Základy marketingu v obchodě
Cíle předmětu, vyučující
Cíle předmětu
Předmět Základy marketingu v obchodě seznamuje studenty s vývojem koncepcí marketingového řízení a s různými náhledy na marketing z hlediska jeho poslání a cílů. Následně se věnuje jednotlivým analýzám prostředí, ve kterém se podnik pohybuje, otázkám kupního chování spotřebitele, jednotlivým nástrojům marketingového mixu a problematice jeho řízení. Speciální pozornost je také kladena na zpracování marketingového plánu, ve kterém student uplatní všechny získané poznatky z tohoto předmětu.
Na konci tohoto předmětu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé pohledy na marketingové řízení, na marketing obecně a na jeho jednotlivé typy;
- popsat jednotlivé prvky marketingového mixu;
- vysvětlit problematiku řízení marketingového mixu;
- identifikovat klíčové body v kupním chování spotřebitele z pohledu marketingu;
- provést analýzu prostředí vzhledem ke stanovenému marketingovému cíl;
- převést výsledky analýzy do marketingové strategie a konkrétních taktik zvoleného marketingového mixu
- identifikovat personu a propojit informace o ní s dalšími návaznými kroky při tvorbě marketingového plánu;
- sestavit na základě nabytých znalostí marketingový plán.
Probíraná témata
- Úvod do marketingu (vývoj názorů na funkci marketingu, jednotlivé koncepce marketingového řízení, problematika marketingového mixu – 4P, 7P vs 4C);
- Trendy v marketingu;
- Analýza prostředí (faktory tvořící prostředí podniku, metody jeho analýzy, definice trhu);
- Marketingový výzkum (význam marketingového výzkumu, jeho postavení v rámci analýzy prostředí, jednotlivé typy výzkumů a jejich (ne)výhody, metody a techniky, výběr vzorku);
- Cílený marketing (segmentace, targeting, positioning) a persona;
- Nákupní chování zákazníka (modely a typy nákupní chování zákazníka, psychologické faktory ovlivňující nákupní rozhodování, customer journey);
- Zákaznická spokojenost a loajalita;
- Produkt (identita a image, vrstvy produktu, výrobková řada, sortiment, značka a značková politika, životní cyklus produktu, metody analýzy portfolia);
- Cena (faktory ovlivňující způsob stanovení ceny, metody stanovení ceny, cenové strategie); • - Distribuce (marketingová distribuční cesta, její úrovně a typy, uspořádání prodejní plochy);
- Propagace (jednotlivé nástroje);
- Marketingový plán (objasnění důležitosti, struktura, klientský brief).
Vyučující
doc. Ing. Ondřej Částek, Ph.D
Ing. Renata Čuhlová, Ph.D, BA (Hons)
Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D