Základy obchodu a internacionalizace obchodu Blok 3 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Program bloku 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu 7.Světové obchodní trendy, internacionalizace, globalizace, integrace, koncentrace, kooperace a diverzifikace 8.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - makroekonomické trendy a makroekonomické faktory vývoje 9.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje 10. Proces internacionalizace v obchodě > 3 základní strategie práce se zahraničním trhem qmultinacionální strategie – při rozšiřování maloobchodních aktivit se firmy důsledně sortimentem, službami a chováním přizpůsobují místním podmínkám – pro firmu je ovšem tato strategie nákladnější a většinou neumožňuje konkurenci nižšími cenami. qglobální strategie – firmy na místních trzích uplatňují vlastní koncepci bez ohledu na místní specifika. qtransnacionální strategie – je uplatňována jednotná strategie a zohledňovány jsou pouze zásadní zvláštnosti jednotlivých trhů. 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu INTERNACIONALIZACE qCO TO ZNAMENÁ? qCO TO ZNAMENÁ PRO MALOOBCHOD? qCO TO ZNAMENÁ PRO dm? 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Proces internacionalizace 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu internacionalizace qProces expanze na zahraniční trhy qNákup, prodej qPostupný proces – sousední trhy (blízkost geografická i psychologická – kulturní; dle příležitostí qRychlá expanze – dle strategie a příležitostí q q 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Faktory internacionalizace qKontrolní seznam pro hodnocení mezinárodního trhu q 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Kupní síla ·Celkový HDP ·disponibilní příjmy: struktura výdajů, zlepšení výdajů, sezónní výkyvy, daně z příjmů, daně z výdajů, míra úspor, struktura zaměstnanosti ·obyvatelstvo: prognózy velikosti/růstů, věkový profil, kulturní/etnické skupiny, expatrianti a turisté, životní styl, náboženství ·sídelní struktura: městská vs. venkovská, hustota osídlení, vlastnictví obydlí, struktury domácností ·přilehlé trhy: v blízkosti trhu, podobnost trhu, dostupnost trhu Bariéry a rizika ·Překážky vstupu: cla, kvóty, omezení rozvoje, zákony o hospodářské soutěži, překážky vstupu zahraničních subjektů na trh, náboženské/kulturní překážky ·politická rizika: vládní převraty, znárodnění nebo kontroly, válka nebo nepokoje, mezinárodní embarga ·občanská rizika: efektivita policie, míra krádeží, míra vražd/násilí, úroveň organizovaného zločinu ·ekonomická rizika: inflace, kolísání směnných kurzů, struktura a stabilita zaměstnanosti, daně z podnikání ·ostatní rizika: geologická, klimatická Náklady a komunikace ·Faktorové náklady: Dostupnost a náklady na pozemky, náklady na získání cílů, daně z podnikání, náklady na energie, dostupnost a náklady na pracovní sílu, náklady na školení, náklady na vývoj ·logistika a náklady: silniční sítě, železniční doprava, letecká nákladní doprava, námořní doprava, dostupní dopravci, vzdálenosti mezi trhy, bezpečnost dopravy, doprava spolehlivost ·komunikace a náklady: telefonní/faxové/internetové spojení, automatická mezinárodní volba, dostupnost mezinárodní linky, náklady na volání ·marketingová komunikace: televizní/rozhlasová reklama, direct mailové agentury, venkovní reklama, reklama v tisku/časopisech, penetrace kabelové televize Konkurence ·Stávající maloobchodníci: konkurence - Stejné nebo podobné formáty, nepřímá konkurence, specializovaní maloobchodníci, jiné marketingové kanály, cenová konkurenceschopnost, míra diferenciace ·stávající maloobchodníci: spolupráce, synergie z partnerství, mezinárodní aliance, franšízové aktivity, kumulativní aktivity přitažlivost, přijetí formátu ·úrovně nasycení: struktura prodejen podle odvětví, úroveň koncentrace, primární/sekundární trhy ·analýza nedostatků: pozice konkurentů, životaschopnost/velikost trhu, mezery, důvody mezer, stáří stávajících prodejen ·konkurenční potenciál: dostupnost místa, finanční síla domova maloobchodníků, přitažlivost pro mezinárodní maloobchodníky, příležitosti pro změnu umístění Index rozvoje globálního maloobchodu – rozvojové země 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu https://www.kearney.com/industry/consumer-retail/global-retail-development-index/2021 GLOBALIZACE qCO TO ZNAMENÁ? qCO TO ZNAMENÁ PRO MALOOBCHOD? qCO TO ZNAMENÁ PRO dm? o 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Globalizace - projevy 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Globalizace - efekty 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu INTEGRACE qCO TO ZNAMENÁ? qCO TO ZNAMENÁ PRO MALOOBCHOD? qCO TO ZNAMENÁ PRO dm? o 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Integrace qDopředná integrace – Získávání většího podílu na řízení maloobchodníků a distributorů vlastních výrobků nebo jejich skupování. q Zpětná integrace – Získávání většího podílu na řízení firemních dodavatelů nebo jejich skupování. • qHorizontální integrace – Získávání podílu na řízení firem konkurentů, spojování se s nimi nebo jejich skupování. 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu integrace qNapříč kanály…až k tzv. omnichannel….u prodeje…zákazník může nákupní proces procházet napříč…vybírá, nakupuje, platí, odebírá, reklamuje, vrací… 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu KONCENTRACE qCO TO ZNAMENÁ? qCO TO ZNAMENÁ PRO MALOOBCHOD? qCO TO ZNAMENÁ PRO dm? o 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Koncentrace qhttps://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/retezce-maloobchod-prodejna-vecerka.A200105_150359_ekonomika _mato q q oHlavní hráči na trhu v predaji drogériového sortimentu q qdm drogerie markt qSieť predajní dm drogerie markt patrí k najväčším maloobchodným spoločnostiam strednej a východnej Európy, ktoré sa zaoberajú predajom drogériového tovaru. Prvá predajňa na Slovensku bola otvorená v roku 1995 v Bratislave. V súčasnosti má sieť dm drogerie markt na Slovensku viac ako 150 predajní. Centrála spoločnosti na Slovensku sa nachádza v Bratislave a centrálny sklad sa v súčasnosti nachádza v logistickom parku firmy Prologis v Senci. q q101 Drogérie qDomáca sieť drogérií pôsobí na slovenskom trhu už takmer 30 rokov. Spoločnosť 101 Drogerie vznikla v roku 1994, kedy bola pod názvom Emil Krajčík otvorená prvá predajňa v Novom Meste. V roku 1999 odkúpila 10 prevádzok spoločnosti ATVE, v roku 2003 ďalších 13 prevádzok spoločnosti droxi drogerie a v roku 2009 navýšila akvizíciou počet svojich predajní o 18 prevádzok Dr. Og. Centrálny sklad s rozlohou 7000 m2 a sídlo spoločnosti je v Senici nad Myjavou. 101 Drogerie chce byť od svojho založenia drogériou pre všetkých. Aj preto svojich viac ako 200 pobočiek rozosiala doslova po celom Slovensku a jej predajne sú v menšom, strednom aj veľkom meste. Domovským mestom, kde sa nachádza centrálny sklad aj sídlo spoločnosti, je Senica na Záhorí. q qTEVOS drogérie qSpoločnosť TEVOS je slovenská firma, ktorá bola založená v roku 1992. Cieľom bolo od začiatku byť na dosah k zákazníkovi. Filozofiou spoločnosti je byť čo najbližšie k zákazníkovi, preto sa hlavný headline nesie v duchu: „Aj vo Vašom meste!“ Spoločnosť vybudovala sieť vlastných predajní, ktoré sa v súčasnosti nachádzajú takmer v každom väčšom meste západného a stredného Slovenska. TEVOS drogérie momentálne prevádzkujú 33 maloobchodných prevádzok. q qTeta a TOP Drogérie qDrogérie Teta prešli v posledných rokoch veľkou zmenou. Hlavným cieľom naďalej zostáva spokojnosť zákazníkov, ktorí nakupujú v predajniach Teta. Spoločnosť sa stará o svojich zákazníkov aj formou vernostného programu Teta klub. Verní zákazníci sú odmeňovaní v predajniach Teta a na e-shope www.tetadrogerie.sk. V kategórií drogérie na Slovensku získala spoločnosť Teta drogérie SR, s.r.o., ocenenie Best Buy Award. Maloobchodná sieť TOP Drogérie vznikla z časti pôvodných drogérií Teta. Zmenila sa vizuálna stránka predajní, pribudol TOP klub, ale obľúbený tovar, výhodné ceny a známy personál zostáva. TOP Drogéria ponúka svojim zákazníkom tradičný drogistický sortiment vo viac než 130 predajniach po celej Slovenskej republike. https://www.retailmagazin.sk/obchodnik/6386-ako-sa-dari-na-slovensku-drogeriam q 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu KOOPERACE qCO TO ZNAMENÁ? qCO TO ZNAMENÁ PRO MALOOBCHOD? qCO TO ZNAMENÁ PRO dm? o 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu DIVERZIFIKACE qCO TO ZNAMENÁ? qCO TO ZNAMENÁ PRO MALOOBCHOD? qCO TO ZNAMENÁ PRO dm? o 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Diverzifikace 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu diverzifikace 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Případová studie oGlobalizační trendy v rámci EU qEvropská komise qSdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů: Evropské maloobchodní odvětví v 21. století qhttps://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A52018SC0236 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Jaké globalizační trendy jsou ve zprávě reflektovány? Která zjištění, závěry a doporučení mají vliv na DM a jaký? Program bloku 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu 7.Světové obchodní trendy, internacionalizace, globalizace, integrace, koncentrace, kooperace a diverzifikace 8.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - makroekonomické trendy a makroekonomické faktory vývoje 9.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje 10. Proces internacionalizace v obchodě MAKROEKONOMICKÉ TRENDY A FAKTORY qhttps://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/cz/Documents/about-deloitte/vyhled-ceske-ekonomiky- na-rok-2024.pdf qJaké makroekonomické trendy vyplývají z této zprávy? qS jakými faktory zpráva pracuje a proč? qJak se trendy a vývoj faktorů projeví/může projevit v podnikání dm? q 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu PESTLE qFaktory působící mimo organizaci qPřímo neovlivnitelné qObjektivní Základy obchodu a internacionalizace obchodu 13.2.2024 Vhodné metody (scénáře, časové řady,…) PESTLE oPrincipy qVymezení relevantních sil qStanovení časového horizontu qIdentifikace adekvátních zdrojů q qMAP § Základy obchodu a internacionalizace obchodu 13.2.2024 PESTLE 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu PESTLE – příklad DM 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu 1. Jaké makroekonomické faktory na DM působí? 2. Jakým způsobem tyto faktory ovlivňují DM dnes? 3. Jak se bude měnit vliv těchto faktorů během let 2024 - 2027? Program bloku 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu 7.Světové obchodní trendy, internacionalizace, globalizace, integrace, koncentrace, kooperace a diverzifikace 8.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - makroekonomické trendy a makroekonomické faktory vývoje 9.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje 10. Proces internacionalizace v obchodě ORGANIZACE Porterův model pěti konkurenčních sil 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Porterův model pěti konkurenčních sil 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu Porterův model pěti konkurenčních sil – příklad DM 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu 1. Jaké konkrétní faktory mikroprostředí na DM dnes působí? Jak budou působit v dalších 3 letech 2. Jak intenzivně tyto faktory působí? Ohodnoťte každý na škále: 1 = bezvýznamný 2 = málo významný 3 = středně významný 4 = hodně významný 5 = zásadně významný Spočítejte hodnocení za každou konkurenční sílu a celkovou situaci. Program bloku 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu 7.Světové obchodní trendy, internacionalizace, globalizace, integrace, koncentrace, kooperace a diverzifikace 8.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - makroekonomické trendy a makroekonomické faktory vývoje 9.Prostředí maloobchodu a velkoobchodu - dynamika změn - mikroekonomické trendy a mikroekonomické faktory vývoje 10. Proces internacionalizace v obchodě Případová studie 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu oTrendy v globalizaci a internacionalizaci, vlivy prostředí qEvropská komise qDiskusní dokument směřování k udržitelné Evropě do roku 2030 qhttps://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/factsheets_sustainable_europe_012019_cs .pdf 1. Které oblasti udržitelného rozvoje hodlá Evropská komise v následujících deseti letech řešit? 2. Jak nejvýznamnější faktory mohou ovlivnit DM? Jakým způsobem by se DM mělo na pravděpodobný vývoj připravit? Případová studie Drogerie ROSSMANN qDrogerie Rossmann loni v Česku zaznamenala rekordní tržby 6,5 miliardy korun qhttps://www.zboziaprodej.cz/2024/01/29/drogerie-rossmann-loni-v-cesku-zaznamenala-rekordni-trzby-6 5-miliardy-korun/ qCo z výše uvedených poznatků lze najít v této případové studii? Co je stejné a jiné u dm a proč? q 13.2.2024 Základy obchodu a internacionalizace obchodu