Inovační management

Týden 2

Úkoly na týden 2


Samostudium týden 2

Podkladem pro samostudium budou mimo jiné přednášky prezenčního studia. Pro rozjezd jsou zde ale samostatná videa ke třem klíčovým konceptům důležitým pro celý semestr: Stage-Gate, Design Thinking a (udržitelné) konkurenční výhodě.

Videa byla natočena v akademickém roce 2020/2021.


Úvodní video ke třem klíčovým konceptům (1:02)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2023/MKH_INMG/143990404/Samostudium_tyden_2.video5


Stage-Gate (6:45)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2023/MKH_INMG/143990404/Stage-Gate.video5

Klíčové poznámky:

  • Stage-gate je modelem řízení inovačního procesu v organizacích
  • Přínos: Vyhnutí se pokračování neperspektivních projektů (nebo naopak "neobjektivnímu ukončení" z pohledu týmu)
  • Fáze inovačního procesu se příliš neliší od jiných modelů inovačního procesu.
  • Základní koncept: Jednotlivé fáze inovačního procesu jsou následovány bránami (v bráně dochází k hodnocení výstupů z fáze, rozhodnutí o pokračování projektu a stanovení jasných kritérií pro dalších fázi projektu).
  • V bráně projekt hodnotí "gatekeepeři" - skupina ideálně vytvořená napříč různými odděleními.
  • Tři základní rozhodnutí v bráně: Go (projekt pokračuje), Kill (projekt je ukončen), případně vrácení (projekt si zopakuje předcházející fázi).
  • Kritéria pro hodnocení (není ve videu): diskvalifikační (splněno či nesplněno) či výkonnostní (jak vysokou úroveň se podařilo dosáhnout).
  • Proces je vhodné upravit podle potřeb inovace (nedává smysl mít robustní proces pro drobné-inkrementální inovace) i organizace.


Design Thinking (17:06)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2023/MKH_INMG/143990404/Design_Thinking.video5

Klíčové poznámky:

  • V centru zájmu tohoto inovačního procesu je cílová skupina (uživatel) produktu, nikoliv inovátor.
  • Pět základních fází: 1. Empathise (vcítění se do cílové skupiny), 2. Define (definice řešeného problému), 3. Ideate (vytváření nápadů na řešení), 4. Protype (prototypy nápadu řešení), 5. Test (testování, zda skutečně dochází k řešení problému cílové skupiny).
  • Proces je iterativní (v případě slepé uličky se počítá s návratem do některé z předchozích fází).
  • Pro každou z fází procesu existuje celá řada metod a nástrojů (příklady najdete ve videu).


Konkurenční výhoda (12:44)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/econ/podzim2023/MKH_INMG/143990404/Konkurencni_vyhoda.video5

Klíčové poznámky:

  • Udržitelná konkurenční výhoda musí být VRIO (Valuable-Rare-Inimitable-Organized).
  • Všechny inovace nemusí znamenat (udržitelnou) konkurenční výhodu.
  • Udržitelnost konkurenční výhody je často problematická, jde o typický problémový bod.
  • Udržitelnost konkurenční výhody lze podpořit různými způsoby (právní ochrana, utajení,…).