PMO ESF – 9. PŘEDNÁŠKA Opakovací příklad na mezinárodní koupi a prodej zboží Příklad Společnost Cafetería (sídlo a místo podnikání Bogotá, Kolumbie) je významným celosvětovým prodejcem a vývozcem kolumbijské kávy. Kávu chce odebírat i společnost Kaffe, s.r.o (sídlo a místo podnikání Brno), která pak kávy z celého světa distribuuje do kaváren po České republice. Společnost Kaffe oslovila emailem společnost Cafetería 15. září 2022 s dotazem na možnost jednorázového většího odběru kávy (1 tuna) s žádostí, aby nabídla různé druhy, provedla cenovou kalkulaci a další podmínky transakce. Společnost Cafetería 16. září 2022 poslala emailem návrh na uzavření smlouvy, ve kterém se zavázala dodat 1 tunu kolumbijské kávy (byla specifikována odrůda, balení atd.) za cenu podle jejich ceníku 7089,20 EUR a uvedla další podmínky transakce. Společnost Kaffe reagovala 18. září 2022 emailem, zda by bylo možné řešit spory namísto obecného soudu v rozhodčím řízení u Rozhodčího soudu při Mezinárodní obchodní komoře v Paříži. Společnost Cafetería odpověděla emailem 21. září 2022, že souhlasí. 1. Identifikuj jednotlivé fáze kontraktačního procesu a popiš je se zohledněním informací v zadání. Uveď co nejpřesněji, kterým okamžikem vznikla smlouva (nestačí uvést jen den). 2. Ve smlouvě byla rozepsána dodací podmínka tímto způsobem: Prodávající se zavazuje dodat zboží do nizozemského přístavu Rotterdam prostřednictvím přepravní společnosti TT.CARGO. Prodávající se zavazuje zajistit pojistné krytí proti riziku poškození zboží během přepravy. Termín dodání 30. listopadu 2022. Naformuluj doložku INCOTERMS včetně časových aspektů. 3. Zboží bylo vyloženo 30. listopadu v Rotterdamu, dne 5. prosince dorazilo do místa určení (tedy do Brna). Den poté kupující zboží zkontroloval. Zjistil však, že prodávající dodal o 150 kg kávy méně, než bylo ujednáno ve smlouvě. Popiš, co bys v pozici kupujícího udělal (tj. způsob, formu reklamace), zda bys byl s oznámením vady úspěšný z hlediska včasnosti. Při oznámení vady volíte také nároky. Uveď, které nároky bys požadoval. Mohl bys požadovat více nároků současně? 4. Bez ohledu na doposud uvedené posuď situaci. Plantáže kávy v Kolumbii postihla plíseň La Roya, která se v Kolumbii nevyskytla již desítky let, proto se jednalo o nepředvídatelnou situaci. V důsledku této plísně byla zničena značná úroda. Společnost Cafetéria nemohla tak dostát svým závazkům a zboží nedodala ani společnosti Kaffe. Uveď, o jakou situaci se může jednat. Tento institut charakterizuj – o co se jedná, kdy lze o něm uvažovat, jaký má vliv na případné nároky, které bys v této situaci chtěl z pozice kupujícího uplatnit. 5. Česká společnost Kaffe je sama prodejcem kávy a kávových doplňků. Ty odebírá jako kupující rakouská společnost die Bohne (sídlo a místo podnikání Vídeň). Společně mají nasmlouvánu dodací podmínku DDP sídlo kupujícího Vídeň INCOTERMS 2020. Česká společnost nedodala objednávku rakouské společnosti podle smlouvy. Uveď a vysvětli, kde může rakouská společnost žalovat českou společnost, pokud tato dobrovolně zboží nedodala ani po vyzvání.