Inovační management
Struktura a rozsah
Individuální projekt bude obsahovat čtyři následující části:
- Představení organizace, ve které POT zpracováváte – stručně základní charakteristiky organizace (např. předmět podnikání, počet zaměstnanců, stáří organizace) – maximálně ½ strany.
- Znázornění mapy inovačního procesu – optimálně na samostatné straně.
- Karta inovačního procesu – doprovází mapu procesu a popisuje stav, jaký je; ne jaký by měl být – optimální rozsah 2-3 strany. Podrobněji viz Tabulka 1. Pro zpracování doporučujeme rovněž se držet formátu tabulky. Nezapomeňte mapovaný proces pojmenovat – vždy se bude jednat i Inovační proces v podniku X, ale zkuste ještě konkretizovat, např. "Inovační proces pro produktové inovace, které přichází z oddělení R&D" apod.
- Stručné ale systematické zhodnocení inovačního procesu (dle jednotlivých bodů v kartě na základě uvedených zjištění) v organizaci s ohledem na získané znalosti o tom, jak by měl inovační management v organizaci probíhat a vypadat, resp. co postrádáte, je nevhodné, mělo by se změnit – minimálně 1 strana. Nezapomeňte argumentovat a na vhodných místech využijte i odborné zdroje.
Tabulka 1: Karta procesu (syntéza z Grasseová a kol., 2008; Svozilová, 2013; Řepa, 2011)
Součást popisu inovačního procesu | Detaily |
Cíl
procesu |
Proč se
proces provádí, co je jeho smyslem. Má organizace definováno a
jak?
|
Činnosti procesu |
Jedná se o ucelený sled
operací (pracovních úkonů, aktivit), vykonávaných jedním typem pracovníka
nebo v rámci jednoho útvaru v souvislém čase a převážně na jednom místě.
Popíšete činnosti v procesní mapě tak, jak na sebe navazují.
|
Seznam
zúčastněných rolí v procesu |
Kdo
(skupina, útvar, vedoucí pracovníci apod.) se na inovačním procesu
podílí a případně vstupuje do vámi zpracovaného procesního modelu ve formě drah.
|
Regulátory
řízení |
Uveďte,
jak je inovační proces formálně ošetřen. Vnitřní
formální procedury a pravidla, na základě kterých proces funguje,
tzv. „trvale platná“ závazná pravidla (zákony, vyhlášky, normy apod.,
směrnice organizace, organizační řád atd.). Při provádění procesu je nezbytné
je dodržovat.
|
Vlastník
procesu |
Pozice,
která má odpovědnost za realizaci inovačního managementu, správné
fungování a neustálé zlepšování svěřeného konkrétního procesu, a za
všechny aktivity s tím související. Je to pozice, která vytváří podmínky pro práci
procesního týmu a představuje jediné kontaktní místo pro zákazníka (interního
nebo externího).
|
Zákazník |
Kdo je interní
(jiný proces v rámci organizace, který používá výstup daného procesu jako
vstup pro svoji činnost) či externí zákazník inovačního procesu. |
Vstupy |
Vstupy
využívané v rámci inovačního procesu. Doporučujeme rozdělit do
skupin, např.: 1) technické (kniha nápadů v excelu sdílená
přes Teams, apod.); 2) lidské; 3) materiální; 4)
nemateriální.
|
Zdroje
inovací |
Jedná se o
zdroje inovačních příležitostí. Popisujete tedy, kde se berou nápady na
inovace v organizaci (u zaměstnanců, zákazníků atd.).
|
Výstupy |
Jsou
produktem procesu a tento výstup je předán zákazníkovi. Výstup z procesu
zároveň ukončuje proces (poslední činnost procesu).
|
Metriky |
Měřitelné
veličiny, jejichž hodnota vypovídá o naplnění cíle činnosti či
procesu. Např. počet nápadů, náklady
na R&D apod.
|
Inovační
strategie |
Jak je
inovační strategie stanovována. Soulad s celkovou strategií.
|
Inovační
kultura |
Jaká je
inovační kultura podniku?
|
Poznámka |
Případné
dodatečné komentáře (volitelné).
|