7. Světové obchodní trendy, internacionalizace, globalizace, integrace, koncentrace, kooperace a diverzifikace (blok č. 3)
Poznatky pro toto téma byly převzaty zejména z publikací
MULAČOVÁ, V., MULAČ, P. Obchodní
podnikání ve 21. století. Grada, 2013. ISBN 9788024747804. kap. 4, TOMEK, G.
Střety marketingu: uplatnění principu
marketingu ve firemní praxi. Praha: C.H.Beck, 2004. 216 s. ISBN
80-7179-887-8.
Texty jsou mírně upraveny a
doplněny.
Globalizace
Propojování národních trhů, ekonomik, práva a podobně.
Primárně je důsledkem celosvětové dělby práce. Dělba práce a specializace jsou
motorem efektivního fungování trhů, neboť jednotlivé subjekty se věnují
činnostem, v nichž disponují absolutními nebo alespoň komparativními výhodami
(suroviny, přírodní podmínky, levná práce, kvalifikovaná práce). V této
souvislosti platí, že čím je dělba práce větší a míra specializace hlubší, tím
fungují trhy efektivněji a hospodářské výsledky jsou tudíž lepší. A globalizace
je v podstatě extrémní podoba uvedeného.
Hlavní projevy globalizace:
- Mezinárodní obchod
- Mezinárodní doprava
- Nadnárodní korporace
- Mezinárodní toky kapitálu
- Mezinárodní pohyb pracovní síly
Významným rysem globálních trhů je převis nabídky nad
poptávkou. Zákazník má tedy nesmírně silné postavení, sám rozhoduje, co chce
nakoupit a kde to chce nakoupit. V tržním hospodářství dnešního typu a v
důsledku globálních trhů není bariérou nedostatečná nabídka ze strany
maloobchodu, naopak. Zákazník je dnes doslova zahlcen nabídkou výrobků a
služeb, je pro něho spíše problém se zorientovat a vybrat z obrovských
disponibilních souborů zboží to relevantní a pro něho užitečné. Samotné
produkty od různých výrobců jsou dnes v podstatě srovnatelné, v rámci
konkurenčního boje mají rozhodující úlohu související aktivity a hovoříme zde o
tzv. komplexním výrobku, u něhož je jeho vlastní podstata jen jakýmsi jádrem a
další vrstvy jsou tvořeny souhrnem využitých marketingových nástrojů, jimž se
snaží strana nabídky působit na zákazníky. Pro zákaznické chování jsou významné
faktory:
- Komplexní možnost nákupu a velký výběr
- Možnost výběru způsobu prodeje
- Možnost levného nákupu standardního zboží
- Úspora času
- Zájem mít svého obchodníka a používat svou značku zboží
- Nadstandardní péče a velký výběr sortimentu
- Důraz na kvalitu a bezpečnost
Integrace
Obchodní řetězce jsou velmi komplexně fungujícími
podnikatelskými subjekty, nezaměřují se rozhodně pouze na ryzí činnosti
maloobchodníka. Základním stavebním prvkem celého řetězce je vrcholová
strategie, která stanovuje koncepční, věcný, sortimentní a územní rámec
činnosti a která je dále dekomponována pro jednotlivá teritoria, regiony a
divize. Tato soustava strategických plánů pak důsledně vymezuje činnost
jednotlivých provozních jednotek, které jsou řízeny a úkolovány tak, aby v rámci
své role maximálním možným způsobem přispívaly k naplňování celopodnikových
cílů.
Celková podnikatelská strategie řetězce pro určitou oblast
pak determinuje úroveň podnikání, sortimentní skladbu, cenovou politiku a další
atributy konkrétních jednotek. Vedle vlastních prodejních jednotek disponuje
většina obchodních řetězců taktéž velkoobchodními sklady, vlastní autodopravou,
někdy též vlastními výrobními závody. Velkoobchodní a výrobní sekce mají často
podobu samostatné dceřiné společnosti.
Obchodní řetězce jsou velké obchodní podniky retailingového
typu s vysokým počtem provozních jednotek obdobného typu, které jsou
standardizovány do podoby odpovídající určenému podnikatelskému modelu a jež
jsou řízeny podle určené strategie. V drtivé většině případů mají řetězce formu
akciové společnosti, čímž je důsledně odděleno vlastnictví od řízení firmy.
Správa společnosti je tedy v rukou profesionálního managementu, dohled nad
jejich činností uplatňují majitelé prostřednictvím činnosti příslušných orgánů
dané formy.
Koncentrace
Koncentrací se myslí sdružování menších podnikatelských
jednotek do větších podnikatelských celků. Výsledkem koncentrace jsou velké
podniky. Dochází k ní na principu slučování výrobních faktorů jednotlivých
podniků – kapitálu, lidských zdrojů, know-how a dalších. Formálně je
koncentrace realizována formou fúze či akvizice, vzniká tedy buďto nový podnik,
nebo jeden zaniká a přechází pod druhý. Koncentrace může probíhat na
horizontální i vertikální úrovni. Při horizontální koncentraci větší podniky
zpravidla skupují menší konkurenci, při vertikální koncentraci začleňují do
jednoho podniku své dosavadní dodavatele či odběratele. V současné době
dochází i ke koncentraci zcela odlišných podniků, kdy výsledkem těchto operací
bývá získání potenciálu pro zcela nové produkty či služby.
Mezi důvody pro koncentraci patří:
- Vyšší kapitálová síla
- Přístup na nové trhy
- Získání jedinečného know-how
- Přístup k omezeným zdrojům
V rámci nadnárodních a globálních koncentrací mohou
hrát roli i další faktory. Sdružením podniku se zahraniční organizací je možné
proniknout na národní uzavřený trh či trh omezený legislativně. Souvisejícím
důvodem mohou být celní opatření či obdobná politika, která nedovoluje formálně
zahraniční organizaci na daném trhu působit. Z čistě formálního hlediska
vznikají také podniky optimalizující své působení s ohledem na daňovou
legislativu.
Kooperace
Kooperace představuje cílevědomou spolupráci jednotlivých
samostatných podnikatelských subjektů s cílem vytvořit větší alianci pro
určitou oblast a tím dosáhnout silnějšího postavení na trhu a zajistit si z
toho vyplývající přínosy. Členy kooperací bývají většinou menší a střední
společnosti, které se sdružují do většího celku tak, aby tím získaly
konkurenční výhodu a vybalancovaly tím své postavení při obchodním styku.
Vertikální kooperaci tedy můžeme charakterizovat jako
koncentraci na principu dodavatel – odběratel. Tato forma se tedy projevuje ve
stejném sortimentním zaměření jednotlivých článků a je v podstatě věcnou
obdobou obchodních řetězců. Její filosofie sleduje nastolení dlouhodobých či
dokonce trvalých tras zboží mezi jednotlivými prvky řetězu tak, aby se z jejich
pohledu snížila míra entropie podnikání a podařilo se docílit lepších podmínek
při nákupu zboží a dosažení jistoty při jeho odběru.
Nejtypičtějšími podobami vertikální kooperace jsou:
- Nákupní družstva a nákupní svazy
- Dobrovolné řetězce
- Franchising
- Nákupní centrály a strategické aliance
Horizontální kooperace je založena na spolupráci obchodních
firem na stejné úrovni řetězce pohybu zboží. Jedná se o společné aktivity
obchodníků působících v jedné lokalitě, kteří se spojují v úsilí o společné
rozvíjení nejrůznějších aktivit v dané oblasti v očekávání dosažení
přínosů pro danou oblast, potažmo pro každý jednotlivý subjekt zde působící.
Hlavním motivem je zvýšení celkové atraktivity a přitažlivosti příslušné
lokality a s tím souvisejícím docílením lepších ekonomických výsledků,
zejm. zvýšením tržeb a snížením nákladů.
Nejtypičtějšími podobami horizontální kooperace jsou:
- Kooperace v maloobchodě
- Regionální nákupní střediska
- Kooperace ve velkoobchodě
Diverzifikace
Diverzifikace je pojem zpravidla spojený
s problematikou podnikatelského rizika a jeho snižování. Zjednodušeně ji
lze vysvětlit jako různorodost podnikatelských aktivit, kdy v případě
neúspěchu aktivity jedné je podnikání dále realizováno ostatními úspěšnými
aktivitami. V oblasti obchodu lze nejčastěji diverzifikovat portfolio
produktů nebo služeb, tj. nabízení co nejširšího sortimentu. Diverzifikace ale
také může probíhat začleněním zcela nových obchodních aktivit, propojením
různých produktů a služeb, zaměření se na nové odlišné odbytové trhy a podobně.
Základní přístupy k diverzifikaci jsou následující:
- Horizontální diverzifikace – jedná se o rozšíření stávajícího výrobního programu o produkty, které s ním věcně souvisí. Lze tedy využít zkušenosti z již použitých technologií, materiálů či kvalifikovaných pracovníků.
- Vertikální diverzifikace – představuje prohloubení programu jak ve směru prodeje dosavadních produktů, tak směrem k surovinám a výrobním prostředkům.
- Laterární (soustředěná) diverzifikace – představuje vstup do nových oblastí a trhů.
Dle způsobu realizace diverzifikace můžeme rozlišit
diverzifikaci příbuznou a nepříbuznou, které se následně pojí s interní a
externí expanzí v oblastech podnikání. Výhodou příbuzné varianty expanze je
lepší využití trhu a vytvoření větší síly podniku. Nepříbuzná varianta expanze
nastává, pokud se podnik obává, že je ve stádiu saturace a cítí, že je
nepohodlné být závislý na tomto sortimentu nebo jestliže současné výrobky
produkují více peněz, které mohou být zpětně investovány do stejné oblasti a
existují lepší příležitosti investice do jiných výrobků.