s payroll to write about the Manhattan Project. Laurence wrote positive accounts of the atomic bomb as a reporter as well as press releases for the government, and he called Japan’s reports of radiation sickness “propaganda”. For these efforts, he won a Pulitzer in 1946. Borel (2015) Ondráček ·ZAFI ·2023 78 / 118 ZNALOST proces získávání znalosti problém oprav chyb ˆ šíření zpráv ˆ odhalování a opravování ˆ backfire effect ˆ osobní biasy Dyer (2018); Lewandowsky and Oberauer (2016) Ondráček ·ZAFI ·2023 79 / 118 APLIKACE APLIKACE Ondráček ·ZAFI ·2023 80 / 118 APLIKACE dvojí užití dvojí užití Ondráček ·ZAFI ·2023 81 / 118 APLIKACE dvojí užití problém dvojího užití An item (knowledge, technology, artefact) is dual use if there is a (sufficiently high) risk that it can be used to design or produce a weapon, or if there is a (sufficiently great) threat that it can be used in an improvised weapon, where in neither case is weapons development the intended or primary purpose. Forge (2010); Frankel (2012); Selgedid (2007); Selgelid (2009) Ondráček ·ZAFI ·2023 82 / 118 APLIKACE dvojí užití problém dvojího užití ˆ biologický a chemický výzkum ˆ vojenský výzkum ˆ lékařský výzkum ˆ ... ˆ sociologický výzkum Frankel (2012); Selgedid (2007); Selgelid (2009) Ondráček ·ZAFI ·2023 83 / 118 APLIKACE dvojí užití problém dvojího užití: sociologický výzkum a gerrymandering Ondráček ·ZAFI ·2023 84 / 118 APLIKACE dvojí užití problém P Q P → Q vzal věděl (vzal a věděl) → kradl O1 ano ano ano ano O2 ano ne ne ne O3 ne ano ano ne ALL ano ano ano ? Ondráček ·ZAFI ·2023 85 / 118 APLIKACE dvojí užití problém aplikace vědecké metody ˆ $11 za auto a 12,5 miliónů aut celkové náklady: $137 miliónů ˆ 180 mrtvých, 180 zraněných, 2100 zničených aut $200 000 za mrtvého, $67 000 za zraněného a $700 za zničené auto celkové náklady: $49.5 miliónu Leggett (1999) Ondráček ·ZAFI ·2023 86 / 118 APLIKACE nejistota nejistota Ondráček ·ZAFI ·2023 87 / 118 APLIKACE nejistota Kdy může nastat faktuální nejistota? ˆ nemožnost ˆ Nelze. ˆ nedostupnost ˆ Nejsme schopni. ˆ lenost/šetrnost ˆ Nejsme ochotni. ˆ minulost ˆ soudy ˆ přítomnost ˆ nedostupnost ˆ budoucnost ˆ investice Ondráček ·ZAFI ·2023 88 / 118 APLIKACE nejistota The Pfizer Animal Health Case ˆ 1998–2002 ˆ užívání antibiotik na podporu růstu zvířat ˆ neznalost dopadu na spotřebitele ˆ nutnost rozhodnout ˆ princip opatrnosti (CFI, 2002; Forrester & Hanekamp1, 2006; RC, 1998; van Asselt & Voss, 2006) Ondráček ·ZAFI ·2023 89 / 118 APLIKACE nejistota Co je faktuální nejistota? Faktuální nejistota k určitému souboru faktů A nastává tehdy, když nejsme schopni na základě uznaného souboru faktů B rozhodnout o platnosti (přijatelnosti) souboru faktů A. Faktuální nejistota vyjadřuje takový stav, ve kterém nejsme schopni rozhodnout, co je, na základě toho, co víme, že je. Ondráček ·ZAFI ·2023 90 / 118 APLIKACE nejistota paradoxy nejistoty ˆ Soupeření o legitimizování rozhodnutí pomocí odvolávání se na vědecké poznání vede k delegitimizování těchto rozhodnutí. ˆ hranice vědeckého poznání, resp. vědeckého konsenzu ˆ Zvyšuje se souhlas s tím, že věda nemůže podat rozhodující důkazy o nejistém risku, ale je po ní (politiky, autoritami,...) stále více požadováno, aby takovéto důkazy předložila. ˆ Nejistý risk: nelze zhodnotit, jak vysoká je možnost nechtěné situace. ˆ Ruku v ruce se zvyšujícím se skepticismem k tomu, co věda dovede, jde zvyšující se optimismus stran toho, co by věda měla do- vést. ˆ př.: Stroebe et al. (2012) van Asselt and Voss (2006); Weingart et al. (1999) Ondráček ·ZAFI ·2023 91 / 118 APLIKACE nejistota Jiné druhy nejistoty? ˆ normativní ˆ hodnotová ˆ ... ˆ nepřítomnost, nedostatek východisek ˆ přítomnost odporujících si východisek Ondráček ·ZAFI ·2023 92 / 118 APLIKACE nejistota Co se stane, když nastane nejistota? ˆ obecné pojímání: ˆ zdržení se úsudku ˆ neracionální rozhodnutí ˆ Praxe: Pokud se musíme rozhodnout? ˆ pravidla ˆ ideály ˆ principy ˆ zvyky ˆ ... Ondráček ·ZAFI ·2023 93 / 118 APLIKACE nejistota proces rozhodování ˆ nejistota ˆ zkoumání nejistoty ˆ následky užívání antibiotik při chovu zvířat ˆ princip ˆ určen podle daných pravidel nebo zvyklostí ˆ princip opatrnosti ˆ interpretace principu ˆ určení faktuálních závazků ˆ neužívání látek s neznámými dopady na spotřebitele ˆ důsledky zvoleného principu ˆ důsledky faktuálních závazků zvoleného principu ˆ vydání rozhodnutí o zákazu užívání antibiotik při chovu zvířat ˆ změna argumentačního břemene s ohledem k faktuálním závazkům Ondráček ·ZAFI ·2023 94 / 118 APLIKACE nejistota příklad: pragmatické schéma 1 Užívání antibiotik při chovu zvířat by nemělo být povoleno. P: propozice o politice 1.1 Povolení užívání antibiotik při chovu zvířat povede k oslabení ochrany spotřebitele (principu opatrnosti). 1.1.1a Neměli bychom užívat látky s neznámým dopadem na spotřebitele. iV: interpretace propozice o hodnotě 1.1.1.1a Princip opatrnosti. V: propozice o hodnotě 1.1.1.1b Existuje obava (z přenosu odolnosti na antibiotika). 1.1.1b Neznáme dopad užívání antibiotik při chovatelství zvířat na spotřebitele. F: propozice o faktu Ondráček ·ZAFI ·2023 95 / 118 APLIKACE nejistota kritické otázky a. Je skutečně nežádoucí oslabit ochranu spotřebitele? b. Povede zavedení antibiotik při chovatelství zvířat skutečně oslabení ochrany spotřebitele? c. Nebylo by nutné porušit ještě další zásady, principy, postupy etc., aby došlo k oslabení ochrany spotřebitele? d. Má užívání antibiotik při chovatelství zvířat i pozitivní efekty? e. Mohli bychom zamezit oslabení ochrany spotřebitele zavedením dalších opatření? Ondráček ·ZAFI ·2023 96 / 118 APLIKACE epistemokracie epistemokracie Ondráček ·ZAFI ·2023 97 / 118 APLIKACE epistemokracie epistemokracie Kdo by měl vládnout? Kdo by měl rozhodovat? Měli bychom mít právo předat své hlasy? ˆ Na základě čeho? ˆ Jak by se to prakticky provedlo? Je to morální? Ondráček ·ZAFI ·2023 98 / 118 APLIKACE epistemokracie spiklenecké teorie Lindner (2017) Ondráček ·ZAFI ·2023 99 / 118 APLIKACE epistemokracie spiklenecké teorie ˆ Jaké znáte konspirační teorie? ˆ Jakým teoriím věříte? ˆ Jak se to podílí na Vašem usuzování o světě, společnosti, firmách, organizacích, ...? ˆ Jaké znáte potvrzené konspirační teorie? ˆ Jak souvisí konspirační teorie s etikou a organizacemi? Ondráček ·ZAFI ·2023 100 / 118 APLIKACE epistemokracie plochá/placatá Země Koubek (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 101 / 118 APLIKACE epistemokracie plochá/placatá Země ˆ Měli bychom omezovat osoby zastávající potencionálně pro ně osobně nebezpečné názory? Ondráček ·ZAFI ·2023 102 / 118 APLIKACE epistemokracie zdravotní péče ČTK (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 103 / 118 APLIKACE epistemokracie zdravotní péče ˆ Měli bychom omezovat rodiče v jejich rozhodování o dětech? Ondráček ·ZAFI ·2023 104 / 118 APLIKACE epistemokracie očkování Volfová (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 105 / 118 APLIKACE epistemokracie očkování ˆ Měli bychom omezovat osoby v jejich rozhodování, pokud jejich rozhodnutí může ohrozit celou společnost? Ondráček ·ZAFI ·2023 106 / 118 APLIKACE epistemokracie volby Doležal (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 107 / 118 APLIKACE epistemokracie volby ˆ Měli bychom omezovat osoby v jejich rozhodování? ˆ Měli by mít všichni lidé právo volit? Ondráček ·ZAFI ·2023 108 / 118 APLIKACE epistemokracie volby Aktuálně.cz (2018) Ondráček ·ZAFI ·2023 109 / 118 APLIKACE epistemokracie problémy při rozhodování populace ˆ iluze znalosti ˆ Sloman and Fernbach (2018) ˆ iluze explanační hloubky ˆ Rozenblit and Keil (2002) ˆ Dunning-Kruger efekt Ondráček ·ZAFI ·2023 110 / 118 APLIKACE epistemokracie Dunning-Kruger efekt Prothero (2013) Ondráček ·ZAFI ·2023 111 / 118 APLIKACE epistemokracie Dunning-Kruger efekt Ehlert (2015) Ondráček ·ZAFI ·2023 112 / 118 ZÁVĚR ZÁVĚR Ondráček ·ZAFI ·2023 113 / 118 ZÁVĚR ˆ pravdivost ˆ presumptivní argumentace (Walton, 2001) ˆ toužebné přání ˆ rozlišení mezi znalostí a akcí na úrovni morálního hodnocení ˆ paradox v jiném kontextu – odovzování návrhů akce z hodnotých tvrzení Ondráček ·ZAFI ·2023 114 / 118 ZDROJE I Adams, D. (1991). The Seville Statement on Violence: Preparing the Ground for the Constructing of Peace: Disseminated by Decision of the General Conference of UNESCO at Its Twenty-fifth Session, Paris, 16 November 1989. Unesco. Aktuálně.cz. (2018). Z čeho má Kim Čong-un strach, proč má soukromý záchod? A umí plavat? Zkuste si, co víte o KLDR. https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/kviz-korea-kldr-summit-kim/ r~8bcf26484a0c11e8aca5ac1f6b220ee8/. Berger, C. R., Karol, S. H., & Jordan, J. M. (1989). When a Lot of Knowledge Is a Dangerous Thing: The Debilitating Effects of Plan Complexity on Verbal Fluency. Human Communication Research, 16(1), 91–119. Borel, B. (2015). The problem with science journalism: we’ve forgotten that reality matters most. The Guardian. Ceccarelli, L. (2011). Manufactured Scientific Controversy: Science, Rhetoric, and Public Debate. Rhetoric & Public Affairs, 14(2), 195–228. CFI. (2002). Case T-13/99 Pfizer Animal Health SA v Council of the European Union (Tech. Rep.). Court of First Instance. Davis, B. B. (1978). The moralistic fallacy. Nature, 272(5652), 390. de Bry, T. (1590). A woman-serpent bends around the Tree of Knowledge as Adam and Eve reach into the branches. In T. Harriot (Ed.), A briefe and true report of the new found land of Virginia. Francoforti ad Moenum. Doležal, J. X. (2018). Půl miliónu voličů-penzistů má kognitivní problém. Ovlivňuje výsledky voleb i snížené IQ? https://www.reflex.cz/clanek/komentare/86481/pul-milionu-volicu-penzistu-ma -kognitivni-problem-ovlivnuje-vysledky-voleb-i-snizene-iq.html. Doxiadis, A., & Papadimitriou, C. (2015). Logicomix: An epic search for truth. Bloomsbury Publishing USA. Dyer, O. (2018). Vaccine safety: Russian bots and trolls stoked online debate, research finds. British Medical Journal Publishing Group. Ehlert, U. (2015). The Dunning-Kruger effect in innovation. https://understandinginnovation.blog/ 2015/07/03/the-dunning-kruger-effect-in-innovation/. Forge, J. (2010). A note on the definition of “dual use”. Science and Engineering Ethics, 16(1), 111–118. Forrester, I., & Hanekamp1, J. C. (2006). Precaution, Science and Jurisprudence: a Test Case. Journal of Risk Research, 9(4), 297–311. doi: 10.1080/13669870500042974 Frankel, M. S. (2012). Regulating the Boundaries of Dual-Use Research. Science, 336(6088), 1523–1525. ZDROJE II Glicken, H. (1982). The Legacy of David A. Johnston. In P. W. Lipman & D. R. Mullineaux (Eds.), The 1980 eruptions of mount st. helens, washington. US Department of the Interior, US Geological Survey. Gorelik, G., & Shackelford, T. K. (2017). Suicide and the Moralistic Fallacy: Comment on Joiner, Hom, Hagan, and Silva (2016). Evolutionary psychological science, 1–3. Gould, S. J. (1996). The Mismeasure of Man. WW Norton & Company. Huish, R. (2013). Dissent 101: teaching the “dangerous knowledge” of practices of activism. Canadian Journal of Development Studies/Revue canadienne d’études du développement, 34(3), 364–383. Hume, D. (2007). A Treatise of Human Nature. Oxford University Press. Ikenberry, S. O., & Hartle, T. W. (1998). Too Little Knowledge Is a Dangerous Thing: What the Public Thinks and Knows about Paying for College. Johnston, K. (1978). Dangerous Knowledge: A Case Study in the Social Control of Knowledge. The Australian and New Zealand Journal of Sociology, 14(2), 104–112. Kolář, P., & Svoboda, V. (1997). Logika a etika: úvod do metaetiky. Filosofia. Koubek, V. (2018). Propagátor teorie o placaté Zemi „vzlétl do kosmu“: Tvrdé přistání ale přežil. https://www.stoplusjednicka.cz/ propagator-teorie-o-placate-zemi-vzletl-do-kosmu-tvrde-pristani-ale-prezil. Kořínek, P. (2013). O čem by měl komiks mlčet: Logikomiks a snaha o popularizaci moderní matematické logiky. Teorie vědy, 35(1), 150–154. Leggett, C. (1999). The Ford pinto case: the valuation of life as it applies to the negligence-efficiency argument. Law and Valuation Papers. Le Trionnaire, S., Perry, A., Szczesny, B., Szabo, C., Winyard, P. G., Whatmore, J. L., ... Whiteman, M. (2014). The synthesis and functional evaluation of a mitochondria-targeted hydrogen sulfide donor,(10-oxo-10-(4-(3-thioxo-3 h-1, 2-dithiol-5-yl) phenoxy) decyl) triphenylphosphonium bromide (Ap39). MedChemComm, 5(6), 728–736. Lewandowsky, S., & Oberauer, K. (2016). Motivated Rejection of Science. Current Directions in Psychological Science, 25(4), 217–222. Lindner, T. (2017). VÍRA VE SPIKLENECKÉ TEORIE OPĚT ROSTE. STAČÍ PÁR KLIKNUTÍ. https://www.respekt.cz/denni-menu/vira-ve-spiklenecke-teorie-opet-roste-diky -internetu-jedinym-lekem-je-medialni-gramotnost. ZDROJE III Mackey, T. K., & Liang, B. A. (2013). Dangerous science: Online promotion of unproven stem cell therapies and global health risks. Journal of Commercial Biotechnology, 19(4). Mangez, C., & Mangez, E. (2011). Producing dangerous knowledge: Researching knowledge production in Belgium. European Educational Research Journal, 10(2), 252–258. Marchant, G. E., & Pope, L. L. (2009). The problems with forbidding science. Science and Engineering Ethics, 15(3), 375–394. Miller, P. H. (2006). A Lot of Knowledge Is a Dangerous Thing: Learning in Children and Adults. Journal of Cognition and Development, 7(3), 305–308. Moore, C., O’Keefe, S. L., Lawhon, D., & Tellegen, P. (1998). Concurrent Validity of the Snijders-Oomen Nonverbal Intelligence Test 2 1/2–7–Revised with the Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence–Revised. Psychological Reports, 82(2), 619–625. Moralistic Fallacy. (2016). Logically Fallacious. Retrieved 2017-06-19, from https:// www.logicallyfallacious.com/tools/lp/Bo/LogicalFallacies/128/Moralistic-Fallacy Murphy, W. P. (1981). The rhetorical management of dangerous knowledge in Kpelle brokerage. American Ethnologist, 8(4), 667–685. Ondráček, T. (2018). The Paradox of Moralistic Fallacy: A Case against the Dangerous Knowledge. Teorie vědy/Theory of Science, 40(2), 191–210. Ondráček, T., & Svačinová, I. (2018). It Ought To Be therefore It Is: On Fallaciousness of so-called Moralistic Fallacy. In S. Oswald & D. Maillat (Eds.), Argumentation and inference: Proceedings of the 2nd european conference on argumentation: Volume ii, fribourg 2017 (pp. 597–614). London: College Publications. Pekárková, S., Lábusová, A., Rendl, M., & Nikolai, T. (2010). Nemoc bezmocných: lehká mentální retardace. Analýza inteligenčního testu SON-R. Člověk v tísni. Pinker, S. (2003). The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature. Penguin Books. Prothero, D. (2013). THE DUNNING-KRUGER EFFECT. http://www.skepticblog.org/2013/06/26/the-dunning-kruger-effect/. RC. (1998). No 2821/98 of 17 December 1998 amending, as regards withdrawal of the authorisation of certain antibiotics (Tech. Rep.). Regulation Council. Ridley, M. (1998). The Origins of Virtue: Human Instincts and the Evolution of Cooperation. Penguin Books. ZDROJE IV Rozenblit, L., & Keil, F. (2002). The misunderstood limits of folk science: An illusion of explanatory depth. Cognitive science, 26(5), 521–562. Rushton, J. P., & Jensen, A. R. (2005). Wanted: More race realism, less moralistic fallacy. Psychology, Public Policy, and Law, 11(2), 328. Schurz, G. (1997). The Is-Ought Problem: An Investigation in Philosophical Logic (Vol. 1). Springer. Selgedid, M. J. (2007). A tale of two studies: ethics, bioterrorism, and the censorship of science. Hastings Center Report, 37(3), 35–43. Selgelid, M. J. (2009). Governance of dual-use research: an ethical dilemma. Bulletin of the World Health Organization, 87, 720–723. Shattuck, R. (1997). Forbidden knowledge: From Prometheus to pornography. Houghton Mifflin Harcourt. Sherman, L. W. (1984). Experiements in Polic Discretion: Scientific Boon or Dangerous Knowledge. Law & Contemp. Probs., 47, 61. Sloman, S., & Fernbach, P. (2018). The knowledge illusion: Why we never think alone. Penguin. Stroebe, W., Postmes, T., & Spears, R. (2012). Scientific Misconduct and the Myth of Self-Correction in Science. Perspectives on Psychological Science, 7(6), 670–688. van Asselt, M. B. A., & Voss, E. (2006). The Precautionary Principle and the Uncertainty Paradox. Journal of Risk Research, 9(4), 313–336. doi: 10.1080/13669870500175063 Volfová, T. (2018). Rodiče věří mýtům o očkování, roste výskyt spalniček. V Praze už je epidemie. http://www.ceskatelevize.cz/ct24/domaci/ 2445079-rodice-veri-mytum-o-ockovani-roste-vyskyt-spalnicek-v-praze-uz-je-epidemie. Wagemans, J. H. M. (2016). Rhetorical Status Theory as an Institutional Framework for Legal Discussions. Retrieved from https://ssrn.com/abstract=2786290 Walton, D. (2001). Abductive, presumptive and plausible arguments. Informal Logic, 21(2), 141–169. Weingart, P., et al. (1999). Scientific expertise and political accountability: paradoxes of science in politics. Science and public policy, 26(3), 151–161. Wells, H. G. (1894, July). Popularising Science. Nature, 50, 300–301. doi: 10.1038/050300a0 ČTK. (2018). Nevyléčitelně nemocný britský chlapec Alfie Evans zemřel. Převoz a léčbu zakázal soud. https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/ alfie-evans-smrt-velka-britanie-soud_1804281144_sam.