Právo mezinárodního obchodu

Přednáška č. 5: 1.11.2023: Odpovědnostní vztahy u mezinárodní kupní smlouvy - odpovědnost za prodlení, za vady, jak reklamovat zboží.

Cíl přednášky

  • zopakujeme téma třetí a čtvrté přednášky, zejména doložky INCOTERMS 2020, a dokončíme povinnost kupujícího zaplatit kupní cenu
  • seznámíte se s typy odpovědnostních vztahů u mezinárodní kupní smlouvy
  • seznámíte se s odpovědností prodávajícího za vady
  • dozvíte se, co to jsou vady, jaké je jejich třídění a zjistíte, co to je okamžik přechodu nebezpečí a jaký je jeho význam
  • naučíte se reklamační proces (kontrola zboží, řádnost a včasnost oznámení vady), a to jak pro faktické, tak i právní vady
  • to vše na procvičíme na příkladech

Příprava na přednášku
  • zopakujte si to, co jsme brali na třetí a čtvrté přednášce a připravte si, prosím, otázky, pokud něco není jasné (zejména obchodní podmínky a dodací podmínky, INCOTERMS 2020)
  • mějte k dispozici znění Úmluvy OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží a doložky INCOTERMS 2020
  • mějte k dispozici stažené příklady na tuto přednášku (odkaz viz níže)
  • k přípravě (jen) doporučuji také poslech podcastu na vady a jejich třídění v Úmluvě OSN o smlouvách o mezinárodní koupi zboží (odkaz viz níže)
Studijní materiály

Podcast na YouTube na téma CISG (kategorizace vad) 

Rozehnalová, N., Valdhans, J., Kyselovská T. Právo mezinárodního obchodu. Včetně problematiky mezinárodního rozhodčího řízení. 4. vydání. 2021 - konkrétně:

  • část kapitoly XI, s. 242-253

PREZENTACE

Je shodná pro 5. i 6. přednášku.

PŘÍKLADY KE STAŽENÍ - BUDEME ŘEŠIT SPOLEČNĚ NA PŘEDNÁŠCE 

Shodné pro 5. i 6. přednášku.

PODCAST

Základní pojmy - přehled

Odpovědnostní vztahy

  • odpovědnost za prodlení
  • odpovědnost za vady
  • odpovědnost za škodu

Odpovědnost za prodlení

Zde vnímejme zejména termín FIX (fixní termín) - strana nemá zájem na pozdějším plnění. CISG termín FIX neupravuje (interpretace dle čl. 8 CISG). Znamená však podstatné porušení smlouvy - strana může odstoupit od smlouvy. 

Odpovědnost za vady

Při reklamačním procesu bychom měli vnímat následující kroky:

  1. Kvalifikovat vady
  2. Určit okamžik přechodu nebezpečí 
  3. Vyhodnotit, zda byla provedena kontrola zboží
  4. Vyhodnotit, zda oznámení vady bylo včasné a řádné
  5. Zvolit vhodný nárok

Kvalifikace vad:

Vada = nesoulad mezi tím, co bylo sjednáno (vyplývá ze smlouvy či Úmluvy) a tím, co bylo plněno 

  • faktické a právní
  • zjevné a skryté
  • kvalitativní a kvantitativní
  • zakládající podstatné porušení smlouvy a nepodstatné porušení smlouvy

Okamžik přechodu nebezpečí 

= okamžik, do kterého odpovídá za vady (ztrátu, zničení) zboží prodávající a od kterého odpovídá za vady (ztrátu, zničení) zboží kupující. Často vyjádřen pomocí doložky INCOTERMS (příp. v kupní smlouvě výslovně ujednáno či v obchodních podmínkách, zavedené praxi stran, obchodních zvyklostí - pokud ne, najdeme pravidla v CISG - čl. 67-69). 

Kontrola zboží

Článek 38 CISG - v době podle okolností co nejkratší

Oznámení vady

  • řádně co do obsahu (přesně, co nejkonkrétněji, popsat vady)
  • řádně co do formy (zásadně bezformálnost, může být ujednána v kupní smlouvě či obchodních podmínkách povinnost písemně reklamovat)
  • včasně - lhůta se liší pro zjevné a skryté vady
    • zjevné vady - přiměřená doba - běží od momentu, kdy vady byly či měly být zjištěny (tedy kontrolou) - čl. 39/1 CISG
    • skryté vady - přiměřená doba - od momentu, kdy vady byly skutečně zjištěny (čl. 39/1 CISG); nejpozději ve lhůtě dvou let od skutečného předání zboží (čl. 39/2 CISG)

Zmírňovací ustanovení

  • článek 40 - zlá víra prodávajícího (hrubá nedbalost)
  • článek 44 - omluvitelné důvody

Právní vady

  • článek 41 - právní vady obecně, čl. 42 - právní vady - průmyslové/duševní vlastnictví, čl. 43 - reklamace právních vad

Kontrolní otázky a příklady

  1. Vymezte, jaké odpovědnostní vztahy mohou vzniknout u mezinárodní kupní smlouvy.
  2. Vysvětlete termín FIX včetně důsledků porušení tohoto termínu. Upravuje CISG termín FIX?
  3. Uveďte, co to je vada a jaké druhy vad znáte. Jaké druhy vad ovlivňují zejména reklamační proces a jaké druhy vad ovlivňují zejména volbu nároků?
  4. Co to je okamžik přechodu nebezpečí? Jak (kde) může být určen?
  5. Popište proces oznámení faktických vad (návaznost oznámení vady na kontrolu, řádnost, včasnost). Rozlište pro zjevné a skryté vady. 
  6. Co dokáže ovlivnit dobu pro oznámení vad?
  7. Co rozumíte pod pojmem právní vady?
  8. Může být reklamace úspěšná, i když nebudou vady oznámeny včas/řádně?
  9. Co to je smluvní záruka?
  10. Může strana požadovat více nároků vedle sebe?
  11. Jaké nároky může požadovat kupující? Jaké z nich vyžadují podstatné porušení smlouvy?
  12. Jaké nároky může požadovat prodávající? Jaké z nich vyžadují podstatné porušení smlouvy?
  13. Vysvětlete předpoklady vzniku nároku na náhradu škody.
  14. Co to je tzv. náhradní obchod?
  15. Co to je tzv. vyšší moc? Jmenujte příklady. 
  16. Vyjmenujte předpoklady, aby byla odpovědnost za škodu vyloučena.
  17. Co to je smluvní pokuta?
  18. Co to jsou úroky z prodlení?
  19. Co znamená povinnost zachovat zboží? Uveďte konkrétní příklad.
  20. Na které situace aplikujete čl. 73 CISG? 

Praktické příklady (viz výše). 

DOTAZY?