PŘÍKLAD A V příkladu A se zaměříme na obec, která se nachází na východním okraji Českomoravském vysočiny v okrese Brno venkov. Obec je menšího charakteru do 200 obyvatel. Okolí je vhodné pro cyklo i pěší turistiku. Katastrální výměra obce je 341 ha. Obec plánuje rozšíření obce dle nového územního plánu Poněvadž má nyní obec vodovodní a plynofikační síť, není problém s rozvojem bydlení. Vedení obce na svém zasedání zastupitelstva obce diskutovalo o možnostech podnikání. Zastupitelé mají zájem na tom, aby obec podnikala v určitém odvětví, které bude přínosem pro obyvatele obce. Samotná obec musí zjistit potřeby občanů. K tomuto případu je nejlepší možnou variantou sestavit dotazníkové šetření, ze kterého vyplynou potřeby obyvatel obce. Dotazníkové šetření nachystá zaměstnanec obce a rozešle všem občanům. Obec disponuje aplikací mobilní rozhlas, takže může toto dotazníkové šetření rozeslat přes tuto službu. V obci je i starší generace obyvatel. Těmto obyvatelům bude rozeslán dotazník do schránek. V tomto okamžiku je zapotřebí svolat zastupitelstvo obce a pobavit se nad výsledkem dotazníkového šetření. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že obyvatele obce trápí chybějící internet. Zde je zapotřebí si jasně definovat silné a slabé stránky, příležitosti a hrozby. K tomuto poslouží SWOT analýza. Po těchto krocích se zastupitelstvo musí rozhodnout, zda tento záměr podpoří. Je důležité, aby obec v tomto směru měla dostatek expertů v oblasti IT. Zastupitelstvo obce se rozhodlo implementovat podnikání v obci. Hlavním rozhodujícím faktorem byla nejlevnější alternativa díky dostatku expertů, kterou má obec k dispozici. Obec si současně udělala průzkum trhu, zda tuto službu nedokáží řešit partneři v území, a to konkrétně DSO, MAS a další podobné instituce. V rámci průzkumu bylo zjištěno, že žádné DSO, MAS nenabízí tyto podnikatelské aktivity. Po těchto průzkumech bylo jasné, že obec povedete podnikání v IT sama. Největší výhodou a zároveň silnou stránkou je fakt, že současný starosta je z prostředí IT a převzal nad podnikáním kompletní záštitu. Zastupitelstvo se rozhodlo na základě dobře zpracované SWOT analýzy, kterou připravila zaměstnankyně obecního úřadu. Obec žádného externího dodavatele v rámci SWOT analýzy nevyužila. Důvodem bylo, že se jednalo o malou obec a nejlepší znalost území projevila právě zaměstnankyně obecního úřadu, která je současně žijícím obyvatelem obce. Celkový proces založení začal schválením záměru obce podnikání v oblasti provozu internetu. Další fází bylo zapotřebí založit koncesi u ČTÚ. Tento krok celý zařídil starosta obce, jako odborný garant v oblasti IT. Zároveň muselo dojít k rozšíření živnosti v oblasti IT. Obec kontaktovala místní odbornou firmu, která obec provedla celým procesem a postupem založení živnosti v dané oblasti. Toto byl naprosto nezbytný krok, obzvlášť, když obec neměla s tímto předmětem podnikání žádné zkušenosti. Na začátku celého procesu je bylo zapotřebí si stanovit vize, cíle a podnikatelské plány. V rámci tohoto podnikatelského záměru se nejednalo o velký podnikatelský záměr. Obec si v tomto směru nekladla velké nároky na výdělečnou činnost. Hlavním cílem bylo uspokojení potřeb občanů. Podnikatelská činnost sebou nese různá rizika. Obec současně musela nastavit kontrolní mechanismy, jak se těmto rizikům dá vyvarovat, nebo je minimalizovat. Konkrétně zde byla zřízena kontrolní komise, která dohlíží na příjmy a výdaje v rámci podnikání. Jednou ročně je zapotřebí provést analýzu nákladů a stanovit nové ceny pro obyvatele. Hlavním úkolem obce je, aby hospodařili minimálně s nulovou ztrátou. Velká výhoda v tomto podnikání je, že obec nemusí řešit nikoho na hlavní pracovní poměr, nebo na DPP a DPČ. Vše v tomto okamžiku zajišťuje starosta jako garant a jedna pracovnice úřadu. Je zapotřebí si uvědomit, že podnikání obce a soukromé podnikání je úplně odlišné. V rámci specifika je to naprostá neznalost obce soukromého sektoru a způsobu fungování podnikání. Hlavním problémem je zkostnatělý přístup, neznalost zákaznického servisu. Největším problémem podnikání v obci je nutnost schvalování většiny věcí přes zastupitelstvo obce. Jedná se o pomalé a zdlouhavé reakce a řešení. Daleko horší jsou tyto procesy, než samotné podnikání. Obec už delší dobu podnikání v oblasti IT. Za tu dobu musí dojít ke zpětné vazbě, hodnocení a následně si vyhodnotit co by se udělalo lépe na začátku, kdy celý proces začínal. V současné chvíli by ke změnám určitě došlo. A to na pozici osoby, která by to vše měla v evidenci. Jednalo by se o osobu, kterou by zaměstnali od samého počátku podnikání. Osoba, která by vedla přenesenou evidenci a zajišťovala by správný chod. V minulosti to bylo tak, že osoba přišla už do samostatného procesu, kde nebylo nic nastaveno. Tato osoba vše musela změnit, dohledat, doplnit a nastavit nové funkční mechanismy. Na území obce není konkurence v oblasti podnikání v IT. V tomto ohledu je obec sama a nemusí řešit konkurenční prostředí. Území obce je malé, takže na celém území obce, není vytvořený podnikatelský subjekt. Většina obyvatel za prací dojíždí, nebo jsou firmy zapsané ve větších městech. V dnešní době se hodně diskutuje sociální podnikání. V současné době tímto směrem obec neuvažuje. Obec na svém území zajišťuje funkci opatrovníka. Tato agenda je velmi náročná na tak malou obec. Na tuto agendu je zapotřebí jednoho člověka na plný úvazek. V rámci kapacit si obec nedokáže představit podnikání v oblasti sociálních služeb. PŘÍKLAD B Uvedená obec v příkladu 2 se nachází v chráněné krajinné oblasti Bílé Karpaty. Obec má vodovod, čističku odpadních vod a je plynofikovaná. V obci je základní škola, obchod, knihovna, pošta a fotbalový klub. U základní školy je nově vybudované víceúčelové travnaté hřiště. V tomto konkrétním případě se jednalo o potřebu rekonstruovat starou nevyužívanou budovu fary. Zde nebylo zapotřebí dotazníkové šetření. Obec pracovala s dobře vypracovaným strategickým dokumentem a akčním plánem, který aktualizuje každý rok. V rámci akčního plánu se identifikovaly potřeby. Jako vhodné se ukázalo propojení s nabídkou poskytování ubytovacích potřeb. Obec svolala jednání zastupitelstva. Zastupitelstvo obce zvažovalo různé varianty řešení problémů. Velkou roli hrálo to, že obec není plátcem DPH. Zastupitelstvo na svém zasedání rozhodlo založit NL Aktiv s.r.o. Tato společnost je plátce DPH a hned začala postupně řešit ekonomické aktivity obce. Toto byla hlavní motivace a silný argument se vydat touto cestou. Po založení společnosti se začalo pracovat na analýze problému. K tomuto přispěla kvalitně zpracovaná SWOT analýza, která jasně popisuje kladné a záporné stránky. Současně se pojmenovaly příležitosti a hrozby. Hlavní problém se ukázal v tom, že budova fary je ve zchátralém stavu a na veřejném prostranství obce. Až jako sekundární záležitost byla řešena možnost navázání mnoha dalších živností a aktivit obchodní činnosti. Hlavní příležitostí byla činnost v lese, nákup potřebných strojů a mechanizace a díky tomuto uplatnit odpočet DPH. Obchodní společnost byla schválena usnesením zastupitelstva obce. Ve spolupráci s notářkou byla vypracována zakladatelská listina. Velkou výhodou je to, že obec je jediným 100 % společníkem s.r.o. Jednatelem byl zpočátku starosta. V posledních letech se to změnilo na místostarosty. Hlavním důvodem bylo to, že starosta obce toho má opravdu hodně v rámci své agendy, takže tato funkce byla předána místostarostovi. Příslušný jednatel je vždy zapsán u krajského soudu v rejstříku. Je stanoveno, že účetní závěrka obchodní společnosti je součástí závěrečného účtu obce a je podána informace o dění v obchodní společnosti. Všechny aktivity kolem s.r.o. vykonává jednatel společnosti. Na začátku podnikání musela být jasně definované vize, cíle, a hlavně strategie podnikatelského plánu. Cílem bylo maximálně využít možnosti založeného s.r.o. zejména řešení ekonomických aktivit obce. Mezi ekonomické aktivity patřilo provozování ubytovacích služeb, zajištění hospodářské činnosti v obecním lese. Jednalo se hlavně o prodej palivového dřeva místním občanům. Další součástí je zajištění provozování obecního hostince. Tato činnost stála hlavně za tím, že se zachránilo pohostinství v obci. Zřídila se koncese pro prodej lihovin např. v bufetu při fotbalových utkání na místním hřišti. Další zapsaná činnost jsou zednické práce. Jedná se o dodávku drobného stavebního materiálu. Dále o menší stavební práce fakturované přímo obci. Velkou výhodou je nákup prostředků a mechanizace pro technický úsek obce. Konkrétně se jednalo o malotraktor s příslušenstvím, mikrobus, kontejnerový nosič, štěpkovací stroj, křovinořez, motorová pila. Na tyto všechny položky je možnost odpočtu DPH. Další aktivitou v rámci podnikání byla výroba regionálních bylinných čajů. Jedná se o drobný prodej, propagace regionu. V neposlední řadě je to poskytování vzdělávacích služeb, enviromentálních programů, přednášková činnost, tlumočení. Je zde zapotřebí zmínit, že bez lidského faktoru by nebylo možné tyto aktivity vytvářet a dělat. Základem úspěšného podnikání je kvalitní portfolio zaměstnanců. V rámci s.r.o. je zapotřebí nastavit kontrolní mechanismy. V tomto případě se jednalo poměrně o malou společnost. Je zde velké prolínání činnosti se zaměstnanci obce. Hodně se klade důraz na efektivitu práce. Klade se velký důraz na dobré plánování práce. Názorný příklad je ten, že v případě špatného počasí se vyrábí čaj za pomocí obecních pracovníků. V pracovním poměru je pouze jeden pracovník, který však vykonává dle potřeby mnoho dalších činností a prací pro obec na základě hospodářské smlouvy. Velká výhoda je finanční management. Finanční management je úzce spojen s rozhodováním obce. Obec zde sehrává velkou roli v případě půjček nebo účelových dotací, pokud se jedná o nákladnější projekt. V minulosti to bylo nákup mikrobusu, malotraktoru, kontejnerového nosiče. S ohledem na velikost obce a s.r.o. se jedná o poměrně rychlé a efektivní rozhodování. Účetnictví je zajišťováno externě, což je velká výhoda a úspora času. Sama obec by nemohla účetnictví obchodní společnosti vykonávat. Obchodní společnost byla založena v roce 2009. Je zapotřebí zmínit, že v současné době společnost není žádný nováček v podnikání. Za dobu fungování se stále více aktivit obce řeší přes toto s.r.o. O založení obchodní společnosti bylo rozhodnuto v roce 2009. V současné době není na území podnikatelský subjekt, který by obec podporovala. Spíše se jedná o drobné podnikatele. Je to i díky tomu, že obec většinu podnikatelských aktivit má pod svojí záštitou. Nedochází tedy ke konkurenci a nevytváří se konkurenční prostředí. Obec po založení s.r.o. se zaměřila i na sociální stránku. Zaměstnává lidi z úřadu práce. Buď na DPP nebo DPČ. Zatím vše dělá v menším rozsahu. PŘÍKLAD C Obec, která je uvedená v příkladu C se nachází ve Zlínském kraji v okrese Uherské Hradiště. V současnosti se v obci nachází veřejný vodovod i plynovod, kanalizace, veřejná knihovna, kulturní zařízení, přírodní amfiteátr, víceúčelové hřiště, prodejna potravin i smíšeného zboží a pohostinství. V obci dobře fungoval dětský a praktický lékař. V průběhu covidu tento praktický lékař ukončil svoji činnost a obec zůstala bez této důležité služby. Obec provedla dotazníkové šetření v obci. Cílem dotazníku nebylo zjistit, zda tato služba je potřebná, protože vedení obce si moc dobře uvědomovalo potřebnost této služby. Cílem bylo zjistit, zda tento problém si občané vyřešili samostatně. To znamená, jestli si občané zajistili svého lékaře, nebo ne. Z dotazníkového šetření vyplynulo, že poptávka je velká. Obec zahájila průzkum trhu v rámci praktického lékaře. Zároveň řešila i motivační balíček pro praktického lékaře v podobě bytu, vybavení ordinace a dalšího. Obec si moc dobře uvědomovala, že v dnešní době sehnat praktického lékaře je hodně složitý proces. Proto přistoupila k motivačnímu balíčku. Dále obec zahájila jednání s okolní obcí, zda i tam neexistuje varianta, že by lidé z obcí využili praktického lékaře u nich v obci. Nakonec zastupitelstvo obce rozhodlo o spolupráci s okolní obcí v rámci praktického lékaře. V obci se vyskytuje hodně živnostníků, kteří zabezpečují potřeby občanů. Obec v této věci se snaží vyjít živnostníkům maximálně vstříc. Konkrétně se snaží vymezit parkovací plochy pro určité živnosti. Dále nabízí možnost uložení stavebního materiálu na obecní pozemky. Pro obec je lepší, když je v obci menší zaměstnanost a živnostníci, než aby obec sama řešila konkrétní služby. V době covidu, jak skoro u všech obcí došlo k útlumu pohostinství. Konkrétně v této obci už nedošlo k nastartování této činnosti. Obec se v tomto směru rozhodla provozovat pohostinství sama. Jedná se pouze o drobné podnikání. Nějak to nezatěžuje administrativu obce. Jedná se pouze o provoz víkendový. V týdnu je pohostinství zavřeno. V rámci této činnosti dochází pouze ke kontrole při klasickém kontrolním výboru a při externím auditu. Není třeba nastavovat kontrolní mechanismy. V rámci sociálního podnikání obec nemá zkušenosti. Zatím v obci platí, že děti se postarají o své rodiče. Tento systém zatím velice dobře funguje, proto obec se ani nesnaží zavádět nové mechanismy. PŘÍKLAD D Obec, která je uvedena v příkladu D se nachází v Jihomoravském kraji okrese Brno venkov. Jedná se typologicky o menší obec do 200 obyvatel. V těchto obcích je velký nedostatek ať už personálu v rámci různých agent, ale i zároveň na práci ohledně údržby zeleně a dalších činností. Obec v tomto směru vlastní necelých 25 ha lesa. Je jasné, že v tomto směru nedokáže tuto hospodářskou činnost pokrýt pouze starosta s místostarostou. V této konkrétní činnosti se nejedná pouze o těžbu dřeva, ale i další aktivity, jako je úklid po těžbě, založení nového porostu a dále udržovací práce. V tomto ohledu zasedlo zastupitelstvo obce, aby diskutovalo o konkrétních krocích, které zajistí hospodářskou činnost v lesích ve vlastnictví obce. Na základě této problematiky byla vypracovaná SWOT analýza. Zastupitelstvo mělo dvě základní otázky. Konkrétně se jednalo o zajištění hospodářské činnosti svépomocí. Druhá varianta byla tuto službu pořizovat. SWOT analýza jasně prokázala, že pro tak malou obec, bez personálu a vybavení je vždy výhodnější tuto službu si objednávat. Při první variantě by se jednalo konkrétně o vstupní náklady v podobě pořízení traktoru, příslušenství. Pracovník obsluhy by musel být řádně proškolený na BOZP, na motorovou pilu a další činnosti. Tento pracovník by k sobě potřeboval dalšího člověka, protože ve většině případu se práce v lese nedá dělat v podobě jednoho pracovníka. V rámci finanční analýzy se jednalo o velké vstupní náklady, na které by obec neměla finanční prostředky. Finanční analýza hovořila i o možnostech dotací v oblasti lesnictví, ale i tak se jednalo o velké pořizovací náklady. Zastupitelstvo na základě vypracovaných podkladů rozhodl tuto službu objednávat. V současnosti byla na trhu spousta společností, co nabízela těžbu dřeva. Zastupitelstvo obce rozhodlo, že nechce pouze společnost, která dřevo vytěží, ale chce takovou společnost, která bude poskytovat služby od A až do Z. To znamená veškeré služby od těžby, až po založení a následné udržování nově vysázených lokalit. V nejlepším případě společnost, která současně umí dělat i dotační management, aby rovnou svoje činnosti navázala na příslušné dotační tituly. Obec tímto rozhodnutím vyřešila dlouhodobý problém. Je zapotřebí si uvědomit, že díky dobře zvolené rozhodovací strategii nedošlo k unáhleným krokům v podobě nákupu vlastní techniky a řešení problematiky ve své režii. Je jasné, že by se obec zbytečně zadlužila a efektivita by v tomto případě nebyla velká. Současně je zapotřebí zmínit, že v dnešní době není problém sehnat techniku, ale je problém s lidskou silou, která v tomto oboru postrádá zastoupení. Obec v současné době na území nepodporuje další podnikatelské aktivity. V oblasti sociálního zabezpečení se obec finančně podílí na zajištění dopravy jídla pro seniory. Jedná se o model, kdy obec ze svého rozpočtu uvolňuje každý měsíc finanční částku na dofinancování obědů v podobě dopravy. Senior si tak objedná jídlo a zaplatí pouze částku za jídlo. Položku za dopravu hradí obec. Seniorům to tak usnadní celkové náklady na domácnost a obec tímto krokem nezatíží finančně svůj rozpočet. PŘÍKLAD E Obec má necelých 1000 trvale hlášených obyvatel, přičemž trend počtu obyvatele má v posledních letech mírně vzestupnou tendenci. Nachází se zde poměrně velká chatová osada, kde své nemovitosti využívají občané jiných měst a obcí k individuální rekreaci. V katastru obce se nachází také kemp. V obci je mateřská a základní škola s prvním stupněm, kterou navštěvuje okolo šesti desítek dětí. Jedná se tedy o středně velkou vesnici nacházející se v turisticky atraktivní oblasti v dojezdové vzdálenosti od většího města, které je regionálním centrem zaměstnanosti, řady služeb, lékařů, středního školství i kulturního vyžití. V obci fungují tradiční sportovní i folklorní spolky a sdružení, ve kterých se angažuje velké procento místních obyvatel. Oblast podnikání: Poštovní služby formou franšízy. Popis problému: Obci bylo státním podnikem Česká Pošta nabídnuto, aby zřídila tzv. poštu Partner. Zastupitelstvo obce zvážilo všechny výhody a nevýhody této nabídky a následně schválilo její zřízení pod hlavičkou obce. Obec nemusela přijmout nového zaměstnance, pouze rozšířila a upravila pracovní úvazek knihovnici. V případě nepřítomnosti knihovnice ji zatupuje účetní obce. Obě zaměstnankyně prošly školením u České Pošty a státní podnik také pomohl s vybavením kanceláře, kde jsou občanům poskytovány služby pošty Partner. Finanční dopad nelze dle vyjádření vedení obce přesně specifikovat. Příjmy a výdaje se vedou v účetnictví obce jako hospodářská činnost. Pro toto podnikaní si nemusela obec zřizovat novou živnost. Modelový příklad odměny za jednopřepážkovou poštu Partner otevřenou 20 hodin/týden v obci s počtem 1 000 obyvatel vychází dle České Pošty, s.p. přibližně na 19 700 Kč za měsíc (včetně DPH). Obecně platí, že fixní část odměny pro poštu Partner závisí na počtu hodin pro veřejnost, které mohou být v různém rozsahu. Výše variabilní odměny se skládá z provize prodeje poštovních a dalších služeb jako např. počet provedených transakcí, prodej kolků, dobíjení SIM, prodej dálničních kupónů, prodej losů nebo prodej poštovních cenin a zboží. V dané obci mají občané v poslední době největší zájem o službu tzv. balíkovny (odhadem ¼ úkonu na této poště Partner připadá na tento typ služby). Příklad F Obec má přibližně 200 trvale bydlících obyvatel, přičemž trend počtu obyvatel má v posledních letech mírně vzestupnou tendenci. V obci byla do roku 2014 základní školu s prvním stupněm, kterou musela obec pro nedostatek žáků uzavřít. Objekt školy následně obec nahradila tzv. komunitní školou a později i dětskou skupinou. Mírně sestupnou tendenci má počet zaměstnanců evidovaných v katastru obce, který nyní dosahuje necelé třicítky pracovních pozic. Jedná se tedy o středně velkou vesnici nacházející se v tzv. vnitřní periferií v dojezdové vzdálenosti od většího města, které je regionálním centrem zaměstnanosti, řady služeb, lékařů, základního i středního školství. V obci fungují tradiční spolky a sdružení, ve kterých se angažuje velké procento místních obyvatel. Oblast podnikání: Poštovní služby formou franšízy. Popis problému: Obci bylo podobně jako v přechozím příkladu státním podnikem Česká Pošta nabídnuto, aby zřídila tzv. poštu Partner. Zastupitelstvo obce i zde velice pečlivě zvážilo všechny výhody a nevýhody této nabídky a následně schválilo její zřízení pod hlavičkou obce. Obec samozřejmě s ohledem na svou velikost nedisponuje rozsáhlým úřednickým aparátem na svém úřadě. Poštu Partner proto vyřešila tak, že službu zajišťuje z pohledu pošty starostka obce, která si najímá na obsluhu pošty OSVČ. V případě nepřítomnosti obsluhy si zástup zajištuje OSVČ sama a v „krizové“ zaskakuje i starostka obce. Pošta Partner sídlí v místní knihovně, občané si tak mohou v provozní době pošty zapůjčit či vrátit publikace. Státní podnik pomohl s vybavením provozovny, obec designově sladila vybavení se zbývajícím nábytkem knihovny. Průměrná měsíční odměna dosahuje u této obce 12 000,- Kč s tím, že obec jeden tisíc Kč využívá na pokrytí nákladů za energie a zbytek proplácí OSVČ. Příjmy a výdaje se vedou v účetnictví obce. I takto malá obec tak zajišťuje pro své občany poštovní služby, a to dvě hodiny denně pět dní v týdnu. PŘÍKLAD G Obec má necelých tisíc trvale hlášených obyvatel, přičemž trend počtu obyvatele má v posledních letech mírně vzestupnou tendenci. Obec je cílem mnoha návštěvníků regionu i východiskem turistických tras do blízkého i vzdálenějšího okolí. Jedná se tedy o středně velkou vesnici nacházející se v turisticky atraktivní oblasti v dojezdové vzdálenosti od většího města, které je regionálním centrem zaměstnanosti, řady služeb, lékařů, středního školství i kulturního vyžití. V obci fungují tradiční sportovní i folklorní spolky a sdružení, ve kterých se angažuje velké procento místních obyvatel. Oblast podnikání: Výběr parkovného. Popis problému: Obec řešila problém nekontrolovaného parkování osobních aut návštěvníků na většině veřejných prostranstvích v obci. Přitom disponovala jedním velkým parkovištěm v jedná části obce. Zastupitelstvo obce se rozhodlo řešit tento problém jednak zákazem parkování na veřejných prostranstvích ale především zpoplatněním parkování na centrálním parkovišti. Vjezd a výjezd osadila automatickými závorami a umístěním pokladny pro platbu parkovného. V koordinaci s Policií ČR zajistila kontrolu dodržování zákazu parkování na veřejných prostranství. Cena za celodenní parkování byla nastavena na 50 Kč za jedno vozidlo. Pořizovací cena systému dvou závor a pokladny umožňující platbu v hotovosti i prostřednictvím platební karty dosáhla 750 tis. Kč bez DPH. Po jednom roce provozu byla na parkovném zaplacena částka cca jeden a čtvrt milionu Kč. Zároveň došlo k odstranění parkování na veřejné prostranství. Příklad H Jedná se o malé město na severu Čech, kde je k trvalému pobytu hlášeno necelých 3 000 obyvatel, přičemž trend počtu obyvatele má v posledních letech mírně vzestupnou tendenci. Ve městě je základní a dvě mateřské školy. Dále i jedna střední škola. Mírně sestupnou tendenci má počet zaměstnanců evidovaných v katastru obce, který nyní dosahuje cca 800 pracovních pozic. Město se nachází v turisticky atraktivní lokalitě, a to jak z pohledu zajímavostí přímo ve městě, ale také díky návštěvnicky velice atraktivnímu okolí. Obec je významným východiskem turistických tras do blízkého i vzdálenějšího okolí. V samotné obci se koná řada významných kulturních akcí, které navštěvují i zájemci z širokého okolí. Oblast podnikání: Výběr parkovného. Popis problému: Město řešilo podobný problém s parkováním jako obec v Příkladu A. Nicméně zvolilo odlišné řešení. Jedná se o kombinaci umístění parkovacích automatů na dvě lokality s parkovacími místy a kontroly placení parkovného. Personál obce řeší „neplatiče“ tak, že umístí na vozidlo informační lístek s výzvou k dodatečnému zaplacení parkového a v případě nezaplacení následuje zaslání „případu“ k přestupkové komisi pověřeného úřadu. Kromě regulace parkování v obci je cílem samosprávy také z vybraného parkovného získat finanční prostředky (nebo alespoň jejich část) na vybudování záchytného parkoviště mimo obec. Celkové pořizovací náklady na oba automaty dosáhly celkově 320 tisíc Kč bez DPH s tím, že náklady na druhý automat se podařilo rozložit do 4 ročních splátek ve výši 40 000,- Kč. První stanoviště funguje od dubna 2023, druhé stanoviště funguje od června 2023. V září 2023 dosáhl výběr parkovného 282 tisíc korun včetně DPH.