Základy marketingu v obchodě

Cíle předmětu, vyučující

Cíle předmětu

Předmět Základy marketingu v obchodě seznamuje studenty s vývojem koncepcí marketingového řízení a s různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Následně se věnuje jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení. Speciální pozornost je také kladena na zpracování marketingového plánu, ve kterém student uplatní všechny získané poznatky z tohoto předmětu.


Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
  • vysvětlit jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy;
  • popsat jednotlivé prvky marketingového mixu;
  • vysvětlit problematiku řízení marketingového mixu;
  • identifikovat klíčové body v kupním chování spotřebitele z pohledu marketingu;
  • provést analýzu prostředí vzhledem ke stanovenému marketingovému cíl;
  • převést výsledky analýzy do marketingové strategie a konkrétních taktik zvoleného marketingového mixu
  • identifikovat personu a propojit informace o ní s dalšími návaznými kroky při tvorbě marketingového plánu;
  • sestavit na základě nabytých znalostí marketingový plán.


Probíraná témata
  • Úvod do marketingu (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, problematika marketingového mixu – 4P, 7P vs 4C); 
  • Trendy v marketingu; 
  • Analýza prostředí (faktory tvořící prostředí podniku, metody jeho analýzy, definice trhu); 
  • Marketingový výzkum (význam marketingového výzkumu, jeho postavení v rámci analýzy prostředí, jednotlivé typy výzkumů a jejich (ne)výhody, metody a techniky, výběr vzorku); 
  • Cílený marketing (segmentace, targeting, positioning) a persona; 
  • Nákupní chování zákazníka (modely a typy nákupní chování zákazníka, psychologické faktory ovlivňující nákupní rozhodování, customer journey); 
  • Zákaznická spokojenost a loajalita; 
  • Produkt (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, sortiment, značka a značková politika, životní cyklus produktu, metody analýzy portfolia); 
  • Cena (faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie); • - Distribuce (marketingová distribuční cesta, její úrovně a typy, uspořádání prodejní plochy); 
  • Propagace (jednotlivé nástroje); 
  • Marketingový plán (objasnění důležitosti, struktura, klientský brief).


Vyučující

doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D

Ing. Renata Čuhlová, Ph.D, BA (Hons)

Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D